Se indlæg
 Udskriv debat
Er ny forretning = Betal politiet.. For jeg siger fuck dem !!
Mit dilemma er pt, jeg er igang med mit nyeste økonomiske eventyr, nemlig en skrædder i Pattaya.
Jeg har gået og lavetlit her og der, alt er fint, fryd og gammen, indtil nabo apotekere siger til min kæreste at politiet nok snart kommer og skal have penge efter vi sætter nyt facade skilt op pga der er lys i skiltet, og det koster dags dato 2000,-B pr ord !!! Mit skilt er nok 15 ord, så det alligevel 30-000,-B ! Jeg har allerede smidt over 200.000,-B til min forretning, og syntes ligesom festen stopper der.
Jeg var i chok for at sige det mildt, og har ingen intentioner om at betale politiet for noget, da jeg som alle andre herovre ved de er nogle svin 95% af tiden. Men sætter nu video kamera med lyd osv op inde i forretningen, fra næste uge af, (med lidt held fra postdanmark), og kommer de rendene sørger jeg for at spørge om de ved det er ulovligt, og om hvad der sker hvis jeg nægter. Jeg håber de siger noget meget slemt, for det ryger direkte til channel7,
Mener det er dem der plejer at offentliggøre munke der knepper mænd og sælger yaba og lign historier.., Så dette er de sikkert også interesseret i ;-)

Vil det være fuldstændigt vanvittigt af mig at nægte at betale?
Vil jeg blive smidt i fængsel pga noget falsk lort?
Eller bliver politimanden bare fyret, eller er det bare en ammestue historie og jeg overreagerer.

Lad mig høre jeres tanker ?

JD
For dæl'en du keder dig ihvertfald ikke derude i Sin City!

Policen i Thailand er "scum of the earth" - de er big-mafia, og man bør holde sig laaangt væk fra dem...

Fruens bror er politibetjent, og heldigvis så langt væk som i Phitsanulok, for han er da en gusten karl. Hun fortæller at han var med i "The Knight Riders" - da Thaksin regerede. Det var dem der i civil og på motosai drønede rundt og aflivede yabaa-dealers! Selvom han er lavere rangerende og har en minimal hyre, så er der stort hus, 2 biler og 2-3 mia noi!

Man er vel en rigtig thai-mand...

Du slipper nok ikke for at betale, men lad være med at indlade dig med dem, de vil bare malke dig til du er tom, træt og vil hjem til Mor Danmark...

Men du ved nok selv bedst inderst inde hvad du bør gøre, ikke?

JD
Redigeret af JD d. 23/11-2009 19:56

xxxx
det er ikke politiet der skal have penge.. men skat / afgift

om det er politiet der opkræver pengene ved jeg ikke.

Derfor ses ofte Pepsi reklame selvom det er en traktor mekaniker, de betaler skatten for at få lov at reklamere.

Min seriøse indstilling er nok lidt at jeg ikke vil betale lige meget hvad de siger. Problematikken, den eneste for mit vekommende, er nok min kæreste og om de kunne finde på at komme efter hende når jeg ikke er i nærheden, for det tror jeg sagtens de kunne finde på. Men hvis jeg smider det hele til channel7 og det skulle havne i tv, så er deres magt vel anulleret pga de ikke har noget at gemme sig bag..
Igen, personligt er de velkomne til at prøve på noget med mig, men er lidt nervøs omkring min kæreste, (Ups, kone!) ved ikke kan nu bedre lide ordlyden i kæreste ;-))
Men det er et meget løst grundlag for jeg ville sku hellere betale en lokal de 30.000 for at skyde den første af de idioter frem for at betale politiet, men han ville sku nok bare stikke mig hvis han blev anholdt, (Inden de tævede ham ihjel). Men hold da kæft hvor er jeg træt af alt thaiernes pis omkring peng ekonstant. Dobbeltstander, bestikkelse, bedrageri og lort, løgn og latin hele vejen igennem. Fandme glad for de ikke alle sammen er sådan!Wink

Leif, kan du ikke uddybe dit svar lidt mere.
Du siger det ikke er bestikkelse eller hvad ?...
Skat og afgifter betaler jeg jo igennem firmaet. er registreret osv i konens navn.

rinpoche
Som jeg læser det på dit indlæg, Kenny, så har du endnu ikke fået en fordring fra BIB.
Hvad naboen siger er en ting, der er megen snak i Thailand er min erfaring.
Vi har en god ven fra "vores" mubaan, der er menig politibetjent.
Han har altid været en god fyr overfor os, men er i sit virke gennemkorrupt, upålidelig og en apresser i lokalsamfundet.
Forstår simpelthen ikke at man kan være en sådan kamæleon.
Sorry, hvis det er udenfor tråden.
Ked af at høre om dine fortrædeligheder Kenny, de bedste ønsker herfra.

mvh

xxxx
nej det er ikke bestikkelse denne gang...

der skal betales for lysreklamer, hvorfor ja det fandt jeg aldrig ud af, ej heller om det er en 1 gangs udgift.

Hvis man åbner en forretning og ringer til pepsi, så kommer de og stiller en køler op og leverer dit reklameskilt, i første omgang ikke lyskilt, for de har nok for tit leveret skilte for at se biksen lukket en mdr eller 2 senere.

Hvem du skal have fat i vedr betaling ved det ikke, men spørg en anden som har lysreklame.. ok det kan være steget meget for mente ikke det var så dyrt.

Tak til Rinpoche for de pæne ord.
Og til Leif, ja, jeg håber du ret, for det er jo en helt anden snak hvis dette er noget reelt der skal betales for. Det man jo nødt til, og det vil jeg selvfølgelig gerne.
Fik iøvrigt oplyst det var pr år dette skal betales. Men har det da lidt mere afslappet allerede haha

xxxx
jeg mener det var størrelsen på skiltet der bestemte prisen, men det kan jo være lavet om.

kvindemin
kennyhawk skrev:
Tak til Rinpoche for de pæne ord.
Og til Leif, ja, jeg håber du ret, for det er jo en helt anden snak hvis dette er noget reelt der skal betales for. Det man jo nødt til, og det vil jeg selvfølgelig gerne.
Fik iøvrigt oplyst det var pr år dette skal betales. Men har det da lidt mere afslappet allerede haha

kenny, på phuket har der i alle de år, jeg er kommet der, vaeret en skilteafgift med eller uden lys, er det thai navn på skiltet koster det x antal baht, er der farang og thai navn på skiltet, koster det dobbelt x antal baht. husk endelig thainavnet foroven, ellers er det manglende respekt for thailand

Lung Yao
kennyhawk skrev:
Min seriøse indstilling er nok lidt at jeg ikke vil betale lige meget hvad de siger. Problematikken, den eneste for mit vekommende, er nok min kæreste og om de kunne finde på at komme efter hende når jeg ikke er i nærheden, for det tror jeg sagtens de kunne finde på. Men hvis jeg smider det hele til channel7 og det skulle havne i tv, så er deres magt vel anulleret pga de ikke har noget at gemme sig bag..
Igen, personligt er de velkomne til at prøve på noget med mig, men er lidt nervøs omkring min kæreste, (Ups, kone!) ved ikke kan nu bedre lide ordlyden i kæreste ;-))
Men det er et meget løst grundlag for jeg ville sku hellere betale en lokal de 30.000 for at skyde den første af de idioter frem for at betale politiet, men han ville sku nok bare stikke mig hvis han blev anholdt, (Inden de tævede ham ihjel). Men hold da kæft hvor er jeg træt af alt thaiernes pis omkring peng ekonstant. Dobbeltstander, bestikkelse, bedrageri og lort, løgn og latin hele vejen igennem. Fandme glad for de ikke alle sammen er sådan!Wink
Som jeg læser din historie, så er jeg bange for at du er ved at "stikke hovedet i en hvepse rede".
Men hold da kæft hvor er jeg træt af alt thaiernes pis omkring peng ekonstant. Dobbeltstander, bestikkelse, bedrageri og lort, løgn og latin hele vejen igennem
Man skulle tro at det kommer bag på dig, og at du anede intet om det, før du kom til Thailand Shock

- "Hvepse reden" består i at din Plan B:
Men hvis jeg smider det hele til channel7 og det skulle havne i tv, så er deres magt vel anulleret pga de ikke har noget at gemme sig bag..
Man skulle tro at du er lige ankommet til Thailand og især Pattaya. Lad os sige at du får "knaldet" ham der kommer for at modtage "almissen", Hvor og Hvordan ville du gemme dig for hans "venner", eller ville gå rundt med 25 bodygards omkring dig 24 timer i døgnet?
Skulle lige have tilføjet at jeg ikke finder at korruption er OK, men desvære varer det længe inden den bliver "udryddet" i Thailand..
Redigeret af Lung Yao d. 24/11-2009 00:38
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Boes
Der betales aarlig skilteskat til Or Bor Tor.
Man betaler per cm2 uanset om der er lys eller ikke. Afgiften betales om skiltet er fastsiddende.
Som tidligere navnt skal der vare Thaitext overst ellers bliver det meget dyrere.
Skilt paa hjul er gratis.
Om BIB'erne dukker op og vil se cash - saa giver du dem visitkortet til din revisor " som staa for alt det okonomiske"
Du er jo bare en ussel falang som ikke maa haandtere penge.
Jeg bruger altid det kneb naar velkladte, uniformerede vil have bidrag til politiets firmafest og andet plat.
Det skal siges at revisoren aldrig er blevet kontaktet og tiggeriet er ophort.
Grin
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

pdrhan
Kenny Hawk - prøv i aller første omgang at gøre som Boes skriver , giv dem visitkortet til din revisor....det tror jeg virker , og byd dem så på en kop kaffe og se hvad de gør....
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

Nu har du jo startet 2 tråde om det sammme emne, men jeg vil da prøve at besvare så godt jeg kan ud fra min viden.

1) Det undrer mig at du kan stå som ejer af en forretningstype der nemt kan bestrides af en thai. Loven siger nemlig at ingen farang kan starte nogen forretning der kan drives på samme vilkår af en thai.

2) Når du står som ejer må du vel så have fået en work-permit og hvad fortæller den? Og hvis du har den så må du også vide at ingen farang kan eje noget uden at der tilsvarende ansættes 4 thaier for hver farang. Derfor ser du så mange unge mennesker stå nyttesløse på de store steder som f.eks. Carfour. Der er 4 unge for hver farang der sidder oppe i administrationen.

3) En skrædderforretning i Pattaya der i forvejen er overlæsset med selvsamme? Undskyld mig, hvis jeg knuser dine drømme. Uanset om du er nok så dygtig så er der er i forvejen masser af indere og kinesere der er dybt professionelle. Nogle har haft deres forretninger her i byen i mere end 30 år, og er godt etableret med kontakter overalt i den vestlige verden. Kender personligt nogle stykker der tager til Europa/Skandinavien/USA o.s.v een gang om året medbringende ordrebogen, og den bliver altid fyldt rimeligt godt op.

Sev om du formår at lave et særdeles godt salgsmateriale, og får lov til at sætte det op på diverse hoteller vil det efter min ringe mening DRUKNE i de tusindvis af andre budskaber der står og ligger. Og alle større hoteller med respekt for sig selv har ansat en (for det meste) pakistaner til at drive den uundgåelige skræddershop i lobbyen. Og så fortæller du at du har etableret dig langt fra der hvor strøgkunderne kommer. Den bliver svær!

Det kan undre mig at du i den anden tråd giver udtryk for manglende viden om skiltning. City Hall udgav for 3-4 år siden en pamflet om selvsamme emne, da man var træt af den evindelige diskussion om lovlige/ulovlige skilte. Den pamflet kan hentes gratis på City Hall og den fortæller alt om priser/størrelser/lys og ikke lys. Og til hvem du skal betale hvad!

Din nabo apotekeren lyder som om han allerede har set sig ond på dig, så pas på. Det er den samme historie man hører med de tusinder af barejere der tror de må tømme et askebæger eller modtage penge. De må ikke en skid, men gør det alligevel, men så ser landsmanden eller thaien på den anden side af gaden at man gør det. Telefon til de rette myndigheder som så lige så stille sætter en civilklædt til at lure på vedkommende og vupti, næste gang så slår han ned. Bøde, konfiskation, møde med emigration, udvisning, i nævnte rækkefølge.

Det havde alt i alt været billigere for dig at have givet mig pengene, de ville have faldet på et tørt og taknemmeligt sted.

Ked af at Skeptikeren skal lyde så negativ men det er fakta. Har set det så mange gange her i byen. Et godt gammelt dansk mundheld siger: Frænde er frænde værst.

Men ønsker selvfølgelig alt godt for dig og dine

goldwing
Skeptikeren skrev:
Nu har du jo startet 2 tråde om det sammme emne, men jeg vil da prøve at besvare så godt jeg kan ud fra min viden.

1) Det undrer mig at du kan stå som ejer af en forretningstype der nemt kan bestrides af en thai. Loven siger nemlig at ingen farang kan starte nogen forretning der kan drives på samme vilkår af en thai.

2) Når du står som ejer må du vel så have fået en work-permit og hvad fortæller den? Og hvis du har den så må du også vide at ingen farang kan eje noget uden at der tilsvarende ansættes 4 thaier for hver farang. Derfor ser du så mange unge mennesker stå nyttesløse på de store steder som f.eks. Carfour. Der er 4 unge for hver farang der sidder oppe i administrationen.

Læs lige Kennys indlæg nr. 5, som fortæller at firmaet står i konens navn.

Beklager meget at jeg ikke hæftede mig ved #5, jeg koncentrerede mig om indledningen i de 2 tråde:

"Jeg åbner en skrædder i pattaya om 1 uges tid i soi buakhao Pattaya,"

Skeptikeren

Hej Skeptiker ;-)
Takker for de ærlige ord, Specielt det med brocuren der kan hentes på city hall. Den skal jeg op og hente imorgen;-)
Ang fortjeneste osv, tror jeg ikke det er helt umuligt at få det op af stå, fordi jeg har webside som der er salg på uanset hvordan forretningen går, og jeg bruger til dels foretningen på at uddele visitkort så jeg kan sprede budskabet til resten af verden igennem visit kort, email lister, osv.. Jeg har internettet i min hule hånd (Om et par mnd håber jeg, haha). Sender pt 2000 emails pr dag igennem et selskab der tilbyder email lister til private og firmaer jeg har købt mig adgang til, Men kan godt forstå din tanke at der er mange om buddet, men i soi buakhao er der faktisk ikke rigtig nogen konkurrence, der ligger kun 2 i hele gaden(den ene i en hotel lobby), men en masse hoteller og kan jeg blot få 1-3 kunder om dagen er der en god profit at hente + de kunder som tager hjem og senere køber (hvis glade og tilfredse) på min webside, (tror iøvrigt jeg sætter priserne lidt ned om et par mnd derinde). Ang apotekeren next door, tror jeg nu du har misforstået noget. Hun taler meget min min kone og vil kun det bedste er jeg sikker på. Men fred være meddet.
Tak for dine (og alle andres) tanker, og ideer. Wink

JD
Held og lykke med projektet, lad os høre hvordan det går...

JD

bagerbager
ham skrædderen i sawasdee hotellet solgte mig tøj første gang jeg var i pattaya,skjorterne har holdt i 2 år og der er 2år mere i dem. 10 skjorter og 5 par bukser 10,000 bath og her i september købte jeg 10 skjorter hos ham der ligger i soi diana,fik en bedre kvalitet end den han tilbød,men så betalte jeg også 4000 bath for dem
Redigeret af bagerbager d. 24/11-2009 17:45

kimkingo
Hej Kennyhawk.
Først tillykke med biksen, og alt vel. Håber det kommer til at gå godt.Smile Og så en ide. Ved ikke om det er muligt. Men kunne man ikke lave skiltet til butikken indenfor butiksvinduet?? Og så spare de penge?? Bare en ideSmile
Hilsen Kimkingo

Spring til debat: