Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
International kørekort - hvor længe er det gyldigt i Thailand
|
|
| lols |
Lagt på d. 14/10-2008 14:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
Er der nogen der ved, hvor lang tid man kan køre bil eller motorcykel i Thailand med sit danske internationale kørekort? Her tænker jeg på, hvor længe det er lovligt at køre med det efter thailandske lovgivning og ikke gyldigheden af kørekortet som sådan. Er kortet ikke gyldigt efter de thailandske regler, ja så får man en lille bøde, men mere alvorligt at køretøjets forsikring ikke vil dække i tilfælde af uheld? Heller ikke personskadeforsikringen på 3. part. Har selv hørt grænser på 3, 6 og 12 mdr, men ikke kunnet få det bekræftet. Hører gerne om nogle ved det? Gerne med links til sider med reglerne eller anden dokumentation. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 14/10-2008 14:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Det internationale kørekort du laver på den danske ambassade, er gyldigt i 12 måneder. |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 14/10-2008 14:14
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
lols skrev: Er der nogen der ved, hvor lang tid man kan køre bil eller motorcykel i Thailand med sit danske internationale kørekort? Her tænker jeg på, hvor længe det er lovligt at køre med det efter thailandske lovgivning og ikke gyldigheden af kørekortet som sådan. Er kortet ikke gyldigt efter de thailandske regler, ja så får man en lille bøde, men mere alvorligt at køretøjets forsikring ikke vil dække i tilfælde af uheld? Heller ikke personskadeforsikringen på 3. part. Har selv hørt grænser på 3, 6 og 12 mdr, men ikke kunnet få det bekræftet. Hører gerne om nogle ved det? Gerne med links til sider med reglerne eller anden dokumentation. Link og dokumentation har du her.... S google er en go ting...3sek tog det at finde det frem....;-)http://www.dku.dk...nerelt.htm Redigeret af pdrhan d. 14/10-2008 14:14 Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 14/10-2008 14:32
|
Til Jer begge. Jo kørekortet som sådan er gyldigt i 12 mdr, det ved jeg godt og det står på kortet, og kan bruges til billeje og sådan i de 12 måneder. Men en ting er jo gyldigheden. Noget andet er om Thailand også accepterer dette, hvis du har fast bopæl eller arbejdstilladelse, non imm visum og lignende? Der er mange expats her der siger, det ikke er lovligt at køre med internationalt kørekort mere end et antal måneder i det tilfælde. Da skal du have thai kørekort. Er dette ikke tilfældet, kan man jo principielt køre med internationalt kørekort i Thailand i det uendelige hvis det fornyes hvert år? Behøver da aldrig at have thaikørekort hvis man ikke ejer sit køretøj? Kan det be aller afkræftes? |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 14/10-2008 14:45
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Jeg har været indblandet i en ulykke. Ingen problemer med det internationale kørekort. |
|
|
|
|
Lagt på d. 14/10-2008 15:24
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
der står at kørekortet gælder for et år, og da thailand er med i aftalen, (det står der jo på kortet) så kan man vel også køre et år med det i thailand. og et år mere hvis du får et nyt.. anderledes kan jeg da ikke tolke det. de kan da ikke tilslutte sig en aftale og så sige at den gælder ikke når først du er i thailand... hvis du forstår mig.. |
|
|
|
| Berg |
Lagt på d. 14/10-2008 15:37
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 347 |
Internationalt kørekort gælder et år, som det rigtig nok bliver skrevet, dog skal du være opmærksom på at hvis du opholder dig i thailand over 6 måneder skal du erhverve dig et Thai kørekort. link til regler om kørekort i thailand http://www.asiatr...riving.htm Never argue with an idiot, they drag you down to their level, and beat you by experience |
|
|
|
| yeya |
Lagt på d. 14/10-2008 15:38
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
lung! Jeg er helt enig. Alt andet maa vaere rygter.....
Kom og besøg vores nye Thailandske restaurant i Odense.
[url]www.baanjoy.dk[/url |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 14/10-2008 15:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
efter min baaste overbevisning gaalder det internationale korekort 1 aar hvorfor skulle man have thai korekort efter 6 maaneder hvis man ikke bor i thailand. men alt lige da jeg fik thaikorekort for en lille maaned siden og skulle vise mit korekort var de ikke intresseret i det internationale korekort de ville se mit rigtige plast kort og saa koster det mindre end 1000 tbh. eller va. Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 14/10-2008 16:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
jpo skrev: ............................................................................. skulle vise mit korekort var de ikke intresseret i det internationale korekort de ville se mit rigtige plast kort og saa koster det mindre end 1000 tbh.eller va. Fordi som jeg fik at vide at en betjent der havde stoppet for at køre uden hjelm (lå i kurven), han kunne lidt engelsk: << No good license >> Da han mente nok at den lignede een jeg havde købte hos den lokal boghandler. Men, han stillede sig tilfreds med mit Danske kørekort ( ) og de "sædvendige" 100Baht inde i .
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| kwan_nico |
Lagt på d. 14/10-2008 16:44
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 41 |
Lung Yao skrev: jpo skrev: ............................................................................. skulle vise mit korekort var de ikke intresseret i det internationale korekort de ville se mit rigtige plast kort og saa koster det mindre end 1000 tbh.eller va. Fordi som jeg fik at vide at en betjent der havde stoppet for at køre uden hjelm (lå i kurven), han kunne lidt engelsk: << No good license >> Da han mente nok at den lignede een jeg havde købte hos den lokal boghandler. Men, han stillede sig tilfreds med mit Danske kørekort ( ) og de "sædvendige" 100Baht inde i .Det danske løre kort jeg har er det ikke let at komme 100 Baht ind i, da det er som et dankort, hvis dit er et af det tidliger kørekort, mener jeg at det skulle være skiftet for nogen år siden. Mvh. nico |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 14/10-2008 19:44
|
Takker for hjælpen og svarene. Tolker det derhen at det rent teknisk er lovligt at køre med internationalt kørekort, men at forsikringerne, såvel ansvar som kasko, ikke altid dækker ved kørsel med privat køretøj. Eget eller lånt. Altså en temmelig risikabel affære at køre med internationalt kørekort, hvis man bor i Thailand. (Men jeg tror en del gør det uden at vide det med forsikringerne. På trods af et thaikørekort kun koster omkring 105 baht) Går ud fra at udlejningsselskaber har forsikringer, der dækker med internationalt kørekort hihi. |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 14/10-2008 22:14
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
Lols, her er noget, som du måske kan bruge!! http://scan-siam....pageid=386 Ingolf. |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 14/10-2008 23:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
Det danske løre kort jeg har er det ikke let at komme 100 Baht ind i, da det er som et dankort, hvis dit er et af det tidliger kørekort, mener jeg at det skulle være skiftet for nogen år siden. Mvh. nico[/quote] Nu er der jo nogle som kan passe på sit gamle kørekort hvor der kan være 100 baht inden i, og det gælder så længe du har det og den dag du skal have et nyt får man et i plastik (dankort) type. Ubon.
![]() |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 15/10-2008 02:43
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
105 tbh for et thai korekort den holder hvis ikke, alene laageerklaaring koster ca 60 tbh, og saa er der lige kopi af papirer, og et par kontorer, og saa skal man have et visum paa mindst 3 maaneder. og hvad nu hvis man ikke er thai gift, de skal se en adresse bog. men det kan vaare forskelligt fra sted til sted. Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| sn |
Lagt på d. 15/10-2008 03:49
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 92 |
Once you have been in Thailand for a period extending 3 months, you will need an Thai driving licence, even though international drivers licenses are legally accepted. Several insurance companies have a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered. Besides that: You'll offer the local law enforcement great opportunities by continuing to drive with an international license. On the positive site: a domestic thai drivers license can, sometimes, be used to avoid paying the typical "farang prices"***. A Thai driver's license is then accepted as sort of proof that the holder is not a tourist. Having a thai drivers license may sometimes also make police slightly more lenient towards the fact that expats can not carry their passport at all times. Applicants for a Thai (international) drivers license need to meet the following requirements: Qualifying requirements: Being of sound mind and good health (not having physical or mental handicap(s) that will prevent them from operating a vehicle safely) - being at least 18 years of age If the applicant is not Thai national, the applicant must hold a valid Non-Immigrant Visa (tourists can not apply). What you will need when applying for your thai drivers license: If you can not read and / nor understand the Thai language, you are allowed to bring a interpreter to fill the forms and translate the possible instruction class and tests. Valid Passport with Valid Non-immigrant Visa Signed copies of the passport's first page, the page with the current non-immigrant visa, the page with the last entry stamp and the TM-card. A certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days). Tip: The letter from the embassy is the fastest option, but the immigration office will provide this service for free. However, it will take them 3-6 weeks to complete and an officer from your local police station will visit your place of residence for verification. If you are working in Thailand: the blue workbook, better known as your work permit, can replace either of these documents and serve as address verification! A doctor's certificate stating that the applicant is in good health, both physically and mentally (standard forms are available from most clinics and should not be more than 30 days old) 2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months (photo service is available on the premises). Valid international driver's license plus signed photocopy or translated regular driving licence from the applicant's home country, certified by Embassy or consulate. (if available). Note that 1 set of these documents is required per licence applications. However, when applying for both a car and a motorcycle license, an extra copy of the doctor's certificate and the letter of address will suffice for the second application. The application procedure:** Take the Thai language application form from the room behind window # 35 and fill out the form, applying for the 1 year temporary driving licence. If you did not bring any pictures, you can have them taken at the booth in the application room, while your translator waits in the queue for windows #35. Hand in all above listed documents and move over to the left window and wait a couple of minutes. The documents will be handed back and you will be told to head over to window #20 for another verification of the documents. Once you receive their approval stamp, you can go back to window #35. After another administrative action they will direct you towards the test area on the 3rd floor, where you will need to pass 3 tests: Color Blindness Test: One of the officials will point to colored dots on a poster and you should responds by stating the dot's color. Answers in Thai are preferred but generally english words are understood as well. Reflex Test: Be seated behind an alternative gas and brake pedal and push the accelerator until the green led's start to light up. Hit the brake pedal before the led's reach the red zone. You will have to repeat this test twice. Depth Perception Test: Use forward and back buttons to align a moving pin with a fixed one, in a small box at app. 10 meters distance. Initially it looks more confusing than it actually is, but if you, like me, have a problem with 3D vision, you can click here to learn how to pass this test without without any risks. You will need to repeat this test twice. If you have passed all of these tests, your documents will be signed and handed back to you, at this point. Then it's back down to the window where it all started out, where, if everything is in order, you will receive a queue number. Move over to the windows on your left (1 thru 6, I believe it was) and wait until your number comes up on the board. Handover your documents and your passport (and work permit, if that was used for address verification). After they have been checked for a very last time you will be allowed to pay the 105 Baht fee. A few minutes later your name will be called (best to react to anything that starts with Mr.) and 2 signatures later you will be the proud owner of a 1 year temporary Thai driver's license. Behind the main building, in between the food stalls and the toilets you will find a small shop that will cut and laminate your license for a minimal fee. get in your car and drive off with a smile, pleasantly surprised at the excellent service you have just received. ** room numbers and other locations within the building are specific to the Hua Krabu branch in Bangkhuntian district in south bangkok. *** a common practice, where foreigners are charged a multiple of what Thai nationals pay for entering typical tourist places like nature parks, certain temples and palaces. sn
|
|
|
|
| The Missing Link |
Lagt på d. 10/01-2009 03:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 153 |
Payanak skrev: Det internationale kørekort du laver på den danske ambassade, er gyldigt i 12 måneder. jeg forstår det lidt anderledes;;, http://www.thaigu...rekort.htm Det internationale kørekort erstatter ikke det almindelige kørekort, men det er en bekræftelse af, at du har ret til at køre bil m.m. I realiteten er et internationalt kørekort blot en oversættelse af ens danske kørekort. Så hav altid begge med. Internationalt kørekort fra Danmark er gyldig i Thailand i forbindelse med overholdelse af færdselsloven. Enkelte kilder siger dog, at den thailandske lovgivning siger at thailandsk kørekort er påkrævet ved ophold mere end 60 dage. Det har thaiguide.dk dog ikke kunnet få bekræftet. Du kan godt leje bil i ferien som turist, med dit internationale danske kørekort. The Missing Link
fin dig i det eller rejs hjem ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 10/01-2009 06:15
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Jeg er selv med i det frivillige politi-korps. Et International kørekort, udsteds i Danmark er gyldig i Thailand i 3 mdr. derefter må man have et thai-kørekort, hvilket er meget let. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| The Missing Link |
Lagt på d. 10/01-2009 10:04
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 153 |
Hej Jeg er selv med i det frivillige politi-korps. Et International kørekort, udsteds i Danmark er gyldig i Thailand i 3 mdr. derefter må man have et thai-kørekort, hvilket er meget let. Hilsen Hugo[/quote] ???? prøv at læse igen ![]() ![]() ![]() Når du har været i Thailand for en periode på 3 måneder, har du brug for en thailandsk kørekort. Dette også selvom det internationale kørekort er lovligt og generelt accepteret i Thailand. Flere forsikringsselskaber har et skrevet med småt, at føreren skal være i besiddelse af et gyldigt Thai kørekort for at være dækket af forsikringen. ![]() ![]()
Redigeret af The Missing Link d. 10/01-2009 10:06 The Missing Link
fin dig i det eller rejs hjem ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 10/01-2009 10:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Det er nemlig helt rigtigt, Missing Link. De første 3 mdr. dækker forsikringen også med et internatioal kørekort. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

S google er en go ting...3sek tog det at finde det frem....;-)

) og de "sædvendige" 100Baht inde i