Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Dagpenge..?
|
|
| phitsanulok |
Lagt på d. 15/03-2007 05:35
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1054 |
hejsa Jeg nyder stadig vejret her i Thailand :-) 38 grader idag! Men turen gaar hjemad om 2 uger. Jeg er medlem af fagforening og er vel derfor berettiget til at modtage dag penge fra dag 1..? MEN, som jeg har laest om for saa har folk der har modtaget udelse fra staten, probl;emer med at faar opholdstilladelse til deres hustru. er deet korekt? OG gealder det ogsaa dagpenge?? ![]() |
|
|
|
| Zombie |
Lagt på d. 15/03-2007 07:19
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 118 |
Hej phitsanulok Det er jo ogsa ved at vere en lang ferie du har veret pa. Du kan jo lese om dagpengereglerne pa din akasses hjemmeside. Dagpenge er ikke en social ydelse men en privat tegnet forsikring du har hos en statsanerkendt akasse. Velkommen snart hjem ![]() |
|
|
|
| phitsanulok |
Lagt på d. 15/03-2007 07:56
|
|
ja det maa man sige... :-) dejligt! Saa det vil umlebart sige at jeg kom kan snuppe dagpenge til jeg er tilbage paa job.. :-D uden at det kommer til at skade vores sag senere hen. Det lyder rart. tak ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2007 09:08
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
er i gift, så husk at få konens fradrag, hvis hun ikke tjener penge ![]() |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 15/03-2007 10:07
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Kan man få konens fradrag hvis hun ikke har opholdstilladelse? Man får vel heller ikke skattefradrag for penge du sender til TH for hendes underhold Kylling |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2007 11:00
|
|
Davser Kylling Nej til begge spørgsmål Du får først hendes fradrag, når hun har opholdstilladelse Og nej man kan ikke få fradrag, i de penge du sender,fordi det var der desværre nogen, invandredre som ødelagde i sin tid. bamsen |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 15/03-2007 11:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Jeg var idenligt godt klar over begge dele, men var nærmest ment som et svar på lungs indlæg, men tak BAMSE så er det på det rene |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 15/03-2007 12:10
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Nu er jeg ikke helt sikker, og det kan selvfølgelig også være ændret. Men jeg synes at kunne huske noget med at man kunne få ægtefællens fradrag med tilbagevirkende kraft - altså tilbagevirkende fra den dag der blev søgt om opholdstilladelse.
Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 15/03-2007 12:21
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Ok, søgte lige lidt på spørgsmålet og fandt følgende tråd på ÆUG: - http://forum.aegt...PN=1&TPN=1 Ser ud til at det indrejsetidspunktet som fradraget skal gælde fra - altså med tilbagevirkende kraft. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2007 15:43
|
|
Webmaster skrev: Ok, søgte lige lidt på spørgsmålet og fandt følgende tråd på ÆUG: - http://forum.aegt...PN=1&TPN=1 Ser ud til at det indrejsetidspunktet som fradraget skal gælde fra - altså med tilbagevirkende kraft. Kim En der bor her ved siden af os. hun har lige fået sin opholdstilladelse,og ja jeg sagde at hun kunne få med tilbage virkende kraft,men det sagde SKAT nej til kun til den dag hvor opholdstilladelsen er trådt i kraft bamsen |
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 15/03-2007 16:22
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
Man har krav på at få konens skattefradrag fra den dag hun lovligt indrejser i DK. I lovgivningen står der at alle personer som opholder sig lovligt i Danmark har "ret" til at betale skat og dermed også få et fradrag. Et ophold på visum er lovligt ophold. Eksempel: Min kone indrejste i DK den 27 August 2006 på et turistvisum. Vores FS gik igennem den 26 September 2006 og hun fik meddelt opholdstilladelse fra den 26 September 2006. SKAT prøvede også først at tørre den af på mig med at jeg kunne få hendes fradrag fra 26/09 af, men det accepterede jeg ikke. Vi var mødt op personligt hos SKAT og havde alle relevante papirer med. Jeg forsøgte at henvise til kildeskatte lovgivningen med mere, men desværre var de 3 medarbejdere der var involveret i vores sag slet ikke inde i reglerne. Svaret blev derfor at jeg måtte sende papirerne ind til dem og forklarer nærmere hvad jeg mente. Jeg sendte et kort brev, hvor jeg skrev at min kone var lovligt indrejst den 27 august og at det dermed måtte være fra den dato, som fradraget skulle regnes fra. Jeg vedlagde kopier af hendes pas og indrejsestempler samt opholdstilladelse. 2 uger senere modtog jeg nye skattekort med hendes fradrag med tilbagevirkende kraft fra den 27 august. Derfor kan det altså godt betale sig kræve sin ret i denne sag. Lovgivningen er ganske klar, men desværre er der en del medarbejdere i SKAT, som ikke er helt opdaterede. Husk i øvrigt at man har ret til at gå 5 år tilbage i skattemæssige hensyn, hvis ikke i har fået fradraget fra den korrekte dato. I kan lige nå at få det ordnet inden fristen for selvangivelsen 2006 udløber i maj. Det link som Webmaster har linket til viser en meget klar fremstilling af hele proceduren. |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2007 18:31
|
|
phitsanulok skrev: hejsa Jeg nyder stadig vejret her i Thailand :-) 38 grader idag! Men turen gaar hjemad om 2 uger. Jeg er medlem af fagforening og er vel derfor berettiget til at modtage dag penge fra dag 1..? MEN, som jeg har laest om for saa har folk der har modtaget udelse fra staten, probl;emer med at faar opholdstilladelse til deres hustru. er deet korekt? OG gealder det ogsaa dagpenge?? ![]() til at starte med, du kan som udgangspunkt ikke modtage dagpenge når du søger fs, du kan dog sagtens forlænge fs mens du er på dagpenge. der findes dog undtagelser, så går du bare igang med at søge, der er jo massere af jobs, ![]() du er medlem af en fagforning, ´men er du også medlem af en arbejdsløshedskasse, isåfald burde du jo have haft dagpenge siden du sidste arbejede. nu må du ikke blive sur, men du kan jo søge kontanthjælp, men det vil udelukke dig for fs i 1 år, har du flyttet din adresse ud af dk i over et år ud af de sidste 7 år, kan du kun få starthjælp. hvis jeg var dig ville jeg, ansøg 90 dage visa til din kone og brug de 3 mrd til at finde et job, ligeså snart du er i job søg fs. |
|
|
|
| phitsanulok |
Lagt på d. 16/03-2007 02:36
|
|
hej BKK. Vi er ikke gift endnu.. :-) Hun kommer op paa et 3 maaneders turist visum og venter paa hendes "work and Holiday" visum som de er ignag med i KBH. Skal lige siges at min kaereste et thailaender men New Zealandsk statsborger og pas derfra, derfor work and holiday. MEN mit sporgsmaal er om det er iorden at modtage dagpenge eller om det vil skade vores sag naar vi bliver gift og skal ha vors FS? ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/03-2007 16:55
|
|
ja det vil det, men det lyder som om hun kan få visa på andre måder, så det er jo ikke rigtigt noget problem, men vent med fs indtil du har en lønseddel. ![]() |
|
|
|
| skytte |
Lagt på d. 16/03-2007 17:54
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 217 |
phitsanulok! hvorfor vil du på dagpenge der er masser af vikarjobs og har du en uddannelse kan du måske blive fastansat i et firma ad den vej Henrik |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 16/03-2007 19:47
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
bamsen skrev: Davser Kylling Nej til begge spørgsmål Du får først hendes fradrag, når hun har opholdstilladelse Og nej man kan ikke få fradrag, i de penge du sender,fordi det var der desværre nogen, invandredre som ødelagde i sin tid. bamsen ophold med opsættende virking kan også gøre det. quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 16/03-2007 21:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
det lyder noget forvirrende, hvis man er på dagpenge, kan man vel ikke forsørge kæresten konen, og et skattefradrag får man vel først når man har et person nummer. og et skatte fradrag får man vel først når man er gift med en thai, man får vel ikke et skattefradrag nå kæresten er på besøg med et turistvisum, eller va. ak de regler er noget sværre at forstå, men så vidt jeg ved skal man have en indtægt og vise løndseddler, så hvad denne tråd går på er noget svær at finde ud af. mvh jpo. |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/03-2007 00:46
|
|
alle der har et personernummer har også et skattekort, og på et skattekort er der et fradrag. hvis din kone ikke har et job, eller anden indkomst, så er kildeskatteloven bygget sådan op at ægtefællen kan få glæde af fradraget. man kan ikke søge fs hvis man lever at starthjælp og kontanthjælp. dagpenge kan heller ikke bruges første gang man søger, men kan naturligvis bruges ved forlængelse, da man sjælent er på dagpenge isærligt lang tid. det kan under alle omstændigheder ikke lade sig gøre at værre på dagpenge i 7 år. ![]() indkomster fra: su, efterløn, førtidspension, folkepension, løn, osv. kan bruges når man ansøger fs, der er ikke nogen minimum grænse for indkomst længere, så enhver som råder over en 1 værlses og en indkomst kan søge og få fs, hvis begge parter er over 23,5 år |
|
|
|
| phitsanulok |
Lagt på d. 17/03-2007 04:11
|
|
hej igen. Jeg ville jo ogsaa kun modtage dagpenge i 1 maaned saa vi lige kunne for lov at slaa os ned... har ikke vaeret hjemme i 1,5 aar. Jeg har allerede job som jeg altsaa stater paa en maaned after jeg er kommet hjem. Saa vil den maaned hvor jeg ville have dagpenge i (jeg har trodsalt betalt til dem, uden af bruge dem i 1,5 aar nu) komme til at skade vores FS om 8 maaneder..? Det work and Holiday NZ, AUS, CA kan faa gaar ud paa at de kan opholde sig i landet i 1 aar, men kun maa arbejde i 6 maaneder. Det visum kan kun faas EN gang. nyder varmen lidt endnu ![]() |
|
|
|
| h |
Lagt på d. 17/03-2007 09:41
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 368 |
problemet er ikke så stort du er ikke dagpenge berettiget efter 1,5 år i udlandet desuden bestemmes dagpengene efter de sidste tre måneders lønseddeler![]() |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.