Se indlæg
 Udskriv debat
Mit nye liv i Thailand (2001-2012), af Hans Sønder
Fotofreak
moerk5002 skrev:

Jeg nåede desværre ikke at downloade nogle af bøgerne. Tror de er rigtig gode. Tilgengæld har jeg mødt Hans Sønder her i Pattaya og han er et meget positivt og glad menneske. Han var så sød at besøge mig i mit hjem da jeg sad i rullestol og vi fik en lang snak om alt muligt......

Håber han og jeg kan lave et nyt 'møde' han har utroligt meget at give af. Han er ærlig helt ud til fingre spidserne, men det er da jo desværre nogle mennesker som ikke kan lide. Jeg er selv af samme støbning og det giver desværre flere uvenner end venner....!

Men hvad betyder det, så længe du kan kigge dig selv i spejlet om morgene uden at føle afsky....!

God weekend til alle, store som små, lave og høje, vi er alle ens Cool

Hej moerk5002

Ovenstående indlæg tyder på, at Du har et mildt sind - Men også, at Du har en dårlig hukommelse Wink

'Skeptikeren' / 'Somrak' / Hans Sønder er én og samme person, blot i forskellig udklædning ...!

(Dr. Jecyll / Mr. Hyde)

Også god weekend til alle herfra

M.v.h. Fotofreak
Redigeret af Fotofreak d. 22/03-2013 13:23

Anonym Bruger
@Hans

ja, du har ret, måske ville det være anderledes hvis jeg kendte dig, forhåbentligt til det bedre efter den læsning. Men måske er det en fordel at jeg ser på din beretning med mere neutrale øjne. Så får du også et bedre billedet af hvordan udefrakommende kan se på tingene. Og jeg nævner også flere gange at du virker ganske sympatisk og med hjertet på det rette sted. Min kritik går mest på din tone i skrivningen samt manglen på perspektivering.

Jeg har på fornemmelsen at du ligesom mig godt kan lige at analysere folk og danne dine egne konklusioner. Dvs. hele tiden prøve at finde både deres gode og dårlige sider. Dette er en dårlig vane, mest fordi al sund fornuft fortæller os at livet er for kort til at fokusere og bruge kræfter på folks dårlige sider. Men jo, jeg tror at vi har samme indstilling til rigtig mange ting.

i Thyra Frank’s (tidl. Plejehjemsleder/folketingsmedlem) biografi beskriver hun om sin far fra Nordjylland, noget i retning af at han altid kun nævnte gode ting om folk, ikke fordi han levede på en lyserød sky og heller ikke fordi han kun var omgivet af gode mennesker, men blot fordi han ikke mente at de var værd at nævne/tale om. Dette er egentlig en god ting at give videre synes jeg.

Erik Skyum-Nielsen (bl.a. Politiken) skrev til anmeldelsen af Jørgen Leth's biografi, "..det er en måde at være mand på.."

Og dermed åbner han jo også for at der netop er mange måder at være mand på.

Til din beretning kunne man skrive noget i retning af "det er én måde at leve i Thailand på"…

Og netop dette synes jeg vi bør have i tankerne. At der er flere måder at leve i Thailand på og ingen bestemt måde er nødvendigvis ”den rigtige” el. ”perfekte”. Og folk der lever anderledes er ikke (nødvendigvis) tåber af den grund.

Ligeledes er det med folks hverdag. Der synes jeg ret ofte i din beretning at du hylder og retfærdiggøre din egen måde at være på og leve på og ret tit forkaster andres måde. Men dette er vi alle skyldige i engang imellem, det skal bare ikke blive for massivt, for så bliver det træls at høre på.

Fx er der ham naboen, den tørlagte alkoholiker som nu kun drikker ’Fanta’, dog i lidt for rigelige mængder. Du har skudt skarpt mod alkoholikerne og nu får denne stakkel så også en stikpille. Som om dette nu også er galt, så nu er der kun tilbage at hylde de mennesker der som forfatteren selv har et fornuftigt forhold til alkohol. Dette selvom forfatteren kan indtage både øl, rødvin og gin/tonic på samme tid under madlavningen, altså før middagen går i gang, og samtidig er i nærheden af alkohol på samtlige billeder.

Lykken har ingen facit og derfor er der ingen grund til at forsøge at opsætte et regnestykke.

Derfor ville det måske være bedre med en almindelig beretning om dit liv med færre konklusioner og mindre "belæring" af hvad der er godt og skidt. Samtidig mindre udlevering af andres dårlige sider. Men så ville bogen også være noget kedeligere og måske fuldstændig uinteressant for folk der ikke kender dig.

Men man kunne måske gøre det på en mere diplomatisk måde, hvorpå det bliver mere "anonymt" el. inddrage andres synspunkter. Og hvor man også analysere på om man selv har gjort noget forkert el. kunne have gjort det anderledes. En sjov lille idé hvis udlevering af andre alligevel skal finde sted, ville måske være at inddrage mails/beskeder folk har skrevet til dig, så man også får deres version med i teksten.

Men det er da underholdende at læse små historier om andres særheder, fx "Andy" der tager en pige hårdt bagi så hun bløder og hverken kan gå el. sidde. Og det giver også meget at man ser billeder. Det bliver helt sladderbladsagtigt og det tror jeg mange godt kan lide, selvom der ingen tvivl er om hvad de involverede selv synes om det. Men så må de jo tage ansvar for deres handlinger.

Det jeg igen og igen savner, er forfatterens egne svage sider og dumme handlinger. Det er også her jeg igen savner lidt perspektiver (der er snart gået inflation i det ord).

Mht. bar overkrop i offentligheden er du igen ude efter andre. Og vi kan hurtigt blive enige om at det ikke er charmerende at se på en bar el. i gadebillede uanset personens fysik, og som du nævner tænker mange thaier sit, nogle mere end andre. Men du viser selv et billede af dig selv siddende i bar overkrop og ’flashe’ din imponerende ’one-pack’. Godt nok hjemme hos dig selv, men altså under en middag/sammenkomst. Her kunne du spørge dig selv om andre synes det er lækkert? Hvis din holdning er som mange andre, nemlig at ”så kan de bare forlade selskabet hvis det ikke bryder sig om det” så er det lidt usympatisk. Du har inviteret et middagsselskab og heriblandt thaier, så kunne man også godt vise lidt mere anstændighed når du selv har en holdning til selvsamme adfærd.

Men, du stikker i din beretning tit snuden frem og så får man altså et rap over næbet engang imellem. Du virker sommetider til at være ret ivrig efter at møde nye mennesker, og når man er det, så støder man også på de mærkeligste typer. Selvfølgelig risikere man også at møde nogle spændende mennesker og få nogle gode oplevelser og venner, men du må også huske tage skraldet for din adfærd.

Som jazz-kender vil du sikkert huske Papa Bue og én af hans tekster:

”..Jeg var fattig, så jeg samlende den op, men smed den i et skrig,
den lugtede så forfærdeligt af lort, så jeg vil aldrig være rig.

Det er ikke alt der skinner, der er guld,
så pas på hvad du samler op når du er fuld..”

http://www.youtub...6Ebo22kQGY

Faktum er at mange af de problemer du beskriver, faktisk kunne være undgået. Nogle ganske let, fx kunne du lade være med at fortælle din søn om arven el. gemme dit arbejde på en ekstern harddisk inden du lader en (usagkyndig) gut rode med din PC og dermed slette det hele…osv osv. Men der er bestemt også mange steder hvor du reagere fornuftigt og naturligt.

Men altså igen perspektiveringen mangler altså. Og uden at beretningen skal lyde som en stor eksistens undskyldning, så ville det være på sin plads hvis du I flere omgange beskriver og dermed anerkender din del af skylden. Så stiger troværdigheden og samtidigt bliver det mindre irriterende at læse. Igen så er det ikke nok at bruge ordet ”naiv” el. ”godtroende”…for så er du faktisk ligeså dum som dem du beskriver. Der skal mere til, specielt for en voksen mand som dig, du er ikke 16 år længere. Du bør altså vide bedre! Det går bare ikke at kaste med sten og lukke dem der.

Der skal to til en vals som man siger, og alle konflikter har mere end én side.

Men nu skal jeg jo heller ikke lyde klogere end jeg er. Så må hellere stoppe mens legen er god.

Men til slut vil jeg igen hylde din vrede mod de såkaldte ”DJØF’er”, det går bare ikke at alt i samfundet efterhånden er baseret på enten en lovsamling el. et simpelt regneark.

JS
Redigeret af Anonym Bruger d. 22/03-2013 15:42

Bjarne

Hej moerk5002

Ovenstående indlæg tyder på, at Du har et mildt sind - Men også, at Du har en dårlig hukommelse Wink

'Skeptikeren' / 'Somrak' / Hans Sønder er én og samme person, blot i forskellig udklædning ...!

(Dr. Jecyll / Mr. Hyde)

M.v.h. Fotofreak

Hej Fotofreak

Hedder du Foto til fornavn og Freak til efternavn? Eller er Fotofreak dit efternavn? Eller benytter du dig af udklædning - du véd á la Jekyll/Hyde - og hedder i virkeligheden noget helt andet?

vh / Bjarne (som i virkeligheden hedder Bjarne)

moerk5002
Bjarne skrev:

Hej moerk5002

(Dr. Jecyll / Mr. Hyde)

M.v.h. Fotofreak

Hej Fotofreak

Hedder du Foto til fornavn og Freak til efternavn? Eller er Fotofreak dit efternavn? Eller benytter du dig af udklædning - du véd á la Jekyll/Hyde - og hedder i virkeligheden noget helt andet?

vh / Bjarne (som i virkeligheden hedder Bjarne)

@fotofreak. Jeg har et mildt sind, ingen tvivl om det, men min hukommelse fejler ikke noget...! Ved udemærket hvem Somrak/Hans/skeptikeren er og ved også at det er en og samme person......

Hvad er lige problemet, eller har du ikke forstået mit indlæg....?

Fint med mig hvis du ikke kan lide ham, det kommer ikke mig ved, men jeg synes han er en flink mand..! Tror ikke du har mødt ham, bare synd for dig.... Smile

God weekend til alle de seriøse mennesker som heldigvis stadig findes Cool

Skeptikeren
JS, endnu et godt indlæg, men bogen er skrevet og vil ikke blive revideret til en ny udgave. Er sku kørt træt!

Fotofreak har jo med sin skrivestil afsløret sig selv for længst, helt klar over hvorfor han jagter mig, sidst under et andet "NICK", fik jo både moerk og Vandago jo også verbale tæsk i en såkaldt "journalist.dk" stil. Hils gøjserne Fotofreak!

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Fotofreak
Skeptikeren skrev:

"Fotofreak har jo med sin skrivestil afsløret sig selv for længst, helt klar over hvorfor han jagter mig, sidst under et andet "NICK", fik jo både moerk og Vandago jo også verbale tæsk i en såkaldt "journalist.dk" stil. Hils gøjserne Fotofreak!"

Beklager Hans, men det er en OMMER ! - Jeg er såmænd bare 'fotofreak'

På min næste thailandsrejse vil jeg gerne hilse "gøjserne" fra Dig, men jeg har desværre ikke den fjerneste anelse om hvem det er.

M.v.h. Fotofreak

Spring til debat: