Se indlæg|
Jeg er 23 og vil bo i thailand..
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 12:53
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 66 |
Hej allesammen! Jeg er blevet træt af Danmark, så nu går turen til Thailand, men der er jo en masse spørgsmål.. lad os starte med lidt fakta: jeg er 23 år gammel, ugift, har boet i Danmark hele mit liv. har modtaget førtidspension siden d. 1/8-2006, ca. 10.400 kr. udbetalt. Hvor længe kan jeg maksimalt opholde mig i Thailand før jeg skal hjem og kan jeg ikke bare tage til et af nabolandene, rejse tilbage igen og så starte forfra? Jeg har hørt jeg skal være i Danmark 3 mdr om året for at kunne beholde min pension, og Den Thailandske ambassade sagde at jeg kun må være i Thailand i 6 måneder.. Er der ik nogen herinde der kender en vej udenom det? (SEND MIG EN PB eller mail til ) det ville passe mig perfekt hvis jeg kan være i Thailand 9 måneder om året. og hvad er det for noget med sprogskole? kan jeg være sprog-studerende, og evt. hvor længe før jeg skal forlade landet? Jeg har aldrig været i Thailand så jeg kender ikke så meget til de forskellige områder.. jeg vil gerne bo ved kysten i et område hvor jeg ikke skal betale for byens navn, men stadig kan føle mig tryg uden en pistol på maven jeg har kigget på hus i Cha am, og Nong Pru (Chokchai garden homes) er der noget dårligt at sige om de områder? Kan jeg evt. få et job i Thailand uden jeg mister noget videre i pension og dermed få opholdstilladelse? Send en PB hvis du kender en løsning, eller svar her i tråden;-) Jeg er også meget interesseret i at høre fra dig hvis du er førtidspensionist på min alder, 20-30 år, og bor i Thailand og har været hele møllen igennem. Mvh. Joe. |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 13:06
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 139 |
Hej Joe. Ikke fordi jeg har virkeig meget at sige, men har selv overvejet det, men opgav da det virkede for besværligt, men vil helt klart følge din tråd. Men én ting som du skal vide er at du vil bive kaldt til møde en gang hver 3 md, i dit lokale jobcenter, er jeg næsten sikker på, jeg er revalidant, og bliver selv kaldt ind nogle gange om året. Dette kunne godt gå hen og blive dyrt for dig i længden, hvis du skal pendle frem og tibage, i tide og utide? men om der er forskel på førtid, eller revalidering, når det gælder deres evalueringer, det er jeg ikke sikker på, men helt klart noget du skal undersøge. Mvh Paco Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
| Stampe |
Lagt på d. 22/05-2008 15:36
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 305 |
Hej I følge reglerne ( de Danske ) må du kun være ude af danmark i 6 måneder. det skal være 2 x 3 måneder hvis du er ude over 3 måneder itræk kan komune overgive din pension til den Danske stat og så mister du dine personlige tilæg. og hvis du er væk fra Danmark i mere end 6 måneder om året så kan de også overdrage din pension til Staten. så har du kun dit grund beløb.. men prøv at tale med komunen eller hvem der nu står for at udbetale din pension for jeg har hørt at man kan søge dispension fra omtalte regler og få hele sin pension med til Thailand det har hvist noget med hvor når du er tilkændt din pension ![]() ![]() ![]() ![]() Hilsen Stampe |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 15:41
|
|
Lige præcis, hvad jeg mente. ![]() Men tror ikke du skal være sikker på at de vil give dispension , først og fremmest pga. din alder og selvføgelig også fordi de længe har prøvet at gøre det sværre at lave det her nummer, så hvorfor lige gøre det nemmere for dig? men prøv at tage en snak med din kosulent på kommunen =) men var det ikke en ide at tage ti thailand på en 'ferie' hvis du aldrig har været der? Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 16:15
|
|
for jeg har hørt at man kan søge dispension fra omtalte regler og få hele sin pension med til Thailand det har hvist noget med hvor når du er tilkændt din pension ![]() ![]() ![]() Det var derfor jeg skrev datoen på hvornår jeg fik pension, men der må da væe en herinde der har været ude for det samme? Jeg har lige snakket med banken, de siger at det nok ikke er muligt at købe hus i Thailand uden at have et hus i Danmark der kan stilles i sikkerhed for det Thailandske hus, pga at de ikke må have pant i Thailand.. ØV! Så må jeg jo bare leje, men har regnet mig frem til, at leje et hus i Thailand i 10 år koster mere end at købe et..... det er da surt at betale et hus hver 8-10 år, men hva faen, længe leve latterlige regler (meget ironisk ment - hvis du skulle være i tvivl) Mvh. Joe. |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 16:34
|
|
Særlige betingelser for at tage sin førtidspension til udlandet Informations-bidrag om på : Hvis man vil flytte med sin førtidspension til et land, som ligger uden for EØS, og som ikke har en særlig aftale med Danmark, så gælder er det i orden for danske statsborgere, blot de har boet 10 år i Danmark efter deres fyldte 15. år - eller har boet her i mindst en fjerdedel af tiden fra de fyldte 15 år til de fik tilkendt førtidspensionen. Får man således tilkendt førtidspension som 19-årig er det således tilstrækkeligt for at kunne flytte til udlandet med førtidspensionen, at , man har boet i Danmark blot et år siden man fyldte 15. Reglerne om førtidspensionisters flytning til udlandet er meget komplicerede, men generelt kan man som regel ikke tage pensionstillægget med sig, hvis det er til et land udenfor EØS, man flytter. Men der er er række undtagelser. Desuden skal man være opmærksom på, at det er de færreste lande uden for EØS, der tillader, at man bosætter sig, blot fordi man har lyst. Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 16:40
|
|
Men er der ikke noget med at hvis man har fået tilkendt førtidspension efter 2004 eller deromkring, så er der ikke noget der hedder tillæg? så får man bare 15-16.000 før skat.. Mvh. Joe. |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 16:45
|
|
Altså har du fået godkendt din førtidpension før år 2003, så gælder der nogle helt andre regler, som jeg ikke kender. Men har du fået din pension efter år 2003, så vil en enlig-person modtage (uden tillæg) 15.200 kr, før skat og 12.900, for personer som er gift eller lever sammen med en anden. Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
|
Lagt på d. 22/05-2008 16:46
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
joenielsen skrev: Men er der ikke noget med at hvis man har fået tilkendt førtidspension efter 2004 eller deromkring, så er der ikke noget der hedder tillæg? så får man bare 15-16.000 før skat.. Mvh. Joe. Davs JO det har du ret i. Og der er flere som er flyttet til thailand med deres pension Så op på kommunen og få en hygge snak,om det bamsen |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 16:52
|
|
Men det er alt sammen noget du kan læse mere om på: www.udvandrerne.dk www.borger.dk Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 16:54
|
|
Ja, tror ikke engang du behøver tage op på kommunen, du tager bare til Thailand, da du (i følge hvad jeg kan læse) har ret til at tage din pension med hen hvor du vil, dog ikke dit pensions-tillæg.
Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 17:15
|
|
men jeg har jo ikke noget pensions-tillæg.... jeg har bare en grund-pension på ca. 10.400 udbetalt. Mvh. Joe. |
|
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 17:24
|
|
Vil det så sige at jeg bare kan bo i Thailand året rundt ? ?Eller hvad.. hvor tit skal jeg til Danmark eller ud af landet? både for at overholde Dansk og Thailandsk lovgivning? og beholde min pension... Og forresten, hvor slemt er det med skorpioner, edderkopper og slanger i en normal Thailandsk have? jeg elsker de små kryb, men de kan desværre tage livet af min hund så ville da lige høre om man skal sætte alt mulig gejl op i haven for at slippe af med dem? Jeg kan allerede mærke solen på min blege dunk! ![]() Mvh. Joe. Redigeret af joenielsen d. 22/05-2008 17:26 |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 17:28
|
|
Ja, 10.400 udbetalt, så passer det også meget godt med at du får 15.000 kr om md før skat. ![]() Jah, skulle jeg ikke kunne se noget i vejen for at du gør. Du skal til Danmark én gang hver 6 md. og ellers intet. Og det med dine dyr, aner jeg intet om, men du kan prøve at søge på google.dk.
|
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 17:34
|
|
Og så skal du selvfølgelig ud af Thailand én gang hver 90'en dag. ![]() Med mindre du på en eller anden måde kan fået opholdstilladelse for en længere periode.
|
|
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 17:47
|
|
Der plejer bare at være forskel fra den virkelige verden og mange af de ting der står på nettet så jeg ville gerne høre fra en der bor i Thailand om man kan have en hund rendene uden problemer, eller om man lige skal sikre sig på en nem og billig måde. Jeg kan få alt at vide på google, men det jeg godt kan lide ved et debatforum, er kontakten til en flok personer der har samme interesse eller er/har været udsat for de samme ting.. På nogen forums er en henvisning til google næsten bandlyst pga. der sidder mange andre derude med samme spørgsmål der går glip af et nyt svar på spørgsmålet så google er ikke altid den letteste løsning.Mvh. Joe. |
|
|
|
| Volando |
Lagt på d. 22/05-2008 17:49
|
|
Ved jeg nu ikke, hvis du er naiv nok til at rejse til et land du ikke kender eller ander noget som helst om, så kan du vel også godt tro på google? ![]() Men så vil jeg da ikke blande mig mere i din tråd. Men hed og lykke med projektet. ![]() Mvh Paco Tilbage til Hua Hin fra D. 18 okt til den 10 nov.
|
|
|
|
| joenielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 17:57
|
|
HA HA blev man lidt små-fornærmet![]() Volando skrev:Men så vil jeg da ikke blande mig mere i din tråd. Men hed og lykke med projektet. ![]() Mvh Paco Mange tak! Du aner jo ikke hvad jeg kender til Thailand... Mvh. Joe. |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/05-2008 18:15
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davs Joe Jamen du siger jo selv du aldrig har været i thailand Så må din viden da meget begraænset det har du selv skrevet her. Citat: Jeg har aldrig været i Thailand så jeg kender ikke så meget til de forskellige områder. Så du kan da kun ha læst/hørt om thailand så. ![]() bamsen |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 22/05-2008 18:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Joenielsen - kun 23 år og allerede førtidspensioneret - har ikke været i Thailand før, men vil nu gerne leve og bo i landet! OK, Joenielsen - den pension du åbenbart er tilkendt vil ikke blive beskåret af DK før du fylder 65 år. - Du kan søge om 1 årig opholdstilladelse, med fremmøde på immigrationskontoret hvert kvartal, det kræver at du åbner en bankkonto i TH og bliver helbredsundersøgt af en Thailæge - men prøv nu lige at tale med Thai-konsulatet i Hvide Sande, det er flinke mennesker som nok skal rådgive dig... Men igen, tag nu lige at besøge Thailand et par uger, så du ved hvad du måske kaster dig ud i! I mine efterhånden mange år i TH har jeg desværre også oplevet mange tragiske skæbner... Redigeret af bangkoknielsen d. 22/05-2008 19:06 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.