Se indlæg|
Thaier og logik.
|
|
| Thorleif |
Lagt på d. 06/03-2009 09:38
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 137 |
Efter at have været i og omkring et thaimiljø gennem længere tid er jeg kommet frem til konklusionen at logik for mange thaier bare er et ord i den danske ordbog og ellers betydningsløst. Bare for at tage et par eksempler som de fleste har hørt om eller måske ligefrem oplevet. "Thaikonen ønsker ikke sin mand skal gå med andre kvinder. Samtidig forbeholder thaikvinden sig ret til selv at lave svinkeærinder". "Spøgelser eksisterer men hvordan er det nu lige man efterviser deres eksistens..". Kunne godt tænke mig at tråden her skal give flere eksempler fra thai-kulturen eller thaimiljøet herhjemme, hvor logikken er ophørt med at eksistere (gerne nogle humoristiske). |
|
|
|
|
Lagt på d. 06/03-2009 09:51
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Nej der må man give dig ret, hvor jeg arbejder var der en rigtig sød thai pige som jeg talte meget med. Så stod vi og talte om de forskellige tv programmer, om hvor gode de var så siger hun du skal bare trykke på knap 9 på remotten så finder du programmet. Og det var altså hendes tv hjemme i stuen hun talte om, som om alle remotter var ens hæ hæ, der grinte jeg sgu meget. Ps, men vil lige indskyde hun var hammersød og hjælpsom, men hold kæft hun var svær at få de 100 kr ud af fordi hun tabte vores væddemål om jeg kunne stoppe med at ryge, men jeg fik dem da. Redigeret af d. 06/03-2009 10:11 |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 06/03-2009 10:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 436 |
Ja, jeg har en fornemmelse af at der simpelthen mangler nogle evner i hjernen på dem, evner som vi farangs finder helt naturlige. Det har helt sikkert med opdragelse og skole at gøre. Man stiller ikke spørgsmål, man tvivler ikke på en lærers/forælders autoritet og udtalelser (- ændrer sig laangsomt..), dvs. man har ikke en fornemmelse af ja eller nej, rigtigt eller forkert. Den dualitet og skelneevne vi i vesten primært har arvet fra de gamle grækere, og kristendommen selvfølgelig, med opfattelsen af hvad der er rigtigt eller forkert (synd). Thai'erne har INGEN opfattelse af synd, som vi kender det. Måske derfor de røver og overfalder deres medborgere uden skrupler... F.ex. har jeg også bemærket at så godt som ingen thai kan "læse" et vejkort f.ex.! De er lost, fuldstændig lost! Som om evnen til at visualisere og genkende er ikke eksisterende. Man får heller aldrig et konkret svar på et spørgsmål, det svæver sådan løst i det tomme rum... Fordi: Svarer man konkret, ja/nej, ku' man jo risikere at sku' stå til ansvar for det senere! Frygteligt... Ingen Thai er istand til, har overvejet det, eller vil nogensinde stå til ansvar for sine handlinger, ALDRIG! Det drejer sig om face, face og atter face.... Minder lidt om min egen småborgerlige opdragelse i sen 50'ernes provins-Danmark. Der hed det: Hold kæft, ret ind, opfør dig ordentligt, tænk hvad naboerne vil sige, osv. osv. I skolen var det kun et fåtal (eliten, ligesom i Thailand???) der turde stille spørgsmål og være kritiske. Vi andre underkuede, face-fokuserede havde alt for travlt med at "holde på formerne" så at sige. Ligesom thai'erne idag: De har alt, alt for travlt med at tænke på face, omdømme, ydre præsentation, udseende m.m., til at ha' overskud til logisk tænkning også! JackH PS: Det her citat passer udmærket, Thai'erne slentrer behageligt bevidstløse rundt i livet.. ![]() Thaipeople live in a kind of collective slumber unaware of real life. They are for the most part passive and waking them up to reality might eventually lead to more social participation, but also more social unrest. Maybe thats why they will be kept sedated and ignorant, starting in school and finishing with soap- and commercial infested TV and superficial "culture". Redigeret af JackH d. 06/03-2009 10:39 |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 06/03-2009 13:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej JackH, jeg synes det er barsk det du skriver om thaier, du laler alle over een kam. Jeg er enig med dig i at et vejkort kan de ikke læse, men så er der så meget andet de kan som os vesteuropærer ikke kan. Du henviser til 50erne kæft, trit og retning, hvilket jeg absolut ikke er enig med dig i. Vi der har valgt at leve her i Thailand må acceptere den adfærd, som nu en gang er her ellers må vi jo finde andre græsgange. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 06/03-2009 15:42
|
|
Åh, jeg ved da ikke om det er særlig barskt... Det er iagttagelser og indtryk fra de sidste 9 år, først på rejse i Thailand, og senere længere ophold. Jeg mener faktisk at den manglende logik og den ekstreme fokusering på det ydre/det overfladiske/det præsentable er en af de sværeste hindringer for at Thailand kan rykke op i klasse med f.ex. Singapore! Ligeledes besværet med at tage ansvar. Du ved ikke hvad du taler om kan jeg forstå, når du siger der ikke er kæft, trit og retning "pædagogik" i Thailand. I skolerne får eleverne da stadig med kæppen, og der bliver sgutte lagt fingre imellem. Fordi vi/jeg lever her, behøver vi da absolut ikke acceptere den mærkelige adfærd de udviser. Vi kan da holde kæft, og ryste på hovedet, men accept? Nix du, aldrig i livet... Det er den typiske "Thai wanna be" holdning som jeg afskyr. Citat huratho: "men så er der så meget andet de kan som os vesteuropærer ikke kan" Citat slut Hvad er det forresten lige de Thai'er kan som vi vesterlændinge ikke kan? JackH Redigeret af JackH d. 06/03-2009 15:43 |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 06/03-2009 16:24
|
|
Hej Nu skal vi ikke komme ud i ord-kløveri, men hvad kan vi med fingrene ( håndarbejde ) det kan thaierne. Vi har en dreng og en pige som går på privat-skole, de er ALDRIG blevet slået eller truet, så det ved jeg ikke hvor du har fra. Ikke mere herfra, jeg vil nødig have røde prikker Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 06/03-2009 17:15
|
|
Ja, pilfingre er de![]() Nå, fred være med det ordkløveri og risiko for røde prikker... Privatskole? Jamen mand, du har åbenbart boet i TH længe, offentlige skoler og private er da to vidt forskellige verdener! JackH |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 06/03-2009 17:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Som sædvanlig er du ikke bleg for at tage bladet fra munden, Jack, og du rammer jvf mine erfaringer fuldstændig plet! Ikke noget værre end thai wannabe`s, der laver stuntet med de 3 aber på trods af deres vestlige baggrund. De har givet køb på de fleste af deres værdier i et desperat forsøg på at passe ind i et thailandsk samfund på trods af at de for evigt vil blive betragtet som farang. Ikke møntet på dig Huratho. |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 06/03-2009 18:26
|
|
Ja, helt enig vedr. de 3 aber, he-he! Altså folkens, fordi Thai'erne smiler til jer og er venlige betyder det da ikke at i/vi pr. automatik er accepterede som ligeværdige borgere i Thailand. Slet, slet ikke. Det er snarere et udtryk for pæne manerer som vi grove danskere helt har glemt at bruge! Der er ikke mange farangs der opnår "Permanent Residence" med pas og det hele, og mon de egentlig er accepterede? Tror det ikke... Måske typer som Jim Thompson, og den tyske Grimm familie o.a., dvs. folk der kom hertil for mange, mange år siden, og stiftede virksomheder og evtl. giftede sig ind i nogle elite-familier. Os andre? Vi er "outcasts" - og vil blive ved at være det... JackH |
|
|
|
| Djengis |
Lagt på d. 06/03-2009 18:32
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
Tja... Lidt sjovt her i den danske integrations debat... Det er LANGT nemmere for en 3. lands person at komme til Danmark og leve der end det er for en Dansk at flytte til de lande de fleste 3. lands personer kommer fra. For 2008: 1: Tyrkiet 2: Thailand 3: Filippinerne 4: Pakistan 5: Kina 6: USA 7: Irak 8: Rusland 9: Vietnam 10: Brasilien 11: Somalia 12: Afganistan 13: Marokko 14: Ukraine 15: Iran Og de fleste lande kan vi ikke flytte til........ Og får man permanent opholdsret - så er man stadigt ikke helt på samme stadie som de etniske. Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
![]() |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 07/03-2009 03:45
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
JackH skrev: Ja, helt enig vedr. de 3 aber, he-he! Altså folkens, fordi Thai'erne smiler til jer og er venlige betyder det da ikke at i/vi pr. automatik er accepterede som ligeværdige borgere i Thailand. Slet, slet ikke. Det er snarere et udtryk for pæne manerer som vi grove danskere helt har glemt at bruge! Der er ikke mange farangs der opnår "Permanent Residence" med pas og det hele, og mon de egentlig er accepterede? Tror det ikke... Måske typer som Jim Thompson, og den tyske Grimm familie o.a., dvs. folk der kom hertil for mange, mange år siden, og stiftede virksomheder og evtl. giftede sig ind i nogle elite-familier. Os andre? Vi er "outcasts" - og vil blive ved at være det... JackH Hvor har du dog ret Jack... ud fra egne iagtagelser og oplevelser, bliver "de" gennem tiden mere og mere gennemskuelige. Jeg er 100% enig i dine betragtninger. Også dine tidl. indlæg i denne tråd Redigeret af VIP d. 07/03-2009 04:18 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| gg |
Lagt på d. 07/03-2009 04:50
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Tak JackH og Djengis for jeres ærlige indlæg. Sådan. Jeg er helt helt enig. Jeg har arbejdet i mange lande der har denne mentalitet, og når man arbejder her så bliver den ansvarsfornægtelse virkelig udstillet. Tager du ikke ansvar så kommer du ikke i klemme tænker folk. Jeg arbejdede som IT projektleder og de lokale ville hellere sabotere projektet for ikke at blive involveret, end at gøre det bedste for projektet ved at tage noget ansvar men så derfor at lave den promille chance for at gøre noget forkert. Mange i min omgangskreds forstår simpelthen ikke hvorfor de vil sende mig over på den anden side af jorden for at gøre noget som der sikkert er masser af lokale der kan gøre. Men der er ihvertfald nogen herinde der forstår hvorfor! |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 07/03-2009 05:42
|
|
Hej I hvilken del af Thailand bor i ? Jeg kan slet ikke nikke genkendende til noget som helst, som er skrevet. Jeg bor her i Chiang Mai på 15. år Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/03-2009 06:29
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Hugo. Der er altid nogen der elsker at finde et lille saar at pille i........ Mange af indlagene her gaar jo paa at svine Thai/kvinden til.....maaske de har smagt den Thailandske boef, smager man den Thailandske boef, saa har man som regel selv bestilt den.............. ![]() Vaer dog for helvede lidt positiv engang imellem.......... Og ja, jeg foretraekke de lyseroede briller, dem kommer man som regel laengst med........... Ang. et rap over fingrene med en pind i skolen hvis man er uvorn, ja den koere stadig, min kone har uddelt en del svirpere da hun underviste og det virker, se paa det Danske skolesystem, der er laerene jo naermest bange for eleverne ........gudfader bevars.......... RESPEKT FOR THAIKVINDEN.
Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/03-2009 06:48 ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| gg |
Lagt på d. 07/03-2009 09:07
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Jeg ser ikke vi sviner nogen til. Det er simpelthen bare et faktum at thaier generelt tænker på denne måde. Et eller andet sted er det jo også smukt at thaierne lever i nuet og ikke tænker mere over tingene. Men der er ikke noget usandt sagt på denne side. Der er jo også en stor forskel på hvordan man opfatter denne side af Thaier, om man sidder på terrassen hver dag mens thaikonen stryger en i håret eller man går på arbejde. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/03-2009 09:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Der er ligesaa meget forskel paa Thaier, som paa Danskere, min kone stryger feks. ikke mig i haaret 24 timer i doegnet...365 dage om aaret, men taenker dog mere en 24 timer frem......... Jeg syntes nu at man kan finde mange indlaeg her paa DTW, hvor visse folk kun har negativt at skrive om Thailand og dens befolkning.........men ja, vi er heldigvis forskellige...
Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/03-2009 09:14 ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| holmholm |
Lagt på d. 07/03-2009 11:07
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
Hej alle Jeg har lyst til at skrive om mine oplevelser. Det var et chock kulture jeg havde fået her i DK. Mine første skolen på social og sundhed skolen skul jeg arbejde på computer. Men computer var gået i stykke og der er ikke nok til 25 elever. Alle danske elever havde sine ejen computer. Det var kun mig(thaier) og en african pige der stod og vente på lærer komme. Da lærer kom og jeg sagde til hende at vi manglede computer. Så sagde hun at vi kan bruge en computer for to elever og gik hun igen. De andre elev hørt og så godt på os men der var ikke nogle der tilbødt os. De var fudstændige lige glad. Vi var meget ked af det. Jeg tænk bare hvis jeg var i Thailand det ikke sket mod mig på den her måde. For ca.20 år siden gik jeg på universtet i Thailand var der ikke nok computer for studier men vi havde ikke problem med dele eller arbejde sammen. Men jeg bor her i Danmark jeg må leve og lad være at tænke på dårlige side, fordi jeg har også mange gode oplevelser fra dansker. Thailand kvinde En dag skulle jeg øvelse |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 07/03-2009 12:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
SUK skev: Og ja, jeg foretraekke de lyseroede briller, dem kommer man som regel laengst med... RESPEKT FOR THAIKVINDEN. [/quote]Tjha, skyklapper fåe's i mange farver!!! Respekt for alle kvinder, ikke kun Thai Kvinden... >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 07/03-2009 14:06
|
|
Suk Rak Ning skrev: Hugo. Der er altid nogen der elsker at finde et lille saar at pille i........ Mange af indlagene her gaar jo paa at svine Thai/kvinden til.....maaske de har smagt den Thailandske boef, smager man den Thailandske boef, saa har man som regel selv bestilt den.............. ![]() Vaer dog for helvede lidt positiv engang imellem.......... Og ja, jeg foretraekke de lyseroede briller, dem kommer man som regel laengst med........... Ang. et rap over fingrene med en pind i skolen hvis man er uvorn, ja den koere stadig, min kone har uddelt en del svirpere da hun underviste og det virker, se paa det Danske skolesystem, der er laerene jo naermest bange for eleverne ........gudfader bevars.......... RESPEKT FOR THAIKVINDEN. Der er noget du ikke helt forstår, suk... Såvidt jeg kan læse, så sviner jeg ikke nogen til, især ikke thaikvinder, bor selv sammen med en. Damefrisør, massør og manicureekspert, så jeg har flotte buede tånegle, he-he! Det jeg skriver om er den manglende logik, og evnen til at se konsekvensen af ens handlinger. Er lige kommet tilbage fra hospitalet, konen er indlagt med en svær madforgiftning. Har sagt utallige gange at hun ikke skal købe "streetfood" sidst på dagen der er pakket, og som måske er lavet om morgenen. Det gjorde hun lige nøjagtigt i Morchit busstation om eftermiddagen forleden, og hold kæft hun blev syg! Det stod i lårtykke stråler ud af begge ender, og 2 dage sådan, afsted på hospi med drop og hele balladen. Hun ligger der endnu, totalt afkræftet, stadigvæk med drop. Har mistet hørelsen på det ene øre, og kan ikke gå, hun er "mau", si'r hun. Det er noget rigtig lort er det... Nå, videre i emnet... A'propos konens manglende fornemmelse for god/dårlig mad, så har jeg et h.....s besvær med at lære hende at hun IKKE skal bruge et skærebrædt til først at ordne grøntsager, og senere uden at skylle af, skære rå kylling på samme brædt. Det var børnelærdom derhjemme at det gør man ikke. Jordbakterier kan inficere kyllingekødet og man kan dø af den forgiftning. Har prøvet at forklare hende det, hun fatter ikke en skid! Det er der min kritik ligger: Dumhed, uvidenhed, manglende lyst (og måske evne) til at lære nyt, og af sine fejl. Jeg tror nu nok at min kone vil lære noget af den meget ubehagelige periode hun er i lige nu.. JackH |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 07/03-2009 14:18
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Thai logik ? jeg køre til Emigrationen med mit 1 års visa og vil aflever 1900 bat. for at få 3 md.mere ?? men næ næ jeg kan få 7 dage ?? men hop du på en minibus og drøn af sted i 6 tim. 2100 bat. og så vad du over grænsen til Cambodia så kan du få 3md. Nu mangler jeg igen en ryste på hovedet smiley. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

og så vad du over grænsen til Cambodia så kan du få 3md.
Nu mangler jeg igen en ryste på hovedet smiley.