Se indlæg
 Udskriv debat
Bliv rig på at hjælpe de fattige
Jeg må indrømme jeg kender den ikke så meget, men har da prøvet og sætte penge ind, så lad os nu se om mine penge kommer hjem igen.

http://www.myc4.c...fault.aspx

ideen er god nok, men alle som har modtaget et Nigera brev/email eller 2, ved vel godt hvad det ender med desværre.

Fido
bkk skrev:
ideen er god nok, men alle som har modtaget et Nigera brev/email eller 2, ved vel godt hvad det ender med desværre.

Du kan slet ikke sammenligne mikrolån med de nigerianske svindlere.
De to ting har intet med hinanden at gøre.
One man's ceiling is another man's floor

goldwing
Jeg så dette projekt på TV for ikke længe siden, og dette har ikke noget som helst med Nigera mails at gøre.

Her låner man penge ud til iværksættere som så betaler retur med renter.
Der er folk som styrer hele butikken og som går ind og ser på de forskellige projekter inden lånerne får lov til at ansøge.

Tror vist tilbageprocenten var over 90%..... så helt sikkert en god måde at hjælpe de fattige på.

Og renten var ok....
Så ikke hele udsendelsen men alligevel fik jeg en god fornemmelse.

Dog tror jeg ikke på man bliver rig af at støtte med et lån, men det er vel heller ikke hvad du regner med.

rinpoche
Jeg tror nu ikke disse 2 scenarier er sammenlignelige, bkk.

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/politik/article.php/id-9822280.html

Umiddelbart ser det - for en lægmand=undertegnede - temmeligt legitimt ud.
Måske jsh71 vil holde os opdateret?

Jeg kunne selv finde på at investere her, ikke så meget for at hæve renter, men ligeså meget fordi mikrolån kan danne basis for hjælp til selvhjælp i disse regioner iflg. dem der ved hvad de snakker om.

mvh
rinpoche

jeg har skam også set det - det er vist i tv indtil flere gange, kun en ud af 7000 som ikke har kunne betale tilbage. der er der ingen danske banker som kan prale af.

men naturligvis er det da bare et spørgemsål om tid til svindlere finder ud af at fremvise et fornuftigt låneformål.

rinpoche
kun en ud af 7000 som ikke har kunne betale tilbage

hehe, ja, det lyder jo for godt til at være sandt Smile

Jeg håber foretagendet er legitimt og vil vise sig bæredygtigt såvel som rentabelt for samtlige implicerede, for umiddelbart ser det ud som en god ide. Men som sagt set ud fra en lægmands øjne.

mvh
rinpoche

John
Tror egentlig at den er god nok.
Mybanker.dk har valgt sponsere dem.
De har en lille debat kørende om det:

http://tinyurl.co...

Redigeret af John d. 04/08-2008 18:02
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
hfb
Jeg tror ikke det er fup.
Men hvis du vil invistere nogle penge i det, vil jeg råde dig til at sprede invisteringen over flere udlån.

Hvis jeg er i tvivl om en hjemmeside el.lign. er fup, tager jeg en søgning med f.eks. google for at se hvad andre skriver.....
Jeg er faktisk blevet klog af skade GrinGrinGrinGrinGrin Wink

Fido
Fido skrev:
bkk skrev:

Du kan slet ikke sammenligne mikrolån med de nigerianske svindlere.
De to ting har intet med hinanden at gøre.

Mit forrige indlæg blev lidt kort, men jeg skulle lige spise Wink

Lige så længe jeg jeg kan huske tilbage - og sandsynligvis meget længere - er vi blevet bombaderet med indsamlinger, koncerter og tv-shows hvor overskuddet er gået til et fattigt land i Afrika. Hvor langt er vi så egentlig nået med udryddelsen af fattigdom og den høje børnedødelighed i ulandene ? Ikke een meter!

Og hvorfor så ikke kunne man jo passende spørge - men sjovt nok bliver dette spørgsmål ikke stillet af de organisationer der står for at uddele hjælpen og gennemføre de store forkromede projekter som sættes i værk af bla. Danida.

Ligesom den politiske og økonomiske elite i ulandene har nødhjælpsindustrien en interesse i at bevare status quo så pengene vil fortsætte med at flyde, man skal altså ikke forvente nogen forandring fra den kant.
Mikrolån har den fordel at udover at støtte initiativrige mennesker med at blive økonomisk uafhængige sikrer man samtidig at 90% af pengen ikke havner på en hemmelig konto i Sweiss som det sker med den officielle støtte ..... og hvis man samtidig kan få en anstændig forrentning af sine penge er det vel ikke så ringe.

Smile
One man's ceiling is another man's floor

rinpoche
Skarpt indlæg Fido! Jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg prøver i lighed med jsh71 at skyde en sum ind til støtte for en selvstændig næringsdrivende.

Jeres indlæg har medvirket til at overbevise mig. Takker.

Ja jeg skal nok fortælle hvad der sker med de penge jeg har ude, men en ting er sikkert jeg har ikke gjort det for at blive millionær.

Jeg må indrømme ideen er udemærket og de mennesker der søger om lån kan afvise lånet og så får man sine penge tilbage.

Men det er rigtigt som en skrev så fordel ens penge ud over flere mennesker i stedet for at bruge allesammen på en person.
Redigeret af d. 04/08-2008 18:17

John
Jeg har også lige tilmeldt mig Grin
Redigeret af John d. 04/08-2008 18:24
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
rinpoche
Velkommen i klubben John. Smile
Lad os alle 3 holde hinanden orienteret henad vejen.

mvh
rinpoche

Hep
Det var da en fremragende ide.. Og så er det endda et dansk firma! Jeg har aldrig hørt om det før nu, men har allerede investeret lidt penge rundt omkring nu ;o)

Tak for linket!

Ja hep og skulle man tabe pengene er det vel heller ikke være end hvis man havde brugt dem på så meget andetGrinGrin

ben
Hvilken rente har i saa opnaaet?

9 og 12 på de 5 lån jeg har ude og 1 på 15 men den er ikke lukket så den bliver måske anuleret

Webmaster
Mikrolån er en idé fra Bangladesh af Muhammad Yunus og har eksisteret der siden 70'erne. Muhammad Yunus er bla. modtager af Nobels Fredspris.

MODTAGEREN AF ÅRETS NOBELS FREDSPRIS, PROFESSOR MUHAMMAD YUNUS, TIL KØBENHAVN DEN 14. DECEMBER
Udviklingsminister Ulla Tørnæs har inviteret modtageren af årets Nobels Fredspris, professor Muhammad Yunus, til København den 14. december.

Besøget finder sted umiddelbart efter prisoverrækkelsen i Oslo, hvor han anerkendes for sit enestående arbejde med Grameen Bank i Bangladesh.

Professor Yunus startede sit projekt i en landsby i 1976, og lige siden har Grameen Bank formidlet mikrofinansiering til en stadigt voksende andel af de allerfattigste indbyggere, fortrinsvis kvinder, i Bangladesh. Filosofien er centreret omkring udstedelse af mindre banklån til mennesker, der ikke kan stille nogen form for økonomisk sikkerhed, og det virker! Banken har nu knapt 7 millioner låntagere, og er tilstede i 86% af Bangladesh's landsbyer. Tilbagebetalingsprocenten på lånene er over 99%, og Grameen Bank er således et studie i bæredygtigt udviklingsarbejde. I dag arbejder banken fuldstændig uden hjælp fra donorer.

Udover resultaterne i sit eget hjemland har Muhammad Yunus’ idéer om mikrofinansiering inspireret udviklingsarbejdet over hele kloden: Det gælder også for Danmarks vedkommende. Blandt andet har Danmark i de senere år i sit arbejde med mikrofinansieringsindsatser netop sat fokus på indsatser, der kommer kvinder til gode. Indsatser, der ligger i fin forlængelse af den danske udviklingsbistands fokus på bæredygtighed og kvinder. Og det gælder for CRDB-bank i Tanzania, som Danmark har ydet støtte til.

I forbindelse med besøget har udviklingsminister Ulla Tørnæs inviteret professor Yunus til at tale ved en konference i Rådet for Internationalt Udviklingssamarbejde. Titlen for professor Yunus' indlæg er ”Social Business is the Solution.” Ved samme lejlighed vil udviklingsministeren i en tale til professor Yunus bl.a. komme ind på Danmarks arbejde med mikrofinansiering og ligestilling. Og chefen for CRDB bankens mikrofinansieringsaktiviteter S.P. Masaki vil tale om sine erfaringer med mikrofinansiering i Afrika.

Konferencen afholdes: Torsdag den 14. december 2006, kl. 10.00 – 11.45 i Eigtveds Pakhus, Asiatisk Plads, Rum III

Tilmelding til konferencen kan ske til Udenrigsministeriet på e-mail .

Udenrigsministeriet, den 23. november 2006
Kilde:
http://kortlink.d...

Ved godt arrangementet er afholdt, mere postet for at de forskellige kan læse lidt om hvilken fætter han er.
Mere læsestof kan findes på:
http://en.wikiped...mmad_Yunus

Havde dog ikke hørt at idéen var bragt til Afrika også, men hvorfor ikke - det fungere jo øjensynligt ganske udemærket andre steder.
Redigeret af Webmaster d. 04/08-2008 22:53
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
manse
For ca. 1 år siden mødte jeg på vej i flyveren til Thailand en sidste års økonomi studerende fra Danmark, som i flere omgang havde været i her for at vurdere effekten af mikrolån i det nordlige Thailand. Dengang så jeg egentlig ikke noget specielt i dette, for dette havde jeg set praktiseret i afrika i mere end 20 år. Jeg havde egentlig glemt alt om dette indtil denne tråd kom om, så drenge disse lån må jo også findes her i Thailand med hjælp fra venlige danskere. Jeg vil søge videre i mine gemmer for at finde hans kort, så jeg kan blive updated om dette.

Spring til debat: