Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Bedrag med åbne øjne.
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 04/02-2010 23:21
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Faldt lige over denne "historie" . ![]() Bedrag med åbne øjne Går den, så går den: Sexturismen i Thailand har et indviklet sæt af uskrevne regler, der til tider narrer kunderne, til tider bedrager de prostituerede Af Katrine Øgaard Jensen ”Those were the best days of my life”. Tonerne fra Bryan Adams’ nostalgiske klassiker drøner ud af højtalerne. En ældre, hvidhåret og velpolstret mand med et rødmosset ansigt nikker i takt til musikken, mens han klapper en ung thailandsk kvindes hånd. Med et stift blik ser hun væk, men lader fortsat sin hånd ligge under hans. Det er midnat på syndens gade Bangla Road i Patong, og hver eneste af gadens barer er proppet med vesterlændinge i selskab med thailandske kvinder. Men ikke alle har endnu fundet en ledsager for natten, og på Aussie Bar står 67-årige engelske Steve og diskuterer med en af de kvindelige bartendere. Hans stemme er dyb, håret er hvidt og tyndt, og han er iført en rød polotrøje, der som mange af de andre turisters påklædning er en kopi af det dyre mærke Lacoste. ”Nu er der gået tre dage siden vi var sammen, og din veninde tager stadig ikke sin telefon. Hvor er hun?” Steve ser insisterende på bartenderen, som han har trukket til side. Den unge kvinde trækker på skuldrene. ”Don’t know. I not hear from her,” prøver hun, ”maybe sick”. Svaret lyder ikke overbevisende i Steves ører, men han opgiver at presse bartenderen for yderligere information om hendes 22-årige veninde. Slukøret sætter han sig tilbage på barstolen, mens han mumler: ”Hun er sikkert sammen med en thaikæreste… Eller en, der betaler mere end mig.” Det seksuelle forhold til bartenderens unge veninde er langt fra det første, som Steve har været involveret i. Han har gennem 20 år rejst til Asien med jævne mellemrum, men efter han i 2001 blev pensioneret, begyndte Steve fast at tage til Thailand tre gange om året. Hver gang med samme formål: At få sol og sex. ”Det er et paradis hernede. Hver eneste gang jeg tager hjem, føler jeg mig som en fisk, der bliver revet op af vandet.” Det paradisiske består for Steve i kombinationen af den smukke natur og en enestående mulighed for at ’date’ unge kvinder. ”Kulturen hjemme i England spænder ben for, at en gammel mand som jeg kan være sammen med en ung kvinde. I Thailand er kulturen anderledes, og her er det mere normalt,” forklarer han. Steve er dog klar over, at sin betagelse af de unge kvinder ikke er gensidig, og at de thailandske prostituerede ser sex med ham som intet andet end en god forretning. Det skulle han mærke på egen pengepung umiddelbart efter sin pension, hvor han gennem fire år var involveret med en 40 år yngre thailandsk kvinde. Kvinden hed Nok, og Steve mødte hende på en bar i Kamala for syv år siden. Dengang var hun blot 20 år gammel. De to indledte et forhold i den periode, Steve var på ferie, og de rejste begge rundt sammen. ”Men vi havde desværre aldrig sex – eller i hvert fald ikke decideret samleje,” skynder han sig at rette, ”hun sagde, at hun havde ’lady problems’.” Hvad disse ’lady problems’ indebar, fandt Steve imidlertid aldrig ud af på de fire år, han var involveret med Nok. Til gengæld var Nok ikke bleg for at kortlægge sin økonomiske situation for Steve, og hver gang han var taget hjem til England, sendte hun ham mails om morens hospitalsregning, der skulle betales eller om den kriminelle brors kaution, hun ikke havde råd til. Og Steve betalte hver gang. Desuden havde Nok en forretning, hvor hun solgte billigt tøj på gaden. Tøjlageret blev senere også sponseret af Steve, og han endte sågar med at købe hende en motorcykel. ”Men så på et tidspunkt fortæller hun mig, at hendes bror er blevet fængslet for narkotikamisbrug, og at kautionen er på 100.000 baht (17.000 kroner, red.). Hun beder mig ikke direkte om at betale den, og jeg afviser også idéen over for hende med det samme,” fortæller Steve. Kort tid efter går Nok fra ham. Hun har mødt en anden. Historien om Steves pengeoverførsler er langt fra et særtilfælde. Det fortæller den danske antropolog Mikkel Bang Fossum, der har interviewet en række mænd, som på Koh Samui havde købt sex af lokale kvinder. Mikkel Bang Fossum erfarede, at det for sexturisterne i Thailand kan være svært at skelne mellem kæresteforhold og prostitution, da mændene ofte er sammen med den prostituerede gennem hele deres ferie og måske forærer hende smykker i stedet for penge som betaling for selskabet. Derfor finder mændene det naturligt at udveksle telefonnumre og mailadresser med den prostituerede, når ferien slutter. Og så begynder historierne at rulle ind. ”Det er tankevækkende, hvor meget disse mænd vælger at tro på. Kvindernes behov for penge er jo helt regulært, men deres begrundelser er ikke særlig opfindsomme. Det handler næsten altid om, at taget er faldet sammen på forældrenes hus, eller at et familiemedlem er sygt,” fortæller han. ”Hellooo, where you come from?” Maews stemme bliver pludselig en oktav lysere, hendes smil viser hele tandrækken, og hun spiler øjnene så voldsomt op, at selv Bambi ville have været misundelig. Det fremkalder en hysterisk latter hos veninden Lamai, der straks gør kunsten efter: ”Haii, how are yooou?” siger hun om end mere overdrevet, mens hun bruger sine tommel- og pegefingre til at stramme huden omkring øjnene, så det hvide ses. De to kvinder knækker sammen af grin. Maew og Lamai har efterhånden fået et par øl indenbords i deres søgen efter aftenens kunder. Nu er de to thailandske prostituerede i stedet begyndt at udveksle strategier for, hvordan de normalt indleder samtaler med vestlige mænd for at få dem på krogen. Kvindernes morskab bliver imidlertid afbrudt af en bartender, der kommer med regningen for aftenens øl. ”Jeg arbejder lige på ham dér,” siger Lamai til den kvindelige bartender og peger på en midaldrende amerikansk mand med overskæg, der står og spiller pool et par meter væk. ”Hvis du venter med at komme, så betaler han senere,” forsikrer Lamai, mens hun griner smørret og slikker sig om munden. Bartenderen griner, ryster opgivende på hovedet og går med regningen igen. Hun skal nok få ham til at betale. Lamai er 36 år og har prostitueret sig i de sidste 8. Hun har to teenagebørn, der begge tror, at hun arbejder i en butik. Og de er grunden til, at hun underholder vestlige sexturister fra kl. 13 til 03 hver dag. ”Skulle jeg for eksempel arbejde her som bartender, ville jeg kun tjene 5000 baht (850 kroner, red.) om måneden. Det jeg laver nu giver 2-3000 baht om dagen. Det er nok til at forsørge både mine børn og forældre,” forklarer hun. Lamai lægger ikke skjul på, at hun, ligesom mange af sine kolleger, sender adskillige e-mails til tidligere kunder for at bede om penge. ”Uuuh ja, det gør vi meget,” siger hun, mens veninden Maew stemmer i og nikker ivrigt. ”Men vi beder mest de gamle mænd om penge, for de er rigest. De unge mænd er flotte, men fattige,” indskyder Maew, og begge kvinder rynker kraftigt på næsen, da snakken falder på de ældre kunder. Lamai stryger sin krop hårdt med håndfladerne som for at fjerne usynligt utøj. ”Gamle mænd er klamme. Men de har flest penge,” konkluderer hun ligesom Maew. De ældre kunder er dog ikke de værste ifølge Lamai og Maew. De værste er dem, der ikke betaler. Begge kvinder har oplevet mænd, der stak af fra ’regningen’ – enten efter et par nætter eller efter flere uger sammen. Den type mænd findes også denne aften på Aussie Bar, og kun et par borde væk fra Lamai og Maew sidder de og skåler højrøstet. De er unge irere, og de er taget til Bangla Road ’for the ladies’, som de enstemmigt råber gennem klirren af glas. Men de betaler aldrig. ”Det er ikke prostitution, hvis ikke man betaler bagefter,” siger en mand med piercing i læben, mens hans blege sidekammerat nikker bifaldende. ”Det er ikke vores skyld, hvis de thailandske piger efterfølgende føler sig snydt. Vi har jo aldrig sagt, at vi ville betale,” siger den anden alvorligt. ”Desuden får vi dem jo aldrig at se igen,” siger en tredje råt og højt, og det skåler de på. Også antropolog Mikkel Bang Fossum har gennem sine interviews i Thailand stødt på historier om vestlige mænd, der ikke betalte for de prostitueredes ydelser. I mange tilfælde handlede det om misforståelser grundet den nævnte hårfine balance mellem kæresteforhold og prostitution i Thailand. Her vidste mændene ganske enkelt ikke, at kvinderne tilbragte tid med dem for at få penge. Men Mikkel Bang Fossum har også i nogle tilfælde oplevet, at mænd bevidst snød de prostituerede for penge for morskabens skyld. ”Jeg interviewede en kvinde, der havde tilbragt 14 dage med en mand, hvor det klart lå i luften, at hun skulle have penge for sine ydelser. Da han tog af sted, gav han hende nogle blanke rejsechecks og fortalte hende, at hun kunne indløse dem i enhver bank. Men eftersom han ikke havde underskrevet checkene, var de jo intet værd.” Mikkel Bang Fossum har sjældent hørt om mænd med samme indstilling som de unge irere på Bangla Road. Men han har ofte mødt mænd med en bedragerisk holdning som vesterlændingen med de blanke rejsecheks – en holdning, som de thailandske prostituerede på mange måder selv praktiserer. Som antropologen selv siger: ”Jamen går den – så går den!” På Aussie Bar er natten så småt ved at aftage, og de unge irske mænd klirrer med glas som aldrig før – nu akkompagneret af tre thailandske piger, der ler skingert af deres brovtende jokes. Et par borde væk fra den larmende gruppe står en barstol og gaber ved siden af Lamai. Maew er forsvundet - sandsynligvis med en af barens mange enlige mænd – og Lamais udvalgte amerikaner er i færd med at betale hendes barregning. Dog uden at invitere hende hjem til hotellet. Steve forlod baren allerede tidligere på aftenen for at se fodbold. ”Normalt ville jeg blive og finde en thailady her i byen, med jeg er blevet for gammel og træt,” udmeldte han. ”Men heldigvis har jeg masser af telefonnumre, jeg kan ringe til, når jeg kommer tilbage til Kamala i aften. Jeg har jo en pige i hver by,” sagde Steve og blinkede kækt med det ene øje som en anden pubertetsdreng, før han forsvandt ud i skæret fra de mange neonlys på Bangla Road. [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 04/02-2010 23:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Hi, hi... Jeg fristes til at spørge: "Hvad er der nyt i den fortælling?" ![]() |
|
|
|
| hanspeter |
Lagt på d. 04/02-2010 23:43
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Har næsten læst hele artiklen, læser resten imorgen, men artikler beskriver rigtigt godt hvordan hele konceptet er sat op og fungerer. Lad jer ikke nare. Glemmer ikke første gang jeg var i Pattya, og det første som blev sagt til mig i gaden da jeg kom ud af hotellet: Wellcome to Thailand do you want pussie. Sådan er det, vær realistisk, og så held og lykke til andre som ikke rænder sig ind i de personager. |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 04/02-2010 23:44
|
|
hfb skrev: Hi, hi... Jeg fristes til at spørge: "Hvad er der nyt i den fortælling?" ![]() Ikke noget nyt ! , og står heller ikke under nyheder ! Men måske nyt for de "nye" ? eller tone døve ?
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 05/02-2010 02:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
Rigtigt, intet nyt under solen, men.... Den beskriver 150% korrekt, hvordan det foregår imellem Farang og Thaikvinde i turistbyerne!!!! Godt fund, Sabai-Sabai
__________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
| chris70 |
Lagt på d. 05/02-2010 08:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 133 |
"My Private Dancer om igen" Hvordan bliver en pige på 18 forelsket i en mand på 70? Chris |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 05/02-2010 08:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
sabai sabai skrev: hfb skrev: Hi, hi... Jeg fristes til at spørge: "Hvad er der nyt i den fortælling?" ![]() Ikke noget nyt ! , og står heller ikke under nyheder ! Men måske nyt for de "nye" ? eller tone døve ? ![]() Helt enig. Jeg synes også det er udmærket at bringe det frem igen, ![]() så der ikke er flere der smutter i fællen ![]() |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 05/02-2010 10:54
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Fed artikel er meget troværdig - mangler dog lige dem der så rent faktisk bliver gift etc, For de findes jo altså også ![]() |
|
|
|
| uan |
Lagt på d. 05/02-2010 11:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
God historie skrevet med et glimt i øjet uden at være dømmende..... Får helt lyst til at læse mere....
Please note:
I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/02-2010 11:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
Hej alle.. Fin fin at læse for en der skal til Thailand for først gang senere i år... Hygge.... MvH Per |
|
|
|
|
Lagt på d. 05/02-2010 15:04
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ja rigtig god læsning som giver et indtryk af Pattaya og Bangla Road og Nana osv....bare de "nye" vil læse det og åbne deres øjne,,,, |
|
|
|
| maik |
Lagt på d. 05/02-2010 19:40
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 582 |
Sådan er hende jeg sender penge til ikke ![]() |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 05/02-2010 20:02
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
maik skrev: Sådan er hende jeg sender penge til ikke ![]() Nej helt klart,sådan er hun ikke,hvordan er hun så? ![]() |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 05/02-2010 21:04
|
|
DKPete skrev: Fed artikel er meget troværdig - mangler dog lige dem der så rent faktisk bliver gift etc, For de findes jo altså også ![]() Ja'men så er den her til dem der skal giftes eller er gift ! Link.... http://www.dansk-...ost_120562 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 06/02-2010 00:08
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
Hvis manden er 40 år ældre en kvinden... ...og manden er sikker på at det er ren kærlighed... ...og manden bliver ribbet for en masse penge… ...så må det være at betragte som en ”dummebøde”... |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/02-2010 10:41
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 180 |
Tja`så er der vel ikke mere kød på det ben men pas nu lige på med at tro, at det gælder for alle der er gift med en Thailænder og bosiddende i DK. Flere herinde giver mig det indtryk at det skal man holde sig langtfra, men De taler måske af dårlig erfaringer, vi har måske flere "Holgere" herinde,utroligt at man ikke meget tidligere har indset at der var noget galt, bare den med kærligheden, og de manglende føelser, det burde da være nok,til at folk vågner op, ja så skal det da gå galt, ville det ikke være det samme i et dansk forhold, ja jeg spørger bare????? MVH NID |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 06/02-2010 10:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
Der var en artikel i Bangkok Post i går om gold diggers. Det er thaiere, som forsøger at springe en eller flere klasser op i det sociale system, og er lige så nomalt over for Thai-mænd som over for Farang (bortset fra de thai-piger, som opfattes som grimme af Thaiere, men kønne af faranger).
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 06/02-2010 11:53
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg ser ikke per se termen gold digger være retfærdig overfor thailændere der forsøger at gifte sig opad. Det er meget brugt overalt i verden, ikke mindst blandt de mindre velstående lande. At man gifter sig opad, udelukker ikke gensidig kærlighed og respekt. Samtidig ville antallet af thai/danske ægteskaber givetvis blive betragteligt reduceret, såfremt det ikke blandt mange blev opfattet som at gifte sig opad, når man bliver gift med en vesterlænding. |
|
|
|
| uan |
Lagt på d. 06/02-2010 11:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Vinder man i LOTTO og får et par millioner, så risikerer man jo at få en masse nye venner, hvis man ikke passer på. Nogle gode og nogle mindre gode venner. Når pengene er brugt så forsvinder vennerne, måske et par enkelte gode hænger ved.... Sådan er det jo overalt, eller hur?.... Please note:
I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 06/02-2010 12:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
rinpoche skrev: Jeg ser ikke per se termen gold digger være retfærdig overfor thailændere der forsøger at gifte sig opad. Det er meget brugt overalt i verden, ikke mindst blandt de mindre velstående lande. At man gifter sig opad, udelukker ikke gensidig kærlighed og respekt. Samtidig ville antallet af thai/danske ægteskaber givetvis blive betragteligt reduceret, såfremt det ikke blandt mange blev opfattet som at gifte sig opad, når man bliver gift med en vesterlænding. En mand bliver vel kun gift nedad, hvis han lader sig trække ned? Teknisk set blev kronprins Frederik gift nedad, men fik dog folketingets og moderens tilladelse til ikke at miste kronen, og Mary klarer sig jo fint i rollen. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.