Se indlæg
 Udskriv debat
Flypassagerer må regne med mange forsinkede og måske aflyste fly i Københavns Lufthavn
Lung Yao
Jeg var en tur i lufthavnen ved middags tiden for at se afviklingen af den første afgang fra CPH siden luftrummet over DK blev lukket. Så fik jeg lejlighed til at snakke med Thai Airways Direktøren selv, som også var derude for at se hvordan det hele blev afviklet. For det først så havde Thai Airways rykket flyvetidpunktet til 14.00 i stedet for 14.25, og kl. 12.15 havde næsten alle passagere checket ind.
Det vides ikke om nogle af passagerene som skulle være rejst til Thailand d.15-16-... kunne komme med. Der var ellers nogle som havde ventet forgøves i håb om at være heldige, men maskinen var fuld booket.
Direktøren var ikke særlig glad ved situationen idet han står med lidt over 2000 passagere som skulle være taget af sted siden sidste torsdag og især ved den usikkerhed der hersker i øjeblikket. Da jeg spurgte ham om TG ikke kunne sætte fx. 2 747/400 på ruten de næste par dage for at både afvikle puklen med dem der står i BKK og så dem der skulle rejse fra CPH, svarede han at det var TG i BKK der bestemte det og ikke ham. Han var også bekymret ved den seneste melding at luftrummet over Norge - Finland var lukket og at måske Sverige skulle følge efter.
Det ville være endnu mere frustrerende at have flere Jumboer strandede i fx. Oslo og CPH. Han kunne hellere ikke sige hvornår de kunne forvente at situationen bliver "normalt" igen.
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
M.h.t. afvikling af ventelisten for de strandede passagere fra fx. Thailand så er det "teoritisk" at dem der har ventet længste kommer med som allerførste. MEN der er desvære andre parametre der gører sig gældende, idet dem som er booket til pågældende afgang kommer med først og ikke som foreslået af HN at de skulle vige for dem der var strandet, Jeg tror heller ikke at han selv ville bryde sig om at blive sat af fra den afgang han var booket og bekræftet på, fordi der var ikke plads til en strandet passager.
1 eller Business Class samt GULD kort medlemmer, ville også springe køen over. Monkey class kommer derefter og dernæste kommer ID passagere(fri/delvis fri) og her er der også en "skæv" fordeling idet dem som er ansat i selskabet kommer først efter ancienitet og ikke rækkefølge på venteliste, så kommer dem på ID fra andre selskaber (Star A.) og allersidste dem fra firmaer som er tilknyttet flyselskabet .
Fx. kunne jeg bruge exampel fra Fru Rinpoche, som jeg har forstået rejser på en ID2 billet(ikke SAS ansat) hun ville ligge langt nede på ventelisten, medmindre Rinpoche har nogle forbindelser han kan trække på.
MEN, man skal også huske at T.I.T, alt kan ske, fx. kunne hans viv komme med hvorimod ham fra billedet i shorts og T-shirt kunne få lov til at vente selv om han var ansat og måske havde ventet længere end hende.
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao skrev:
Jeg tror heller ikke at han selv ville bryde sig om at blive sat af fra den afgang han var booket og bekræftet på, fordi der var ikke plads til en strandet passager.

.

Hvis du tror, at jeg kunne tænke mig at rejse til Thailand i den nuværende situation, ja, så har du misforstået et eller andet.

Jeg ville da gøre alt for at ændre min rejse / få returneret billetten.

Man skal da være godt tosset for at rejse til Thailand i den nuværende højspændte situation og med askeskyer truende i horisonten !

rinpoche
Yep, du har som så ofte før fuldstændig ret. Lung Yao.

Nu havde hun imidlertid en booked R1 billet BKK-STO helt tilbage fra den 16.
Det er lidt den jeg satser på, at hun kan få ombooket uden at havne i den fuldstændig kaotiske standy by kø af ID pax.
Nå, hun er listet på 3 afgange natten til søndag, så må jeg bare se hvordan det går.
Jeg er sgu bare temmelig ked af alle de fortrædeligheder hun har været igennem, men i det mindste er hun thai og har venner og familie, taler sproget osv.
Andre er ikke så heldige.

Men når alt kommer til alt så er det jo heller ikke verdens ende.

Med de bedste ønsker om en snarlig hjemrejse/udrejse.

mvh
rinpoche

Lung Yao
hn skrev:
Lung Yao skrev:
Jeg tror heller ikke at han selv ville bryde sig om at blive sat af fra den afgang han var booket og bekræftet på, fordi der var ikke plads til en strandet passager.

Hvis du tror, at jeg kunne tænke mig at rejse til Thailand i den nuværende situation, ja, så har du misforstået et eller andet. Jeg ville da gøre alt for at ændre min rejse / få returneret billetten.
Man skal da være godt tosset for at rejse til Thailand i den nuværende højspændte situation og med askeskyer truende i horisonten !

Enig med dig. Jeg håber selv at den politisk situation er blevet stabiliseret til når Vi engang skal rejse i slutningen af Juni.
Min bemærkning var møntet på det som du skrev m.h.t. prioteringen af dem der skulle på ferie kontra dem der var strandet p.g.a. tidligere aflysninger. Lige meget hvor meget VI vender og drejer det, ville det altid være, nogle som ville være tabere/uretfærdigt behandlet i sådan kaotisk situation.
.

Webmaster
SAS aflyser flyankomster

SAS har aflyst alle sine ankomster og afgange til og fra Købehavns Lufthavn torsdag aften. Og det på trods af, at luften nu skal være sikker at flyve i, og at mange andre sflyselskaber flyver til og fra lufthavnen.

Kommunikationschef i SAS, Mikkel Thrane, oplyser til jp.dk, at de mange aflysninger skyldes, at SAS ikke har den nødvendige tilladelse til at flyve i den såkaldte zone 2, hvor der kan findes mindre mængder askepartikler.

http://jp.dk/indl...046908.ece

Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
jesperfrb
Sandhed med modifikationer!
SAS flyver både Beijing/Peking og Bangkok iaften, iflg cphs hjemmeside:

http://www.cph.dk...odifyGuest
Redigeret af jesperfrb d. 22/04-2010 22:50
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

jesperfrb
Sk 1563 og sk 1225 er også fløjet her kl ca 23
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

SteenJ
Thai Airways planlagt ekstra fly d 25. april Bkk-Cph-BkkGrin
Så Thai er da ikke helt ligeglade, og så koster det jo.
Kig deres hjemmeside, især for dem der gerne vil afsted og ikke har fået ombooket.

Asda
Webmaster skrev:
SAS aflyser flyankomster

SAS har aflyst alle sine ankomster og afgange til og fra Købehavns Lufthavn torsdag aften. Og det på trods af, at luften nu skal være sikker at flyve i, og at mange andre sflyselskaber flyver til og fra lufthavnen.

Kommunikationschef i SAS, Mikkel Thrane, oplyser til jp.dk, at de mange aflysninger skyldes, at SAS ikke har den nødvendige tilladelse til at flyve i den såkaldte zone 2, hvor der kan findes mindre mængder askepartikler.

http://jp.dk/indl...046908.ece

Vi var med tosdagens fly til Cph. fra Bankok planmæssigt afgang 00:25.
Flyet blev omdirigerert til Stokholm. herefter sad vi i flyet ca. 4 timer før det fik lov til at flyve til Cph.
Luftrummet over Cph. var åbnet men SAS valgte at vente til senere med at flyve til Cph af sikkerhedsmæssige årsager da flyet ikke er godkendt af flyfabrikken til at kunne flyve i aske.

Men i følge DR1 ligger Danmark åbenbart i gul zone så det er op til flyselskaberne om de vil tage risikoen med at flyver.....
Smile

SteenJ skrev:
Thai Airways planlagt ekstra fly d 25. april Bkk-Cph-BkkGrin
Så Thai er da ikke helt ligeglade, og så koster det jo.
Kig deres hjemmeside, især for dem der gerne vil afsted og ikke har fået ombooket.

Du har ret, det står på Thais danske hjemmeside, ikke et ord på den internationale hjemmeside.

Men det er ikke muligt at reservere en plads på dette ekstrafly !

Thai Airways fortæller nu pr. telefon, at den eneste måde at få en plads ombord på flyet er at møde op i lufthavnen på søndag !

Sikke et cirkus det bliver, jeg skal lige ud at købe et par rundsave til at montere på albuerne, og så afsted til Sumpen, Yeehaaa !

Nej, helt ærligt, jeg har ikke tænkt mig at møde op på denne måde, jeg forudser, at det må give store problemer ved check-in.
Men jeg fik det ud af min opringning, at mens jeg talte med Thai i DK blev der pludselig en ledig plads den 2. Maj, så jeg fik da lige kortet ventetiden med fem dage.
Tror jeg da nok, for hun lovede at sende en mail omgående med den nye booking, og det er en time siden, men måske er mailen røget på venteliste hmmm.Frown
Redigeret af d. 23/04-2010 10:56

SteenJ
HN: Der står dog på deres hjemmeside, at man skal kontakte salgssteder for at købe/booke en billet, men måske akn det ikke lade sig gøre.
Jeg havde fat i Thai office sidste lørdag, jeg skulle have været afsted søndag. Blev booket til imorgen 24. og mailbekræftelse kkom til mig inden jeg fik sagt farvel til damen for fod behandling.
HN: Hvis du ikke har fået mail endnu kl. 12,30, så syntes jeg du skal ringe.
HN:Hvorfor mon de vilo have, at man skal være i airport min. 4 timer før afgang.
Redigeret af SteenJ d. 23/04-2010 12:28

SteenJ skrev:
HN: Der står dog på deres hjemmeside, at man skal kontakte salgssteder for at købe/booke en billet, men måske akn det ikke lade sig gøre.
Jeg havde fat i Thai office sidste lørdag, jeg skulle have været afsted søndag. Blev booket til imorgen 24. og mailbekræftelse kkom til mig inden jeg fik sagt farvel til damen for fod behandling.
HN: Hvis du ikke har fået mail endnu kl. 12,30, så syntes jeg du skal ringe.
HN:Hvorfor mon de vilo have, at man skal være i airport min. 4 timer før afgang.

Ja, jeg har tænkt mig at ringe til dem igen.

Angående dit sidste spørgsmål:
Når nu slagsmålene blandt passagererne om, hvem der kom først er overstået, starter Thai jo så med en blank passagerliste. Jeg kender ikke deres rutiner, men det kan være, at det tager ekstra lang tid i forhold til en normal afgang, hvor de fleste passagerer til afgangen allerede er på listen.

I øvrigt har Thai Airways ændret ordlyden på den danske hjemmeside, nu hedder det:
" The extra flights will not be available in the reservation systems.
"

Nu har Thai airways så endelig lavet en opdatering på den internationale hjemmeside, der siger:
"
Important information

Thai Airways International advises customers to call the numbers below to be listed on the above extra flights. Customers are advised not to go to the airport to wait for a departing flight without listing/booking first. No pre-booking is allowed . Passengers must contact any of the centers below for listing.
"
Hvad er mon forskellen på en "listing" og en "booking" ?

De siger, at man ikke skal tage til lufthavnen for at vente på en afgang uden en "listing/booking" , samtidig skriver de: " No pre-booking is allowed"

Man kunne få det indtryk, at Thai Airways har mistet overblikket !
Redigeret af d. 23/04-2010 13:04

rinpoche
En booking på den aktuelle afgang betyder at man har et bekræftet sæde. De der har en booking, er de heldige der bestilte deres billetter inden denne situation.
En listing betyder at man er registreret i amadeus på den aktuelle afgang, men endnu ikke er tildelt et sæde.
Den aktuelle situation taget i betragtning, kunne man lige så godt kalde listing for en wait listing.

rinpoche skrev:
En booking på den aktuelle afgang betyder at man har et bekræftet sæde. De der har en booking, er de heldige der bestilte deres billetter inden denne situation.
En listing betyder at man er registreret i amadeus på den aktuelle afgang, men endnu ikke er tildelt et sæde.
Den aktuelle situation taget i betragtning, kunne man lige så godt kalde listing for en wait listing.

Så lærte jeg noget nyt, tak for det.

rinpoche
Hvis man er i tvivl om sin aktuelle status (wait listed/booket) som passager eller blot vil sikre sig, at flydata er i orden, kan man på [url]www.checkmytrip.com[/url] ved at indtaste sit booking/reservationsnummer og efternavn få tilgang til de aktuelle data i amadeus reservationssystem.

Den turbulente situation taget i betragtning, er det betryggende ved selsyn at forvisse sig om data er korrekte.

mvh

Webmaster
Update: April 23, 2010 15:00 CET

SAS adds extra flights to/from Bangkok to bring customers home
SAS Scandinavian Airlines will add two flights to Bangkok this weekend to get the last remaining stranded customers home. SAS will operate the flights with one additional aircraft to its long-haul fleet.

http://www.sas.dk...tinentale/

Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
rinpoche skrev:
Hvis man er i tvivl om sin aktuelle status (wait listed/booket) som passager eller blot vil sikre sig, at flydata er i orden, kan man på [url]www.checkmytrip.com[/url] ved at indtaste sit booking/reservationsnummer og efternavn få tilgang til de aktuelle data i amadeus reservationssystem.

Den turbulente situation taget i betragtning, er det betryggende ved selsyn at forvisse sig om data er korrekte.

mvh

Det har jeg brugt på tidligere rejser, men det fungerer desværre ikke med Thai Airways bonusbilletter.
Redigeret af d. 23/04-2010 17:04

Spring til debat: