Se indlæg
 Udskriv debat
Jeres thailandske "kælenavne"?
Pescator
Skulle undre mig om der ikke er mere end een på dette forum der bliver kaldt Yao/Ai Yao/Bak yao - lange hyl Smile
Det er mit navn blandt dem jeg kender og alternativt Haeng, magre hyl, idet da jeg først besøgte landsbyen ikke havde meget kød på kroppen. Det er jo særdeles flatterende navne Sad
Men når man så ser på de lokales kælenavne: frø, gødning, gris, myre, rød, tykke og andre som jeg slet ikke skal komme ind på grund af deres intime legemelige karakterShock så skal jeg jo nok ikke være så utilfreds Smile
Er der nogle blandt jer der har thailandske kælenavne udover Farang og Sidaa Wink der har lyst til at dele disse med os andre?

mvh
Michael
ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ

jhmh
Ja min kone kalder mig næsten udelukkende 'Hamlund'. Det kommer af at jeg hedder Højlund til mellemnavn. 'Høj' betyder tissekone og 'ham' tissemand på thai, så det lavede hun lynhurtigt om.
Det vækker en del morskab blandt Thaier når de hører det, men jeg har efterhånden lært at leve med det

JHMH
jhmh

Pescator
Haha. Ja, så skal jeg nok heller ikke klage over mit Grin

mvh
Michael

Leif
Hmm er du s:aa-ldan en :aa-lrsunge...Grin
Det er rigtig nok men betegnelsen bruges hovedsagelig vedr. b:ee-lrn ( piger ) Og betyder ogs:aa-l :ee-lsters, musling, snegl.. Alt afh:ae-lngig af hvilket ord det s:ae-lttes sammen med.
N:aa-lr muslingen bliver lidt :ae-lldre er det en djim, ikke at forveksle med Jim som betyder, smile...
Nu har jeg ikke andre sjove navne end mit k:ae-llenavn Chris, som jeg har haft i 40 :aa-lr og s:aa-l farang..

N:aa-le :ae-l:ee-l:aa-l virker ikke i emne linjen...

Rasmus
Min kone har to øgenavne til mig som hun bruger, det afhænger helt og holden hvilket humør hun er i. Er jeg en god dreng; bliver jeg kaldt ”Darling”. Har jeg lavet noget skidt; bliver jeg kaldt ”Jak”. En Jak er en slags stor og frygtindgydende figur, som bevogter Buddha templerne. Folk i landsbyen ynder også at bruge disse øgenavne. Af en eller anden årsag finder mændene det meget morsomt at kalde mig ”Darling”.
Hilsen Rasmus

Pescator
Hej Rasmus,

Er du sikker på at de siger Darling og ikke Daak Ling? Grin
Daak udtalt med lav tone og lang vokal betyder Røv, altså Daakling = aberøv? Smile
Det har jeg hørt flere forlyste sig med at kalde udlændinge, når de formoder at man ikke forstår.

Ja, Yak kender ethvert barn i Thailand, idet når man lærer alfabetet, så knyttes et bestemt ord til det specifikke bogstav, for at kunne kende forskel på, hvilket T eller K, P etc man specifikt refererer til.
Y`et er således knyttet til Yor Yak.

mvh
Michael
Redigeret af Pescator d. 03/12-2004 07:54

Pescator
Leif skrev:
Hmm er du s:aa-ldan en :aa-lrsunge...Grin
Det er rigtig nok men betegnelsen bruges hovedsagelig vedr. b:ee-lrn ( piger ) Og betyder ogs:aa-l :ee-lsters, musling, snegl.. Alt afh:ae-lngig af hvilket ord det s:ae-lttes sammen med.
N:aa-lr muslingen bliver lidt :ae-lldre er det en djim, ikke at forveksle med Jim som betyder, smile...
Nu har jeg ikke andre sjove navne end mit k:ae-llenavn Chris, som jeg har haft i 40 :aa-lr og s:aa-l farang..

.

Ja, jeg har en bekendt der hedder Djim i denne betydning, der bor lige rundt om hjørnet. Gad vide hvad forældre tænker på når de tildeler deres børn sådanne navne.
Pendant til Djim er Djuu for drenge, bruges også som kælenavn og jeg kender tilmed een som kaldes Book Dam, hvor Book er kort for Grabook = Pung og Dam =sort, Sorte Pung Shock

mvh
Michael

nongnuk
Hej med jer.

Jeg har to navne en laaaaang navne og et kælenavn.nuk hedder jeg betøder fugl Wink

kæle navne er mest med dyr, det er rigtig.

Ved I hvorfor thailander give kælenave?..

fordi den rigtig (lange) navne er mere til skole og ofterlige den lydder pæne end skulle sige frø (gup)Grin

Thailander give barnet et navne som betøder meget, det kan være med buddhisme ,at gøre men behøver ikke.

De kan også vælge et navne som ikke betøder noget, men vælge så,at det er smuk navne.Wink

Den med abe røv har JEG ikke høre thai det siger. Shock det hedder (dút ling)Grin
ฉันรักประเทศไทย

Pescator
Hej Nong Nuk,

Jao Wao Lao Bor Pben Maen Bor? Grin

Du er ikke fra Isan vel?

ดาก daak betyder Røv på Isan/Lao Smile

Jep, det hedder også dtud ling men det ville jo ikke være så sjovt, så kunne alle umiddelbart høre at det ikke var Darling. Wink

mvh
Michael
Redigeret af Pescator d. 03/12-2004 09:36

Pescator
nongnuk skrev:
Hej med jer.

De kan også vælge et navne som ikke betøder noget, men vælge så,at det er smuk navne.Wink

Nåeh, så var det derfor at alle mine kones venner kaldte min nyfødte søn på hospitalet for ลูกหมาน่าเกลียด Grin พูดเล่นนะครับ

mvh
Michael

nongnuk
Hej Pescator.

he heGrin der fik du mig..

Når alle nyt født (thailander) så siger de ลูกหมาน่าเกลียด fordi, det er også en gammel tradition,

mange thaier tror på spørgelse. og når det siger de for holder spørgelse væk,

Wink

ligesom os der tror på julemand, hekse, og tandfe og m.m
ฉันรักประเทศไทย

Pescator
Hej Nongnuk,

Ja, det fortalte de mig bagefter, for de kunne nok se at jeg så lidt mærkelig ud i ansigtet når de kaldte min - synes jeg - dejlige dreng for en "hæslig hundehvalp" Shock

mvh
Michael

falang yao
Hej Phitsanulok,
Jeg håber at dit alias er et rigtig thai navn og ikke noget "frækt", fordi konen på Asian Travel Centre kiggede mærkeligt ShockShock på mig,da jeg spurgte hende om du havde ringet for at spørge om billetpris til Thailand.
M.v.h., M. Rasmussen Cool
Redigeret af falang yao d. 12/01-2005 00:23
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

falang yao
Slettet da det var dubblet af forrige indlæg, LAngry PC.
Redigeret af falang yao d. 12/01-2005 00:22
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

commandertorp
ok Grin

- må hellere lige høre om der er nogen der kan oversætte dette her, før det går hen og bliver ALT for "officielt" Grin

- hvad betyder "Si Ri" ????

har absolut INGEN anelse selv, men kan i øjeblikket ikke tale med nogen af de Thai'er jeg kender uden dette er hægtet på mit navn ??
- så det må enten være MEGET sjovt eller faens alvorligt Grin Grin
Commandertorp

Hjem er det sted man sætter sin kuffert !
OK det ser ud til at det er Thailand denne gang Wink

http://www.khonkaen.dk
dkjohnt
Mon jeg er den eneste der af og til af ens kone bliver kaldt "lamok"
haha
Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.

"If you havnt been - you havnt live"

Pescator
hej John,

Så længe hun ikke lægger yderligere på og siger:

Tao Hua Nguu Lamok, så er det knap så galt.Smile

Min kone kalder mig blot engang imellem: Ai Haa eller Ai Hia. Shock

mvh
Michael
Redigeret af Pescator d. 12/01-2005 14:49

Pescator
commandertorp skrev:
ok Grin

- må hellere lige høre om der er nogen der kan oversætte dette her, før det går hen og bliver ALT for "officielt" Grin

har absolut INGEN anelse selv, men kan i øjeblikket ikke tale med nogen af de Thai'er jeg kender uden dette er hægtet på mit navn ??

hmmm, det siger mig ikke umiddelbart noget, udover at der er adskellige kvindenavne der har dette som prefix: Siriwattana, Sirindhorn og Sirikit, som jo er navne på hhv de 2 thailandske prinsesser samt dronningen. Der er dog også "jævne" folk, der har dette prefix. Og mener også jeg har hørt det i en mands navn.

Kan ikke bryste mig af, at jeg var bekendt med meningen men jeg har slået det op.
Det er et Pali låne-ord som betyder fortune; grace, luck. Jeg skriver det med vilje på engelsk, for de 2 første ord kan betyde flere ting afhængig af den sammenhæng de bliver brugt i.
Betydningen af denne oversættelse er også kun gyldig, såfremt stavemåden er som i de navne jeg har nævnt: สิริ

Bliver du nok ikke særlig meget klogere af - jeg gjorde ikke Smile
Men håber du kan bruge det til noget.

mvh
Michael

commandertorp
takker Smile så er det da ikke helt galt ! Grin

well nu har jeg kun 16 dage tilbage her i landet Grin - så det var dejligt at høre at det ikke betyder noget slemt ! Wink
Commandertorp

Hjem er det sted man sætter sin kuffert !
OK det ser ud til at det er Thailand denne gang Wink

http://www.khonkaen.dk
MisterM
commandertorp skrev:
ok Grin

"Si Ri" Kan betyde 'Good Luck' Smile

Spring til debat: