Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
2. del brylluppet
|
|
| manse |
Lagt på d. 19/09-2008 10:53
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Nå det med det guld, ja det tjente jeg 90.000.- bath på, da jeg solgte det, så ikke en hel dårlig forretning. Nå det med brylluppet, ja det var en morsom og dyr oplevelse. Min dejlige kone ville ikke have det helt store bryllup, men bare noget for vennerne og familien, og det synes jeg jo var helt okay. Jeg spurgte så, hvor mange der så vil komme haha, ikke så mange sagde hun, men hun ville lave en liste ,så jeg ved selvsyn kunne se, at det kun var de nærmeste venner og familien. Som sagt så gjort, listen blev fremlagt et par dage senere, og hendes ord, ordret citeret… kun ca. 200… Jeg var målløs haha, og da jeg sagde. Du sagde kun få mennesker, sagde hun ,at dette kun var lidt i forhold hvad hun har set før. Okay sagde jeg så, og da jeg jo som før nævnt havde brugt lidt på guld, og da jeg var helt overbevist om, at jeg jo ville få min sin sot tilbage igen, sagde jeg. LAD OS LAVE ET STORT PARTY MED DET HELE d.v.s. masser af øl og whisky, god musik og andet underholdning og for alt i verden noget ordentligt mad. Jeg havde over flere omgange boet på et ressort, og boede der også før vores bryllup, som hedder Panagarp Resort her i Nakhon Sawan. Jeg synes køkkenet og omgivelserne var perfekte for dette bryllup, så jeg forespurgte ejerne af stedet (Thai-Kinesiske), hvad et sådant bryllup ville koste. Jeg forlangte, at der ikke skulle mangle noget, og jeg forlangte at de ansatte flere folk i køkkenet, så mere end 200 mennesker kunne blive bespist ordentligt, samtidig med forlangte jeg de skulle lukke resort i 3. dage, før bryllupsdagen,bryllupsdagen og dagen efter, fordi mange af vores gæster kom langvejs fra, så overnatning skulle være muligt. Det skal her bemærkes, at jeg selv synes jeg havde et så godt forhold til ejerne, efter brug af stedet så længe, at det selvfølgelig ikke var nødvendigt at skrive noget ned, fordi bare vi gav hinanden håndslag, ja så var det jo nok haha. Nå vi aftalte så middags menuen. Vi aftalte at der skulle være øl nok til alle og whisky nok til dem der havde lyst til det. Vi aftalte også musik og dekorationer af stedet. Vi aftalt som før nævnt, at vi havde det hele for os selv i 3. dage. Vi aftalte at det hele var lukket for os de 3. dage. Prisen, ja prisen sagde jeg, for jeg vidste godt det ikke var billigt med alt det jeg forlangte, men hvad pokker, jeg havde jo ingen problemer, svigermor vil give mig min sin sot tilbage haha. Okay prisen blev aftalt til 200.000.- bath for det hele, hvilket jeg på daværende tidspunkt ikke synes var så dyrt, for jeg var jo lige ankommet, og havde kun vesten priser i hovedet, så jeg synes faktisk det var billigt, specielt når der ville blive fest dagen før med ekstra spisning og alt godt til ganen inkluderet i samme pris, for de tilrejsende 80 mennesker, så jeg slog til. Jeg sagde så, at når festen var afsluttet, så vil regningen blive betalt, hvilket de i første omgang sagde var okay. Der gik ikke 2. timer førend de grædende kom til manse igen for at fortælle, at deres sæson ikke havde været så god, så de ville sætte stor pris på, hvis jeg ville betale forud. Jeg så dem dybt i øjnene og sagde, at dette var jeg ikke så glad for, men men.. da jeg jo kun havde haft gode erfaringer med mine ophold på stedet, og da jeg selv synes at vi nu var nære venner, kunne jeg da godt acceptere dette, hvis de lovede, at alt det vi havde aftalt mundtligt ville blive overholdt. Der var ikke et øje tørt over denne så rare farang, der havde et så stort tillidsforhold til dem. Jeg følte mig egentlig glad og beæret, så jeg måtte lige en tur i banken for at hæve disse kontanter. Festen blev en oplevelse for livet på grund af følgende: De havde ikke ansat ekstra personale i køkkenet, så det var som at være på cafeteria i gamle dage. Øl ankerne var tomme kl. 2200 Whisky forlangte de penge for hos gæsterne. De forlangte 30.000.- ekstra for festen dagen før (fik dem ikke) Bordene var pænt pyntet. Musikken dårlig. Blomsterne overdådige. (min kone den største blomst) De havde bryllupsfest dagen før, hvor alle de tilrejsende skulle bespises, så konens familie måtte i køkkenet for at lave mad til os. Når alt skal gøres op i dag, ja så tænker jeg faktisk kun positivt om dette bryllup, for uanset hvad, så havde vi det skægt, men det var ikke stedets skyld, men gæsternes. Så kære nye giftelystne danskere, gør ikke som Manse hvis i har planer om bryllup herude, for det er for naivt, lær af hans fejl. Sørg for at få alt skrevet ned af aftaler, få stedets management til at skrive under, så er jeg sikker på, at eventuelle misforståelse vil være minimale. Lad nu være med at fare i blækhuset, for at fortælle mig, hvor stor en idiot jeg har været, for det er jeg klar over, men jeg har altid troet godt om mine medmennesker indtil de beviser det modsatte. Dette koster så. Om jeg lære af det, ja den fortælling vil jeg tage med i graven. Dette var så anden del af livet for en dansker her i Thailand, næste del vil omhandle sin sot… Tilbagebetaling????? Kan i nu alle have en god dag Manse |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 19/09-2008 11:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
HEJ MANSE Gode indlæg venter spændt på mere, jeg kan vende tilbage til bryllup ude i en mudderpøl, ja der var meget regn øv-øv |
|
|
|
| Big-Viking |
Lagt på d. 19/09-2008 11:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 815 |
Tak manse for at du får den store mand her til at have tåre i øjnene. Når jeg læser din historie, tænker jeg på min afdøde kone. Vores bryllup var ikke helt det samme men der er en del ligheder. Min sagde også at en her kunne få guldet tilbage, men ikke tale om at jeg ville. Nu har svigermor fået det... Aldrig har hun elsket mig mere end hun gør nu.. ![]() |
|
|
|
| bagerbager |
Lagt på d. 19/09-2008 11:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 380 |
det er da underholdende læsning for en lidt udenfor stående,det giver jo yanker til efterretning,så bare kom med mere fra guld posen |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/09-2008 13:00
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Jeg er næsten også ved at få tårer i øjnene, men det er på grund af at Manse tror at skriftlige aftaler ville have ændret nogetsomhelst, højst dine advokatudgifter efter festen, du har meget at lære Manse, men morsom fortælling. ![]() |
|
|
|
| swedmark |
Lagt på d. 19/09-2008 13:15
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Hej Manse, Tak for endnu en god beretning. Jeg skal selv giftes her til februar, så nu ved jeg lidt om hvad der venter mig. Jeg har ligeledes fået at vide at vi kun bliver "nogle stykker". Men efter at have læst om din oplevelse, så kunne det være jeg allerede nu skulle bede hende om at lave en gæsteliste. ![]() Mvh swedmark |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 19/09-2008 13:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
200.000 for et bryllup til 200 mennesker er i min verden ikke ret mange penge. der skulle allerede der have været alarmklokker der ringede og sagde er i så sikre på at der er nok sprut og mad på bordet. vores bryllup kostede 450.000 og vi holdte det selv hjemme i landsbyen. godt nok med 300 gæster. men nu var min sinsot heller ikke mere end 40.000 så der var lidt mere til festen og alt det sjove. vores eneste uheld ved brylluppet var at stømmen røg sig en tur i hele byen fra kl. 12 til 2. og der er bare mørkt der ude. men da strømmen kom tilbage fortsatte festen som om intet var hent. jeg elsker at holde fest for de piv stive thaier og villei dag ikke have undværet denne fest. prasat |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 19/09-2008 13:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej prasat Undskylder mange gange mit 3 tal var blevet et 2 tal. Det var 300.000.- men det ændre jo ikke så meget, ud over de 100.000.- bath |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 19/09-2008 15:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
Blot lidt nysgerrig. Er der nogle der ved, hvad et almindelig thai-thai bryllup på landet i det nordlige eller østlige Thailand normalt står i. Altså hvor meget et tilsvarende bryllup for tilsvarende kvinder vil koste. Er det normalt at thaierne også holder fester til 3-400.000 baht eller kun hvis det er udlændinge at der skal vises lidt ekstra? Ellers mange tak til Manse for igen at give sine erfaringer, gode som dårlige, videre til os andre. Redigeret af lols d. 19/09-2008 15:06 |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/09-2008 15:38
|
|
Davs Lols Det er kun de priser, hvis det er meget velhavende thaier Ellers kun når det er udlændinge. Det sidste bryllup jeg var til det kostede dem ialt 80000 baht. De låner det meste i templet, stole borde, og alt i bestik tallerkener,og lignende. Så det meste er de betaler er sprut og andre drikkevarer. mad og gaver. Det er jo pigens forældre som betaler brylluppet. og de fik 40.000 baht i sinsot,men når det er en udlænding, så er det selvfølgelig ham der skal betale. Så skal man ikke rette sig efter thai traditioner ![]() bamsen så Redigeret af d. 19/09-2008 15:40 |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 19/09-2008 16:25
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
ja plus gæsterne gir et lille belød til brudeparet...og hvis der kommer 200 300 ja så hjælper det jo også
Redigeret af dutling68 d. 19/09-2008 16:26 Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| Big-Viking |
Lagt på d. 19/09-2008 16:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 815 |
Kan vel ikke sætte en pris på hvad et bryllup koster, der jo forskel på hvordan man gider holde sit og ofre.. Til mit var hele landbyen fra kl 11 til 17 til en bid mad og en lille tår om aftenen kl 20 til 01 var der så Moorlamsing (dans og sang) for hele landsbyen, men famile og venner tog ind til Udon og holdt bryllupsfest på hotal Ban Chiang til den lyse morgen. Det var ikke så dyrt, men gratis var det hellere ikke. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 19/09-2008 16:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
prasat skrev: vores bryllup kostede 450.000 og vi holdte det selv hjemme i landsbyen. godt nok med 300 gæster. Til en kuvertpris af 1.500 baht per høved i en landsby i Thailand? Med mindre der var underholdning af nogle meget fremtrædende og populære thai kunstnere. Så kan jeg simpelthen ikke fatte hvorledes det kan lade sig gøre at havne på den pris. Ikke noget ondt ment med dette indlæg - jeg forstår det bare ikke. Vores bryllup - viste det sig efterfølgende - kostede under 20.000 baht. OK. det er så en del år tilbage. Men stadig lagde det hele landsbyen øde den næste dag. De kunne ikke rokke et øre både pga det ene og det andet. Jegtror ikke der var nogle der manglede noget. Til Manse Hudløs ærlig skildring og vel skrevet. Altid godt med fortællinger fra det virkelige liv. Din beretning får lige i mangel af en passende smiley en thumbs up herfra. mvh |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 19/09-2008 17:50
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
nu er jeg så heldig at jeg fandt min kone her i dk, og hun har været gift 2 gange før så ingen sin sot fra min side hvad angår hvor mange gæster til bryllup, så havde jeg aldrig gået med til 200 > eller flere. til vores bryllup var vi 52. men ellers en dejlig skildring af livet i thailand og alle dens dejlige overraskelser hvor er det altså bare dejligt at være thai gift ![]() så bare fortsæt manse
Redigeret af quickmouse d. 19/09-2008 17:52 quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 19/09-2008 18:01
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Ja det er heldigt at finde en kone der har været gift 2 gange før..... |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/09-2008 18:13
|
|
Davs det kan vel være lige meget, hvor mange gange den ene eller anden har været gift,bare de har det godt sammen. bamsen |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 19/09-2008 18:49
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
bamsen skrev: Davs det kan vel være lige meget, hvor mange gange den ene eller anden har været gift,bare de har det godt sammen. bamsen jo gu er det vigtigt at man har det godt sammen, jeg nævnte det bare fordi at jeg er af den mening at hvis en thai pige har været gift før så er det ikke nødvendigt at betale sin sot endnu en gang, kan godt være at der er andre meninger om det, men dem om det. jeg beklager at mit indlæg falder uden for emnet, men kunne ikke lade være med at svare bamsen, for han vil jo nok jagte mig til min døds dag fordi jeg skylder ham en flaske / dåse cola zero Redigeret af quickmouse d. 19/09-2008 18:53 quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 19/09-2008 23:59
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Da jeg blev gift for en del år siden , kostede brylluppet mig tæt på 100000 bath. Der var 275 gæster og selvfølgelig dansepiger på scene med lokale sangere. Om det har været dyrt eller billigt , betyder ikke noget for mig. Da jeg ikke fortryder et sekund. Sin-sot : ingen komentar , da de alle er foreskellige. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 20/09-2008 06:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
maden og drikkevarrene har stor indflydelse på hvor meget en fest løber op i, og der er det altså fuldstændig ligegyldigt om det er en farang der køber ind eller en thai. men hvis man "kun" holder en lille kom sammen om aftenen hvor man har rationering på sprutten. vores bryllup varede i 2 dage med bespisning af alle gæsterne og drikkevarerne var ikke rationeret. vi havde en 7 retters menu om aftenen den sidste dag. der stod hele tiden 3 minibusser og 1 taxi som kunne køre folk frem og tilbage til hotellet som farangerne boede på. omkring underholdningen var der nok 50 ansatte med lyd og lys folk 3 forskellige band med hver deres dansegruppe, samt standup komikkere. scenen tog en dag at sætte op- 6 politibetjente til at holde ro og orden, som konen sagde så har de ansvaret hvis der bliver slået nogle i hjæld. vi havde 2 vidio/foto hold på vi sparede også da vi også lånte telte i templet. som jeg ser det havde vi et pisse fedt bryllyp og dyrt nej det syntes jeg sku ikke det var, er før blevet gift i danmark og det kostede mere men var kun en 10 del så stort. jeg ved ikke hvor billederne ligger hende men jeg har før haft dem under min profil men ved ikke hvorfor de er blevet fjernet, for som jeg husker det var de da vist ikke anstødelige, men nu kan det vel være ligegyldigt hvor meget vi hver især putter i vores bryllup bare vi hver især har haft en god dag at tænke tilbage på. prasat |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/09-2008 14:29
|
|
Hvis jeg ønsker at gifte mig med min gode veninde i Thailand, der arbejder som chef tandlæge,er 35 år og aldrig haft en kæreste/mand. skal jeg vist regne med 300.000 Bath i sin sot. Men vi skulle få dem tilbage igen, og hun ønsker ikke nogen stor fest. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.