Se indlæg
 Udskriv debat
Danske pensionister i Pattaya svindler med pensionen
hugoboerge
taxidriver990 skrev:

Hej Badedyret

Det er virkelig godt skrevet
Desvaerre tror jeg mange af dem som har laengre til pension end de kan regne ud selv, ikke deler din opfattelse,
de vil vaerne om sit eget

Men altid rart naar uligheder bliver udjaevnet og forskelle blive rettet til ligheder.
Og politikere kan selvfoelgelig aendre loven, men hvorfor skulle de have nogle intresse idet ?
Det vil kraeve en hel del lobby arbejde at finde nogen der bare vil stille forslag om aedring af vilkaarene for udbetaling af pension uden for EU's graenser

Og naar vi hyler som ulve her saa er vi ihvertfald ikke med til at skabe en saglig debat
Ved ikke om organisationer som aeldresagen eller lignende har intresse i at tage sagen op,

Jeg har bragt forskelsbehandlingen op for Aeldresagen for et par aar siden. De var foerst hurtige med at svare med at de havde overbragt min forespoergsel til deres juridiske afdeling. Saa gik der rigtig LANG tid saa jeg maatte rykke for svar. Svaret var at "forskelsbehandling af pensionister i udlandet var ikke paa deres agenda lige for oejeblikket". Og de kalder sig for "Aeldresagen" !!!!!! Det eneste de interesserer sig for er at faa saa mange penge ind i kontingent som overhovedet muligt og saa ellers fedte for de rige pensionister i Spanien som er i Spanien om vinteren og i Danmark om sommeren.

taxidriver990
Hugoboerge jeg er ikke et oejeblik i tvilv om at du har ret.

Derfor tror jeg ogsaa at haabet om at reglerne bliver aendret er meget smaa.
Har ogsaa svaert ved at se hvilket parti eller for den sag skyld hvilken politiker der vil bruge tid paa relativt faa pensionister uden for EU, der vel alligevel ikke kan stemme paa vedkommende ( mener jeg har ret i den antagelse )
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Skeptikeren
hugoboerge, nøjagtig min opfattelse. Havde samme oplevelse da jeg skrev den gang i pensionisttråden.

Og som taxi skriver - der sker ikke en skid, nemlig af samme grund, alle der bestemmer på diverse niveauer har planlagt deres otium til Spanien og Sydfrankrig.

Men de får måske også en kedelig oplevelse med al den økonomiske uro omkring Sydeuropa. Spanien er jo forvejen ikke særlig billig at leve i.

Skeptikeren
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
taxidriver990
Jeg har proevet at finde ud af hvem ( hvliket parti ) som vil hjaelpe til med at forskellen paa mulighederne for pension i uden for EU aendres, saa det er muligt at faa andet end grundbeloebet som folkepensionist i Thailand.

Som udgangspunkt har jeg har jeg skelnet til hvad som er blevet naevnt i debatten; bl.a :

Poom skrev:det kan da godt være at det er uretfærdigt. men der er nok en grund til det med alt den der EU lovgivning der er. så kan man stemme på dem der vil ud af EU.
Dansk Folkeparti for eksempel.
Det kunne du starte med at gøre. var vi nok kunne vi melde os ud og du bliver så ikke uretfærdigt behandlet mere

DF's EU politik
Dansk Folkeparti er tilhænger af et åbent og demokratisk samarbejde med frie og selvstændige lande i Europa.

Men vi er modstandere af udbygningen af Den Europæiske Union, og vi bekæmper alle forsøg på at skabe en europæisk forbundsstat, således som de hidtidige EU-traktater har taget sigte på. En forbundsstat flytter magten væk fra de europæiske folk og indfører et elitestyre, som kun formelt er demokratisk og under alle omstændigheder meget langt fra borgerne.

Dansk Folkeparti vil fastholde de fire forbehold overfor Maastricht-traktaten, som blev fastlagt ved folkeafstemningen i 1993, og som folkeafstemningen om euroen i september 2000 bekræftede for 3. fase af EU´s Økonomiske og Monetære Unions vedkommende.

Ikke et ord om udmeldelse...

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kim Ludvigsen
Det vil jo heller ikke hjælpe at blive meldt ud af EU. Det kunne måske fjerne forskelsbehandlingen mellem nogle lande (ikke alle), men det ville ikke betyde flere penge til dem i Thailand, det ville betyde færre penge til dem i nogle af EU-/EØS-landene.

På samme måde som politikerne nu fjerner noget af forskelsbehandlingen ved førtidspension. Ikke ved at sætte beløb op, men ved at sætte beløb ned.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
poom
og pointen er?

taxidriver990
Poom,....

du skriver i dit eget indlaeg at hvis man vil have aendret EU-reglerne om folkepension udenfor EU kan man melde sig ind i et parti der vil ud af EU og du skriver selv DF...

Men pointen er at du bare slynger ord ud uden at have hold i det du skriver...
Laes DF's hjemmeside ikke et ud om at de vil ud af EU..

Som bare BS fra din side...

Ikke en dyt sagligt, men direkte falskt
Beklager at jeg kigger paa hvad du skriver, men maaske du ogsaa selv skulle goere det saa det blev en debat paa facta og ikke fantasi...

Ioevrigt... hvem og hvor staar at det er EU regler at man ikke kan faa andet end folkepensionens grundbeloeb i Thailand

natty
taxidriver990 skrev:

Ioevrigt... hvem og hvor staar at det er EU regler at man ikke kan faa andet end folkepensionens grundbeloeb i Thailand

Det kan jeg da svare på Grin
Ingen steder, da det rager EU en høstblomst, ellers var der jo så heller ikke forskellige regler vedr. pension, sygesikring osv i 3 land.

Man kan brokke sig meget over EU og deres regler, men lige det har de altså intet med at gøre.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

taxidriver990
Desvaerre Natty....ikke dig der skal svare, det er et paastulat Poom har slynget ud i en traad, saa regner med at han ved det, saa vil jeg da gerne laese naermere om det

Men jeg vil give dig ret alligevel... EU couldn't care less

Jeg synes bare det er for let at slynge rundt med paastande og sige at dem der undersoeger sagerne kvaeulere...

Var der ikke engang et TV program der hed " Op til bevis " ( tror det var svensk )
Det skulle her gaelder her... Bevis eller tie

poom
jamen taxidriver990 er det ikke DIG der vil have mere og går i selvsving over ontrolteamet. selvom det handler om noget helt andet

og jeg forstår ikke lige hvad du vil have bevis for
troede det var dig der vidste alt om love her
eller er det også en tom bøtte?

Skeptikeren
Poom nu må du sku tage dig sammen! At have samme beløb i pension som i alle andre lande er vel en menneskeret for danske pensionister? Og det har IKKE en skid med Kontrolteamet at gøre!

Kontrolteamet skulle/skal undersøge evt. snyd. De har så fundet nogle få der er gifte selv om de har opgivet status som enlig. Hvordan teamet har fundet ud af det via el- og vandregning er mig en gåde. Og det regnestykker der er kommet frem at beløbet der er snydt for går lige fra 1.2 til nu mere end 3 mill. iflg Politiken, ja så forstår jeg ikke tallet omkring herboende enlige pensionister på grundbeløb kontra gifte. Det er altså omkring 2.500 DKK vi taler om per måned = ca. 30.000 årligt. Vil det sige at de har fundet ca. 100 der har snydt på den måde?

Du har selv, nu i flere indlæg, efterspurgt os herboende hvorfor vi ikke anmelder. Hvem skal vi anmelde? Tror du virkelig at der er nogen der sidder på offentlig værtshus og praler med at de er socialbedragere? Jeg selv kommer slet ikke på disse danskersteder så min viden om dem er utrolig lille, men jeg kan jo i min dagligdag følge med i bysladderen på diverse sladrebænke rundt i byen og så se mig omkring og konstatere, hvem der som pensionist lige pludselig kører rundt i en stor vogn. Dem er der nu ingen af.

Hvad gør du selv i den henseende? Hvis dit kendskab til Thailand og herboende danskere er så stort som du antyder, så må du da kunne gå til myndigheder hjemme i Køvenhavnstrup og anmelde?

At en del her på sitet antyder at du lyder noget ung og uerfaren er nok grundet at du formulerer dig på en meget ung og naiv måde.

Skeptikeren

PS! helt uden får trådens emne: Poom kan du ikke give mig navnet på den mand/pige du har i din Avartar. Kan huske historien i pressen om hans kønsskifte og hans musik men jeg kan ikke komme på navnet.

hugoboerge
Skeptikeren skrev:

Poom nu må du sku tage dig sammen! At have samme beløb i pension som i alle andre lande er vel en menneskeret for danske pensionister? Og det har IKKE en skid med Kontrolteamet at gøre!

Kontrolteamet skulle/skal undersøge evt. snyd. De har så fundet nogle få der er gifte selv om de har opgivet status som enlig. Hvordan teamet har fundet ud af det via el- og vandregning er mig en gåde. Og det regnestykker der er kommet frem at beløbet der er snydt for går lige fra 1.2 til nu mere end 3 mill. iflg Politiken, ja så forstår jeg ikke tallet omkring herboende enlige pensionister på grundbeløb kontra gifte. Det er altså omkring 2.500 DKK vi taler om per måned = ca. 30.000 årligt. Vil det sige at de har fundet ca. 100 der har snydt på den måde?

Du har selv, nu i flere indlæg, efterspurgt os herboende hvorfor vi ikke anmelder. Hvem skal vi anmelde? Tror du virkelig at der er nogen der sidder på offentlig værtshus og praler med at de er socialbedragere? Jeg selv kommer slet ikke på disse danskersteder så min viden om dem er utrolig lille, men jeg kan jo i min dagligdag følge med i bysladderen på diverse sladrebænke rundt i byen og så se mig omkring og konstatere, hvem der som pensionist lige pludselig kører rundt i en stor vogn. Dem er der nu ingen af.

Hvad gør du selv i den henseende? Hvis dit kendskab til Thailand og herboende danskere er så stort som du antyder, så må du da kunne gå til myndigheder hjemme i Køvenhavnstrup og anmelde?

At en del her på sitet antyder at du lyder noget ung og uerfaren er nok grundet at du formulerer dig på en meget ung og naiv måde.

Skeptikeren

PS! helt uden får trådens emne: Poom kan du ikke give mig navnet på den mand/pige du har i din Avartar. Kan huske historien i pressen om hans kønsskifte og hans musik men jeg kan ikke komme på navnet.

Om man er gift eller ej saa faar man kun grundbeloebet udbetalt naar man bor i Thailand eller er der noget jeg har misforstaaet ? Mvh

taxidriver990
Pensionsloven i sin helhed. ( OBS paragraf 3 )
( Bemaerk at det er dansk lovgivning og ikke EU )

https://www.retsi...?id=142132

Det er dansk ide / paafund / whatever / at pensionister uden for EU ikke skal have andet en grundbeloebet.
At man kan tage tillæg med til EU/EØS lande skyldes helt sikkert krav fra EU.

Hvad DF laver paa sit landsmoede ved jeg inget om, men deres partiprogram ligger offentligt tilgaengeligt paa nettet;
der staar ikke et ord om ud af EU
Punkt no 9 i arbejdsprogram :

http://www.danskf..._Union.asp

Som vaelger er det vel ret relevant at vide hvad som er sandt, det Poom paastaar eller det som partiet selv skriver.
Men maaske de gerne vil foere de danske vaelgere bag lyset.
DF naevner andetsteds at de er modstander af EU, men ikke at DF oensker udmeldelse, og ioevrigt er den bedste maade til at kaempe mod noget er vel at goere det indefra.

Angaaende mig selv, saa har jeg i en traad skrevet at jeg er 49 og ikke regner med at skulle modtage pension fra DK
Et valg som jeg selv har truffet og staar fast ved, jeg vaelger at bo herude.

Det eneste jeg gaar i selvsving over at du ( Poom )ikke kommer med noget konkret ....

Kontrolteams er da velkomne, som laenge de bevaeger sig inde for den til enhver tid gaeldende lovgivning.

Og til sidst : ( Fra Pooms parti )
Danmark skal vedblive at være en suveræn stat. Det betyder, at ingen lov eller beslutning må sættes højere end Danmarks Riges Grundlov

Og navnet paa Avatar is Boy ( maaske forkert stavet )

taxidriver990
Det er korrekt HB... ( Du har ikke misforstaaet noget )
Spiller ingen rolle om du har 3 koner eller hvad, som bosat i LOS kan du kun faa grundbeloebet,
det kan ogsaa kun reduceres ved personlig indkomst over 291.200 d.kr

Skeptikeren
Må jeg naivt prøve at spørge:

Kan det snart forklares tydeligere!

og nej HB og Taxi, det er ikke korrekt, hvis du er enlig er dit grundbeløb godt 2.979 DKK højere - og så måske som et supplement til orientering: Af dette grundbeløb skal man så betale min. 27% i skat og 8% sundhedsbidrag.

Og det er der en del af bedrageriet sker: Nogle ganske få har opgivet at de er enlige og TJENER derfor extra ulovligt. Hvordan fanden de så har fundet ud af det ud fra en elregning fatter jeg ikke.

Faldt tilfældigvis i går over et visdomsord af Marie-Louise Paludan:

Frihed vi de stærke have
Lighed kæmper de svage for
Broderskab er der ikke meget rift om!

Skeptikeren
Redigeret af Skeptikeren d. 29/10-2012 05:47

Anonym Bruger
Går man ind på borger.dk og se for grundbeløb for Folkepensionister kan jeg da se at det er samme grundbeløb der udbetales, om man er single eller samlevende..

Der står: Folkepension pr. måned i kr. før skat (2012)

Grundbeløb:
Enlige. 5.713 kr
Gift / Samlevende. 5.713 kr

Men det er nu også det jeg har hørt...
Redigeret af Anonym Bruger d. 29/10-2012 06:21

Kim Ludvigsen
At have samme beløb i pension som i alle andre lande er vel en menneskeret for danske pensionister?

Nej, det er ikke en menneskeret. For dem, der får mindre, kan det synes som en uretfærdighed, men det er op til politikerne at fastsætte den slags, og der kan være både gode og mindre gode grunde til at forskelsbehandle.

Og det regnestykker der er kommet frem at beløbet der er snydt for går lige fra 1.2 til nu mere end 3 mill. iflg Politiken

Som det fremgår tidligere her (eller var det i en anden tråd?), så dækker de forskellige beløb måske over forskellige lande. Desuden er kontrolaktionen ikke afsluttet, så måske man skulle vente på de endelige beløb. Uanset hvad, så er det et anseeligt beløb.

hvis du er enlig er dit grundbeløb godt 2.979 DKK højere

Den havde jeg ikke fanget, og det er jo så nok det mest oplagte sted at snyde, da det er svært for danskere at tjene store penge i Thailand.

Men for at summere op på det hele:

Det er fuldt ud lovligt for staten at forskelsbehandle pensionister i forskellige lande. Og det er fuldt ud lovligt for kontrolteamet at forlange forskellige oplysninger (herunder el-regningen) for at tjekke, om der snydes. Og det er også fuldt ud lovligt for dem at stoppe pensionen, hvis man ikke besvarer deres spørgsmål, herunder om el-regningen.

Så egentlig burde denne lange og flertrådede debat være afsluttet for længe siden.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Peder1968
Som Badedyr også skriver er grundbeløbet det samme. Det er lige meget om du er gift.

Det er tillægget, som du ikke kan få som fastboende i Thailand, der er forskelligt.

Badedyr skrev:
Går man ind på borger.dk og se for grundbeløb for Folkepensionister kan jeg da se at det er samme grundbeløb der udbetales, om man er single eller samlevende..

Der står: Folkepension pr. måned i kr. før skat (2012)

Grundbeløb:
Enlige. 5.713 kr
Gift / Samlevende. 5.713 kr
Men det er nu også det jeg har hørt...

poom
hvad min avatar er og hvor gammel jeg er er stadig meget interessant men hvad rager det jer? og hvad har det med alt det her at gøre?

og hvad mit mener og hvad der nøjagtigt ligger i partiprogrammet er jo morsomt at skulle høre fra folk der ikke er med til at fylde op.og hvad har det med alt det her at gøre?

jag kan bare se at der svinges omkring med flotte ord om menneskeret og grundlov og at alt denne kontrol er ulovlig

hvad med at komme med en forklaring på det?

I aner sgu da ikke en dyt om det.

og indtil da kan jeg jo bare se at jeg havde ret.

en gang kvæulanter der bruger en ting i en kamp for noget andet

menneskerettigheder min bare. hvor i menneskerettighederne står det at alle skal have samme pension? kom dog lige ned på jorden

hugoboerge
Skeptikeren skrev:

Må jeg naivt prøve at spørge:

Kan det snart forklares tydeligere!

og nej HB og Taxi, det er ikke korrekt, hvis du er enlig er dit grundbeløb godt 2.979 DKK højere - og så måske som et supplement til orientering: Af dette grundbeløb skal man så betale min. 27% i skat og 8% sundhedsbidrag.

Og det er der en del af bedrageriet sker: Nogle ganske få har opgivet at de er enlige og TJENER derfor extra ulovligt. Hvordan fanden de så har fundet ud af det ud fra en elregning fatter jeg ikke.

Faldt tilfældigvis i går over et visdomsord af Marie-Louise Paludan:

Frihed vi de stærke have
Lighed kæmper de svage for
Broderskab er der ikke meget rift om!

Skeptikeren

Som jeg laeser i tabel 12 saa er det 5,713 per maaned gift eller ugift. Saa kommer tillaeggene (som vi saa ikke er istand til at modtage) Pensionstillaeg, reelt enlige 5,933 per maaned og pensionstillaeg andre (gift) 2,868 per maaned.

Her er et svar jeg fik i sin tid fra Pensionsstyrelsen da jeg forespurgte omkring pensionstillaeg andre:

Det er pensionsloven § 3, stk 5, der afgør, om man har ret til pensionstillæg:

"Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb."

Og som du kan se ovenfor er pensionstillægget ikke en del, af den pension som man har ret til at modtage i udlandet.

Da Danmark er omfattet af EU-fordningen (lovgivning) betyder det, at det udelukkende indenfor EU/EØS-lande, at man kan få det danske pensionstillæg udbetalt. For EU-lovgivningen siger, at man ikke må nedsætte pensionsbeløbet indenfor EU. Så uanset hvor man bor i verden (udenfor EU), kan man ikke få udbetalt pensionstillægget.

Jeg håber det har givet svar på dit spørgsmål.

Spring til debat: