Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor mange penge er rimeligt?
amano
Hvor mange penge lever en gennemsnits familie for pr. måned?

Kære venner

Min kone sender hver md penge hjem til sin familie. Hendes mor og far er , Ca. 65 og 72 år og hun synes de er for gamle til at arbejde. Og vi har indvilliget os i at forsørge dem, og det synes jeg selvfølgelig er rimeligt, da de ellers ikke har andre indtægtskilder. Hendes brødre, der bor rundtom i landet ser hun ikke meget til.
Sammen med hendes forældre bor dog en af hendes brødre som er lidt mentalt forvirret/ skør, som ikke vil arbejde, sammen med hans to døtre på ca. 9 og 12 år som vi således også skal forsørge.

Nu kunne jeg godt tænke mig at regne lidt på hvad dette burde koste hvis de skal have et rimeligt liv. Børnene går i skole, som jo koster penge, senere skal de nok også gå i næste skole/ college eller hvad det nu hedder, som koster flere penge.
De bor i Khon Kean, med i en "garage" med lav husleje

Jeg har regnet ud at vi i det forgangene år har givet dem ca 60 000 kr.

Sidste år 25. 000 til et nyt hus,( pengene blev dog kun brugt til et nyt gulv, og en kæmpe guldhalskæde til moderen.) udover de 1500 kr. pr md.

For et havlt år siden gav vi dem 10. 000kr I forbindelse med at vi holdt bryllupsfest dernede, udover festen som vi også betalte ( forinden havde de fået 30 000 bath til at arrangere festen, som jeg iøvrigt aldrig havde ønsket skulle være stor.( moderen fik også pengene som vi fik i bryllupsgave.)

Efter vi kom hjem har vi sendt 1500kr. hver md. sidste md 2500 kr.
( børnene skulle have skoletøj og betale for skole)

Denne måned 2000kr Af hvem ved vilken grund.

Nu spørger hendes anden bror om at låne 12 000 bath til afbetaling af gæld til nogle lånemænd, for ellers kunne han komme i knibe.

Nu begynder det at blive i formeget. Hendes familie har altså på dette 1/2 år brugt 180 000 bath!!!

Hvad bruger de alle pengene til? Guld til moderen ? gambling? ( det har de gjort da min kone var lille.

Så kan de vel betale broderens gæld???

Så hvad koster skole reelt, og hvad bruger en familie pr md???

Nu vil jeg gerne have lidt styr på det, og evt selv betale børnenes skole. ( sætte penge specilt tilside til det)

Nu synes jeg dette skal v ses i lyset af et vores samlede md. indkomst efter skat er 20.000 kr.

Er der nogle der har gode råd så vil jeg være dem taknemmelig.
Redigeret af amano d. 08/06-2005 12:32

christian-s
Pu ha, det lyder som en værre omgang. At moren køber en halskæde i stedet for det aftalte lyder ikke godt.

Et beløb som jeg ikke forstår er 1500 bath til bryllup. Mente du 15.000 bath? Mit kommende bryllup regner vi med kommer til at koste 40-50.000 bath med alt inkluderet (mad, sodavand, whisky, live musik, leje telte, leje klædedragter, frisør osv.)

Min kærestes familie (mor, far og 2 børn) bor i Kalasin, ikke langt fra Khon Kean og jeg mener ikke prisen for skolegangen for børn i den aldersklasse er særlig høj. Prisniveauet på mad kender du jo sikkert allerede: vildt lavt. Et kilo fisk for 20 bath eller sådan noget.
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

MisterM
Sad
Jeg tror at du skal passe meget paa Sad
Det lader ikke til at familien har styr paa oekonomienSad
Du maa aldrig laane penge til spillegaeldSad Hvis moderen har gamblet foer fortsaetter hun og du kan ligesaa godt smide pengene ud af vinduetSad
Afhaengig af hvilken skole boernene gaar i skulle 100 - 200 THB om ugen vaere nokFrown Altsaa Max 1000 THB om maaneden pr barnFrown
Guld til moderen er dumt...Sad
Send dem max 10 000 THB om maaneden. Det skulle vaere nokSmile
Meget ofte er spillegaeld i familien aarsagen til at pigerne rejser til Pattaya. De forsoeger at rede deres hjem...Frown Hvis pigen har set spil under sin opvaekst vil mange hade detFrown Hun kan vaere god nok alligevelSmile
Haaber at det hjaelper digSmile
Redigeret af MisterM d. 07/06-2005 17:25

Rasmus
Hej Amano
Problematikken omkring økonomisk støtte til pigens familie hjemme i Thailand, er et spørgsmål som mange Thai gifte kan nikke genkendende til. Og ret ofte giver det anledning til stridigheder paterne imellem. Hvor meget man ønsker at sende til pigens familie er naturligvis et personligt spørgsmål.
Du skriver at du sammenlagt sidste år sendte 60.000 dk.kr. hvilket jeg nok må sige er i overkanten, efter min smag.
De 60.000 dk.kr er ca. 420.000 THB hvilket er 35.000 THB om måneden. Til sammenligning kan jeg oplyse dig at en politibetjent har en md. indkomst efter skat på ca. 9.000 THB. En alm. Arbejder i Bangkok området skal if. love have en mindste dagløn på 280 THB, men ude på landet er den oftest mindre. Så de 3 voksne personer som du reelt forsørger får så hver 11.500 THB om måneden, hvilket er en ganske pæn indkomst i Thailand. De 2 børn som formentlig går i en alm. folkeskole koster ikke noget, udover selvfølgelig mad og tøj. Det er så muligt at børnene går på en eller anden skole hvor der betales et mindre beløb pr. md. men det kan ikke være det helt store de betaler.
At en af pigens brødre angiveligt (?) har en eller anden form for gæld, er ikke ualmindeligt. Men du må forstå! Hvis du først lukker op for pengeposen for at betale andre familiemedlemmers div. gældsposter vil du med stor sandsynlighed blive præsenteret for mange lignende i fremtiden.

Så mit råd til dig er: få styr på den pengestrøm som flyder for nuværende, og gør din pige det helt klart hvor meget i to kan undværer, og ikke mindst hvad der er rimeligt. Men du må også forstå, at pigen naturligvis ønsker at hjælpe sine forældre som er oppe i årene.
Ligeledes mener jeg at du skal passe meget på ikke at blive en økonomisk malkeko – dem er der mange af, og sjovt nok er de gift med en Thaier.
Hilsen Rasmus

rinpoche
Udover fuldstændigt at tilslutte mig rasmus glimrende indlæg, så vil jeg sige, at det forekommer for mig at du allerede nu er ude i en situation, hvor det er dem der sætter betingelserne og du følger trop, og det kan være vanskeligt at andre denne situation.
DU forsøger familien, DU og selvfølgelig din kone/kæreste sætter reglerne og de efterlever dem! Simple as that.
Hvis ikke, well, så følger økonomiske konsekvenser.
Jo før du gør dem det klart jo bedre.
Jeg er selv yngste barn af en thai/dansk familie, men i kraft af min økonomiske hjælp gennem årene er JEG overhovedet i familien hvilket jeg tydeligt mærker når jeg er hjemme. Og det kan ikke slet ikke diskuteres, hvis status quo skal bevares. Og det skal da lige tilføjes at mine økonomiske bidrag andrager i nærheden af 20% af hvad du har lagt på bordet.
Jeg fortæller mine ældre søskende hvad der skal gøres og hvordan og ikke mindst hvor meget, og det bliver accepteret uden indvendinger.
Og det vil jeg anbefale at du snarest gør dem klart, selvom du allerede har dannet en for mig at se uheldig præcedens.
Ældre thai mennesker på landet bruger stort set ikke en daddel for at opretholde livet og jeg kan kun gisne om at det er sønniken der puster til ilden.
Og hans børn, der sandsynligvis går i en landsbyskole, hvor der kun er udgifter til lidt uniform og mad til 5 baht om dagen kan jo nok heller ikke retfærdiggøre dine årlige udskrivninger.

Hvis du føler du har råd til det og ikke har nogle problemer med situationen ville du nok ikke poste her, jeg siger foden i jorden nu! eller guderne må vide hvorledes dette udvikler sig.

held og lykke

rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 07/06-2005 18:29

h
jeg ville straks hvis jeg var dig forlange at hendes bror fik et job hvis jeg skulle hjælpe lidt på hans børns skolegang (som de andre ganske rigtig skriver kun koster lidt tøj og mad)
jeg vil sige max 1000 kr pr mrd for det beløb kan de alle leve fint og med sønnens løn så er der også til lidt ekstra husk en alm risbonde få ca 150 bath om dagen i khonkaen og for det beløb forsørger han sin kone og børn

xxxxxx
hvad er rimeligt spøger du
min søn bor og arbejder i thailand
han tjener 8600 bath om mdr
han betaler husleje tilos min mand har to huse
husleje er 1500 pr mdr
udgifter til el er ca 150 om mdr
resten lever hans kone ham selv og to børn godt for
de skal dog siges min mand betaler skolen for de to børn
som er 725 bath pr mdr
så send du 9000 bath om mdr og de vil leve som baroner
lige nu lever de som konge og dronning

jager
jeg syntes det er helt vildt mange penge du poster der ned, hvader egentligt din kones kommentarer til dette, hun lægger vel et pres på dig for at du skal sende alle disse penge der ned, ellers havde du ikke gjort det da du jo godt ved det er for mange penge ik.

jeg mener at 1500 kr er ok.

jager

Stampe
Jeg sender 3000 baht ned til svigermor hver månede.
Hvis konens søskene får noget herfra så må de lave et stykke arbejde for os ( bliver betalt rimeligt godt, 10 dages arbejde for en månedesløn ) så føler jeg at jeg bare ikke poster penge afsted til familien dernede. De er også tilfresse .
Nu skal det jo ikke forståes sådan at jeg sender penge til resten af familien hver månede men det hænder at at jeg har brug for noget arbejdskraft dernede, fx. nedrivning af vores gl. hus osv..

Har også sagt at hvis de ellers mangler noget så vil jeg tage stilling fra sag til sag..

ShockShockShock
Redigeret af Stampe d. 07/06-2005 22:40
i200.photobucket.com/albums/aa313/Stampe_dk/Stampe.gif
Hilsen Stampe

surin999
500 kr pr mrd til hjælp til svigerforældrene er et rimeligt beløb prøv og tænk på hvor glad du ville være hvis nogle sendte dig en halv månedsløn ekstra hver mrd.
og for de der har svigerforældre der tager sig af konens børn er 1000 kr pr mrd et rimeligt beløb
Surin er død længe leve Surin999

amano
Ja jeg må vel indrømme at der lægges et pres. Nu hvor jeg tager diskosionen op, og påpejer på en meget venlig måde hvor meget vi har gevet dem det sidste år, så bliver hun fulstendig hysterisk!!!
Hun bliver kold, tuder og siger at jeg klager. osv. Tjaa jeg er den store skurk
Redigeret af amano d. 08/06-2005 12:27

surin999
det kan godt være jeg lyder negativ men jeg har selv prøvet dette skuespil for at pengestrømmen skulle fortsætte og inrømmet det lykkes for min x at få mig til at fortsætte en tid længere
men da jeg indså at jeg bare var en malke maskine så blev der ikke sendt en krone mere.
nu kender jeg ikke din kone men kunne godt frygte du var ude på tynd is

clydehaumann
hvad der er rimeligt eller ikke rimeligt er meget vanskeligt at tale om og det kommer vel ogsaa lidt an paa hvad man har raad til. Man boer nok goere sig klart at en meget stor del af Thailandske kvinder der gifter sig med en Farang goer det for at faa mulighed for at hjelpe familien okonomisk. Er datteren gidt med en Farang og familien intet har at vise for det vil der blicve set ned paa denne familie. Dette ber ikke Danmark, normerne og maaden at taenke paa er anderledes. Guldkaeden kan synes vanvittig men den skaber respekt, isaer hos den fattige del af befolkningen.
Nu er der tale om en familie paa 5 personer og jeg vil mene at et beloeb paa ca 300 Baht om dagen vil det vaere muligt at leve for. Boernene er 9 og 12 aar gamle. Ok, de gaar vel i en statsskole og denne er for det meste gratis bortset fra udgifter til boeger, Engelsk og computer undervisning som der normalt skal betales extra for. Ca 2000 Baht om aaret. Som 12 aarig er man for det meste allerede i highschool og her er der for det meste et gegyr at betale paa ca 5000 Baht om aaret, plus udgifter til boeger, igen ca 2500 Baht om aaret.
At sammenligne alt her med mindste lonningerne er ikke serligt hensigtmessigt da ingen er i stand til at leve af disse.
Det normale for lommepenge for boern er ca 50 Baht om dagen for de store og 20 Baht for de smaa dersom det er uden for BKK.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
surin999
clydehaumann skrev:

At sammenligne alt her med mindste lonningerne er ikke serligt hensigtmessigt da ingen er i stand til at leve af disse.
Det normale for lommepenge for boern er ca 50 Baht om dagen for de store og 20 Baht for de smaa dersom det er uden for BKK.

hej clyde
sammenligningen er da fin da det jo netop er i landsbyen at de lever
og i min kones landsby ikke langt der fra der lever ca 80 % af beboerne for disse mindstelønninger så det kan nemt lade sig gøre
og de lommepenge du taler om så store beløb er der ingen der får her er der ofte tale om ingen penge eller højest 5 til 10 bath.

rinpoche
Hej Surin,
helt enig. Lommepenge 50 og 20 baht for om dagen for børn udenfor Bkk??? Det er da helt ude i skoven.
Mine nevøer og niecer får 5 baht med i skolen til mad og hvis CH vil kalde det lommepenge så er det da fint, men det har da ingen relation til de beløb han taler om.
Mindsteløn? Hallo du, Jeg tror ikke der er mere end et par medlemmer af min familie der ikke lever under mindstelønnen, men til gengæld har vi en naturalie-økonomi, hvor vi udveksler hhv. tjenesteydelser, varer osv mellem hinanden uden at nødvendigvis pengesedler kommer på bordet.

rinpoche

zabelboy1
vi giver vores born hen hold vis 20 og 50 baht men vi bor osse i bangkok og ikke paa landet sig stop nu eller aldrig mvh zabelboy ps de msaa er 6 og 9 aar

zabelboy1

surin999
zabelboy1 skrev:
vi giver vores born hen hold vis 20 og 50 baht men vi bor osse i bangkok og ikke paa landet sig stop nu eller aldrig mvh zabelboy ps de msaa er 6 og 9 aar

hej zabelboy1

nu er der jo nok også en hel del foreskel imellem hvad en falang giver sine børn og hvad en risbonde giver sine børn

Rasmus
amano skrev:
Ja jeg må vel indrømme at der lægges et pres. Nu hvor jeg tager diskosionen op, og påpejer på en meget venlig måde hvor meget vi har gevet dem det sidste år, så bliver hun fulstendig hysterisk!!!
Hun bliver kold, tuder og siger at jeg klager. osv. Tjaa jeg er den store skurk

Hej Amano
Som Surin rigtignok skrev ” kunne godt frygte du var ude på tynd is” og det tror jeg virkeligt du er!
Pigens handlingsmønster kunne tyde på at hun går efter pengene og ikke manden. Et bevis herpå er det ”skuespil” som hun ligger for dagen – tuder - bliver fuldstændig hysterisk osv.
Jeg er ikke klar over hvor meget kendskab du har til denne type Thai piger. Du må forstå at rigtig mange Thaipiger er vandvittige gode skuespiller, og kan uden problemer overtage en hovedrolle på Det Kongelige Teater.
Prøv at stille dig selv disse spørgsmål:
Hvorfor reagerer hun på denne måde? Er det fordi hun er bange for at miste din kærlighed? Eller er hun bange for at miste en solid indtægtskilde til sig selv og familien samt gældstynget brødre? Eller er hun bange for ikke at kunne spille rig Primadonna overfor familien og øvrige beboer i landsbyen?
Forholder det sig sådan at pengene er altafgørende for pigen – er jeg desværre bange for at du må gå den tunge vej og skille dig af med damen. Det er et spørgsmål du må tage op med dig selv inden du sender de næste 60.000 kr. til Thailand
Igennem de år jeg har været Thaigift har min kone og jeg set og hørt om mange forliste Thaiægteskaber, og alle uden undtagelse er forliste på grund af penge og spil.
Du er ikke nogen stor skurk – du er bare ved at åbne dine øjne lidt for sent!
Hilsen Rasmus

latour82
Prøv at lukke for pengestrømmen.
Hvis din hustru er væk inden du kan tælle til 3, så var det kun for pengenes skyld at hun tog digSad
Du vil meget hurtig blive en fattig mand hvis du skal tage dig af hele slægten i Thailand

Jeg ville tage det som et MEGET dårligt tegn med at hun gør scener .

Niels

xxxx
christian-s skrev:
Et kilo fisk for 20 bath eller sådan noget.

Jeg er aftager til de foerste 1000 kilo i morgen og derefter et tons om ugen. Grin
wow mand hvor skal vi vaere rige nu.

Spring til debat: