Se indlæg|
OVERLEVELSES ERKLÆRING
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/02-2015 12:50
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Webmaster skrev: Kære alle, Husk nu at idéen med forumet er at vi alle kan hjælpe hinanden herinde og udveksle erfaringer - også gerne uden diverse spydigheder mod hinanden. Én ting er lovgivning, én anden ting er virkelighed. Kun i retten skal/forventes der være balance mellem de to ting, resten af tiden er det en dans på må og få mellem hvad der er rigtigt og forkert. Hvad der er rigtigt er ikke nødvendigvis det der forventes af hver enkelte og ikke nødvendigvis det man skal leve op til for at få det i gennem man vil opnå. Jeg husker f.eks. tydeligt at der man havde et regelsæt i København og et andet i resten af landet om hvad man skulle troppe op med af papirer for at blive gift. Ved ikke om det stadig er sådan, men uanset hvad så burde vi alle være lige for loven og de krav der stilles burde være faste både for alle og uanset hvor man blev krævet oplysningerne. På papiret så det fint ud, men i virkeligheden var det noget rod. Herinde må vi indordne os under det. Fint med infomation om hvordan reglerne er, og fint med information om hvordan man får tingene i gennem i virkeligheden. Begge ting er på en eller anden måde to sider af samme sag. Og det burde ikke kunne udløse spydigheder mod hinanden. Tak Jeg takker. Lige fra starten af denne traad har jeg givet den korrekte oplysning. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/02-2015 12:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Michael. Du kan altid sende en forespørgsel, men myndighederne kan godt hænge i bremsen mht. Svartid. Men de er grundlæggende forpligtet til at svare. Dit udgangspunkt er dog bedre med e-mail idet du kan bevise rettidig fremsendelse. Og som jeg har beskrevet kan myndighederne ikke afvise e-mail som fyldestgørende svarmetode. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/02-2015 12:58
|
Michael Andersen skrev: Er der nogen herinde som bruger borger.dk til at sende leveattest/civilstandserklæringen samt den mht indkomst som kom for 2 uger siden, jeg har nemlig sendt via borger.dk og ikke modtaget en bekræftigelse, så hvordan kan man vide om alt er modtaget og iorden? Jeg havde nemlig sendt med post sidste år og det var ved at gå galt, fordi posten ikke kom frem på trods af at jeg havde kvitering for afsendelsen? Det kunne jo være godt med en email/borger.dk og så en besked på at alt er i orden? Mvh Michael Andersen Jeg skal ikke goere mig klog paa det, men maaske du skulle kommunikere med Udbetaling Danmark og ikke borger.dk. Hvis du e-mailer til faar du en automatisk bekraeftelse samt en indikation om at du kan forvente at modtage svar. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/02-2015 13:05
|
|
Jeg takker. Lige fra starten af denne traad har jeg givet den korrekte oplysning Er der nogensinde nogen, der har betvivlet dette? Problemet har hele tiden været at det er blevet afvist, at der kunne afgives svar på andre måder uden at man kan komme i problemer. Og henledt til webbies kommentarer er sidstnævnte en vigtig information, som jeg ville være ked af gik tabt fordi nogen har behov for at skabe usikkerhed om konkrete rettigheder. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/02-2015 13:25
|
sudsakhon skrev: Jeg takker. Lige fra starten af denne traad har jeg givet den korrekte oplysning Er der nogensinde nogen, der har betvivlet dette? Problemet har hele tiden været at det er blevet afvist, at der kunne afgives svar på andre måder uden at man kan komme i problemer. Og henledt til webbies kommentarer er sidstnævnte en vigtig information, som jeg ville være ked af gik tabt fordi nogen har behov for at skabe usikkerhed om konkrete rettigheder. Saa er der vist ikke mere at sige om det. Jeg har bl.a. naevnt at for ikke at komme i problemer har jeg sendt en scan af diverse attester osv samt en scan af postkvittering for at vaere 100% sikker. Paa intet tidspunkt har jeg givet misvisende informationer og som Web skriver vi er her for at hjaelpe hinanden og det forsoeger jeg at goere indenfor de omraader jeg mener jeg har kendskab til. Med venlig hilsen. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/02-2015 14:27
|
|
Jo HB Jeg synes at det er fint at du giver dit udmærkede besyv med Men det er et problem, at du uden at have en ide om konsekvenserne får mudret informationer til, som kan komme mange til nytte, bare for at lave lidt støj. Jeg forstår ikke hvorfor du blander dig i noget, som kunne være en rigtig god løsning for mange, men hvor den enkelte kunne være i tvivl om det var tilladt. Hvorfor kan du ikke bare lære af det som du får oplyst, istedet for at kaste dig ud i eben tptåbelig diskussion, hvor du ingen kompetencer har. Min dag ødelægges ikke, men det er ikke fair overfor folk, som er i tvivl om deres rettigheder. Jeg har tilbudt at sende en bog på pdf om grundlæggende juridiske begreber. Det er både du og alle andre stadig velkommen til at benytte sig af. Du har rigtig mange gode indlæg, men lad dog være med at afvise konkrete oplysninger uden at du kender faget. Når jeg skriver noget her på forum, er det noget man i så fald kan støtte ret på. Medmindre der er tale om et område, som beror på en konkret vurdering. Dette oplyser jeg naturligvis i situationen. Og ja. Jeg giver ofte også den legale baggrund for mine oplysninger. Det tilfredsstiller to hensyn. Gider man ikke forstå baggrunden, kan man læse selve oplysningen. Men vil man forstå baggrunden, eller er man interesseret i hvorfor det forholder sig sådan, er der mulighed for dette også. Slutteligt svarer jeg gerne på uddybninger. Og, nej. Jeg er ikke altvidende. Men når man taler byggeri med en murer, skal man ikke undre sig over at der tales mursten og mørtel. Og legale forhold er ikke op til subjektiv diskussion, hvor der kan være flere meninger. For så er vi ovre i den konkrete vurdering, og så skal jeg nok skrive det. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 10/02-2015 14:44
|
sudsakhon skrev: Jo HB Jeg synes at det er fint at du giver dit udmærkede besyv med Men det er et problem, at du uden at have en ide om konsekvenserne får mudret informationer til, som kan komme mange til nytte, bare for at lave lidt støj. Jeg forstår ikke hvorfor du blander dig i noget, som kunne være en rigtig god løsning for mange, men hvor den enkelte kunne være i tvivl om det var tilladt. Hvorfor kan du ikke bare lære af det som du får oplyst, istedet for at kaste dig ud i eben tptåbelig diskussion, hvor du ingen kompetencer har. Min dag ødelægges ikke, men det er ikke fair overfor folk, som er i tvivl om deres rettigheder. Jeg har tilbudt at sende en bog på pdf om grundlæggende juridiske begreber. Det er både du og alle andre stadig velkommen til at benytte sig af. Du har rigtig mange gode indlæg, men lad dog være med at afvise konkrete oplysninger uden at du kender faget. Når jeg skriver noget her på forum, er det noget man i så fald kan støtte ret på. Medmindre der er tale om et område, som beror på en konkret vurdering. Dette oplyser jeg naturligvis i situationen. Og ja. Jeg giver ofte også den legale baggrund for mine oplysninger. Det tilfredsstiller to hensyn. Gider man ikke forstå baggrunden, kan man læse selve oplysningen. Men vil man forstå baggrunden, eller er man interesseret i hvorfor det forholder sig sådan, er der mulighed for dette også. Slutteligt svarer jeg gerne på uddybninger. Og, nej. Jeg er ikke altvidende. Men når man taler byggeri med en murer, skal man ikke undre sig over at der tales mursten og mørtel. Og legale forhold er ikke op til subjektiv diskussion, hvor der kan være flere meninger. For så er vi ovre i den konkrete vurdering, og så skal jeg nok skrive det. Det er utroligt. Hvilke informationer bliver "mudret til" hvis man giver de korrekte informationer ? Hvis der er nogen som blander sig saa kan det kun vaere Sudsakhon og han blander sig i noget han ikke har kendskab til eller kompetance til. Jeg giver de korrekte oplysninger og det kan man vist ikke kalde for at "blande sig". Jeg er blevet svinet til, blevet bedt om at tage klovnekostume paa samt en roed klovnenaese og saa underholde boern paa et hospital. Vorherre bevares. Sudsakhon kom nu med den undskyldning og vis dig som et mandfolk. Tak. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 10/02-2015 14:46
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 302 |
Nu var det bare fordi jeg søgte på nettet, og der kommer dette frem mht at kontakte udbetaling Danmark! Kontakt Udbetaling Danmark - Borger.dk https://www.borge...ntakt.aspx Udbetaling Danmark er en offentlig myndighed, der har ansvaret for udbetaling af en række offentlige ydelser. Mvh Michael da den hugoboerge skrev: Michael Andersen skrev: Er der nogen herinde som bruger borger.dk til at sende leveattest/civilstandserklæringen samt den mht indkomst som kom for 2 uger siden, jeg har nemlig sendt via borger.dk og ikke modtaget en bekræftigelse, så hvordan kan man vide om alt er modtaget og iorden? Jeg havde nemlig sendt med post sidste år og det var ved at gå galt, fordi posten ikke kom frem på trods af at jeg havde kvitering for afsendelsen? Det kunne jo være godt med en email/borger.dk og så en besked på at alt er i orden? Mvh Michael Andersen Jeg skal ikke goere mig klog paa det, men maaske du skulle kommunikere med Udbetaling Danmark og ikke borger.dk. Hvis du e-mailer til faar du en automatisk bekraeftelse samt en indikation om at du kan forvente at modtage svar. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/02-2015 15:10
|
|
Ipos at ATP. Dk er den mest nærliggende at sende til. Mest af nemheds grunde. Men det udgør ikke det store problem i virkeligheden, da dette er et af mange afdelinger i udbetaling Danmark. Men det giver selvfølgelig mindst støj med korrekt mail adresse. Skulle det ulykkelige ske, og du fik sendt til helt forkert myndighed, og man opdager det for sent, er alt håb ikke ude. Offentlige myndigheder har pligt til at viderebringe til rette modtager. En leveattest er ret åbenlys, hvis den modtages et hel andet sted. Eksempelvis i et ministerium eller en tilfældig kommune. men det er ikke i sidstnævnte sikkert at man kan støtte ret på princippet. Men med udbetaling Danmark er man in house og der kan du være helt rolig |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 10/02-2015 18:32
|
|
Kære hugoboerge Jeg skal være så pædagogisk jeg kan, trods jeg har skrevet dette mange gange allerede Hvilke informationer bliver "mudret til" hvis man giver de korrekte informationer ? Læs indlæg #148 igen ;-) Hvis der er nogen som blander sig saa kan det kun vaere Sudsakhon og han blander sig i noget han ikke har kendskab til eller kompetance til. Det har du skrevet mange gange før, men hvordan afgør du min kompetence? Hvilke forudsætninger har du for det? Altså bortset fra at nævne min "alder" (en lille bonusoplysning er, at mit borgerlige navn heller ikke er "Sudsakhon") Andre argumenter er at man ikke er pensionist eller bosat i Thailand Er dette baggrunden for vurdering af manglende kendskab og kompetence? Din subjektive mening om mig er underordnet, da det ikke drejer sig om mig. Men om det, som jeg formidler. De legale principper, jeg har redegjort for er ikke anderledes om det er Kong Hans eller Jørgen Hattemager, som formidler dem. Og da min person således ikke er interessant i denne sammenhæng, kunne du jo diskutere på et fagligt plan? En ting vil jeg dog gerne indrømme. Nemlig den finke, der røg af panden, i frustration over din nævenyttige argumentresistens: Bemærkningen om "klovnekostume paa samt en roed klovnenaese" var måske lige frisk nok, og det vil jeg gerne undskylde. |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 10/02-2015 18:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
hugoboerge skrev: sudsakhon skrev: Jo HB Jeg synes at det er fint at du giver dit udmærkede besyv med Men det er et problem, at du uden at have en ide om konsekvenserne får mudret informationer til, som kan komme mange til nytte, bare for at lave lidt støj. Jeg forstår ikke hvorfor du blander dig i noget, som kunne være en rigtig god løsning for mange, men hvor den enkelte kunne være i tvivl om det var tilladt. Hvorfor kan du ikke bare lære af det som du får oplyst, istedet for at kaste dig ud i eben tptåbelig diskussion, hvor du ingen kompetencer har. Min dag ødelægges ikke, men det er ikke fair overfor folk, som er i tvivl om deres rettigheder. Jeg har tilbudt at sende en bog på pdf om grundlæggende juridiske begreber. Det er både du og alle andre stadig velkommen til at benytte sig af. Du har rigtig mange gode indlæg, men lad dog være med at afvise konkrete oplysninger uden at du kender faget. Når jeg skriver noget her på forum, er det noget man i så fald kan støtte ret på. Medmindre der er tale om et område, som beror på en konkret vurdering. Dette oplyser jeg naturligvis i situationen. Og ja. Jeg giver ofte også den legale baggrund for mine oplysninger. Det tilfredsstiller to hensyn. Gider man ikke forstå baggrunden, kan man læse selve oplysningen. Men vil man forstå baggrunden, eller er man interesseret i hvorfor det forholder sig sådan, er der mulighed for dette også. Slutteligt svarer jeg gerne på uddybninger. Og, nej. Jeg er ikke altvidende. Men når man taler byggeri med en murer, skal man ikke undre sig over at der tales mursten og mørtel. Og legale forhold er ikke op til subjektiv diskussion, hvor der kan være flere meninger. For så er vi ovre i den konkrete vurdering, og så skal jeg nok skrive det. Det er utroligt. Hvilke informationer bliver "mudret til" hvis man giver de korrekte informationer ? Hvis der er nogen som blander sig saa kan det kun vaere Sudsakhon og han blander sig i noget han ikke har kendskab til eller kompetance til. Jeg giver de korrekte oplysninger og det kan man vist ikke kalde for at "blande sig". Jeg er blevet svinet til, blevet bedt om at tage klovnekostume paa samt en roed klovnenaese og saa underholde boern paa et hospital. Vorherre bevares. Sudsakhon kom nu med den undskyldning og vis dig som et mandfolk. Tak. Hvorfor pokker skulle sudsakhon da give dig en undskyldning ? Fordi du opfører dig som en komplet tåbe ? (Ja ja webmaster, jeg har læst, hvad du har skrevet, men der må sgu da være grænser for, hvor meget vrøvl fra hugoboerge, vi skal acceptere !) Nu er der nok flere end jeg selv, der har bemærket, at du tilsyneladende er ret glad for "den kære leder" i Thailand, general Prayuth. Og hvis overlevelseserklæringen havde været fra ham, var der nok ikke tvivl om, at man bare skulle parere ordre og gøre, som der blev skrevet, for sådan er situationen lige nu i Thailand. Men Udbetaling Danmark residerer ikke i Thailand ! Det er en dansk offentlig myndighed, og danske myndigheder har ikke ret til at opføre sig som en thailandsk diktator ! De er underkastet en række regler, skrevne og uskrevne, og det er det, sudsakhon har skrevet om. Og nu har du så med dine kommentarer fået malet dig selv op i et hjørne, og stædig, som du åbenbart er, fortsætter du bare i samme stil: ikke se, ikke høre,, det er mig, der har ret, og sudsakhon er ikke pensionist, ergo ved han ingenting ! Du er til grin ! ( men så er du da noget ) |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/02-2015 02:51
|
OleH skrev: hugoboerge skrev: sudsakhon skrev: Jo HB Jeg synes at det er fint at du giver dit udmærkede besyv med Men det er et problem, at du uden at have en ide om konsekvenserne får mudret informationer til, som kan komme mange til nytte, bare for at lave lidt støj. Jeg forstår ikke hvorfor du blander dig i noget, som kunne være en rigtig god løsning for mange, men hvor den enkelte kunne være i tvivl om det var tilladt. Hvorfor kan du ikke bare lære af det som du får oplyst, istedet for at kaste dig ud i eben tptåbelig diskussion, hvor du ingen kompetencer har. Min dag ødelægges ikke, men det er ikke fair overfor folk, som er i tvivl om deres rettigheder. Jeg har tilbudt at sende en bog på pdf om grundlæggende juridiske begreber. Det er både du og alle andre stadig velkommen til at benytte sig af. Du har rigtig mange gode indlæg, men lad dog være med at afvise konkrete oplysninger uden at du kender faget. Når jeg skriver noget her på forum, er det noget man i så fald kan støtte ret på. Medmindre der er tale om et område, som beror på en konkret vurdering. Dette oplyser jeg naturligvis i situationen. Og ja. Jeg giver ofte også den legale baggrund for mine oplysninger. Det tilfredsstiller to hensyn. Gider man ikke forstå baggrunden, kan man læse selve oplysningen. Men vil man forstå baggrunden, eller er man interesseret i hvorfor det forholder sig sådan, er der mulighed for dette også. Slutteligt svarer jeg gerne på uddybninger. Og, nej. Jeg er ikke altvidende. Men når man taler byggeri med en murer, skal man ikke undre sig over at der tales mursten og mørtel. Og legale forhold er ikke op til subjektiv diskussion, hvor der kan være flere meninger. For så er vi ovre i den konkrete vurdering, og så skal jeg nok skrive det. Det er utroligt. Hvilke informationer bliver "mudret til" hvis man giver de korrekte informationer ? Hvis der er nogen som blander sig saa kan det kun vaere Sudsakhon og han blander sig i noget han ikke har kendskab til eller kompetance til. Jeg giver de korrekte oplysninger og det kan man vist ikke kalde for at "blande sig". Jeg er blevet svinet til, blevet bedt om at tage klovnekostume paa samt en roed klovnenaese og saa underholde boern paa et hospital. Vorherre bevares. Sudsakhon kom nu med den undskyldning og vis dig som et mandfolk. Tak. Hvorfor pokker skulle sudsakhon da give dig en undskyldning ? Fordi du opfører dig som en komplet tåbe ? (Ja ja webmaster, jeg har læst, hvad du har skrevet, men der må sgu da være grænser for, hvor meget vrøvl fra hugoboerge, vi skal acceptere !) Du er til grin ! ( men så er du da noget )Leveattesten skal fremsendes per brev. Er det vroevl ? Nej, det er saamaend den instruktion som er blevet givet og saadan er det. Er det at opfoere sig som en komplet taabe at give det rigtige svar/raad paa en forespoergsel ? Saa jeg ved ikke hvem der er til grin men det er ikke mig. OleH du maa have en rigtig god dag. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 11/02-2015 05:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
hugoboerge skrev: Leveattesten skal fremsendes per brev. Er det vroevl ? Nej, det er saamaend den instruktion som er blevet givet og saadan er det. Er det at opfoere sig som en komplet taabe at give det rigtige svar/raad paa en forespoergsel ? Det er ikke det rigtige svar, eftersom du fremstiller det som SKAL - altså: andre metoder er ikke tilladt. Det er blevet påvist flere gange, at det er forkert, men du fortsætter i samme rille igen og igen. Du har desuden flere gange brokket dig over, at folk, som ikke er pensionister, og som ikke bor fast i Thailand, blander sig i debatten - du har især været efter sudsakhon. Du har helt misforstået det. Dette er ikke et spørgsmål om at bo i Thailand eller om at være pensionist. Det er et juridisk og forvaltningsretligt spørgsmål. Begge dele er noget som sudsakhon er den helt rette til at besvare. Det er DIG, som blander sig i noget, som du - helt tydeligt - ikke har forstand på. Ikke at man behøver at være juridisk uddannet for at svare i tråden, blot for at påvise, at hvis nogle skal diskvalificeres på grund af manglende kvalifikationer, er det altså dig og ikke sudsakhon. |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 11/02-2015 08:01
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
Kæft i slår snart amagerdrengen rekord med at ødelægge tråedene.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 11/02-2015 08:59
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Tidligere aar accepterede IPOS aabenbart at man e-mailede leveattesten og civilstandsattesten, selv om de skrev at man skulle sende den pr. post. I aar har IPOS saa aendret skemaet og skriver tydeligt at man skal returnere skemaet i den medsendte konvolut. Det er ligesom nye toner og kan man bare sidde det overhoerigt? Kan man saa ikke ogsaa sidde IPOS's udmelding om at hvis de ikke modtager skemaet retur inden tidsfristen, saa stopper de pensionen og man faar ikke de manglende maaneder udbetalt, naar man engang faar samlet sig sammen til at indsende skemaet? Det er jo pensionister det drejer sig om og hukommelsen kan jo vaere nedsat. Adskillige modtager heller ikke brevet, da postvaesenet her i Thailand og nok ogsaa i andre lande ikke er for stabilt og sende i e-boks vil IPOS ikke, saa indsendelsen kan jo smutte. Er der nogen paa Portalen, som har vaeret ude for at indsende for sent og er I saa blevet rykket? og har IPOS stoppet pensionen? Hvilken hjemmel kan IPOS have til saa skrappe foranstaltninger? Jeg haaber sudsakhon kan hjaelpe med besvarelse af nogle af mine ??? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/02-2015 09:45
|
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge skrev: Leveattesten skal fremsendes per brev. Er det vroevl ? Nej, det er saamaend den instruktion som er blevet givet og saadan er det. Er det at opfoere sig som en komplet taabe at give det rigtige svar/raad paa en forespoergsel ? Det er ikke det rigtige svar, eftersom du fremstiller det som SKAL - altså: andre metoder er ikke tilladt. Det er blevet påvist flere gange, at det er forkert, men du fortsætter i samme rille igen og igen. Du har desuden flere gange brokket dig over, at folk, som ikke er pensionister, og som ikke bor fast i Thailand, blander sig i debatten - du har især været efter sudsakhon. Du har helt misforstået det. Dette er ikke et spørgsmål om at bo i Thailand eller om at være pensionist. Det er et juridisk og forvaltningsretligt spørgsmål. Begge dele er noget som sudsakhon er den helt rette til at besvare. Det er DIG, som blander sig i noget, som du - helt tydeligt - ikke har forstand på. Ikke at man behøver at være juridisk uddannet for at svare i tråden, blot for at påvise, at hvis nogle skal diskvalificeres på grund af manglende kvalifikationer, er det altså dig og ikke sudsakhon. Hr. Kim Ludvigsen, ordret staar der 'DU SKAL SENDE LEVEATTESTEN I VEDLAGTE SVARKURVERT" og saagar paa engelsk "You must return the life certificate in the enclosed envelope" Mht kvalifikationer er jeg fuldt ud kvalificeret ud i leveattester for dem har jeg snart faaet sendt en del af og PER BREV som anmodet. Jeg beklager jeg har paa intet tidspunkt misforstaaet noget som helst. Traaden drejer sig om fremsendelse af en leveattest og foelge de instrukser der er anfoert. Det er meget enkelt. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/02-2015 10:26
|
Jeg vil lige naevne at Udbetaling Danmark sender en paamindelse ud per udgangen af marts maaned. Det gjorde de ihvertfald sidste aar. Saa lidt service er der. Dvs hvis postservice er perfekt er der stadigvaek tid til at fremsende foer 30.april. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 11/02-2015 10:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
LOOL ! KONGE kommentar ! |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/02-2015 14:52
|
|
Hej Conrad Der er forskel på at overholde en tidsfrist og afgivelse af svar indenfor denne frist. Hjemlen, som du spørger om findes i LBK nr 10 af 12/01/2015 ,(pensionsloven) der i §33, stk. 3 angiver: Retten til pension ophører med virkning fra dagen efter pensionistens dødsfald Modtages leveattesten ikke indenfor tidsfristen, stoppes pensionen som beskrevet I samme lov findes hjemlen til genoptagelse af pension, hvis det dokumenteres, at pensionisten er ikke er død. Svar på henvendelse, derimod (leveattesten) reguleres i forvaltningsloven og de ulovhjemlede forvaltningsretlige principper. Allerede for lang tid siden, i svarene omkring #148 bliver sidstnævnte beskrevet, hvor en anden bruger, fotofreak, kom med en meget morsom betragtning Det er meget vigtigt, du bruger den attest, du har fået tilsendt med posten, for den har en stregkode med dine personlige oplysninger. Hvis du ikke bruger den, så skal vi f.eks. til at indtaste dit navn og cpr no. manuelt, og ærlig talt, så har vi andre fornuftige ting til at få vores tid til at gå med (f.eks Facebook, Twitter og TP) Der skal også være tid til at lakere negle, så brug derfor kun attesten nedenfor, hvis du ikke har modtaget en med posten. Hvis du ikke gider læse hele smøren , så bare læs konklusionen Fotofreak Det er faktisk lige hovedet på sømmet, om end de nok ikke er enige med dig i de offentlige forvaltninger om at have så meget tid ;-) Der er skam også en juridisk forklaring på hvorfor du har helt ret i dit indlæg Når nu hugoboerge glædeligvis er hold op med at gøre sig til grin med de dybt underlige argumenter, er det måske en god ide lige at summere op. Så ingen er i tvivl om deres rettigheder eller hvordan man skal forholde sig, hvis man ikke lige får sendt den leveattest af sted efter den trykte plan og returkuvert. Den noget korte version er, at myndighederne lige i dette tilfælde godt kan foretrække en speciel henvendelsesprocedure. Men kan ikke nægte at modtage ad anden vej, såfremt det er tilstrækkeligt godtgjort at man har ret til fortsat pension. Altså at være i live Hvis man ikke gider at høre den teoretiske begrundelse hvorfor det er sådan, kan man stå af her, og lade være at læse videre. Jeg har dog med vilje kun nævnt Forvaltningsloven, og ikke gået i detaljer med en dybere forklaring af de grundlæggende forvaltningsretlige principper. Det ville forvirre mere end det gavner, hvis man ikke kan overskue sagsområdet. Hovedområdet for de forvaltningsretlige grundsætninger er traditionel myndighedsudøvelse - dvs. særligt udstedelse af egentlige forvaltningsakter. Da retsgrundsætningerne er baseret på generelle tankegange, der præger forvaltningsretten i almindelighed, vil de dog også i et vist omfang kunne anvendes som udfyldende fortolkningsregler ved forvaltningsaftaler og faktisk forvaltningsvirksomhed. Wiki giver en god oversigt : http://da.wikiped... Det er i Forvaltningsloven og de ulovhjemlede grundsætninger, der regulerer området, og det er her fortolkningen skal foretages. jeg vil give et konkret eksempel, der viser hvordan man bliver tvunget ud i fortolkning, og det er ikke tilstrækkeligt bare at læse teksten under billedet i en henvendelse, og derefter tro at man har dækket hele retsområdet. Hvad ville der ske, hvis en pensionist kom ud for en ulykke og lå i koma? Eller lå for døden når der skulle indsendes f.eks. leveattest (lidt søgt, men det er konkrent interessant for at forklare fortolkningen) Hvornår kan denne pensionist ikke mere modtage pension? Det er jo nemt nok, indtil den dag døden indtræffer. Men ligger vedkommende i koma vil myndighederne være nødt til at acceptere en alternativ måde at etablere identifikation. Der vil pensionen ikke være afhængig af en speciel metode. Så kan man hævde, at det er en så speciel situation, at myndighederne er nødt til at afvige fra normal procedure. Det kan de kun, hvis de har hjemmel til det. Ellers er der lukket. Det har derfor intet at gøre med hvad man synes er "fair". Der kræves hjemmel (kaldes legalitetsprincippet) Myndighederne må ikke opfinde en "særregel", der bruges på Hr. X, fordi det er synd for ham. Leveattesternes formål er at etablere identifikation, således at videre udbetaling overholder andre love. Her kan myndighederne godt foretrække en metode, men ikke nægte at modtage ad anden vej. Der er nemlig ikke tale om en ansøgning,men et svar/henvendelse. Og der er ikke hvad man kalder "formkrav". Det kunne i teorien foretages på en serviet. Hvis de korrekte oplysninger fremgår af teksten. Har nogen interesse i hvordan love (skrevne og uskrevne) fortolkes, og hvordan man finder rundt i begreberne, har jeg en glimrende bog: Juridisk metode for begyndere (den er meget let læst og bruges for interesserede og for førsteårs jurastuderende) Send en PM med email, så sender jeg en pdf. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 11/02-2015 15:39
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
@sudsakhon, Tak for svaret, det blev jeg klogere af, men jeg har endnu noget jeg gerne vil have om du kan tydeliggoere: Jeg bor paa Phuket og saa skulle man jo tro at naar IPOS skrev til mig, saa fik jeg brevet, men det goer jeg mindre end halvdelen af gangene og de breve jeg faar er mellem 2 og 3 maaneder undervejs. Jeg har derfor igennem lang tid forsoegt at faa IPOS til at sende i e-boks eller bare alm. e-mail, men e-boks vil de ikke bruge og alm. e-mail, maa de ikke bruge, da der kan vaere personlige oplysninger i brevet. Jeg bliver jo aeldre og husker ikke saa godt som foer og det bliver nok endnu vaerre, saa det er virkeligt et problem for mig, at jeg en dag glemmer at sende leveattest fordi jeg ikke fik brevet med attesten og folkepensionen saa stopper. De 4 andre steder jeg faar pension fra, har ingen problemer med at sende en alm. e-mail og nogle bruger e-boks, saa her faar jeg altid korrespondancen. Borgere er tvunget til at have e-boks, men myndigheder kan aabenbart goere som de har lyst til. Og kan de saa det? Tak for den tilsendte fil, den vil jeg starte paa imorgen. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.