Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
"Grammatisk Spørgsmål"
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 04/03-2010 21:30
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 316 |
Hvornår siger man "เพราะ" og hvornår siger man "เพราะว่า" ? I det hele taget fatter jeg ikke reglen, for brugen af "ว่า" Kan nogen hjælpe? One night in Bangkok and the world's your oyster...
|
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/03-2010 21:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
prøv at skrive det phonetisk |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 04/03-2010 23:29
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hvad er forskellen på "fordi" og "fordi at.." på dansk? Jeg hører nu sjældent เพราะ som regel เพราะว่า, det er begge konjunktioner. |
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 05/03-2010 09:10
|
"Fordi at" er to bisætningsindledere lige efter hinanden, og det er, ifølge samtlige dansklærere jeg har haft, ikke korrekt dansk sprogbrug
One night in Bangkok and the world's your oyster...
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 05/03-2010 09:15
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
เพราะว่า = pror waa = fordi at Jeg bruger aldrig andet end 'pror waa'. Hanuman det med ikke at forstå reglerne er ikke så vigtigt til at starte med, bare lær udenad og accepter at det er som det er. Forståelsen kommer af sig selv med tiden. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/03-2010 09:28
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hanuman skrev: "Fordi at" er to bisætningsindledere lige efter hinanden, og det er, ifølge samtlige dansklærere jeg har haft, ikke korrekt dansk sprogbrug Det er fuldstændigt korrekt, at "fordi at" er dårligt dansk, der typisk kræver en anden sætningskonstruktion, om end det kan forekommer i taleform, hvor man jo har en tendens til at sige det først, som man lige har i hovedet. En personlig tanke omkring "pror waa" er, at der i talemåde nærmest er en slags kunstpause efterfølgende, så det bliver noget i retning af: Bla. bla. bla, "pror waa": - forklaring... Det, synes jeg også, kan forekomme i forskellige sammenhænge i taleform på amerikansk, og måske endda på dansk: Bla. bla. bla, "fordi": - at... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 05/03-2010 09:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Hanuman skrev: "Fordi at" er to bisætningsindledere lige efter hinanden, og det er, ifølge samtlige dansklærere jeg har haft, ikke korrekt dansk sprogbrug Hvad der er rigtig grammatisk i dansk, kan overhovedet ikke sammenlignes med thai. Det er to vidt forskellig sprog. Og hvad grammatikken. Den kan du ikke finde i Thai. Prøv at oversætte direkte. Så har du jo babydansk. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 05/03-2010 10:12
|
Jeg takker på foreningens vegne!
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 05/03-2010 12:42
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hanuman skrev: "Fordi at" er to bisætningsindledere lige efter hinanden, og det er, ifølge samtlige dansklærere jeg har haft, ikke korrekt dansk sprogbrug Yes, men vi taler om thailandsk sprogbrug, derfor mente jeg, at de danske eksempler kunne anskueliggøre for dig, at forskellen er "same same". Ellers ovesættes ว่า oftest som "at". Med vanlig thailandsk klarsyn, bruger de det selvsamme ord ว่า som verbum i betydningen, at sige/fortælle ELLER formane/bebrejde. ![]() Er foreningen forvirret? ![]() |
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 05/03-2010 13:54
|
Jeg kendte til brugen af verbet ว่า som sige/fortælle, men vidste ikke at det også betød formane/bebrejde, og dét forvirrer mig! "Jeg bebrejder dig?" - ฉันว่าคุณ ? xD Ved godt at det måske er et åndsvagt eksempel, men som regel kan man jo sætte sætninger sammen på Thai, som på Dansk ville være fuldstændig groteske.. Konklusionen må være at foreningen ER forvirret, ja. Har også set brugen af "เพราะ" som en slags "pga.".. Endnu engang tak ! One night in Bangkok and the world's your oyster...
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/03-2010 18:20
|
rinpoche skrev: Hanuman skrev: "Fordi at" er to bisætningsindledere lige efter hinanden, og det er, ifølge samtlige dansklærere jeg har haft, ikke korrekt dansk sprogbrug Yes, men vi taler om thailandsk sprogbrug, derfor mente jeg, at de danske eksempler kunne anskueliggøre for dig, at forskellen er "same same". Ellers ovesættes ว่า oftest som "at". Med vanlig thailandsk klarsyn, bruger de det selvsamme ord ว่า som verbum i betydningen, at sige/fortælle ELLER formane/bebrejde. ![]() Er foreningen forvirret? ![]() På dansk, hvad er den konkrete forskel på "fordi" og "på grund af"? Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 06/03-2010 23:26
|
Kan kun give eksempler, så som at jeg aldrig ville sige "Mødet var aflyst fordi sygdom"
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 07/03-2010 06:49
|
|
Som Saendaeng også var inde på, så lad være med at blande dansk og thai sammen. Det er to meget forskellige sprog og i en fuldstændig anden sproggruppe og kan ikke sammenlignes. I modsætning til når man lære europæiske sprog, så kan man ikke bruge det danske sprog som en reference. Når man indøver thai sprog så må man samtidigt tænke i nye baner, ikke bare sprogligt men også rent mentalt og kulturelt. Jeg mener man bør lære at tale sproget før man begynder at forvirre det hele med skriftsproget! |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/03-2010 09:33
|
Hanuman skrev: Kan kun give eksempler, så som at jeg aldrig ville sige "Mødet var aflyst fordi sygdom" Hej Hanuman, I dette tilfælde betyder "pror waa" "på grund af" = "Mødet var aflyst pga. sygdom" Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/03-2010 09:48
|
Payanak skrev: Som Saendaeng også var inde på, så lad være med at blande dansk og thai sammen. Det er to meget forskellige sprog og i en fuldstændig anden sproggruppe og kan ikke sammenlignes. I modsætning til når man lære europæiske sprog, så kan man ikke bruge det danske sprog som en reference. Når man indøver thai sprog så må man samtidigt tænke i nye baner, ikke bare sprogligt men også rent mentalt og kulturelt. Jeg mener man bør lære at tale sproget før man begynder at forvirre det hele med skriftsproget! Hej Payanak, Det har du helt ret i, absolut, men man er dog alligevel nødt til at sammenligne, synes jeg. Jeg har udover de skandinaviske sprog og Thai til husbehov, lært fem andre sprog, og der startede vi med skriftsproget, selvom det især i et tilfælde var yderst forskelligt. Og jeg mener også, at det ville være en fordel at lære the thailandske skriftsprog først, så man har en måde at huske lydene på. De få skrifttegn på thai, som jeg har kunnet, har jeg glemt, hvilket gør, at jeg fortsat har vanskeligt ved at huske lydene, fordi jeg ikke har et værktøj til at gemme/huske lydene på. Jeg har boet på Phaya Thai Road i snart 1 1/2 år, og jeg kan stadig ikke finde ud af at sige det, så folk forstår det uden en masse forklaringer, fordi lyden vist ligger mellem "a" og "i" (Phiya eller Phaya eller Phya osv). Omvendt mener jeg ikke, at grammatiken er væsentligt i første omgang, da den nok skal komme i dagligdagen, hvis man bruger sproget. Din pointe med at tænke i nye baner som mentalt og kulturelt er jeg også helt enig i. Og det allervigtigste i begyndelsen er jo blot, at folk forstår, hvad man mener, og ikke om man taler gramatisk korrekt. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 07/03-2010 10:38
|
Jeg er på sin vis enig med jer i, at man nok først bare skal få det lært og lade tingene komme af sig selv ! MEN ! Jeg synes dog, især inden for sproglære, at det sidder på rygraden at både sammenligne og søge forklaringer - ALLERHELST i form af en slags regel eller "one-liner", der klargør reglen således man ALDRIG er i tvivl om hvad der er rigtigt og forkert at sige. Jeg vil helst forstå et sprog så godt at jeg med sådanne "one-liners" kan klargøre spørgsmål overfor andre, der måtte tænke det samme om "den Thailandske grammatik". Det kan da ikke passe at de på Thai-studiet, på KU, blot pålægger studerende at tale det og opbygge en "fornemmelse" for sproget lidt efter lidt, eller hvad? Det ville da stride imod alle sprogundervisningskoncepter som man hidtil har kendt, men ja, bevars, Thai er jo noget anderledes end latinske/germanske sprog! Dog vil jeg endnu engang gerne takke på foreningens vegne. One night in Bangkok and the world's your oyster...
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/03-2010 10:44
|
Hanuman skrev: Jeg er på sin vis enig med jer i, at man nok først bare skal få det lært og lade tingene komme af sig selv ! MEN ! Jeg synes dog, især inden for sproglære, at det sidder på rygraden at både sammenligne og søge forklaringer - ALLERHELST i form af en slags regel eller "one-liner", der klargør reglen således man ALDRIG er i tvivl om hvad der er rigtigt og forkert at sige. Jeg vil helst forstå et sprog så godt at jeg med sådanne "one-liners" kan klargøre spørgsmål overfor andre, der måtte tænke det samme om "den Thailandske grammatik". Det kan da ikke passe at de på Thai-studiet, på KU, blot pålægger studerende at tale det og opbygge en "fornemmelse" for sproget lidt efter lidt, eller hvad? Det ville da stride imod alle sprogundervisningskoncepter som man hidtil har kendt, men ja, bevars, Thai er jo noget anderledes end latinske/germanske sprog! Dog vil jeg endnu engang gerne takke på foreningens vegne. Naturligvis, hvis man studerer et sprog på en læreranstalt, så starter man fra bunden med skrifttegn og grammatik. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 07/03-2010 13:03
|
|
Thai-studiet, på KU...har faktisk undret mig over at tilsyneladende ingen fra førnævnte har indfundet sig her på DTW. Måske er jeg bare ikke klar over om de er her, eller måske er her nogle, der bare ikke træder frem ??? Så vidt jeg ved kan man ikke blive optaget på thai studiet uden at besidde et minimum af thai sprogkundskaber. Redigeret af Payanak d. 07/03-2010 13:05 |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/03-2010 14:50
|
Payanak skrev: Thai-studiet, på KU...har faktisk undret mig over at tilsyneladende ingen fra førnævnte har indfundet sig her på DTW. Måske er jeg bare ikke klar over om de er her, eller måske er her nogle, der bare ikke træder frem ??? Så vidt jeg ved kan man ikke blive optaget på thai studiet uden at besidde et minimum af thai sprogkundskaber. Der er fatisk sådanne folk her på DTW, men de må selv vælge, om de vil træde frem. HIlsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 07/03-2010 14:53
|
Ja, de findes! Man kan vist godt optages uden at have forkundskaber via deres "propædeutiske kurser" som forlænger studiet med 1 år One night in Bangkok and the world's your oyster...
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.