Se indlæg|
Pattaya... Byen er hvad du gør den til :-D
|
|
|
Lagt på d. 02/06-2008 12:21
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
I går kørte vi en tur ned på den anden side af Bang Saree. Allerede fra Chomchain Beach :-D kan man se nogle bjerge/ bakker, og det har længe irriteret mig, at jeg ikke vidste hvad der var, ikke havde brugt alle eventuelle muligheder vedrørende de bakker. Så lillemor og jeg tog af sted kl 16, så solen ikke gjorde os for brune. Det at køre ud i den blå luft, uden kort, jeg hader kort, det at kører ned af den første den bedste vej, det er lige hvad jeg elsker ved at være "søndags turist". Også i Pattaya med omegn. Desværre blev resultatet lidt trist. det viser sig, at bakkerne, og de strande der er på den anden side af bakkerne, er militært område. Der var én strand, som man kunne komme ned til, men den var kun åben på bestemte tidspunkter. Den anden strand var kun tilgængelig for thai borgere, ingen faranger der, nej tak. Men vi fik alligevel en god tur ud af det. Endte på en lokalt sted, det var lige åbnet, thaierne var endnu ikke begyndt at strømme til. Da vi ankom til dette meget meget simple sted, bestilte vi, og en servitrice kom farende med en hylde, som hun satte for enden af bordet. Og så fik vi ellers servide, som det er lang tiden siden jeg har fået det i Jomtien/ Chomchain, kvinden kom is i vore glas, hældte cola op, kom fisende når glassene var halvfyldte. Og midt i al det blev maden serveret, børnene der hørte til stedet gik i bad, en tjener tændte for karookee, og satte sig til at synge. Jeg knipsede med til musikken, folk var sgu så søde og glade. Da vi kørte, havde jeg stadig den pose MAN (sweet potatoes tror jeg nok), som vi på turen havde købt af nogle arbejdere der læssede det aflange jordfrugter op på en lastbil. Og så lige et spørgsmål. den jordfrugt/ grøntsag jeg taler om, og som jeg mener hedder MAN, det er dem hvor man starter med at stikke en pind i jorden, hvad bruges de til? jeg ved at der for nulig er begyndt et stort projekt, hvor man vil lave etanol af søde kartofler, men man ser jo næsten aldrig thaierne spise dem. En sagde man brugte dem til grisefoder. Er det rigtigt? God dag til alle, og ledelse som tog den flotte beslutning vedr. den skepsis som lige var inde over. ![]() |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 02/06-2008 12:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 540 |
den hedder Tabioka på dansk og rigtigt nok er den brugt meget i Svinefoder og andre sjove ting herhjemme, men den smager nu ganske glimrende.....
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 02/06-2008 12:30
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Det kan godt være 'man gao' du taler om. Hvis grønsagen er lilla...så er det den! |
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 02/06-2008 12:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 438 |
Ja - man kan sagtens lave andet i Pattaya end at sidde paa en gogo i Walking street (har jeg hoert.. ).Tak for historien - Skaal! |
|
|
|
|
Lagt på d. 02/06-2008 12:39
|
|
Hejsa Martin, ja men det er jo næsten umuligt at holde sig til emnet i en tråd. Tag nu bare mig. Nu hopper jeg til den japanske ø Okinawa. På Okinawa har man en af verdens højeste gennemsnit af levealder. Ja det så jeg på et af naturprogrammerne på kabel TV. Grunden til at de gamle bliver så gamle er, at deres basis føde har været tapioka. Rodfrugten/ grøntsagen er en af verdens sundeste afgrøder. jeg har glemt hvor mange forskellige vitaminer/ mineraler osv, der er i den, men... roden som bare er hvid indeni, og virker ret tom, er utrolig sund. Spis 50 af dem, og så er du klar til at overleve en burger :-D Desværre er burgerkulturen også kommet til Okinawa. De unge falder for McDonald´s reklamerne, og spiser sig fede. Det er ikke ret fedt. Skod! |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 02/06-2008 12:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Der er så mange 'man'. Du kan f.ex. prøve at google thai grønt, det ville jeg nok skrive på engelsk! Hvis det er noget med en pind i jorden kunne det være taro eller cassava du har fået med hjem. Dette bruges til de utallige thai desserter af hvid blævrende type! vh |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 02/06-2008 12:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 540 |
Grunden til at de gamle bliver så gamle er, at deres basis føde har været tapioka. Rodfrugten/ grøntsagen er en af verdens sundeste afgrøder. jeg har glemt hvor mange forskellige vitaminer/ mineraler osv, der er i den, men... roden som bare er hvid indeni, og virker ret tom, er utrolig sund. Også en af grundene til at man bruger dem i Svinefoder det virker ens, men grisene bliver dog ikke så gamle, somregel kun omkring max 6 mdr. ![]() ![]() Tag til Kanchanaburi, her er der marker ind og marker ud med Tabioka, og man kan næsten ikke se skoven for bare træer.... I Vietnam under krigen spiste Viet Cong også Taboika, det krævede ikke så meget pr dag for at være på toppen og kunne kæmpe mod Amerikanerne..... Herlig grøntssag og så kan den også bruges til Tapetklister har jeg hørt, men jeg ved ikke om det passer ?? |
|
|
|
|
Lagt på d. 03/06-2008 18:16
|
|
Kære Skeptiker! Godt at du er tilbage igen. Vi var jo nogle stykker, som kæmpede for din sag. Las os begynde på en frisk. Jeg og måske mange andre, savner de inlæg, ikke mindst de positive og oplysende afnsnit som du laver så fremragende. Lad os begynde på en frisk. Pattaya, den del af byen som vi er mange der holder af, kan ingen tage fra os. Vi har jo set lyset, og lidt til. Kom med igen, skriv, dit "skarn". (dit eget udtryk i den nu blokerede tråd til mig om Blus Factory.) |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 03/06-2008 20:18
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Der går ikke en uge så er der igen et eller andet om Pattaya her på DTW!vi elsker simpelthen at være i Patty,og når vi ikke bor der tør- fikser vi os til byen som vi længes imod. Der er ikke andre steder i hele verden som kan måle sig med Pattaya ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/06-2008 04:20
|
|
Jamen tak da for de smukke ord. Der er jo ikke sket det helt store her på det sidste. Her er jo ulideligt varm (kunne måske godt bruge lidt kølig dansk sommer). Så man sidder jo mere eller mindre klinet i stolen med sine bøger. Men vi er jo så priviligerede her hos os. Bor lige neden for Buddha Hill, hvilket betyder at vindene ude fra havet svæver op over højen og suser så ned mellem bagboernes huse og bliver på den måde presset sammen og forstærket til en næsten regelmæssig vind døgnet rundt på siden af vores hus. Ulempen (for mig) er at fruen har occuperet den del, så der flyder hun ud med sine bøger. Jeg er henvist til terrassen foran huset hvor jeg har en fan i loftet og en på et bord. Det giver jo lidt luft, men det er ikke det samme som den naturlige vind. Jeg har tilbudt hende mange ting i mageskifte, men hun er som alle thaier stædig, og vil ikke flytte plads. Satans. Nåh men vi var da så heldige her på stedet - endelig at have en kort, men heftig tordenbyge i nat. Det er jo særegent for lige netop bugten her, at regnen samler sig hver eneste dag, store tunge skyer, mere eller mindre bulder og brag i det fjerne. Men regnen går uden om og så kan man se hvor det regner syd eller nordpå. Hvis du er ude på havet kan man følge fænomenet, meget spændende at se hvor vinden og skyerne går hen. Det sker da ofte at jeg ude hos elefanterne er drivende våd og når jeg så kommer hjem så er her ikke faldet en dråbe. På een eller anden måde virker det som om Sukhumvit er en naturlig grænse. Måske er det forureningen der sætter skellet? Vi har her lige som alle andre steder mange gekkoer, de fleste blev ædt sidste år af deres store artsfælle, den med de røde prikker og som larmer så forfærdeligt. Vi havde sådan en tilflytter. Han var flyttet ind i en af jernbjælkerne og sad der og jamrede på sin måde. De siger en høj lyd, 9-10 gange hver ca. 20. minut, dette gentager sig så at sige døgnet rundt. Jeg fik på et tidspunkt fortalt ham at han var yderst uvelkommen her på stedet, så endelig flyttede han. men først efter at ædt flertallet af de små søde gekkoere. Nu skete der det, at de tiloversblevne fattede situationen, og udnævnte mig til deres talsmand og forkæmper. Så i dag har jeg 3 der kommer fast hver dag når jeg sidder med min frokost på terrassen. De får så dagens smørrebrød skåret i meget små bidder. De sataner kan (lige som os i dette forum) ikke enes. Selv om der er rigelig til dem alle, så skal de snappe efter hinanden. Det er ikke kampe der går stille af. De har jo nogle små sylespidse tænder, men jeg tror ikke de kan bide hul, jeg har aldrig set blod. men den stærkeste får altså førsteret til at vælge. De spiser pølser, æggekage, oste, kartofler, tomater og sågar danske kryddersild. Jeg tager en Chang til min mad og når den har stået lidt så begynder den at dugge. det har de så fundet ud af er et godt vandingsted, så de kommer lige over og slikker på flasken, har så galt haft en af dem oppe og nippe til min snaps en dag. Sikke en forestilling. Den nærmest hoppede i kædedans hen over bordet, meget fornøjelig frokost. I sidste uge skete der en hel masse da jeg spiste, eller rettere da jeg skulle til det. Jeg havde lige placeret fadet med mad på bordet, da fruen og en veninde kom hjem, så jeg skulle lige høre nyt. Den ene gekko, den største, sad troligt og ventede på at jeg skulle få skåret bidder og da det gik lidt langsomt kom den over på min hånd og sad der og gloede som om den ville sige: "Se nu at komme i gang for fanden, jeg er sulten". Nu skulle jeg lige hjælpe, så jeg rejser mig og går, der går vel 3-4 min. inden jeg kommer igen. Hvem sidder lige midt i min spegepølsemad med peberrodssalat. Rigtig, Svend Georg som han er døbt, der er taget nogle dybe slik af salaten, og så glor han ondskabsfuldt på mig, siger faktisk: "Fis du bare af, jeg klarer mig selv". Der er lige kommet en unge, ikke mere end en uge gammel, den sad en dag de andre ikke havde spist op, med ret så meget kamsteg foran sig, vel noget der svarer til en 3x3 cm. Alt blev spist op, ufatteligt hvordan de kan forbrænde det og ikke bliver syge. Og så er det ikke engang løgn. Har nogle fotos, godt nok ikke så gode, men jeg har dem da. På dem spiser han rugbrød bart. Jo livet i Pattaya kan være ret så underholdende. Skeptikeren. |
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 04/06-2008 05:19
|
Tak for historien! Ja, Thailand kan goere selv simple ting til lidt af et eventyr. Jeg nyder at vaere impulsiv og f.eks. udforske en soi/et omraade jeg aldrig har vaeret foer. Chancen er man vil se noget interessant og sikkert ogsaa moede nogle flinke mennesker (eller ghekoer!). Jeg er ikke pensioneret, men jeg kan forestille mig at det kraeves at man kan finde nydelse i den slags ting/eventyr/udforsking for ikke at kede sig i mange tilfaelde. Skaal! |
|
|
|
| Jesse James |
Lagt på d. 04/06-2008 05:41
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 166 |
Tak for en god fortælling om Svend Georg, Munchausen har ikke levet forgæves.
Hr Olsson
|
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 04/06-2008 06:35
|
Jess; siger du at Skeptikeren ikke taler sandt? Jeg tror nu historien er sand nok - har selv oplevet hvor fraekke de ghekoer kan vaere - Skeptikeren fortalte bare historien med lidt flere "hvad siger de" fortolkninger. Skaal! |
|
|
|
| Jesse James |
Lagt på d. 04/06-2008 06:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 166 |
Jeg syntes det var et morsomt indlæg,og fik mig et billigt grin.
Hr Olsson
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 04/06-2008 07:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Skeptikeren. I nogle indlaeg skriver du at du daarligt kan faa din usle pension til at slaa til. Og saa sidder du idag og skriver at du fodre vilde dyr med kryddersild, snaps, ost og kamsteg. Jeg fatter ikke at der stadig er nogen, som ikke kan gennemskue dit skuespil. De spiser pølser, æggekage, oste, kartofler, tomater og sågar danske kryddersild. |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/06-2008 07:36
|
|
Ajarn skrev: Skeptikeren. I nogle indlaeg skriver du at du daarligt kan faa din usle pension til at slaa til. Og saa sidder du idag og skriver at du fodre vilde dyr med kryddersild, snaps, ost og kamsteg. Jeg fatter ikke at der stadig er nogen, som ikke kan gennemskue dit skuespil. De spiser pølser, æggekage, oste, kartofler, tomater og sågar danske kryddersild. Det kan godt være du ikke gider læse skeptikerens indlæg, men der er altså nogle der gerne vil læse dem. Så næste gang skeptikeren laver et indlæg kan du så ikke bare lade være med at læse det ligesom jeg heller ikke gider og læse dine indlæg på forhånd tak. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 04/06-2008 08:17
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Tilbage til tråden. Tak - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 04/06-2008 08:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Go' hverdagshistorie! - Er det "chin chok" du har besøg af? og er de store artsfæller du omtaler "tukae" ? (Garanteret forkert stavet, så nu kommer skolemesteren sgu' nok efter mig med løftet spanskrør) Kalasi |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/06-2008 09:07
|
|
Ja Kalasi, det er de to typer du omtaler. Og som sagt så er historien sand og jeg har billeder. I dag delte vi nogle Kyllinge lår (de koster ikke så meget Ajarn) fra aftensmaden i går. Men ingen snaps. Forleden drak vi champagne af guldssko og marcipanbrød fra Danmark. jo vi lever godt os fattige pensionister. Dog ufatteligt at jeg kan få en udelukkelsesdom sådan bare - og så kører Ajarn videre i samme rille. Fatter ikke en skid Hr. Webmaster. man tør jo ikke skrive noget som helst uden det bliver pindet ud, på en negativ måde af Hr. Ajarn. Giver faktisk ulyst til at deltage i noget her på sitet, som ellers kunne være en positiv platform for mange. Skeptikeren |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 04/06-2008 09:19
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Ja du har ret. Lige så vel som den ene ikke skal komme med "stikpiller" i tide og utiden, lige så vel skal den anden hellere ikke. Også derfor jeg lige er inde og markere lidt længere oppe. Det må være muligt at vi alle kan være her også selvom vi ikke altid er enige om ret meget. Og ud over i pisser hinanden af ved at konstant at skulle prikke til hinanden, så er det også frygteligt at se på selvom man ikke deltager i hundeslagsmålet. Igen en lille opfordring til alle om lige at læse reglementet igennem og gøre alt for at efterleve det. Jeg tror og håber på at hvis alle lige havde de simple regler/råd fra reglementet i baghovedet når man poster indlæg så ville det være meget bedre for os alle. Vi har sgu' alle sammen vores gode og dårlige sider, og stærke og svage sider. Men i stedet for at være efter hinanden så prøv dog at hjælp hinanden og forstå hinanden i bedste mening. Og sidst men ikke mindst, bliv lidt bedre til ikke at lade jer rive med - det ene ord tager ofte det andet. Tak Redigeret af Webmaster d. 04/06-2008 09:23 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.