Se indlæg|
Pensionister
|
|
| Rayong Info |
Lagt på d. 16/11-2008 03:23
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 97 |
Til Skeptikeren, Bjarne og Ohayo. Flot indsats I gør. MVH |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 16/11-2008 05:16
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 82 |
Til skeptikeren. Godt skrevet, lad os få den sendt til så mange som muligt. |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2008 09:11
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davs Ohayo Har du enmail adresse til tv2 som vi skal maile til.?? bamsen |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 16/11-2008 09:36
|
|
Hej, bamsen, her er den. |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 16/11-2008 10:17
|
|
Hej, så er min skrivelse også sendt til DR. Kære Steen Kronborg Vi har modtaget din henvendelse vedrørende Pensionister snydes og vil sørge for, at det når den rette medarbejder i DR. |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2008 10:21
|
|
VIP har bedt mig om at lægge flg. korrespondance mellem ham og Erik Haast ind til orientereing for dem der har lyst. Interessant læsning og især den hurtige respons fra Haast er imponerende: Jeg har på vegne af VIP svaret på de 3 spørgsmål. Men vil ikke offentliggøre dem her, da de indeholder ret så private oplysninger. From: Erik Haaest Date: 11/16/08 07:35:18 To: Subject: SV: PENSIONISTER I UDLANDET Kære ????? Hermed bekræftes modtagelsen af din mail. Jeg vil se på den i løbet af i dag. Inden jeg svarer, vil jeg dog gerne vide tre ting: 1) Hvis en dansker har andre indtægter fra Danmark (kapitalpension, indtægter på pantebreve, biblioteksafgift (som jeg), der udbetales en gang om året i henhold til, hvor mange bøger den enkelte forfatter har stående på danske biblioteker, osv.), betaler I så skat af det? Og hvilken? 2) Hvor mange danske pensionister skønnes at bo i Thailand? 3) Hvad er for dansk menigmand i thailand de MÅNEDLIGE omkostninger ved at bo i Thailand (vi regner i kroner)? Herlig hilsen Erik Haaest -----Oprindelig meddelelse----- Fra: ????? Sendt: 16. november 2008 04:37 Til: Emne: PENSIONISTER I UDLANDET Kære Erik Haaest! Du som har "fingrene" i alt muligt og idag har nået en alder som berettiger til dansk folkepension, kender sikkert de "syge" regler der er for pensionens størrelse, alt efter hvilket land man vælger, at tilbringe sin alderdom i. Nå ikke??? Vidste du at man får næsten halveret sin folkepension hvis man har den frækhed at vælge ophold i et land som ikke er medlem af EU? Hvis man opholder sig mere end 6 måneder om året i et ikke EU land og højst 4 måneder af gangen, (man skal altså hjem og vende) så mister man sit pensions tilskud, hvilket betyder at kun grundbeløbet udbetales. Ca. kr. 4.900,00 om måneden, som man selvfølgelig skal betale dansk skat af. Til trods for at de borgere, som alligevel vælger en tilværelse uden for fællesskabet, i mange tilfælde ikke belaster de danske sygehuse og sundhedsvæsen, har staten den frækhed alligevel, at opkræve 8% i sundhedsbidrag. Dette gælder også hvis du er udlandsdansker på førtidspension. De som er "flinke" borgere og bliver inden for EU-området og fryser, bliver belønnet med et pensions tillæg på ca. kr. 5000,00 så den totale pension her efter er næsten kr. 10.000,00 før skat. Til sammenligning, er vort broderfolk i både Sverige og Norge betydeligt bedre stillet. Feks. får en svensk borger hele sin pension med til hans nye land og til en beskatning på kun 19%. Dette af den svenske stat begrundet med, at man jo ikke belaster systemet, når man bor fast i udlandet. For Norge er reglerne endnu mere lempelige. Englændere får så vidt vides også hele deres pension ubeskattet med. Da både Sverige, England og sikkert en hel del flere EU medlemmers pensionister, er betydeligt bedre stillet end en dansk folkepensionist, er vi en del fastboende i Thailand, som prøver at råbe politikere og journalister op, for at informere om den himmelråbende urimelighed det, er at man som pensionist og dansk statsborger, straffes for at bosætte sig uden for EU. Og i mange tilfælde skal leve af en månedlig pension på 3.000-4.000 kr. Jeg vil i den sammenhæng bede dig om, kigge på www.dansk-thai.dk hvor emnet lige nu er meget hot under debatten ensionister.Der er ganske mange pensionister her (Thailand), som skal få det hele til at løbe rundt for de omtalte 3-4.000.kr om måneden. I debatten, har det også flere gange været fremme om Danmark i relation til EU's regler er ude i noget snavs. Bla. derfor skriver jeg til dig. Kan du hjælpe os med lidt indput til de rigtige" personer? Vi er trods alt rigtig rigtig mange danske pensionister. Og ikke alle ønsker at tilbringe de sidste år indenfor EU. Med venlig hilsen ??????? Ganske interessant hvis vi kunne få sådan en mand til at hjælpe - ikke sandt? Godt gået VIP!!!!! Hilsen og fortsat en behagelig regnvejrssøndag her fra Pattaya Skeptikeren |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 16/11-2008 10:34
|
|
Flot flot, og godt gået. |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2008 11:16
|
|
Davs Så har jeg også sendt til tv 2 og til flere partier på chrborg. Også tilføjet at jeg har det bedre i det varme vejr,fordi mine knogler gør ondt her i den danske temperatur bamsen |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 16/11-2008 11:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej Hvor er det dejligt at se, at der nu sker noget. Jeg har i dag fremsendt et personligt brev til Karen Jespersen, Lars Lykke, socialudvalget og Anders Fogh, men da dette lange brev på 2 sider indeholder meget personlige informationer, vil jeg ikke offentligt gøre det her, men jeg vil give besked når svar fremkommer fra de respektive, for brevet omhandler også noget om denne forskelsbehandling af pensionister. Skeptikkeren og i andre har gjort et stort stykke arbejde. Jeg er af den overbevisning, at vi er mange der på længere sigt, kommer til at takke jer for jeres ildhuuuu. Det skal i alle have tak for. Mange hilsener |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 16/11-2008 14:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Godt initiativ med brevet til Erik Haaest. Og fin og hurtig respons. Erik Haaest må naturligvis også gerne få en fornemmelse af, hvad det faktisk koster at bo i Thailand (incl. nødvendig sundhedsforsikring, naturligvis). Men gør det lige klart for ham, at det er uvedkommende i forhold til gældende regler. De gælder jo også for pensionister, der bosætter sig i billige EU- og EØS-lande. Uden at vide en disse konkret om det, tvivler jeg på, at leveomkostninger i Chile, Estland, Makedonien, Marokko, Pakistan, Rumænien, SlovakietTjekkiet og Tyrkiet når samme højder som i Danmark. De er såkaldte konventionslande, som Danmark har aftale med. Bjarne |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 16/11-2008 15:47
|
Til alle, der er klar til at skrive - kort eller langt - til en hel masse: Jeg har lavet mailinglister med navne, adresser, telefon- og faxnumre samt mail-adresser på dem, jeg finder mest relevante. Nemlig: Samtlige medlemmer af Folketinget. Presse (aviser, radio, tv) landsdækkende, regionale og lokale. Organisationer. Listerne skal ikke give sig ud for at være fuldstændig dækkende. Så man er yderst velkommen til at supplere. Med ganske få undtagelser er der mail-adresser på alle - og det vil nok være det mest overkommelige at sende mails. Men det er naturligvis også en mulighed at kontakte direkte pr. telefon eller brev - f. eks. MF'ere valgt i dit område, den lokale avis, eller hvis "man kender nogen". Af praktiske årsager lægger jeg IKKE listerne ind på DTW - de fylder simpelthen for meget, og det vil blive uoverskueligt. Derfor: SEND MIG EN PB MED DIN MAIL-ADRESSE OG FORTÆL, HVILKE LISTER, DU VIL HAVE. DU MÅ NATURLIGVIS MEGET GERNE FÅ ALLE 3. SÅ SENDER JEG EN MAIL MED VEDHÆFTEDE FILER. Håber at det kan lette formidlingen af vores budskab. Bjarne |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 16/11-2008 16:27
|
Og så har jeg lige fået lavet "en direkte" til Folketingets medlemmer. Altså de nøgne mail-adresser, som man kan kopiere ind i en mail og dermed sende samlet til alle. Der er lige 2 undtagelser: Venstre-manden Anders Broholm og Dansk Folkepartis Peter Skaarup finder det åbenbart ikke nødvendigt at være i kontakt med befolkningen pr. mail og opgiver ingen mail-adresse. Her er de øvrige: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 17/11-2008 01:50
|
|
Tak for det Bjarne. Jeg har sendt min skrivelse til dem alle, selv om mit postprogram kun kunne sende til 50 af gangen. |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 17/11-2008 06:14
|
|
Til Skeptikeren. En ting jeg lige kom i tanke om, som du nok lige skal have med til Erik Haaest, jeg var hos skattevæsnet lige inden jeg rejste til Thailand i juni måned, der fik jeg den besked at man som udedansker ikke kunne trække renteudgifter til bank osv. fra på sin selvangivelse, men så vidt mig bekendt bliver man beskattet af renteindtægter, og andre former for indtægter. |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 17/11-2008 09:11
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej Ohayo Jeg læste også om dette, og da jeg ikke har kunne finde noget om renteindtægterne, har jeg sendt en forspørgelse til skatteministeriet omhandlende renteindtægter, For det må vel være logisk at renteindtægter ikke skal beskattes når renteudgifter bliver strøget. Det har jo stor indflydelse på vores kapitalpensioner, specielt for mig på ca. 60, for det er jo nu renterne rykker. Det skulle jo egentligt være logik at når man ikke kan trække renteudgifter fra, ja så skal man vel heller ikke betale for renteindtægterne fra den dato dette blev lavet. Jeg afventer stadig svar fra skatteministeriet, hvis den kommer vil jeg poste den her. |
|
|
|
| ohayo |
Lagt på d. 17/11-2008 09:33
|
|
Hej manse, jeg venter spændt, men jeg var hos told og skat før jeg rejste, og det var i afdelingen for udedanskere, så han må jo vide hvad han taler om, han sagde som skrevet før at når man blev udedansker kunne man ikke trække renteudgifter fra, skal man så betale skat af renteindtægter hvad jeg tror man skal, så er det jo helt galt. manse skrev: Hej Ohayo Jeg læste også om dette, og da jeg ikke har kunne finde noget om renteindtægterne, har jeg sendt en forspørgelse til skatteministeriet omhandlende renteindtægter, For det må vel være logisk at renteindtægter ikke skal beskattes når renteudgifter bliver strøget. Det har jo stor indflydelse på vores kapitalpensioner, specielt for mig på ca. 60, for det er jo nu renterne rykker. Det skulle jo egentligt være logik at når man ikke kan trække renteudgifter fra, ja så skal man vel heller ikke betale for renteindtægterne fra den dato dette blev lavet. Jeg afventer stadig svar fra skatteministeriet, hvis den kommer vil jeg poste den her. |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/11-2008 09:50
|
|
hehe Davs nej du skal ikke altid tro at de ved hvad de snakker om Det så jeg med en som jeg hjalp. Der vidste dem far skat ikke at han skulle ha konens skattefradrag fra første da hun kom til danmark. så han fik en god pose penge. bamsen |
|
|
|
| tuktuk |
Lagt på d. 17/11-2008 11:14
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 540 |
kan kun give bamsen ret, jeg har haft mine bataljer med dem, til sidst fik jeg alt på skrift med § numre og det hele med, så man havde noget at henvise til senere... !! god ide er at få en anden person med forstand på skat og selvangivelse til at se det de andre har gevet dig igennem, det sparede mig for en masse besvær.... |
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 17/11-2008 15:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
så er debatten nået til BT takket værer lånet fra Skeptikeren så ind på siden og få gang i debatten http://debat.bt.d..._uid=15287 ,, Redigeret af xxxxxx d. 17/11-2008 15:27 |
|
|
|
| JackH |
Lagt på d. 17/11-2008 15:46
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 436 |
Godt initiativ, men læg lige mærke til en kommentar i BT: Det er for langt, folk gider ikke læse det! Hmmm.... BT? Kunne man ikke finde et andet sted hvor risikoen for at det ender i slagsmål og evtl. forargelse over at man bor i landet med sol og sommer, og så samtidig brokker sig?!! Det er jo kold november derhjemme.... Beklager min skepsis, men jeg tror ikke det ender i megen sympati. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

ensionister.