Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Fra Novicen - som lovet
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 09/01-2005 11:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 143 |
Hej igen – Og godt nytår! Så er jeg tilbage fra en måned i Thailand. Jeg har taget det store spring, og er blevet gift. Både på thai og bagefter på Ampoor. Efter mange råd fra jer, har jeg vendt og drejet sagen mange gange. Ikke mindst jeres mange advarsler, har været tænkt igennem igen og igen! Med disse advarsler, råd og min egen livserfaring ”i bagagen”, tog jeg af sted. Jeg fik en oplevelse som ingen almindelig turist vil få. Min kammerat var med. Vi fik en eventyrlig god behandling. Min kones forældre er meget fattige! Strømmen til et neonrør kommer fra 2 bilbatterier… Huset er banket sammen af nogle vandfaste plader… Men de er glade og har et utroligt stærkt familiesammenhold. Jeg lagde den ”berømte” sin-sod. Der var 40.000 bath. Da ceremonien var overstået, fik jeg alle pengene tilbage! Deres datter skulle giftes af kærlighed. Ikke for penge! Man kan ikke påstå, at familien ligefrem elsker faranger! Men jeg havde nogle små gaver med til hver enkelt af min kones forældre og søskende. Samtidig gjorde jeg alt for, at vise dem den fornødne respekt. I dag er jeg accepteret. De sagde, i øvrigt, lige som jer: I må begge være meget forelskede – eller tossede - siden i tør gifte jer så hurtigt? Min kone har fået mindst lige så mange advarsler, den modsatte vej, som I har givet mig! ![]() Hendes familie spurgte mig direkte, om jeg ville love, at sende hende tilbage til Thailand, hvis det viser sig, at ægteskabet alligevel ikke holder? Jeg måtte samtidig love, ikke at slå hende, hvis jeg blev sur på hende! Det sidste kunne aldrig falde mig ind!!! Jeg er jo ikke idiot!!! Men det står helt klart, at der venter et stort ”arbejde” forude! Tankegangen og kulturforskellen er SÅ forskellig! Og jeg er helt sikker på, at hvis man ikke er indstillet på, at give alt hvad man har, rent menneskeligt, skal man afholde sig fra sådan et ”projekt”! Det er ikke nok, at glæde sig over, at konen ikke er morgengrim, og så ellers læne sig tilbage i sofaen!!! Det er en sag, som virkelig kræver tid, opmærksomhed og tålmodighed! Jeg stoler på min kone! Men jeg så desværre også et par af jeres ”eksempler” i forbindelse med nogle andre… Og I har ret! Min kone forklarede mig om dem… ”Pinnochio”, kaldte hun dem… -Og viste, hvordan næsen bliver længere og længere, jo mere man lyver… Hun sagde også, at alt for mange faranger ”falder i vandet” og bliver forelskede i piger, som blot driver en ”forretning”. Flere af pigerne har et stort alkoholforbrug, og har vænnet sig til, at spille et skuespil, som er lige ”til Det Kgl. Teater”. De søde piger, som virkelig gerne vil ”ud af branchen” er der også mange af! Heldigvis! Men det er svært, at se forskel? De siger jo alle sammen, det samme… Så jeg må give jer helt ret i, at det er ”et lotteri”, som man må være indstillet på, at kunne tabe i… Men man kan altså også vinde! Der er ingen egentlig facitliste. Det er der heller ikke med andre kvinder – eller mænd… Min kone har nu søgt om opholdstilladelse i Danmark. Vi fik at vide, at der vil gå ca. 3 måneder inden svaret kommer. Selve ”papirgangen” var eventyrlig! Jeg havde kun mine skilsmissepapirer med fra Danmark. Jeg blev bedt om, at skaffe en ægteskabsattest fra min kommune. Den blev faxet til Den Danske Ambassade i Bangkok. Papirerne blev indleveret til oversættelse… Men de skulle have den originale ægteskabsattest. Den kom med posten 5 dage senere. Tilbage til ambassaden. Papirerne var nu klar til det Thailandske Udenrigsministerium… Men en ansat på Den Danske Ambassade havde skrevet under, uden at være underskriftsberettiget… SÅ faxede ambassaden papirerne, med den rigtige underskrift… Men også hér skulle man have den originale version. Tilbage til ambassaden, hente papirerne… OG så tilbage til Udenrigsministeriet… Om vi fik kørt i taxi, i Bangkok??? Den 24. december 2004 blev vi gift på Ampoor i Rayong! -Så HUSK ALLE de nødvendige papirer, hjemmefra!!! Hvis du skal giftes i Thailand. -Kopi af dit pas -Evt. skilsmissepapirer -Ægteskabsattest fra din kommune i Danmark (Bevis på, at du ikke er gift. Skilsmissepapirer er ikke nok!) -Sidste lønseddel Når I er blevet gift på Ampoor, skal den thailandske vielsesattest oversættes og legaliseres på Den Danske Ambassade… Ansøgningen om opholdstilladelse skal udfyldes i 2 eksemplarer, og vedlægges 2 foto´s af fruen, i en bestemt størrelse. Hun skal samtidig have sine egne papirer med… Vær indstillet på, at det ikke er ”bare lige…”! Prisen for oversættelse og ansøgning om opholdstilladelse var ialt ca. 11.000 thb. på ambassaden. Thailands Udenrigsministerium tog ca. 5.000 thb. i gebyr. Ampoor var gratis. Det var så ”min historie” for denne gang. Mange hilsner Novicen |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 09/01-2005 12:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1075 |
Hej Novicen, Må jeg være den første her på sitet,til ønske dig og din kone ,Stort TILLYKKE med bryllupet. Det første du skal nu gøre er at finde et andet passende "alias", fordi efter den dejlig og lykkelig oplevelse du har fået kan du næppe kalde NOVICEN mere ![]() . Det var dejlig at læse din beretning om bryllupet og især de POSITIVE oplevelser (Sin Sod,Familien, Respekt,m.m) i stedet for de ofte NEGATIVE beretninger som havde været "ledetrådet" her i forumet,måske med rette, men som en eller anden havde skrevet;<<hvorfor er der ikke nogen som skriver om positive oplevelser m.h.t. Thailand og Thai piger?>>.Jeg håber det bedste for jer i fremtiden. M.v.h., M. Rasmussen
Redigeret af falang yao d. 10/01-2005 00:18 Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 09/01-2005 13:03
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Hej Novicen Tillykke med jeres bryllup. Det lyder umiddelbart til at du har fundet en fornuftig pige og familie. Det som jeg hæfter mig noget ved, er svigerforælders reaktionsmønster. De udviser efter min mening, et særdeles atypisk handlingsmønster. For det første udtrykker de bekymring over den korte tid i har kendt hinanden, inden i indgår ægteskab. Dels at de – som jeg forstår det – er noget betænkelig ved hele arrangement, og ikke mindst at de som meget fattige giver hele sin-sod tilbage dagen efter. Jeg har hørt og set meget lort i min tid ud i det Thailandske. Men at meget fattige folk lader 40.000 bath. gå deres næse forbi er unægtelig noget nyt. Alt dette bestyrker mig i den opfattelse, at du her har med oprigtige og ærlige folk at gøre. Og ikke bare lader deres datter gifte sig med en farang for at opnå penge, og status i landsbyen. Held og lykke fremover! Hilsen Rasmus |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 09/01-2005 14:58
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 938 |
tillykke med det novise held og lykke med den næste kamp udenlændinge styrelsen du kan skynde lidt på afgørelsen hvis du på deres hjemmeside henter det spørgeskema du skal udfylde og så tager ind og aflevere det det spare dig for ca en måneds sagsbehandling ps. jeg tror de 3 mrd du har fået oplyst er meget optimistisk regn heller med 5 til 9 mrd. |
|
|
|
| mam |
Lagt på d. 09/01-2005 17:09
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 69 |
Stort Tillykke til jer begge! Håber at du lader os der stadig kun drømmer, følge med i din "sag". Håber det bedste for dig og din kone.mam![]() |
|
|
|
| mugge |
Lagt på d. 16/01-2005 21:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 389 |
Novice godt gået og stort tillykke. Jeg er nu ikke helt sikker på at dit øgenavn er rigtigt,du er nu ikke helt novice når du nu kan finde den rigtige pige så hurtigt...jeg mener...hvor mange kender jeg ikke der praler højlydt med at de har været i thailand 1000 gange..snakker sproget..har boet der..osv. bla bla..men det som regel dem der altid bliver snydt og ender op alene endnu engang,gang på gang .Men nej, det jeg mener er at jeg tror at du har fat i den rigtige ende.Bare klø på,hver optimist,det skal nok gå.Tro på det selv og det hele går bedre.Jeg er selv thai gift med 3 døtre...plus en til i maven(min kones mave). Bare fyr løs novice,tænk ikke så meget på hvad andre herhjemme siger, i har jo hinanden.Og folk herhjemme har jo fordomme nok..bare vendt.![]() |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 16/01-2005 22:57
|
|
mugge skrev: Jeg er selv thai gift med 3 døtre...plus en til i maven(min kones mave). Bare fyr løs novice Hej Mugge, Hvad har du i gang i mand? ![]() Novicen skal jo til at nyde sin "HONEYMOON" først ! Det andet skal nok komme af sig selv, bare se på dig du er allerede i gang med nr. 4 . Spøg til side , tillykke med forøgelsen.M.v.h., M. Rasmussen ![]() P.S. :M.h.t. 3 døtre: Det er forbudt at omskære børn i DK, skal du alligevel gøre det, skal du kun skære forhuden over og ikke hele "tappen" ![]() og så vil en af dem stadig være en dreng
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
|
|
|
| John |
Lagt på d. 16/01-2005 23:06
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
falang yao skrev: P.S. :M.h.t. 3 døtre: Det er forbudt at omskære børn i DK, skal du alligevel gøre det, skal du kun skære forhuden over og ikke hele "tappen" ![]() og så vil en af dem stadig være en dreng![]() Hej falang yao Ikke forstået - kan du ikke tegne det ![]() ![]() ![]() John
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
|
Lagt på d. 18/01-2005 14:45
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
davs stort tillykke med dit bryllup og må det vare mange år gode år bamsen |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 18/01-2005 23:14
|
Tak for de pæne – og sjove hilsner!![]() Ja, selvfølgelig skal det nok blive godt! Jeg kan jo kun stole på det, jeg selv har set og hørt! Jeg er ikke i tvivl om, at min kone og hendes familie er OK! De har et meget stærkt sammenhold, og har taget virkelig pænt imod mig! Jeg gjorde hvad jeg kunne, for at vise dem almindelig respekt. Hjalp hendes far med, at slæbe ”tunge ting”, bar indkøbsposerne for min kone og den slags… Helt almindelige ting. Alligevel kiggede de lidt i begyndelsen! Det var tydeligt, at de ikke var vant til, at se en farang ”gøre noget for en thai”?!? Men jeg kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle det?!? Nu venter vi på svar på opholdstilladelsen. De kommende måneder bliver ikke sjove! Min kone er jo stadig i Thailand. Men som jeg har forstået reglerne på udlst. hjemmeside, må vi have en rimelig chance? Jeg er tjenestemand, har ejerlejlighed, står ikke i diverse kreditregistre… Har solgt min bil af hensyn til kostpengene… Min kone kommer før alt andet! Så må vi se hen ad vejen, hvordan tingene kommer til at se ud… Den tid, den sorg! Lige nu handler det om, at min kone får en god start i Danmark! ![]() Fordomme? Ja, de skal nok også dukke op… Jeg er 51 år. Min kone er 29. Så det skal nok blive ”festligt”, når man møder diverse klovner, som engang har set ”noget” i fjernsynet… Jeg er allerede blevet spurgt om, hvor meget jeg har betalt for min kone?!? ”Ja, for det er jo dét, de gør”! Var kvajet helt overbevist om… Heldigvis kan jeg ikke tage den slags mennesker alvorligt… Jeg lever mit liv… Så hvis de bare vil være venlige, at leve deres eget… er det fint med mig! ![]() Alias’et ”Novicen”? Jeg synes jo selv, at jeg stadig har meget, at lære! Selvom jeg godt nok har fået et ”lynkursus”! Men det er stadigvæk mere held end forstand… Det kunne lige så godt være endt galt… Jeg var heldig! Så hvis jeg skulle skifte alias, skulle det måske være til ”Stuntmanden”?!? ![]() Mit råd til andre: Lyt nu til de ”gamle og garvede” her på sitet! ”Lubb you too mutt”, hvisket i øret af en smuk pige, du lige har mødt i en hyggelig bar… mens hun ”inhalerer” en flaske whisky og 60 cigaretter… er ikke nødvendigvis signalet til en lykkelig fremtid… JEG kender ikke ”opskriften”! Selvom jeg VILLE dét hér… havde jeg mange alvorlige overvejelser om det modsatte, undervejs! Min endelige beslutning tog jeg først, da jeg havde mødt min kones familie. Så de råd jeg fik her på sitet, inden jeg rejste derud, har bestemt ikke været spildt! Tværtimod! Og jeg har meget, at lære endnu! ![]() Mange hilsner Novicen |
|
|
|
| jet |
Lagt på d. 19/01-2005 03:00
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 24 |
Tillykke med bryllupet det er dejligt at læse en positiv historie alt godt ønskes for jer fremover Mvh Jet |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 19/01-2005 07:16
|
|
Novicen skrev: Tak for de pæne – og sjove hilsner! ![]() Ja, selvfølgelig skal det nok blive godt! Jeg kan jo kun stole på det, jeg selv har set og hørt! Jeg er ikke i tvivl om, at min kone og hendes familie er OK! De har et meget stærkt sammenhold, og har taget virkelig pænt imod mig! Jeg gjorde hvad jeg kunne, for at vise dem almindelig respekt. Hjalp hendes far med, at slæbe ”tunge ting”, bar indkøbsposerne for min kone og den slags… Helt almindelige ting. Alligevel kiggede de lidt i begyndelsen! Det var tydeligt, at de ikke var vant til, at se en farang ”gøre noget for en thai”?!? Men jeg kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle det?!? Nu venter vi på svar på opholdstilladelsen. De kommende måneder bliver ikke sjove! Min kone er jo stadig i Thailand. Men som jeg har forstået reglerne på udlst. hjemmeside, må vi have en rimelig chance? Jeg er tjenestemand, har ejerlejlighed, står ikke i diverse kreditregistre… Har solgt min bil af hensyn til kostpengene… Min kone kommer før alt andet! Så må vi se hen ad vejen, hvordan tingene kommer til at se ud… Den tid, den sorg! Lige nu handler det om, at min kone får en god start i Danmark! ![]() Fordomme? Ja, de skal nok også dukke op… Jeg er 51 år. Min kone er 29. Så det skal nok blive ”festligt”, når man møder diverse klovner, som engang har set ”noget” i fjernsynet… Jeg er allerede blevet spurgt om, hvor meget jeg har betalt for min kone?!? ”Ja, for det er jo dét, de gør”! Var kvajet helt overbevist om… Heldigvis kan jeg ikke tage den slags mennesker alvorligt… Jeg lever mit liv… Så hvis de bare vil være venlige, at leve deres eget… er det fint med mig! ![]() Alias’et ”Novicen”? Jeg synes jo selv, at jeg stadig har meget, at lære! Selvom jeg godt nok har fået et ”lynkursus”! Men det er stadigvæk mere held end forstand… Det kunne lige så godt være endt galt… Jeg var heldig! Så hvis jeg skulle skifte alias, skulle det måske være til ”Stuntmanden”?!? ![]() Mit råd til andre: Lyt nu til de ”gamle og garvede” her på sitet! ”Lubb you too mutt”, hvisket i øret af en smuk pige, du lige har mødt i en hyggelig bar… mens hun ”inhalerer” en flaske whisky og 60 cigaretter… er ikke nødvendigvis signalet til en lykkelig fremtid… JEG kender ikke ”opskriften”! Selvom jeg VILLE dét hér… havde jeg mange alvorlige overvejelser om det modsatte, undervejs! Min endelige beslutning tog jeg først, da jeg havde mødt min kones familie. Så de råd jeg fik her på sitet, inden jeg rejste derud, har bestemt ikke været spildt! Tværtimod! Og jeg har meget, at lære endnu! ![]() Mange hilsner Novicen jeg frygtede også fordommene da jeg i sin tid tog min kone her til landet men vi har mødt forbavsende få så det tror jeg ikke i skal frygte og den med at vi har købt vores koner forklares let ved at forklare sammenhængen medgift er en tradition i thailand som vi følger af respekt for vores kone og thailand og ofte giver svigerfar pengene tilbage efter bryllupet så egentlig er det blot en måde at viser svigerfar at man har penge nok til at forsørge hans datter. det lyder som om du opfylder de fleste krav fra udls der kan godt komme lidt på grund af alders forskellen men da hun er næsteen 30 så tror jeg det går |
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 19/01-2005 07:17
|
|
Novicen skrev: Tak for de pæne – og sjove hilsner! ![]() Ja, selvfølgelig skal det nok blive godt! Jeg kan jo kun stole på det, jeg selv har set og hørt! Jeg er ikke i tvivl om, at min kone og hendes familie er OK! De har et meget stærkt sammenhold, og har taget virkelig pænt imod mig! Jeg gjorde hvad jeg kunne, for at vise dem almindelig respekt. Hjalp hendes far med, at slæbe ”tunge ting”, bar indkøbsposerne for min kone og den slags… Helt almindelige ting. Alligevel kiggede de lidt i begyndelsen! Det var tydeligt, at de ikke var vant til, at se en farang ”gøre noget for en thai”?!? Men jeg kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle det?!? Nu venter vi på svar på opholdstilladelsen. De kommende måneder bliver ikke sjove! Min kone er jo stadig i Thailand. Men som jeg har forstået reglerne på udlst. hjemmeside, må vi have en rimelig chance? Jeg er tjenestemand, har ejerlejlighed, står ikke i diverse kreditregistre… Har solgt min bil af hensyn til kostpengene… Min kone kommer før alt andet! Så må vi se hen ad vejen, hvordan tingene kommer til at se ud… Den tid, den sorg! Lige nu handler det om, at min kone får en god start i Danmark! ![]() Fordomme? Ja, de skal nok også dukke op… Jeg er 51 år. Min kone er 29. Så det skal nok blive ”festligt”, når man møder diverse klovner, som engang har set ”noget” i fjernsynet… Jeg er allerede blevet spurgt om, hvor meget jeg har betalt for min kone?!? ”Ja, for det er jo dét, de gør”! Var kvajet helt overbevist om… Heldigvis kan jeg ikke tage den slags mennesker alvorligt… Jeg lever mit liv… Så hvis de bare vil være venlige, at leve deres eget… er det fint med mig! ![]() Alias’et ”Novicen”? Jeg synes jo selv, at jeg stadig har meget, at lære! Selvom jeg godt nok har fået et ”lynkursus”! Men det er stadigvæk mere held end forstand… Det kunne lige så godt være endt galt… Jeg var heldig! Så hvis jeg skulle skifte alias, skulle det måske være til ”Stuntmanden”?!? ![]() Mit råd til andre: Lyt nu til de ”gamle og garvede” her på sitet! ”Lubb you too mutt”, hvisket i øret af en smuk pige, du lige har mødt i en hyggelig bar… mens hun ”inhalerer” en flaske whisky og 60 cigaretter… er ikke nødvendigvis signalet til en lykkelig fremtid… JEG kender ikke ”opskriften”! Selvom jeg VILLE dét hér… havde jeg mange alvorlige overvejelser om det modsatte, undervejs! Min endelige beslutning tog jeg først, da jeg havde mødt min kones familie. Så de råd jeg fik her på sitet, inden jeg rejste derud, har bestemt ikke været spildt! Tværtimod! Og jeg har meget, at lære endnu! ![]() Mange hilsner Novicen jeg frygtede også fordommene da jeg i sin tid tog min kone her til landet men vi har mødt forbavsende få så det tror jeg ikke i skal frygte og den med at vi har købt vores koner forklares let ved at forklare sammenhængen medgift er en tradition i thailand som vi følger af respekt for vores kone og thailand og ofte giver svigerfar pengene tilbage efter bryllupet så egentlig er det blot en måde at viser svigerfar at man har penge nok til at forsørge hans datter. det lyder som om du opfylder de fleste krav fra udls der kan godt komme lidt på grund af alders forskellen men da hun er næsteen 30 så tror jeg det går |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 19/01-2005 07:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Hej Novice. Held og lykke med opholdstilladelsen. Du lyder som en fornuftig fyr som lige tænker sig en ekstra gang om, inden hjertet helt løber af med dig. Din familie virker som gode mennesker. Jeg blev også selv mødt med størst mulige skeptis da jeg blev præsenteret dernede, der var stor undren over hvorfor datteren havde valgt at ville gifte sig med en farlang og det fornuftige i det. Men de kan jo se at deres datter trives og efterfølgende har fået sig et par søde børn, så reservationen er kastet væk og jeg er blevet accepteret. Så held og lykke med alt Niels |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 19/01-2005 12:52
|
|
surin skrev: [quote]Novicen skrev: Tak for de pæne – og sjove hilsner! ![]() Ja, selvfølgelig skal det nok blive godt! Jeg kan jo kun stole på det, jeg selv har set og hørt! 1)Jeg er tjenestemand, har ejerlejlighed, står ikke i diverse kreditregistre… Fordomme? Ja, de skal nok også dukke op… Jeg er 51 år. Min kone er 29. 2)Alias’et ”Novicen”? Jeg synes jo selv, at jeg stadig har meget, at lære! Selvom jeg godt nok har fået et ”lynkursus”! Og jeg har meget, at lære endnu! ![]() Mange hilsner,Novicen Hej Novicen, 1) Imens du er i gang og for at "fylde" tiden, spørg lige FTFA eller FOA om reglerne (klausul) for "tjenestemænds pension" (enkepension) og "alderforskelen". Jeg mener at have fået at vide at min kone ikke vil få "fulde enkepension takst" p.g.a. alderforskelen, det vil hun få, hvis alderforskelen var fx. "kun" 5/8 år. 2) Så skulle vi også kaldes Novicer, Eksperter er vi ikke, selv om nogle prøver at give det indtryk, men ERFARENDE er vi nok(på godt og ondt) og VI har STADIG meget at lære også. Så POJ POJ i fremtiden. M.v.h., M. Rasmussen
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 19/01-2005 22:13
|
Hej falang yao Ja, det skal jeg også have undersøgt! Jeg er medlem af FOA. Jeg har ikke hørt noget om aldersforskellen. Men derimod om ægteskabets længde/varighed...? Altså, at man ikke bare kan "krepere" en uge efter brylluppet, og så tro, at fruen automatisk "arver gården...". ![]() Der er nok at se til! Jo, jeg er sgu en NOVICE! ![]() Men - Man lærer hele tiden! Det er det vigtigste! ![]() venlig hilsen Novicen |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 20/01-2005 01:56
|
|
Hej Novicen, Jeg fandt det, under : http://www.fm.dk/...&mode=hele Vilkår for dødsboer, arvinger og efterlevende Tjenestemænd En efterlevende ægtefælle efter en tjenestemand eller en pensioneret tjenestemand er berettiget til en livsvarig ægtefællepension, når efterindtægten ophører. Det er en betingelse, at der er indgået ægteskab eller registreret partnerskab. Ægtefællepensionen udgør 71 pct. af egenpensionen beregnet efter afdøde ægtefælles optjente pensionsalder - dog udbetales pensionen mindst på grundlag af 15 års pensionsalder. Hvis der er væsentlig aldersforskel mellem en ældre tjenestemand og en yngre ægtefælle, vil pensionen dog blive nedsat. Spørgsmål er nu :hvor mange år er væsentlig alderforskel ,og hvor stort bliver nedsattelsen? Du må gerne spørge FOA om det og kom med en tilbagemelding. Det kan også blive aktuelt for mit vedkommende. M.v.h.,M Rasmussen
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 20/01-2005 06:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
Rasmus skrev: Hej Novicen Tillykke med jeres bryllup. Det lyder umiddelbart til at du har fundet en fornuftig pige og familie. Det som jeg hæfter mig noget ved, er svigerforælders reaktionsmønster. De udviser efter min mening, et særdeles atypisk handlingsmønster. For det første udtrykker de bekymring over den korte tid i har kendt hinanden, inden i indgår ægteskab. Dels at de – som jeg forstår det – er noget betænkelig ved hele arrangement, og ikke mindst at de som meget fattige giver hele sin-sod tilbage dagen efter. Jeg har hørt og set meget lort i min tid ud i det Thailandske. Men at meget fattige folk lader 40.000 bath. gå deres næse forbi er unægtelig noget nyt. Alt dette bestyrker mig i den opfattelse, at du her har med oprigtige og ærlige folk at gøre. Og ikke bare lader deres datter gifte sig med en farang for at opnå penge, og status i landsbyen. Held og lykke fremover! Hilsen Rasmus Tillykke til jer begge to. ![]() I modsætning til andre, synes jeg at din familie viser et typisk handlingsmønster. Selvom man er 'fattig' kan man godt være ærlig og have sin stolthed ![]() Thaierne som sådan respekterer ikke automatisk en rig person (selvom han er Thai) og er parat til at plukke ham på lige fod med 'dumme' faranger... En fattig og/eller en ærlig person er de villig til at hjælpe til det yderste
Redigeret af MisterM d. 20/01-2005 08:02 |
|
|
|
| arf |
Lagt på d. 26/01-2005 17:17
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 33 |
Et stort tillykke til Novicen. Dejligt at hører en positiv historie, og jeg håber meget det må gå jer godt. Også held og lyukke med kampen med udlædningestyrelsen. Jeg er ny her på forumet, men jeg er en af dem der har prøvet at støde på en pige der kun var ude efter penge. Hun var ikke thai men herboende afrikaner. Hun var kun ude efter en ting, mine penge, og jeg er ikke typen der smider om mig med penge, da jeg er på SU og understøttelse fra kommunen. Det prøvede jeg også at fortælle hende, men hun ville ikke lytte. Hun blev ved med at plage og en dag sagde jeg stop inden det gik alt for vidt. Hun nåede kun at tage 5.000 kr. fra mig. Jeg har begået en stor fejl, men har i sinde at lærer af mine fejl, så jeg ikke jogger i spinaten igen. Derfor er det dejligt med sådan et website her hvor man kan hører om de negative ting, men lige så vigtigst også om alle de gode ting. Keep up the good work. Men nok om min livshistorie. jeg ønsker dig og din kone alt held i fremtiden og jeg håber I kan få et langt og lykkeligt ægteskab. Mange lykønskinger fra mig af. |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 26/01-2005 19:27
|
Hej igen - Også tak for de sidste lykønskninger! Falang Yao - og andre, som måtte være interesserede: Jeg har nu forhørt mig hos FOA om regler for ægtefællepension i forhold til aldersforskel, hvis man er tjenestemand... Ifølge FOA´s §12. stk. 5. Beregning af ægtefællepension: Hvis den afdøde tjenestemands alder på dødstidspunktet - med fradrag af det antal år, ægteskabet har varet - overstiger ægtefællens alder ved tjenestemandens død med mere end 10 år, nedsættes ægtefællepensionen efter stk. 1-4 samt 6 med 2 pct. for hvert år forskellen overstiger 10 år. Ret til ægtefællepension: Den efterlevende ægtefælle efter en tjenestemand eller en pensioneret tjenestemand er berettiget til ægtefællepension, hvis ægteskabet blev indgået: Stk. 1: 1.) Før den afdøde tjenestemand var fyldt 65 år 2.) Før den afdøde tjenestemand var afskediget med ret til egenpension efter kapitel 2, og 3.) Mindst 3 måneder før dødsfaldet Stk.2: Stk. 1, nr. 3, finder ikke anvendelse, hvis dødsfaldet skyldes ulykkestilfælde eller en akut infektionssygdom indtruffet efter ægteskabets indgåelse. Stk. 3: Amtsrådet kan i særlige tilfælde bestemme, at ægtefællen efter en tjenestemand er berettiget til ægtefællepension, uanset at betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, hvis ægtefællerne tidligere har været gift med hinanden. Det var, hvad jeg kunne "byde på"! ![]() Håber, at det kan bruges? Mange hilsner Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

beretninger som havde været "ledetrådet" her i forumet,måske med rette, men som en eller anden havde skrevet;<<hvorfor er der ikke nogen som skriver om positive oplevelser m.h.t. Thailand og Thai piger?>>.

! Det andet skal nok komme af sig selv, bare se på dig du er allerede i gang med nr. 4