Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Valutahandel - en begynderguide.
|
|
| Fido |
Lagt på d. 30/11-2008 12:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Det har ikke så meget med Thailand at gøre - og så alligevel. Der har igennem tiden været mange spørgsmål om muligheden for at finde et arbejde eller på anden måde skaffe sig en indtægt hvis man vil bo i Thailand. Her er så mit bud: Lidt om valuta handel. Hvorfor handle valuta ? Jeg har selv handlet aktier i gennem en årrække, og har først fornyligt kastet mig over valutahandel. Det enkle svar må være: Fordi det er meget nemmere! ![]() Når man handler aktier skal man ud over de generelle økonomiske tendenser også forholde sig til virksomhedsspecifikke forhold + branchespecifikke forhold, det kræver altså en del mere arbejde. Derudover er valutamarkedet væsentlig mere likvidt end aktiemarkedet, og ikke uvæsentligt: valutamarkedet er åbent 24 timer i døgnet. Hvordan handler man valuta ? Der er ikke tale om, at man skal bevæge sig ned i banken med en stor pose penge som man så veksler frem og tilbage i takt med, at kurserne svinger. Det foregår foran computeren derhjemme - eller evt. via en mobiltelefon eller en PDA - og selve handlen udføres med et enkelt museklik. Før man kan handle må man åbne en konto hos en børsmægler som stiller en handelsplatform (software) til rådighed. Der findes mange forskellige mæglere der tilbyder denne service, prøv f.eks at lav en googlesøgning på "valutahandel" eller hvis du er til engelsk "fx trade". Jeg bruger selv Saxo Bank [url]www.saxobank.com[/url] - her kan du også få software på dansk samt en konto forskellige steder i verden. En anden mulighed som jeg har fået anbefalet, men ikke har prøvet selv er [url]www.swissquote.ch[/url]. Når man handler valuta er det et såkaldt valutakryds man køber eller sælger - altså udvekslingsforholdet mellem en valuta og en anden. Jeg koncentrerer mig om Euro/US$, men der er mange andre kombinationsmuligheder. Et eksempel: Vi køber 100.000 Euro til kurs 1,2850, og sælger igen til kurs 1,2900. Det giver en gevinst på: 1,2900 - 1,2850 * 100.000 = 500 USD For at gennemføre denne handel skal du stille 1% af beløbet i sikkerhed - du skal altså have min. 1.000 Euro på kontoen. Det er muligt at handle både større og mindre beløb alt efter ens temperament. Der er der jo ingen ben i, problemet opstår jo når man skal beslutte sig for det rigtige tidspunkt til at handle. Til det bruger jeg nogle af de værktøjer som er inkluderet i softwaren + en smule sund fornuft. Kunsten består nemlig i at sætte følelserne ud af spil og KUN handle når en tydelig trend er etableret. Jeg vil gerne uddybe ved hjælp af nogle eksempler og nogle billeder fra den virklige verden, men det kan desværre ikke blive idag da jeg er lidt i tidsnød. Jeg står midt i en flytning og et jobskifte, men min ferie starter d. 5. december så skal jeg nok vende tilbage. To be continued.... One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 30/11-2008 12:43
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej du glemmer lige at fortælle, at hvis det går grueligt galt med din handel, så hænger du på hovedstolen. Du tror vil ikke at bankerne eller andre låner dig penge gratis. Det hedder at geare, mange amatører, og for den sags skyld også de virkelige professionelle, er kommet meget galt afsted med denne form for spekulation, så de må gå fra hus og hjem. Jeg siger bare tænk jer godt om førend i kaster jer ud i noget sådant ![]() |
|
|
|
| Top High Class Fashion |
Lagt på d. 30/11-2008 13:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 398 |
Hej Manse Man kan kun tabe det man setter ind men det er klart det ikke er saa let som det lyder jeg har en konto hvor jeg satte 2500 USD ind der har jeg nu 7900 USD men lige nu bruger jeg den slet ikke det er for farligt men det virker det er rigtigt nok
|
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 30/11-2008 13:01
|
|
manse skrev: Hej du glemmer lige at fortælle, at hvis det går grueligt galt med din handel, så hænger du på hovedstolen. Du tror vil ikke at bankerne eller andre låner dig penge gratis. Det hedder at geare, mange amatører, og for den sags skyld også de virkelige professionelle, er kommet meget galt afsted med denne form for spekulation, så de må gå fra hus og hjem. Jeg siger bare tænk jer godt om førend i kaster jer ud i noget sådant ![]() Rolig nu, Manse ![]() Alle former for investering indebærer et element af risiko, jeg vil aldrig opfordre nogen til at kaste sig ud i noget de ikke har sat sig grundigt ind i eller ikke forstår. Min strategi går ud på kun at følge de udsving der forekommer i markedet .... jeg nærer ingen illusion om at jeg kan forudsige fremtiden. Hav en smule tålmodighed til næste afsnit kommer, så vil du se hvad jeg mener
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 30/11-2008 13:21
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Nu skal det lige bemærkes, at jeg i en årrække dyrkede den form for sjov. Jeg siger sjov, for jeg havde en sjov tid, men det var til sidst ved at koste mig alt. Da uforudsigelige ting skete. Bankerne der havde hjulpet ville så pludselig ikke hjælpe mere. De vil bare have deres tilgodehavende. Jeg klarede det. Du skal heller ikke glemme, for jeg tror ikke banken siger du bare skal have 1000 euro på kontoen. Jeg vil tro de forlanger en form for sikkerhed for resten, men måske har tiderne ændret sig. Det jeg siger til jer derude. Det kan gå grueligt galt, mange udenlands danskere har før måtte tage hjem for at benytte det danske sociale system, efter smarte fyre havde fortalt dem om denne form for gearing. Ked af at sige det det er bare facts..... Pas alle på jer selv hvorend i er. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 30/11-2008 13:39
|
|
Nu kunne jeg aldrig drømme om at overlade noget så vigtigt som forvaltning af mine penge eller investeringer til min bank. ![]() Når jeg har en åben position sidder jeg altid med fingeren på knappen i tilfælde af det går den forkerte vej. Desuden har man idag som privat investor adgang til de samme værktøjer som de professionelle f.eks automatisk stop-loss og trailing stop .... men det kommer jeg til senere
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 30/11-2008 14:41
|
|
Uden billeder er det lidt svært at forklare så jeg prøver lige. Bær over med mig hvis det ikke virker første gang ![]() [img]http://i392.photobucket.com/albums/pp9/fido_photo/06112008.jpg[/img] is not a valid Image. Nå, det virker ihvertfald hos mig. Klik på billedet for at få en forstørrelse. Billedet viser udviklingen i valutakrydset Euro/US$ i en vilkårlig valgt periode. Den sorte kurve er kursen. den blå og den røde kurve er 2 forskellige glidende gennemsnit. Det man skal hæfte sig ved er der hvor der etableres en tydelig trend hvad enten det er op eller ned. Altså, når først kursen bryder gennem den blå kurve derefter den røde, og endelig når det korte glidende gennemsnit (blå) krydser det lange glidende gennemsnit (rød) er der etableret en trend vi kan køre med på. Dette fænomen forekommer oftes 2 - 4 gange pr. uge. Hvornår lukker man så sin position igen ? Her er det lidt mere usikkert, men en tommelfinger regel som giver en vis sikkerhed er, senest når kursen igen krydser den blå kurve. HUSK, det er bedre at hoppe ud for tidligt og måske gå glip af en potentiel gevinst end at hoppe ud for sent og tabe penge. Som investor er grådighed din største fjende.
Redigeret af Fido d. 30/11-2008 14:57 One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 17/12-2008 07:54
|
|
Så er det tid til en lille opdatering fra valutamarkedet. Som i sikkert har bemærket er der sket en kraftig svækkelse af den amerikanske dollar gennem de sidste par uger, og det giver gode muligheder for en hurtig gevinst. Især den uventede store rentenedsættelse igår skæppede godt i kassen - over 4000 USD ![]() Go' jul [img]http://i392.photobucket.com/albums/pp9/fido_photo/171208.jpg[/img] is not a valid Image. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 17/12-2008 10:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Hurtig gevinst eller hurtigt tab?????? Jeg tror man skal passe lidt på. Er det ikke lidt som at spille i lotto? |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 17/12-2008 12:09
|
|
hfb skrev: Hurtig gevinst eller hurtigt tab?????? Jeg tror man skal passe lidt på. Er det ikke lidt som at spille i lotto? Nej, det har intet med spil at gøre. Læs evt. de forrige indlæg
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 19/12-2008 09:40
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
hfb skrev: Hurtig gevinst eller hurtigt tab?????? Jeg tror man skal passe lidt på. Er det ikke lidt som at spille i lotto? Hvis jeg havde investeret i en masse dollars eller bath her for 2 dage siden, ville jeg være en del fattigere i dag ![]() Derfor vil jeg stadig påstå det er en slags spil. Man kan være heldig at kursen går op, men nu går det altså den altså ned ![]() |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 19/12-2008 09:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Det er da ret interessant. Kigger selv lidt på kurserne jævnligt, hvis thaibath'en er billig, sender jeg gode danske kroner afsted til min konto i thailand, til forbrug på næste ferie. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 12/01-2009 23:40
|
|
hfb skrev: hfb skrev: Hurtig gevinst eller hurtigt tab?????? Jeg tror man skal passe lidt på. Er det ikke lidt som at spille i lotto? Hvis jeg havde investeret i en masse dollars eller bath her for 2 dage siden, ville jeg være en del fattigere i dag ![]() Derfor vil jeg stadig påstå det er en slags spil. Man kan være heldig at kursen går op, men nu går det altså den altså ned ![]() Jeg er godt nok lidt sent på den, men da jeg lige er flyttet til Sydamerika har der ikke været meget tid til DTW de sidste par uger. hfb, dit indlæg er gennemført tåbeligt - gør nu lige dig selv en tjeneste og læs hvad det er jeg rent faktisk skriver i de forrige indlæg: Hvis man på et vilkårligt tidspunkt køber eller sælger en tilfældig valuta og håber at man kan tjene penge på det, ja så er der i den grad tale om hasard. Hvis du istedet for tålmodigt sætter dig ned og læser hvad jeg har skrevet og følger min anvisning er det overvejende sandsynligt at du vil tjene penge på det. Selv om jeg er hårdt arbejdsramt for tiden og først lige har fået min private internetforbindelse op at køre, tjener jeg alligevel 400 - 500 USD pr. dag.
Redigeret af Fido d. 12/01-2009 23:41 One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/01-2009 18:22
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
i sidder og snakker om at tjene lidt penge BARE køb for 100,000 euro idollers ja ja kursen svinger og man kan tjene lidt penge men også tabe penge og det er jo ikke småpenge i taler om jeg tror ikke at vi er mange med så mange penge herinde og husk intet er sikkert heller ikke dette |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 13/01-2009 18:27
|
|
muslingskaller skrev: i sidder og snakker om at tjene lidt penge BARE køb for 100,000 euro idollers ja ja kursen svinger og man kan tjene lidt penge men også tabe penge og det er jo ikke småpenge i taler om jeg tror ikke at vi er mange med så mange penge herinde og husk intet er sikkert heller ikke dette Du har fuldstændig ret, og jeg fatter heller ikke den kurs mod nord dollaren har i disse dage. Jeg ville heller ikke turde at gamble, på den korte tid der er mellem overførslerne, kan der ske en helvedes masse. Prøv bare at se på valutakurser.dk Og ja - det bliver en forbandet dyr Thailandstur. Redigeret af vandango d. 13/01-2009 18:29 |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 13/01-2009 19:05
|
|
muslingskaller skrev: i sidder og snakker om at tjene lidt penge BARE køb for 100,000 euro idollers ja ja kursen svinger og man kan tjene lidt penge men også tabe penge og det er jo ikke småpenge i taler om jeg tror ikke at vi er mange med så mange penge herinde og husk intet er sikkert heller ikke dette Jeg kan se at jeg spilder tiden her i dette forum, men seriøse spørgsmål besvares gerne via PB. p.s. I dag har jeg tjent 1900 USD
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 13/01-2009 19:17
|
|
Fido skrev: muslingskaller skrev: i sidder og snakker om at tjene lidt penge BARE køb for 100,000 euro idollers ja ja kursen svinger og man kan tjene lidt penge men også tabe penge og det er jo ikke småpenge i taler om jeg tror ikke at vi er mange med så mange penge herinde og husk intet er sikkert heller ikke dette Jeg kan se at jeg spilder tiden her i dette forum, men seriøse spørgsmål besvares gerne via PB. p.s. I dag har jeg tjent 1900 USD ![]() Du har helt ret i, at du spilder din tid på dine valutaspekulationer i dette forum. Der er mange andre fora, hvor du finder ligestillede. Der skal heller ikke megen matematik til, at med din gevindst idag, selv om vi grundet tidsforskel slet ikke er færdige med dagens valutaspekulationer, at konstatere at du er meget velhavende. Jeg har et vellønnet job og en masse friværdi, er ikke interesseret i spekulation, arbejder hellere lidt mere. PS. checker jævnligt valutakurserne, hvis de er gode sender jeg straks danske kroner til min Thailandske konto. Denne gang har jeg glemt det, og se nu hvordan det gik -jeg rejser på mandag.
Redigeret af vandango d. 13/01-2009 19:19 |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 13/01-2009 20:24
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Fido skrev: muslingskaller skrev: i sidder og snakker om at tjene lidt penge BARE køb for 100,000 euro idollers ja ja kursen svinger og man kan tjene lidt penge men også tabe penge og det er jo ikke småpenge i taler om jeg tror ikke at vi er mange med så mange penge herinde og husk intet er sikkert heller ikke dette Jeg kan se at jeg spilder tiden her i dette forum, men seriøse spørgsmål besvares gerne via PB. p.s. I dag har jeg tjent 1900 USD ![]() At foreslå almindelige, private at tjene penge på arbitage valutaspekulation er det glade vanvid. Anders Bircow fremstår som en pletfri skoledreng ved siden af. |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/01-2009 22:11
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
jeg er da glad på dine vegne at du har tjent 1900 $ idag men du er jo velhavende i forvejen så det er jo nok ik så meget for dig når det kommer til stykket, og jo jeg var seriøs før men jeg er bare ikke velhavende så jeg vil ikke kunne deltage i din valutaspekulation, og jo man kan vinde på børsen, men husk man kan jo også tabe på børsen bare se på denne finanskrise. men så må surebetting jo lige være dig når du gerne ville have så mange penge ude og arbejde for dig for det er det tætteste du kommer på risikofrit at gamble, hvis du ved hvad surebetting gå ud på. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 13/01-2009 23:23
|
|
muslingskaller skrev: jeg er da glad på dine vegne at du har tjent 1900 $ idag men du er jo velhavende i forvejen så det er jo nok ik så meget for dig når det kommer til stykket, og jo jeg var seriøs før men jeg er bare ikke velhavende så jeg vil ikke kunne deltage i din valutaspekulation, og jo man kan vinde på børsen, men husk man kan jo også tabe på børsen bare se på denne finanskrise. men så må surebetting jo lige være dig når du gerne ville have så mange penge ude og arbejde for dig for det er det tætteste du kommer på risikofrit at gamble, hvis du ved hvad surebetting gå ud på. LOL du kan være sikker på at geniet ikke fortæller dig når han mister penge. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.