Se indlæg|
Vin til Thaimad
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 09/01-2010 16:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
Af: Niels Ehler - fra hjemmesiden: De bedste Vine. Dyrker man vin i Thailand? Indtil for kort tid siden, kunne jeg faktisk ikke svare på dette spørgsmål. Men svaret er ja. For nylig havde jeg mulighed for at smage et udvalg fra en modig vinhandler – Mikael Gleerup fra Seven Oceans i Helsingør. Han har frygtløst kastet sig over at importere vin fra Thailand, og han satser nu på at give danskerne kendskab til dette ny og ganske ukendte vinland. Det var med nogen skepsis, at jeg smagte vinene, da jeg ofte har haft dårlige erfaringer med lande, hvor vinproduktionen endnu er i sin barndom. Men min tvivl blev gjort til skamme. Der var tale om solide og velproducerede vine, der fortalte, at teknikken i både mark og kælder var i orden. Forklaringen på det gode kvalitetsniveau skal nok søges i, at der er solide kapitalinteresser bag vinerierne. Man har klogelig satset på at importere både teknologi og vinmagere fra Australien, Frankrig og Tyskland. Så man har sprunget alle børnesygdommene over. De vinproducerende områder i Thailand ligger spredt rundt om Bangkok, og nogle af dem befinder sig oppe i bakkerne i 300 meters højde. Et nadet sted er de ”Flydende Vinmarker”, der er et stort dyrkningsområde omgivet af et utal af kanaler, hvor vinene ofte må høstes fra båd. Der kan høstes to til tre gange årligt! Det kan selvfølgelig give problemer med årgangene, da vinen teoretisk set kan stamme fra to forskellige høsttidspunkter. Det bliver heller ikke nemmere af, at man ofte regner relativt til Buddhas fødsel og ser bort fra Jesus. Så husk lige at trække 543 år fra, når du ser, at vinen er fra 2546 – så ser det pludselig mere normalt ud. Det væsentlige problem er at skaffe den fornødne kølighed til at sikre friskhed, men det er faktisk lykkedes rigtig godt. De bedre eksemplarer er da også lavet på syrerige sorter, som Shiraz og Chenin Blanc. Man kan også opleve spændende vin lavet på den lokale druesort – Pok Dum, ”Den Sorte Dronning” – den er der vist ikke mange danskere, der har smagt endnu. Vinene kan for de rødes vedkommende godt minde om australske dagligvine. De hvide leder mig mest hen på Loire, da de ofte er halvsøde til søde, men med en korrekt syrebalance. Vinene har især deres berettigelse til Thai-køkken. Det er jo svært at finde vin, der kan følge med til chili, citrongræs og frisk ingefær, men det lykkes faktisk rigtig flot. Vinen går ikke under i de rige og stærke smagsindtryk, der er en herlig del af det sydøstasiatiske køkken. Så nu kan man omsider med god samvittighed droppe øllet og i stedet drikke vin til Thaimad - og for den sags skyld til krydret kinesisk mad. Vinene er en spændende tilføjelse til det i forvejen righoldige danske vinudvalg og har bestemt deres rolle at spille som madvine. De vil også være en morsom udfordring af de helt store, hvis man ønsker at drille vennerne med at prøvesmage en blind vind. Der er nok ganske få, der vil være i stand til blot at gætte verdensdelen. Man kan finde i hvert fald fire af disse vine på DeBedsteVine.dk. Søg blot på Thailand. The End |
|
|
|
| blume |
Lagt på d. 09/01-2010 17:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Til Alle Jeg overgiver mig efter at havde læst denne artikel. Bukker mig så langt ned som mave og forklæde tillader dette for sagkundskaben ![]() Med et dybfølt undskyldende venligt hilsen fra Fyn hvor de også laver god øl og vin, men spiller det bedste fodbold ![]() blume |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 09/01-2010 18:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Thai72 skrev: Af: Niels Ehler - fra hjemmesiden: De bedste Vine. Dyrker man vin i Thailand? ......... The End Ja, man dyrker vin i Thailand, også andre steder end Niels Ehlers omtaler! http://www.doihom... Doi Hom Fha ligger nord for ChiangRai på vejen mod DoiMaeSalong (se kortet på mit link). Det er et lidt dyrt sted, hvor man kan forhandle prisen ned, hvis man kommer anstigende selv. Foruden selve vineriet er der en thefabrik og et ædelstenssliberi. Husk smøger og hvad I ellers ikke kan undvære, for det ligger langt fra alting! vh ebeth ps. Vinen er god, da vi var der var der 3 slags rød og de var igang med at lave forsøg med hvidvin. |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 09/01-2010 19:48
|
|
Blume dog...du behøves da ikke at undskylde ![]() ebeth...fed info du kommer med der. Men det er - som du skriver - lidt krydret priser på dette resort. Ingen tvivl om at det ser superfedt ud. Har du nogen ide´om, hvad man kan få prisen ned på. |
|
|
|
| blume |
Lagt på d. 09/01-2010 20:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Thai72 Det var til kloge Åge kubben den anden aften med stor debat om vin i Thailand ![]() Med venlig hilsen til alle drikfældige fra Fyn ![]() blume |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 09/01-2010 20:18
|
|
Thai72 skrev: Blume dog...du behøves da ikke at undskylde ![]() ebeth...fed info du kommer med der. Men det er - som du skriver - lidt krydret priser på dette resort. Ingen tvivl om at det ser superfedt ud. Har du nogen ide´om, hvad man kan få prisen ned på. Det har jeg da, vi fik morgenmaden med, det var en buffét og betalte ca. halv pris. ![]() -her er vi på "færgen" til resorten, den var eldreven og lydløs ![]() Thaivin til Thaimad... Vi plejer ikke at bo så dyrt, men læste om Suphot Tangvitoontham og hans vineventyr i Bangkok Post og blev nysgerrig. Vinmageren var fransk fra et af grand cru slottene i Bordeaux, hvilket ikke kan være så værst. Redigeret af ebeth d. 09/01-2010 20:33 |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 10/01-2010 09:29
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Jeg mener nu stadig at en Singha passer bedst til Thai mad ? og jeg er ikke til Vin overhovedet men købte en flaske til gæster den hed Chatemp 2544 og jeg indrømmer at jeg kunde lide den ![]() |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 10/01-2010 09:31
|
|
Blume...der er en stor fremtid i "Kloge Age Klubben" ![]() ebeth...rigtig fede billeder. Det må da siges at "færgen" er miljøvenlig. Imponerende. For silvan, hvor gad jeg godt sidde og drikke rødvin til den udsigt. Det ser kanonfedt ud. |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 10/01-2010 09:36
|
|
sank skrev: Jeg mener nu stadig at en Singha passer bedst til Thai mad ? og jeg er ikke til Vin overhovedet men købte en flaske til gæster den hed Chatemp 2544 og jeg indrømmer at jeg kunde lide den ![]() Hej sank Er det en Thai-vin ? Hvor købte du den ? |
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 10/01-2010 11:04
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Hej Thai ja det er en Thai Vin og jeg Købte den i Frendship Supermarkede i Pattaya ? mener 450 baht. Og jeg købte den fordi jeg fik besøg af Vin drikkere. Men jeg kan ikke finde den igen Jeg må nok spørge ![]() |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 10/01-2010 12:07
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Der dyrkes vindruer også her: 14 37 14.22N 101 15 55.35 E mellem Phyayen og Klang Dong (Hwy2/ Mittrapap Rd. før Pak Chong) Også her mellem Jomtien og Sattahip ikke langt fra Nong Nooch Village/Garden på vejen til Khao Chee Chan ("laser Buddhaen billede" ): 12 45 31.70 N -- 100 57 37.17 E . Redigeret af Lung Yao d. 10/01-2010 12:12 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 10/01-2010 12:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Chauteau de Loei har eksisteret siden 1995. Loei provinsen er kendt som det sted i Thailand hvor de koldeste temperaturer er registreret. http://www.chatea... Har dog aldrig selv prøvet deres produkter. Også før 1995 producerede Loei vin, den hed blot Thai Wine, fandtes både i en rød og hvid udgave. Ved ikke hvem der producerede den, men det var noget værre sprøjt. Her er også en anden dtw tråd om vin. http://www.dansk-...&pid=57632 Redigeret af rinpoche d. 10/01-2010 12:26 |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 10/01-2010 15:33
|
|
- Jeg prøvede også noget thailandsk vin for 4-5 år siden (købt i DK) som var noget tyndt sprøjt. Men mon ikke det går den rigtige vej? På et tidspunkt vil jeg helt sikkert rundt og kigge på nogle af disse vinmarker. Jeg takker i øvrigt for info. Redigeret af Thai72 d. 10/01-2010 15:33 |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 10/01-2010 16:50
|
|
Rin; Chauteau de Loei har eksisteret siden 1995. ? ? ? ? ?
Redigeret af Lung Yao d. 10/01-2010 16:51 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 10/01-2010 16:59
|
|
CHATEAU DE LOEI: << HISTORY Over a decade ago, Dr. Chaijudh Karnasuta discovered that the Phurua highlands of Northeastern Thailand could produce good wine-making grapes. His conviction bore fruit. In 1995 Chateau de Loei, the first commercially produced quality Thai wine, hit the market. Dr. Chaijudh is also the founder of Italthai Group. He was born in the year of the rooster - a symbol of hard work and delication and now Chateau de Loei’s logo. The fruit of Dr. Chaijudh’s passion and determination has become the first Thai wine to be exported to Europe and Japan.>> http://chateaudel.../wine.html Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 10/01-2010 17:11
|
|
Lung Yao skrev: Der dyrkes vindruer også her: 14 37 14.22N 101 15 55.35 E mellem Phyayen og Klang Dong (Hwy2/ Mittrapap Rd. før Pak Chong) Også her mellem Jomtien og Sattahip ikke langt fra Nong Nooch Village/Garden på vejen til Khao Chee Chan ("laser Buddhaen billede" ): 12 45 31.70 N -- 100 57 37.17 E . Så kan man selv banke graderne ind på Google world, eller er det til gps'en! De største vingårde, hedder det vel også i LOS, er: PB Winery, GranMonte og Village Farm Quai des Brumes i Khao Yai. Siam Winery i Samut Sakhon. Den omtalte i Loei og endelig Shala One i Phichit. Vinene fra Mae Chan kan købes i Bangkok, både Emporium og Paragon har dem. |
|
|
|
| John C |
Lagt på d. 10/01-2010 18:33
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 28 |
Thai72 skrev: sank skrev: Jeg mener nu stadig at en Singha passer bedst til Thai mad ? og jeg er ikke til Vin overhovedet men købte en flaske til gæster den hed Chatemp 2544 og jeg indrømmer at jeg kunde lide den ![]() Hej sank Er det en Thai-vin ? Hvor købte du den ? Chatemp hedder idag: Monsoon Valley. Producenten Siam Winery er startet af samme person, som opfandt Red Bull energidrikken. Siam Winery har netop åbnet besøgscenter i Hua Hin, hvor man kan se produktionen og opleve vinstokkene fra elefantryg. I Danmark kan Monsoon Valley købes hos undertegnede. Vi forhandler også SPY Wine Cooler fra samme producent. John C
|
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 10/01-2010 19:54
|
|
Hej John C. Super. Jeg kigger forbi i nærmeste fremtid. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 10/01-2010 21:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Lung Yao skrev: Rin; Lung Yao skrev: Rin; [quote]Chauteau de Loei har eksisteret siden 1995. ? ? ? ? ? ![]() hvad Søren Falang Yao, har du spottet en stavefejl? Tillykke. Som altid værdsætter jeg dine værdifulde og oplysende indlæg. Hvor ville dtw være, hvis du ikke var der for at påpege for en stavefejl? Jeg tør end ikke tænke tanken til ende. Redigeret af rinpoche d. 10/01-2010 22:06 |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 27/02-2010 18:15
|
|
Er der nogen der kender til et vinområde i "Nakon Rachi-et-eller-andet"...i Issan ? Eller kender til en hjemmeside om området ? Hilsener Thai72 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jeg mener nu stadig at en Singha passer bedst til Thai mad ? og jeg er ikke til Vin overhovedet men købte en flaske til gæster den hed Chatemp 2544 og jeg indrømmer at jeg kunde lide den
Jeg må nok spørge