Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Verdens stærkeste chili
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 27/02-2007 10:56
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
[img]http://pics.jp.metropol.dk/188/188962/188962_small.jpg[/img] is not a valid Image.En stærk sag: Bhut Jolokia - en chilipeber. [img]http://pics.jp.metropol.dk/188/188966/188966_small.jpg[/img] is not a valid Image. Professor Paul Bosland fandt verdens stærkeste chilipeber. Verdens stærkeste chili fundet Guinness Rekordbog har anerkendt, at Bhut Jolokia er verdens stærkeste chilipeber. I Assam regionen i det nordøstlige Indien findes verdens stærkeste chilipeber, Bhut Jolokia. Chilipeberen blev fundet af Paul Bosland, professor ved New Mexico State University. Han fortæller, at navnet på chilien, Bhut Jolokia, kan oversættes med spøgelses-chili. "Vi er ikke sikre på, hvorfor de kalder den det, men jeg tror, det skyldes, at chilien er så stærk, at du opgiver ånden, når du spiser den," forklarer Poul Bosvelt til AP. Guinness Rekordbog har anerkendt, at Bhut Jolokia er verdens stærkeste chili. Den måler hele 1.001.304 Scoville enheder, hvilket er en målestok for, hvor stærk en chili er. Dermed er Bhut Jolokia næsten dobbelt så stærk som Rød Savina, som den overtager førstepladsen fra. Til sammenligning bliver en gennemsnits jalapeno chilipeber målt til omkring 10.000 Scoville enheder. [url]www.jp.dk/udland/artikel:aid=4266776[/url] Redigeret af Payanak d. 27/02-2007 10:57 |
|
|
|
| Earthrush |
Lagt på d. 27/02-2007 12:40
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
Føj for satan godt man ikke kan lide chili
ARRIVE
RAISE HELL LEAVE |
|
|
|
|
Lagt på d. 27/02-2007 13:45
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Earthrush skrev: Føj for satan godt man ikke kan lide chili Du ved da så ikke hvad du går glip af hæ hæ Nej ok man skal nok ikke overdrive med brugen af den her chilli ![]() ![]() |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 27/02-2007 15:21
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Chili er skide godt,den her lyder nu en anelse stærk.....den kan nok osse få de fleste thaier til at puste lidt.....![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Claus |
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 27/02-2007 15:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 194 |
Og selvom man til tider ser en thai med lidt svedperler på panden på grund af chili, så er det jo altid "aroy aroy"..... Så om nogen kunne få fat på en plante eller frø af denne chili???? så ville jeg være meget interesseret i at høre hvor/hvordan..... Morten (spiser phet-farang) Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
|
Lagt på d. 27/02-2007 15:58
|
|
Godt det ikke er mig der skal slå den her rekord ![]() ![]() http://www.bt.dk/...227008/0/A Redigeret af d. 27/02-2007 15:59 |
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 27/02-2007 16:04
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
MortenDue skrev: Og selvom man til tider ser en thai med lidt svedperler på panden på grund af chili, så er det jo altid "aroy aroy"..... Så om nogen kunne få fat på en plante eller frø af denne chili???? så ville jeg være meget interesseret i at høre hvor/hvordan..... Morten (spiser phet-farang) Du kan købe frøene her: http://www.chiles...i_seed.htm |
|
|
|
|
Lagt på d. 27/02-2007 16:37
|
|
Uha ja jeg kunne også godt tænke mig nogle frø Til min kone som spiser lidt stærkt mad bamsen (spiser phet-farang) ![]() ![]() |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 27/02-2007 17:04
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Min kone elsker chili![]() Jeg elsker RED HOT CHILI PEPPERS ![]() |
|
|
|
| Earthrush |
Lagt på d. 27/02-2007 17:13
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
jeg holder mig fra chili og hvidløg der giver mig en ikke så glad mave lige som øk gør
ARRIVE
RAISE HELL LEAVE |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 27/02-2007 19:34
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Min svigermor laver også noget meget stærkt Chili. Efter Chilien er plukket fra busken bliver de delvis tørret i solen. Dernæst bliver de røgtørred på en bambusanordning. Normalt har jeg ikke noget imod Chili. Men disse Chili fra min svigermor er lige lovligt stærke efter min smag. Når jeg bruger noget af disse Chili, føles det efterfølgende som om røvhullet snapper efter skjorten i bukserne. ![]() ![]() ![]() Rasmus |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 27/02-2007 22:17
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
Hep skrev: MortenDue skrev: Og selvom man til tider ser en thai med lidt svedperler på panden på grund af chili, så er det jo altid "aroy aroy"..... Så om nogen kunne få fat på en plante eller frø af denne chili???? så ville jeg være meget interesseret i at høre hvor/hvordan..... Morten (spiser phet-farang) Du kan købe frøene her: http://www.chiles...i_seed.htm bare fordi den lige er blevet kåret til verdens stærkeste chili så koster den kassen ( jeg kan godt nøjes med alm. thai chili
quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 30/08-2007 20:06
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Jeg købte frøene "Bhut Jolokia" fra chileseeds ![]() Nu er planterne blevet store og har en del chili, så nu kunne konen ikke nære sig mere, selvom de ikke er høstmodne endnu ![]() Jeg havde advaret hende om at de var meget stærke, så hun brugte kun en chili til en ret hvor hun normalt bruger 5-6 stk. På trods af emhætten faldt der lidt tårer under madlavningen, hun havde plukket 2 stk. men fandt selv ud af at det formentlig var nok med en i den varme mad, den anden blev snittet og lagt i fiskesovs. Når man lugter til denne blanding kan man ikke lugte fiskesovsen mere, kun chili ![]() Tilbage til den færdige ret: Normalt kan jeg godt spise stærkt, men dette slår alt, Mundhulen føles som en fuldbedøvelse hos tandlægen og læberne der føles som gummibåde. og jeg frygter morgendagens toilet besøg ![]() Konen siger at den chili ikke kan bruges til pappaya salat, den er for STÆRK
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 30/08-2007 20:09
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
Haha.. det må da være en helt speciel oplevelse for en Thai at få noget der er for stærkt ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 30/08-2007 20:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 461 |
den kunne jeg godt tænke mig
Redigeret af Anonym Bruger d. 30/08-2007 20:21 |
|
|
|
| andersfoto |
Lagt på d. 30/08-2007 20:56
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 83 |
John skrev: Jeg købte frøene "Bhut Jolokia" fra chileseeds ![]() Nu er planterne blevet store og har en del chili, så nu kunne konen ikke nære sig mere, selvom de ikke er høstmodne endnu ![]() Jeg havde advaret hende om at de var meget stærke, så hun brugte kun en chili til en ret hvor hun normalt bruger 5-6 stk. På trods af emhætten faldt der lidt tårer under madlavningen, hun havde plukket 2 stk. men fandt selv ud af at det formentlig var nok med en i den varme mad, den anden blev snittet og lagt i fiskesovs. Når man lugter til denne blanding kan man ikke lugte fiskesovsen mere, kun chili ![]() Tilbage til den færdige ret: Normalt kan jeg godt spise stærkt, men dette slår alt, Mundhulen føles som en fuldbedøvelse hos tandlægen og læberne der føles som gummibåde. og jeg frygter morgendagens toilet besøg ![]() Konen siger at den chili ikke kan bruges til pappaya salat, den er for STÆRK ![]() Hvis jeg var dig ville jeg passe på med den fiskesovs. ![]()
|
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 30/08-2007 23:57
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Jeg vil heller ikke prøve den fiskesovs, og jeg syntes ellers jeg spiser stærk mad. Men John kan du ikke gemme en chili eller to til Nui, så kan det være at selv hun siger det er stærkt ![]() ![]()
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 31/08-2007 13:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Vi har dem i haven, hvis der er nogen som ønsker frø, så sig til. Jeg kan så også oplyse at de er ikke stærkere end fugle chilli. Vi bruger dem til mad lavning næsten hver dag, men selfølgelig med forsigtighed Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
|
Lagt på d. 31/08-2007 14:32
|
|
Uha det lyder som noget for en bamse Dem ville jeg da gerne prøve. Så kunne det jo være min kone fik det stærkt nok Ja og mig også bamsen |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 31/08-2007 15:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Jeg er også blevet glad for stærk mad. Jeg har alm. planteskole chilli i drivhuset. De er nu også rigeligt stærke. Jeg har nu så mange at jeg tænker på at tørre nogle, så de kan holde sig til; men hvordan er det bedst. Jeg har lagt ngle i eddike og nogle i eddike/olie med dild og andre krydderier. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.