Se indlæg|
Pensionister
|
|
|
Lagt på d. 14/11-2008 13:08
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Manse. Den med chrø. er den ikke lidt langt ude. En forblæst ø midt i østersø hvor der bor ca 100 mensker uden hjemmehjælpere der går og klapper en i numsen og så thailand hvor de findes bare du rækker hånden ud,Og mad ja hvis du kan leve af fisk hver dag er det billigt og flere 1000 mensker der indvadere øen hver sommer,så tror jeg heller vil ligge under palmerne i thai. Penge er ikke alt ![]() lindy |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 14/11-2008 13:26
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 82 |
God ide, jeg sender den mail til dem som jeg sendte tidligere i dag til nyt fra Danmark. |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 14/11-2008 13:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Kære Lindyras Det du her kommer med, kan jeg ikke se som andet end en provokation, men den ret har du jo. Det er vel lige meget om du er på en forblæst ø i Danmark eller om du er i Thailand, Tyrkiet eller spanien o.s.v., så skal man vel have samme rettigheder, men det kan jeg jo her forstå du ikke mener, men dette er da også okay. Jeg kender tilfældigvis en der bor der, og han flyttede ikke derover førend han blev pensionist, for som han sagde, det er et dejligt skattely, ja bedre end andre steder i verden, men det skal hertil siges, at det jo ikke er alle der bare kan flytte i dette skattely, men det berettiger vel ikke til den forskelsbehandling, eller gør det, med eller uden blæs vejr. ![]() |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 14/11-2008 14:08
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Hatten af for Christiansø. Den er bare slet ikke relevant her. Det er overflødigt med sammenligninger, når der ret beset er tale om, at nogen tager sig betaling for noget, som pågældende ikke har planer om at levere. I de fleste tilfælde vil det være kriminelt. Her tager staten sine 8 procent af folk, som allerede bor uden for det område, som staten leverer den vare i, som der tvangsbetales for. Det kan næppe være lovligt! Bjarne |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 14/11-2008 16:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Det er herligt at se, at der nu er taget nogle initiativer. Lad os så få sendt skivelser til samtlige folketingsmedlemmer (dette kan gøres pr. e-mail, uden særlige udgifter, bortset fra det lille arbejde) - Kontakt til avisene, ikke mindst til Morgenavisen Jyllands-Posten samt til TV - hvis Bjarne ikke har forbindelser, så håber og tror jeg på, at nogle personer ikke har glemt mig... På med vanten og lad os så for alvor komme igang... |
|
|
|
|
Lagt på d. 14/11-2008 17:06
|
|
Kære Manse nu var det ikke en at provokere bare en lille sammenligning. Folkepansionen er et fast beløb ,dertil kommer et tillæg som beregnes ud fra hvad inflation og div, løber op i,så det må være hvad koster det at leve i det land som man bor i.men de 8% der er noget galt men jeg under jer gerne det hele udbetalt men herhjemme er det heller let at være pensionist. lindy |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 14/11-2008 17:59
|
Hej Lindy Jeg kan godt følge din tankegang med niveau for leveomkostninger i det konkrete land. Der er bare det ved det, at du kan slæbe dit tillæg med til Frankrig, Spanien, Grækenland.... o.s.v. Og niveauet er formentlig ikke det samme i alle begunstigede land som i Dannevang. Bjarne |
|
|
|
|
Lagt på d. 14/11-2008 18:11
|
|
Hej Bjarne. det var måske en ide at få Thailand ind i Eu. ![]() Eller få en aftale med Thailand hvor hele pensionen beskattes i thaland, lindy |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 15/11-2008 01:46
|
|
Denne skrivelse er nu sendt til ældresagen, nyt fra Danmark magasin for udedanskere, tv2, jyllandsposten, ekstrabladet, socialudvalget, Det er jer sikkert bekendt at der gennem de senere år har været meget fokus på pensionister som vælger at tilbringe deres alderdom uden for EU/EØS og hvor ”misundelsen” fra staten er kommet til udtryk gennem hårdere beskatningsregler og regelrette påbud om hvor længe man har lov at være væk fra Danmark o.s.v. o.s.v. Jeg vil gerne her i dette indlæg rette fokus på de danskere der – af mange forskellige årsager, ønsker at bosætte sig uden for EU/EØS enten i kortere eller længere tid. De følgende punkter viser hvor vanvittig uretfærdigt og skævvridende den danske stat behandler sine borgere; 1) Førtidspensionister (før 2003) og folkepensionister: Får fratrukket hele pensionstillægget på kr. 5.130,- såfremt de ønsker at bo i et givet land uden for EU Af det resterende pensionsgrundbeløb skal der fortsat betales normal indkomstskat! Det betyder at hvis man ønsker at bo i et land uden for EU vil det ganske enkelt være umuligt at kunne leve af sin folkepension i et 3`land 2) Fastlagte ”strafferammer” for hvor lang tid folkepensionister ( i et såkaldt demokratisk frit system) kan opholde sig i et land uden for EU Max 6 mdr. om året (kalenderår) og max 4 mdr. ad gangen gives der tilladelse til at opholde sig i et land uden for EU! Det er jo ren og skær overformynderi fra statens side! For nu at sætte ovenstående rigtig i relief, kan jeg oplyse, at i vore nordiske brødrelande er der en helt anden fleksibel indstilling til såvel beskatning og tids ophold i udlandet f.eks. kan man i Norge og Sverige tage hele sin folkepension ubeskåret før skat med til udlandet! og for at gøre ond værre betaler svenskere der flytter til udlandet kun 19% i skat som en ”belønning” for at de ikke belaster systemet i hjemlandet. Hvad gør man så i Danmark; stjæler med arme og ben og sætter borgerne i spændtrøje og gør det stort set umuligt at leve et blot nogenlunde anstændigt liv i det land man som Fri borger burde have lov til at bosætte sig i efter eget ønske, og uden løftede pegefingre og en mængde lovregler og krims krams der blot har til formål at tage modet fra folk der måtte tillade sig at drømme om en alternativ tilværelse, langt væk fra jantelov og misundelsesparagraffer. PS Det er i øvrigt nu om dage ikke beskåret mange at kunne vælge at flytte til et land inden for EU, da leveomkostninger i de fleste EU lande efterhånden er på højde med Danmark. Kan i øvrigt henvise til en artikel der i øjeblikket er på magasinet nyt fra Danmark. magasin for udedanskere. |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 15/11-2008 02:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Godt skrevet ohayo
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 15/11-2008 06:01
|
|
Nu er ovennævnte skrivelse også sendt til samtlige partier i folketinget. |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 15/11-2008 11:54
|
Godt gået, ohayo. Men det må ikke få alle andre til at læne sig tilbage, fordi der nu er sendt en henvendelse. Derfor opfordring til alle: Tag udgangspunkt i skrivelsen fra ohayo og send flere - MANGE. Vi er et par stykker, der brygger på noget, som meget snart bør være klar. Det er vigtigt, at vi nu tæppebomber med henvendelser. Skriv evt. noget med "Jeg véd, at andre allerede har henvende sig...." "...jeg vil også påpege, fordi det er en meget vigtig sag for mange..." eller noget i den stil. Kort eller langt. Gerne forskelligt, men med samme budskab: Retfærdighed for pensionister også uden for EU/EØS. Bjarne |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 15/11-2008 13:12
|
Forslaget har vist været fremme før, men så ta'r vi det igen: Vil det være en idé med en form for underskrift-indsamling her på DTW? Måske har webmoster mulighed for at sætte sådan en op med en kort, men præcis formulering af sagen? Til de mange, der nu går i gang med at bestorme politikere og andre med henvendelser: Glem ikke urimeligheden (ulovligheden?) i, at staten gafler 8 % i sundhedsafgift også af pensionister, der ikke kan få for fem øre sundhed i det danske system, men selv må betale, fordi de tillader sig at bo i et "forkert land". Bjarne |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/11-2008 14:36
|
|
Davs Ja så fik jeg lige sendt en mail til den her bandit så er jeg spændt på om de reagerer på den..altså med et svar. ![]() http://www.danskf...Hansen.asp bamsen |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/11-2008 14:52
|
|
Dav ja jeg vil sende flere mails af, til nogle af de andre partier. bamsen |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/11-2008 15:22
|
|
Davs jeg fik sgu et svar.. ![]() Jeg takker for din mail, men grundet sygdom, besvarer jeg ikke mails i den kommende tid, men du bedes rette henvendelse til min sekretær Ulla Spaandheden på mail eller |
|
|
|
| M and M |
Lagt på d. 15/11-2008 17:37
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 20 |
Hvis man er ked af at vente på politisk vilje til at ændre reglerne, kunne man fristes til at tænke i konservative tanker. Uvidenhed eller civil ulydighed ? http://forbrydera...at.php?=18 Have a nice day |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2008 02:03
|
|
Kunne det være en ide at nogen tilbød sig at indlægge/oplyse alle disse foreslåede webadresser så den enkelte ikke skal bruge oceaner af tid på at lede nettet igennem? Jeg selv ville blive lykkelig, jeg har jo mistet alt gammelt info og skal begynde forfra - og jeg orker ærlig talt ikke alt det en gang til. Men jeg har da gjort mit skriv (næsten) klart til offentliggørelse og til fri afbenyttelse som inspiration. Skeptikeren |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 16/11-2008 02:13
|
|
Hej, jeg fik dette svar fra tv2, jeg vil opfordre så mange som muligt til at skrive til tv2 så de kan finde ud af hvor stor problemet er for mange. TV 2|DANMARK A/S -------------------------------------------------------------------------------- Kære Steen Kronborg, Tak for din interesse for TV 2 - og for dit forslag, som jeg har videresendt til orientering til redaktionen af TV 2|NYHEDERNE. Hvis redaktionen finder din henvendelse interessant og ønsker at gå videre med den, har den hermed fået dine oplysninger, dit navn og din e-mail-adresse. Hvis du ikke hører nærmere, skyldes det, at redaktionen ikke har mulighed for eller ønske om at realisere din programidé. Jeg er vidende om, at redaktionen modtager mange, mange flere ideer og forslag, end man har plads til og penge til at realisere. Så derfor skal forslagsstillere generelt ikke have for store forventninger til, hvad der kan lade sig gøre for deres konkrete forslag. Med venlig hilsen Michael Hansen TV 2|DANMARK A/S Telefon +45 65 91 91 91 |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2008 02:20
|
|
Her er så mit forslag til diskussion eller til direkte brug. Når jeg har diverse adresser sender jeg det. Skeptikeren Til hvem dette måtte vedrøre Vi er en gruppe af danskere med relation til Thailand, der nu endelig har fundet sammen om at prøve at få gjort den danske befolkning, men især den danske regering opmærksom på den uretfærdighed der pågår overfor danske pensionister der har valgt at leve uden for EU/EØS. Mange har familiemæssige relationer til Thailand og bor, eller agter at bosætte sig i Thailand, når deres erhvervsaktive del af livet er forbi. Med andre ord: Når de når pensionsalderen eller sygdom og nedslidning forhindrer fortsat erhversindkomst. Nogle bor allerede i Thailand og har gjort det længe, de fleste har opnået deres pensionsalder før 2003 og har derfor ekstra store problemer. Og hvorfor man har valgt skæringspunktet 2003 må stå hen i det uvisse. Alle har vi har fuldt dansk statsborgerskab og har haft det siden fødselen. Vi skal lige gøre opmærksom på at dette ikke kun er et problem for danskere i Thailand men for alle danske statsborgere der bor uden for EU/EØS i såkaldte 3.lande, der ikke er omfattet af specialaftaler landene imellem. Vi må derfor gøre opmærksom på følgende uretfærdighed i det danske pensionssystem: Er du bosat i Danmark med dansk statsborgerskab eller som indvandrer eller flygtning, har du som pensionist ret til folke- eller førtidspension med alle de tillæg, der måtte følge efter behov. Her taler vi om ”Det gule sygesikringskort”, varmehjælp, huslejetilskud, medicintilskud, ret til indlæggelse på de danske sygehuse og plejehjem, ret til hjemmehjælp, tilskud til bus- og togkort samt sikkert en hel del mere, som vi ikke har undersøgt nærmere. Som udenlandsdansker bosat i andet EU/EØS-land har du de samme rettigheder, uanset om du kun har beholdt en fiktiv adresse i Danmark. Du kan sågar få sendt din pension til dit opholdsland uden andre beskæringer, end den normale skatteprocent. Du kan på det gule sygesikringskort enten vælge at tage hjem til Danmark til behandling eller vælge at blive behandlet i dit opholdsland. Det er dog kun, hvis du har denne fiktive adresse, du kan søge om de ekstra tillæg, og får så på denne måde dækket dine flybilletter til og fra sydens varme lande. Som udenlandsdansker bosat i såkaldte tredjelande er det helt anderledes. Ifølge Lov om social Pension §3, stk. 4 har du ret til de samme tillæg. MEN: Da du har valgt at bosætte dig uden for EU-landenes grænser, går alle overførsler via Den Sociale Sikringsstyrelse. Denne instans forvalter lovens regler med hård hånd. Har sågar udgivet et hæfte om samme, og heri kan man så læse, at når man bor i tredjeland, har man kun ret til grundbeløb. Herfra fratrækkes ca. 40 % i skat. Hvis du da ikke har en fiktiv adresse i Danmark. Og her tales ikke om en c/o-adresse. Så får du den fulde pension udbetalt. Altså direkte socialt bedrageri. Det betyder i al korthed, at folk, der igennem et helt arbejdsliv troligt har betalt deres skat i Danmark med forventning om en rimelig alderdom, kun får udbetalt små 5000 danske kroner om måneden. Hvis de vel at mærke lever efter lovens bogstav. Og bemærk venligst endnu engang: Vi betaler stadig skat, vi er stadig danske statsborgere, men har efter 2 års udlandsophold ingen ret til at stemme til valg i Danmark. Vi kan end ikke vælge at rejse hjem til evt. læge- eller sygehusbehandling. Hvis vi gør det, er der et halvt års karantæne, før vi kan søge om nogen form for lægehjælp og det kan kun foregå ved at man tilmelder sig en adresse på et herberg for hjemløse og så visiteres derfra. Vi er altså henvist til at tegne dyre sundhedsforsikringer i udlandet og må ydermere selv bekoste medicinforbrug til priser der modsvarer de danske fra trukket tilskudsordningerne. Men endnu værre vi bliver alle trukket 8% i i statens sygeforsikring uden at kunne buge det selv, hvis uheldet er ude, eller man allerede er medicinafhængig bruger. Hvorfor denne forskelsbehandling? Hvorfor deles der op i A- og B-pensionister? De allerfleste af os vælger f.eks. Thailand af helbredsårsager, giftermål med en thai, af kærlighed til landet og dets natur og befolkning. Fri for stress og jag i håb om nogle gode år som pensionister. Men med den lave udbetaling er det end ikke muligt at bibeholde opholdstilladelse i Thailand. De thailandske myndigheder kræver enten 800.000 Baht - ca. 135.000 kroner - stående som garantisum på en bankbog eller en månedlig indkomst på 65.000 Baht - ca. 13.000 kroner. Kan man ikke præstere det, så er det ud. Og dermed menes hjem til Danmark på de ovenfor nævnte vilkår, et hjemløseherberg. Nu er det naturligvis ikke Danmarks problem at sikre opholdstilladelse i Thailand. Men jeg mener, at det er et problem for Danmark, at pensionister sorteres i A og B efter et langt arbejdsliv med betaling af skat på lige fod med alle andre, blandt andet til sikring i alderdommen. Man har immervæk betalt den samme portion, uanset om man runder livet af med at opholde sig i Spanien eller Thailand. Som en lille krølle kan man undre sig over, at alle danskere, hvor de nu end har valgt at bosætte sig og får invalidepension, den dag de fylder 67 år, ikke er invalide længere. Da inddrages invaliditetstilskuddet, og de overgår til at være almindelige folkepensionister med deraf følgende kraftig reduktion af det udbetalte. En svensker fortæller, at pensionister i Sverige (som jo er EU-land) kan få hele deres pension med til Thailand. Og ikke nok med dét: Hvis de flytter deres adresse til Thailand, betaler de kun 19 procent i skat. Begrundelsen er, at de ikke længere belaster det svenske system. Nordmænd får hele deres pension med til Thailand. De er ikke i EU, men med i EØS, hvor reglerne jo er de samme. De har endvidere det gode at de via nogle få norske kroner i kontingent kan tilmelde sig Utlandstrygde og dermed få en stor del af deres læge og medicinudgifter dækket via den norske stats TrygdeUtland. Englændere får mig bekendt ikke trukket noget af deres pension, hvis de flytter til Thailand. Daværende socialminister Eva Kjer Hansen har besvaret spørgsmål fra MF Mogens Jensen om emnet blandt andet således: ”Når pensionstillægget godt kan medtages indenfor EU/EØS, hænger det sammen med, at Danmark ifølge artikel 10 i EF-forordning nr. 1408/71 ikke må nedsætte eller ændre en pension, fordi pensionisten er bosat i en anden medlemsstat end den, hvorfra pensionen udbetales”. Men altså gerne, hvis man vælger ”den forkerte side af plankeværket”. Eva Kjer Hansen svarede videre: ”Folkepensionen er indrettet med henblik på at sikre, at pensionister bosat i Danmark har et rimeligt forsørgelsesniveau. Grundbeløbet skal dække den basale forsørgelse, mens pensionstillægget skal dække de almindelige leveomkostninger for pensionister med ingen eller få midler udover folkepensionen. Pensionstillægget er således tilpasset det – i relation til andre lande – høje niveau for leveomkostninger i Danmark. Pensionister bosiddende i udlandet, som alene modtager folkepensionens grundbeløb, har dog mulighed for at søge om personligt tillæg, hvis de er i en økonomisk vanskelig situation”. At man så, når man søger, i mere end 90 % af tilfældene, får afslag begrundet med en uvidenhed hos styrelsen om de faktiske leveomkostninger i f.eks. Thailand gør jo ikke situationen lettere. Man bruger Danmarks Statistik som kilde der jo som alle ved ikke er up-to-date med sine oplysninger. Det høje niveau for leveomkostninger i Danmark er tilsyneladende gældende også i en række andre lande. Nemlig EU- og EØS-lande. Lige så snart, man har den frækhed at bosætte sig i et tredjeland, vælger Danmark at køre på billigste billet, og ”et rimeligt forsørgelsesniveau” er ikke længere gældende. Vi er klar over, at situationen formentlig er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi er også klar over, at den så trænger til en revision og beder dig om at se sagen efter i sømmene. Til orientering er spørgsmålet et meget varmt emne på flere fora blandt rigtig mange pensionister og folk, der nærmer sig pensionsalderen. Blandt andet på Dansk-Thai Website, hvor frustrationerne ind imellem får frit løb. Men hvor mange udmærkede mennesker åbenlyst har vanskeligt ved at få hul på bylden: Skab retfærdighed for os og giv også os mulighed for en rimelig retræte. Vi håber, at du vil være en af dem der gør en indsats, så vi efter et langt arbejdsliv kan få en rimelig pay-back og ikke skal friste resten af tilværelsen som B-pensionister. Med venlig hilsen |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.