Se indlæg|
nyt pointsystem på vej for at få permanent opholdstilladelse
|
|
|
Lagt på d. 15/03-2010 23:39
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
DF og regeringen er på vej med nye regler... http://politiken....924741.ece Reform af reglerne om permanent opholdstilladelse Der indføres et pointsystem, der tilskynder udlændinge til at blive integreret i Danmark, fx i form af arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab. Permanent opholdstilladelse kan således først opnås på det tidspunkt, hvor kravene er opfyldt. Permanent opholdstilladelse vil således fremover være udtryk for, at man har opnået en faktisk tilknytning til Danmark gennem konkrete resultater, og at man ikke gennem kriminalitet eller gæld til det offentlige har vendt ryggen til det danske samfund. Permanent opholdstilladelse kan dog tidligst meddeles, når udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste 4 år. Udlændingen skal i alt have 100 point for at opnå permanent opholdstilladelse. Der opnås 70 point ved at opfylde en række ufravigelige betingelser, der bl.a. omfatter krav om kendskab til det danske sprog, om 2 ½ års beskæftigelse og om ikke at have begået kriminalitet af en vis grovhed. Er udlændingen idømt fængselsstraf på 1 år og 6 måneder eller mere udelukkes udlændingen fra permanent opholdstilladelse. Der skal som i dag være karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en karensperiode på 12 år. Derudover skal udlændingen opnå 30 point ved at have gjort en særlig indsats for egen integration gennem supplerende beskæftigelse, danskkundskaber eller uddannelse og ved at have udvist aktivt medborgerskab gennem f.eks. beståelse af en medborgerskabsprøve, længerevarende medlemskab af en skolebestyrelse, et højskoleophold eller arbejde som frivillig på børne- og ungeområdet eller i en almennyttig organisation, jf. bilag 1. af andre nye ting kan nævnes: Indførelse af et kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og historie For at sikre, at nyankomne udlændinge får et grundigt kendskab til det danske samfund, indføres der et kursus om danske samfundsforhold og dansk historie og kultur. Kurset skal tilbydes alle voksne nyankomne udlændinge som led i deres introduktionsprogram for at forbedre den enkelte udlændings muligheder for at deltage aktivt i det danske samfundsliv. Kurset skal også ses i sammenhæng med, at det fremover bliver et pointgivende kriterium ved meddelelse af permanent opholdstilladelse, at udlændingen har bestået en medborgerskabsprøve, der viser udlændingens fortrolighed med danske forhold og dermed graden af udlændingens integration. Indførelse af en pligt for kommunerne til at give alle nyankomne udlændinge, der forsørges af deres ægtefælle, et beskæftigelsesfremmende tilbud om f.eks. virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller kortere uddannelsesforløb Initiativet har til formål at styrke integrationsindsatsen over for familiesammenførte udlændinge. Kommunerne får pligt til at give nyankomne familiesammenførte udlændinge, der står uden for arbejdsmarkedet, men som ønsker at opnå beskæftigelse, et beskæftigelsesrettet tilbud for dermed at styrke deres integration i det danske samfund. Pligten til at give beskæftigelsesfremmende tilbud vil tillige omfatte personer omfattet af Beskæftigelsesministeriets lovgivning Bilag 1: Permanent opholdstilladelse Permanent opholdstilladelse kan meddeles udlændinge, der har opnået 100 point. Ufravigelige betingelser, der udløser 70 point - At udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de sidste 4 år - At udlændingen har underskrevet en erklæring om integration og aktivt medborgerskab - At udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2 eller tilsvarende (skønnes at svare til engelskniveauet i folkeskolens 9. klasse) - At udlændingen ikke er idømt ubetinget straf af 60 dages fængsel eller mere for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13 (om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder m.v.) - At udlændingen ikke er idømt ubetinget fængselsstraf (eller anden type frihedsberøvelse) i 1 år og 6 måneder eller mere uanset typen af kriminalitet. Der skal som i dag være karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en karensperiode på 12 år. - At udlændingen ikke har forfalden gæld til det offentlige. Hvis der er givet henstand med hensyn til betaling af gælden til det offentlige, må gælden ikke overstige 100.000 kr. - At udlændingen har haft 2½ års ordinær fuldtidsbeskæftigelse i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, og fortsat er i ordinær beskæftigelse - At udlændingen ikke har modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, herunder enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse Supplerende betingelser vedrørende beskæftigelse og uddannelse, hvor der skal opnås 15 point - At udlændingen har haft 1½ års fuldtidsbeskæftigelse udover beskæftigelseskravet og fortsat er i beskæftigelse: 15 point - At udlændingen har færdiggjort en lang videregående uddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en erhvervsakademiuddannelse eller en erhvervsrettet ungdomsuddannelse her i landet: 15 point - At udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3 eller Studieprøven og derved dokumenteret et særdeles godt kendskab til det danske sprog (skønnes at svare til engelskniveauet i folkeskolens 10. klasse): 15 point Supplerende betingelser vedrørende medborgerskab, hvor der skal opnås 15 point - At udlændingen har bestået en skriftlig medborgerskabsprøve efter integrationsloven. Prøven skal sikre, at udlændingen har kendskab til det danske samfund og dansk historie og kultur. Prøven vil i lighed med indfødsretsprøven indeholde en række multiple choice-spørgsmål. Prøven vil – foruden demokrati, kultur og historie m.v. – indeholde spørgsmål om hverdagsliv i Danmark for dermed at sikre, at udlændingen er godt integreret i det danske samfund og har taget aktiv del heri. Prøvens sværhedsgrad vil ligge lidt under indfødsretsprøvens niveau: 15 point - At udlændingen kan dokumentere at have udvist aktivt medborgerskab gennem en reel indsats i 1 år i organisationer m.v.: 15 point Dette kan ske ved: - medlemskab af en forældrebestyrelse, en skolebestyrelse, en almennyttig boligorganisations bestyrelse, et integrationsråd eller et ældreråd, - børne- og ungdomsarbejde som f.eks. træner i idrætsforeninger, gennemførelse af dommer- eller træneruddannelse eller højskoleophold, rollemodelarbejde eller engagement i andre organiserede fritidsaktiviteter for børn og unge som f.eks. lektiehjælp, eller - almennyttigt organisationsarbejde som f.eks. aktiv deltagelse i arbejdet i en almennyttig forenings drift i øvrigt. De almennyttige foreninger, i hvilke aktiv deltagelse kan give point, vil svare til SKAT’s liste over almenvelgørende eller på anden måde almennyttige fonde, foreninger, institutioner mv., som er godkendt til at modtage gaver med fradragsret for giveren m.v. Undtagelser: - Der vil for så vidt angår beskæftigelseskravet blive taget hensyn til folkepensionister og unge, som søger om permanent opholdstilladelse inden de fylder 19 år, og som har været under uddannelse eller i fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folkeskolen. Disse to grupper skal opnå 85 point for at kunne få permanent opholdstilladelse, fordelt på 70 point for ufravigelige grundbetingelser og 15 point for supplerende betingelser om medborgerskab. - Herudover vil der være undtagelser for særlige grupper (danske mindretal i Sydslesvig, mv) - Hensynet til Danmarks internationale forpligtelser, særligt handicapkonventionen, kan medføre undtagelser fra et eller flere krav Kilde: danskfolkeparti.dk |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 16/03-2010 08:33
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Det må være et emne som optage medlem meget på DTW da det nu er tre tråde som handel om det samme emne |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 16/03-2010 09:42
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Jeg syndes lige at der nogle ting, der ikke er bleven taget højde for i de krav. Hvem kan overhovedet passe dansk undervisningen på fuldtid når de kræver man skal havde fuldtidsjob og frivillig arbejde ved siden af, der er jo kun 24 timer i døgnet. Som jeg ser det kan det kun lad sig gøre på 4 år, hvis du kan bestå dansk prøve 2 på 1 år. Hvad med dem der er selvstændig, bliver der ikke taget højde for dem mere ? Jeg syndes også det er synd for dem der gør en stor indsats for at lære dansk men indlæringsvanskeligheder, koncentrations besvær måske bivirkninger fra medicin eller sygdom de bliver også straffeds. Jeg tror med de ændringer bliver det svære at få PO efter 7 år også for dem der har viljen og gør en indsats. |
|
|
|
| ThomasHOL |
Lagt på d. 16/03-2010 12:32
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Naturligvis bliver det sværre at få opholdstilladelse. Det er jo DF der er en af forligspartnerne. Det er muligt at den fremlægges så det bliver nemmere, men det er stortset kun gældende for folk der i forvejen taler dansk , så så lyder det så fint når de præsenterer den. |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/03-2010 14:06
|
|
ja der er da ingen tvivl om at der stort set ikke er nogen der kan leve op til alle disse krev på bare 4 år. som også er den eneste lempelse i forslaget, imens der er 20 skærpelser. 7 år eller endnu mere, er nok mere realistisk for en typisk thailænder der vil havde opholdtilladelse. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 16/03-2010 16:06
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Det samme emne er også debatteret i disse tråde: http://dansk-thai...ost_124776 http://dansk-thai...ost_124777 Admin. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Tumut |
Lagt på d. 16/03-2010 17:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
bruno skrev: Jeg syndes lige at der nogle ting, der ikke er bleven taget højde for i de krav. Hvem kan overhovedet passe dansk undervisningen på fuldtid når de kræver man skal havde fuldtidsjob og frivillig arbejde ved siden af, der er jo kun 24 timer i døgnet. Som jeg ser det kan det kun lad sig gøre på 4 år, hvis du kan bestå dansk prøve 2 på 1 år. Hvad med dem der er selvstændig, bliver der ikke taget højde for dem mere ? Jeg syndes også det er synd for dem der gør en stor indsats for at lære dansk men indlæringsvanskeligheder, koncentrations besvær måske bivirkninger fra medicin eller sygdom de bliver også straffeds. Jeg tror med de ændringer bliver det svære at få PO efter 7 år også for dem der har viljen og gør en indsats. Min kone kom til Danmark den 21 marts 2009 og startede på skole den 1 maj 2009 og hun startede på job fulstid 40 timer aften. Nu hun har stadig sit arbedje og hun afslutter dansk 2 juni, så det kan lade sig gøre, hvis man har viljen og lysten(gu er det hårdt),men hvor tit har man ikke arbejdet 6-12 mdr med 60 timer om ugen for at kunne tage på ferie 5 uger eller sådan noget. Det er jo ikke en forringelse for de 7 år, kun en mulighed for at få det efter 4 år. Jeg mener i bund og grund at reglerne er forbedringer. Nu ved man præcis hvad der kræves, før var det meget forskellige om du kunne få eller ikke få efter 4/5 og 7 år . |
|
|
|
| ThomasHOL |
Lagt på d. 16/03-2010 17:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Tumut skrev: Min kone kom til Danmark den 21 marts 2009 og startede på skole den 1 maj 2009 og hun startede på job fulstid 40 timer aften. Nu hun har stadig sit arbedje og hun afslutter dansk 2 juni, så det kan lade sig gøre, hvis man har viljen og lysten(gu er det hårdt),men hvor tit har man ikke arbejdet 6-12 mdr med 60 timer om ugen for at kunne tage på ferie 5 uger eller sådan noget. Det er jo ikke en forringelse for de 7 år, kun en mulighed for at få det efter 4 år. Jeg mener i bund og grund at reglerne er forbedringer. Nu ved man præcis hvad der kræves, før var det meget forskellige om du kunne få eller ikke få efter 4/5 og 7 år . Som jeg skrev andet sted så mener jeg at det for 9 ud af 10 vil være en forringelse. Det er klart der er eksempler på at det kan lade sig gøre din kone er en af dem og jeg kender selv en pige fra Cambodia som har været i Danmark i under 2 år og som taler flot dansk på trods af at hun på den tid også har fået et barn og derfor ikke gået i skole. Men det er altså fåtallet der kan det det kræver et vist sprog øre at kunne lære det danske sprog så hurtigt og samtidig bestå de prøver der er. De fleste Thai piger som komer til landet som voksne lærer faktisk aldrig rigtigt at tale sproget. Jo de kan tale det men det bliver ikke et første sprog for dem. Desuden kommer mange med et ekstra problem og det er at det de har lært i de Thailandske skoler ikke var særligt godt og kommer de fra en fattig familie er de med garanti gået ud af skolen senest efter 7 klasse. Så de mangler nogle værktøjer til at lære nye ting med . Derfor er det en forringelse for det store flertal. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 16/03-2010 19:15
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Det er illusorisk at tro, at noget, fru Kjærsgaard og hendes håndgangne mænd har haft fingrene med i, er til fordel for den gruppe indvandrere, der påkalder sig hovedinteressen på dette site. Der er kommet et par eksempler på, at det såmænd godt kan lade sig gøre at matche de nye krav. Der kan altid findes eksempler på, at noget er muligt. Det er ikke ensbetydende med, at det er rimeligt. Det er fuldstændig korrekt, som også skrevet af flere, at pointsystemet er umuligt at leve op til for rigtig mange af dem, som vi ellers ville betragte som "gode indvandrere". Min kone ville ikke kunne klare det og samtidig have et liv. Hun betaler nu sin skat til Danmark på 8. år og har aldrig modtaget ydelser fra det offentlige. Men hun taler pænt både om Dannebrog og kongefamilien. Det nye forlig er bestilt af og kreeret til Kjærsgaard-klanen. Det er igen blevet et lille nyk mere flovt at være dansker. Bjarne |
|
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 16/03-2010 19:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Nu kan jeg se at der står i vedlagte link at udlændingen skal have haft 2½ års ordinær fuldtidsbeskæftigelse i en periode på 3 år forud for meddelelse af tidsudbegrænset opholdstilladelse. http://www.nyidan...tersyn.pdf Hvad gør man så lige hvis konen kun kan få klat timer på en 20-30 timer pr mdr. det er ikke til at opstøve arbejde i øjeblikket Jeg troede faktisk at man kunne dele de 4800 timer op i 7 år og at det var acceptabel. ???? |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 16/03-2010 21:10
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
Fremmedfjendsk så det basker, gad vide hvornår det stopper, nok ikke før alle har lyst hud og blå øjne, hvad skulle vi dog have gjort uden hun ulven kjærsgaard, vor herrer be lokum, siger jeg bare. Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme ![]() livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
|
| prebsi |
Lagt på d. 16/03-2010 21:55
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 22 |
Det er godt nok ikke nemt konen har aldrig haft andet end 2 ½ års deltid men det er 3 år siden når vi skal søge og de sidste 2 år har hun uddannet sig til markedsførringsøkonom og nu er hun 1 år på barsel. Så nu her til dec. når vi skal søge fast ophold. så får vi en lang næse fordi hun ikke har haft fuldtids arbejde i 2 ½ år. det er faktisk 2 gange så svær at få arbejde som udlænding end som dansker enten kan de gøre rent eller stå i fisk. Jeg tror ikke vi får fast ophold længere da konen vil uddanne sig til hjemme hjælper sso. såååå der går nok mere 3-4 år før hun måske er heldig hvis hun da ellers kan få arbejde. Jeg stemmer ikke på den her regering mere øv siger jeg bare.... ![]() |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 17/03-2010 05:55
|
|
Det har ikke noget med fremmed fjendsk at gøre, men at for at man skal kunne opnår at få permanent opholdstilladelse bliver der stillen nogen krav. Det er jo ikke kun i Danmark at man stille krav for at person kan få permanent opholdstilladelse der er lande hvor man stiller større krav De krav skulle nok havde være lave for mange år siden, så havde DK ikke haft så stor problemerne med person der ikke vil integration. Redigeret af thaikurt1 d. 17/03-2010 06:45 |
|
|
|
| styx32 |
Lagt på d. 17/03-2010 08:48
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
>Thaikurt1 Det er jo ikke nemt og finde arbejde nu om dage jeg kan fortælle dig da Ikea valgte og åbne nyt varerhus i Aalborg der fik de 10.000 ansøgninger og skulle kun bruge 200 medarbejdere. Hvordan tror du lige det er for en thai der gerne vil søge arbejde i Danmark de bliver selvfølgelig lagt nederest i bunken med ansøgninger. det er umuligt og opstøve fuldtidsrengøringsjob for tiden og hvis man som thai ikke har en uddannelse så er det utrolig svært. Kan man blive ved med at forlænge sin opholdstilladelse efter de 7 år ? og hvis man kan hvor længe gælder ens forlængelse efter de 7 år ? Man får jo 2 år og derefter 2 år og til sidst 3 år men er eferfølgende forlængelse så stadig 3 år ??? |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 17/03-2010 13:21
|
|
De tider er forbi hvor man uden nogen besvær kunne finde sig et arbejder.. Det ved jeg ikke noget om da mine kone aldrig har haft brug for det og helle ikke kommer til det da jeg har valgt at bosætte mig i thailand her skal man være år fornye sit visa. |
|
|
|
| Asda |
Lagt på d. 17/03-2010 14:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 147 |
styx32 skrev: >Thaikurt1 Det er jo ikke nemt og finde arbejde nu om dage jeg kan fortælle dig da Ikea valgte og åbne nyt varerhus i Aalborg der fik de 10.000 ansøgninger og skulle kun bruge 200 medarbejdere. Hvordan tror du lige det er for en thai der gerne vil søge arbejde i Danmark de bliver selvfølgelig lagt nederest i bunken med ansøgninger. det er umuligt og opstøve fuldtidsrengøringsjob for tiden og hvis man som thai ikke har en uddannelse så er det utrolig svært. Kan man blive ved med at forlænge sin opholdstilladelse efter de 7 år ? og hvis man kan hvor længe gælder ens forlængelse efter de 7 år ? Man får jo 2 år og derefter 2 år og til sidst 3 år men er eferfølgende forlængelse så stadig 3 år ??? Jeg kan kun være enig ![]() Du kan forlænge en opholdstilladelse med 3 år efter de 7...... |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 17/03-2010 19:01
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
Thaikurt1 skrev: Det har ikke noget med fremmed fjendsk at gøre, men at for at man skal kunne opnår at få permanent opholdstilladelse bliver der stillen nogen krav. Det er jo ikke kun i Danmark at man stille krav for at person kan få permanent opholdstilladelse der er lande hvor man stiller større krav De krav skulle nok havde være lave for mange år siden, så havde DK ikke haft så stor problemerne med person der ikke vil integration. kan da godt være enig med dig at der skal stilles nogle krav for få permanent ophold, men nu er der jo ikke tale om statsborgerskab, det er jo lige før at at den prøve er nemmere end dette pointsystem. vil lige give et eksempel: en thai ( familliesammmenført ) med meget lidt skoleuddanelse fra sit hjemland, meget ordblind, gennemgået dansk 1, har haft fast arbejde siden hun kom til landet, også under dansk uddanelsen, har stadig fast arbejde, skulle vedkommende så begynde at tage en ny udannelse indenfor borger > kulturelt sammenfund > medlem af en skolebestyrellse ETC. for at tjene de sidste 30 point, nej det mener jeg ikke at vedkommende skulle, syntes allerede at vedkommende har gjort rigeligt for at få den permanente opholdstilladelse. ret mig gerne hvis jeg tager helt fejl, jeg venter spændt. Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme ![]() livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 17/03-2010 20:03
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Kan kun give TG950 ret !!! Sgu noget mærkeligt noget at man er mere integreret fordi man er med i en forening.... vor herre bevars... når man ikke har små børn... ikke driver sport... hvad fanden havde de tænkt sig ??? Det er bare det sædvanlige Christiansborg pakken tingene ind, så de umiddelbart lyder spiselige men er helt ude af proprotioner. Hvis man kan rimeligt dansk + vil arbejde og/eller ihvertfald ikke ligger samfundet til last - hvad er så lige problemet ? De kunne starte med at checke for sort arbejde i f.ex. Gellerup parken..... Eller krydschecke med toldvæsnet hvordan man på bistandshjælp kan sende 2-3 containere om ugen hjem til Beirut eller Banjul med gamle køleskabe etc. |
|
|
|
|
Lagt på d. 18/03-2010 00:21
|
|
TG950 skrev: kan da godt være enig med dig at der skal stilles nogle krav for få permanent ophold, men nu er der jo ikke tale om statsborgerskab, det er jo lige før at at den prøve er nemmere end dette pointsystem. vil lige give et eksempel: en thai ( familliesammmenført ) med meget lidt skoleuddanelse fra sit hjemland, meget ordblind, gennemgået dansk 1, har haft fast arbejde siden hun kom til landet, også under dansk uddanelsen, har stadig fast arbejde, skulle vedkommende så begynde at tage en ny udannelse indenfor borger > kulturelt sammenfund > medlem af en skolebestyrellse ETC. for at tjene de sidste 30 point, nej det mener jeg ikke at vedkommende skulle, syntes allerede at vedkommende har gjort rigeligt for at få den permanente opholdstilladelse. ret mig gerne hvis jeg tager helt fejl, jeg venter spændt. Vi kan da hurtigt blive enige om at niveauet ligger meget højt for at få permanent opholdtilladelse, og det værste er jo at vi alle ved, at hvis DF og regeringen genvælges, vil der efter næste valg komme yderligere tiltag til at begrænse permanent opholdtilladelser, i form af endnu flere stramninger, den tid den sorg… Til at starte med må jeg sige at dansk 1 ikke er nok til at få de 70 point – dansk 2 skal bestås først, eller endnu bedre dansk 3 Men det er da klart at har personen svært ved at læse og skrive sit egen sprog, vil det da næsten værre utopi bestå dansk 3, ligesom fuldtidsjob ikke altid er muligt i alle egne af Danmark Mit bedste bud må være at tage en erhvervsrettet ungdomsuddannelse, 15 point. her er Social- og sundhedshjælper (SOSU-hjælper) (1 år og 2 måneder) et godt bud, her vil der i fremtiden mangle hænder, De sidste 15 point kan derefter fås ved 1½ års fuldtidsbeskæftigelse udover beskæftigelseskravet. Alt i alt sprogskole ca. 2 år, sosu grundforløb 7 mrd + sosu -uddannelse 1 år og 2 mrd + 2½ år i job + 1½ år i job = cirka 8 år, hvis der ikke er ophold imellem uddannelser og job, og der altså er fast job. Men om 7-8-10 år, når helt ny tilkommende udlændinge lever op til de krav, vil DF hvis de endnu er regeringsgrundlag naturligvis havde gjort det meget svære end det er nu. |
|
|
|
| fckguld |
Lagt på d. 18/03-2010 06:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 962 |
bkk skrev: desværre er der opbakning i befolkningen på stramninger, grundet adskillige år med hobevis af indrejsende snyltere, prisen kommer nu, for den misforstået asyl-udlændinge politik fra 1980-2000
TG950 skrev: kan da godt være enig med dig at der skal stilles nogle krav for få permanent ophold, men nu er der jo ikke tale om statsborgerskab, det er jo lige før at at den prøve er nemmere end dette pointsystem. vil lige give et eksempel: en thai ( familliesammmenført ) med meget lidt skoleuddanelse fra sit hjemland, meget ordblind, gennemgået dansk 1, har haft fast arbejde siden hun kom til landet, også under dansk uddanelsen, har stadig fast arbejde, skulle vedkommende så begynde at tage en ny udannelse indenfor borger > kulturelt sammenfund > medlem af en skolebestyrellse ETC. for at tjene de sidste 30 point, nej det mener jeg ikke at vedkommende skulle, syntes allerede at vedkommende har gjort rigeligt for at få den permanente opholdstilladelse. ret mig gerne hvis jeg tager helt fejl, jeg venter spændt. Vi kan da hurtigt blive enige om at niveauet ligger meget højt for at få permanent opholdtilladelse, og det værste er jo at vi alle ved, at hvis DF og regeringen genvælges, vil der efter næste valg komme yderligere tiltag til at begrænse permanent opholdtilladelser, i form af endnu flere stramninger, den tid den sorg… Til at starte med må jeg sige at dansk 1 ikke er nok til at få de 70 point – dansk 2 skal bestås først, eller endnu bedre dansk 3 Men det er da klart at har personen svært ved at læse og skrive sit egen sprog, vil det da næsten værre utopi bestå dansk 3, ligesom fuldtidsjob ikke altid er muligt i alle egne af Danmark Mit bedste bud må være at tage en erhvervsrettet ungdomsuddannelse, 15 point. her er Social- og sundhedshjælper (SOSU-hjælper) (1 år og 2 måneder) et godt bud, her vil der i fremtiden mangle hænder, De sidste 15 point kan derefter fås ved 1½ års fuldtidsbeskæftigelse udover beskæftigelseskravet. Alt i alt sprogskole ca. 2 år, sosu grundforløb 7 mrd + sosu -uddannelse 1 år og 2 mrd + 2½ år i job + 1½ år i job = cirka 8 år, hvis der ikke er ophold imellem uddannelser og job, og der altså er fast job. Men om 7-8-10 år, når helt ny tilkommende udlændinge lever op til de krav, vil DF hvis de endnu er regeringsgrundlag naturligvis havde gjort det meget svære end det er nu. DU FÅR HVAD DU GIVER
GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.