Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
rismarker
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 27/08-2005 04:34
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hejsa. Javel det var bare farven der havde en anden lyd, eller. Saa driver i ikke landbrug.....men firma er det ikke korrekt. Og dit navn figurerer paa papirerne, ja men nogle andre staar jo som ejer af de 51% ikke sandt. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 27/08-2005 08:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
baade Plaathon og plaaduk'erne af, kan jeg huske endnu... Og de kan springe meget hoejt det skidt og kan vandre, lidt i stil med en aal. Hej Le-si, , ja, de ved slet ikke hvad der er godt for dem. Sådan nogle lemminger ![]() Det er nok også lidt vanskeligt at holde styr på et opdræt af Plaa Dtin/fod fisk = dyndspringere ud fra den betragtning ![]() rinpoche |
|
|
|
|
Lagt på d. 27/08-2005 17:34
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hejsa Ja oppe i min kone rismarker man man også kun høste en gang om året, i december måned, og det er ikke mange penge i de ris men det holder familien igang Så bliver de ikke syge,,,,folk siger jo det er sund at arbejde bamsen |
|
|
|
| jager |
Lagt på d. 28/08-2005 09:59
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 329 |
hvorfor er der sådan en forskeld på hvor mange gange man kan høste ris. jeg var ude på marken i august der var risen 30 cm høj og så noget sølle ud, når jeg tager er ned i oktober skal der sås/plantes ny ris igen, er der virkelig sådan en forskeld på jorden fra område til område. jager |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 28/08-2005 10:26
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Den store forskel skyldels maengden af vand der er til raadighed i det paagaerldende omraade i form af regn eller vand andet steds fra (overrisling). Ris kan baade faa for meget og for lidt vand. I aar har det vaeret for lidt da der var brug for det og for meget da det ikke var noedvaendigt. Billedet er dog ikke det damme over hele landet. Snak med Leif om det, han har vist mere jord under neglene end jeg har. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 29/08-2005 17:54
|
Saa saa Clyde. jeg renser da negle hver dag ![]() Men rigtigt vand situationen ser meget kaotisk ud. sidste aar havde vi 7 mdr. toerke her og i aar kom regnen da majsene var tvangs modnet .. Og stadig kun i alt for smaa maengder, grundvandet staar ca 5 meter under normal. Saa har man ikke mulighed for kunst vanding ville jeg ikke satse ret meget paa at dyrke afgroeder her oppe i landet. Men etablering af kunstvanding er rimelig dyrt, ogsaa at bruge da el prisen stiger i takt med olie prisen. Og man skal vaere opmaeksom paa at naesten alt jord er saa udpint at det kraever intens goedning / forarbejdning at faa noget fornuftigt ud af den. thaier vaelger nemlig den nemme og billige losning... kunstgoedning.. fjerkrae er rimelig godt, men der har vi stadig fugle sygen at slaas med.. Grise er ogsaa en fornuftig forretning, hvis man selv passer det og ikke tager den nemme loesning ( kontrakt farm ) fisk ja se det ved jeg ikke endnu, men om ca 3 mdr skulle jeg gerne vide meget mere om oekonomien i det. Men der er mange ting man kan rode med, afhaengig af hvad man kan lide at have med at goere.. Blomster f.eks er rasende dyre efter forholdene. Jeg er igang med en produktion af Lilavadee, som er ret ny paa markedet ( privat ) da den tidligere kun var i templerne. Men de er nemme at dyrke / formere.. En blaa Lilavadee Phatep koster en formue.. Jeg koebte en lille bitte gren paa hele 10 cm for 800 thb. Saa den faar kaerlig pleje, for naar den er 1 m. hoej kan den koste ca. 10.000.. Hvis der ikke er for mange af dem til den tid. De mere alm. koster fra 50 til 500 thb naar de er ca 50 cm hoeje. enkelt gren. Jeg koebte 7 for godt et aar siden og har lavet ca 200 afliggere nu. Og kan lave ligesaa mange flere hvis jeg vil skaere dem alle ned. Saa det er faktisk helt godt. Og er man saa lidt taalmodig og faar froe kan man vaere saa heldig at faa en helt ny Lilavadee og saa giver det kassen. Men det er nok lidt oenske taenkning da der findes flere hundrede slags nu.se evnt http://www.lilava... Redigeret af Webmaster d. 29/08-2005 18:37 |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 29/08-2005 22:12
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
jeg var lige inde og kikke det er nogle smukke blomster![]() |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 31/08-2005 03:22
|
Ikke bare flotte. mange af dem dufter helt eventyrligt..![]() |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 30/09-2005 14:42
|
Mister M Hva slags fisk har du og hvordan er oekonomien i det ? hvad bruger du at fodre med ? hvor store er dine damme og hvor mange fisk ? har du faste leverandoerer af yngel og aftagere af store fisk.? lesi |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 06/10-2005 19:18
|
Opdate... Ja Mister M¨s opdraet er aabenbart en hemmelighed.. ![]() Men vedr. fiskene saa har jeg pt. 14.000 Plaaduk og 100 Savay.. Indkoeb af yngel. leveret.. 9.200 thb. forventet foder udgift 20,000 thb. .... Salgs pris efter 3 mdr. ca 140.000 thb. ( 3 fisk pr kilo ) Det er i cement dam som skulle give ca 14 dage laengere opdraets tid. Da fiskene ikke har saa meget naturligt foede.... Men det er faktisk stadig en rimelig god forretning og man bliver ikke specielt forpustet af at fodre dem 2 gange om dagen. ![]() 1 And koster 25 - 35 thb i indkoeb og foder prisen er ca 60 thb. salgs pris efter 3 mdr. (3 kg) 150 thb. Andrikkerne har stoerst tilvaekst. 1. gris.. det svinger en del, men pt er prisen 1300 thb for de foerste 12 kg gris og der efter 49 thb pr kg. foder pris ca 2200.. Salgs pris efter 3 mdr. (100 kg) 4.700 thb Vedr. Foder saa er Betago foder noget forfaerdeligt skidt, det bedste jeg har fundet er fra Green Mill og selvom det er lidt dyrere, saa er det billigst i laengden. Baade grise og Aender er ogsaa vilde med modne Pappaya. ![]() Priserne her ude er stort set dikteret af de store Kontrakt farm firmaer som CP - Betago osv . Man kan faa en hoejere pris hvis man afsaetter privat, men det kan knibe at finde kunder nok. Til Mister M Du maa gerne citere mig og kalde mig muldvarp.. Men hvis du ikke har noget at have det i vil jeg da opfordre dig til at dementere den udtalelse.. Det var maaske en ide du satte dig lidt ind i hvad det vil sige at bo her ude og hvad man kan / maa sige, det er faktisk paa nogen maader slet ikke et frit - aabent land. Hvis du fyrede saadan en loegn af om en Thai kunne du nem risikere en meget kraftig hilsen fra Politiet. Eller det der var meget vaerre afhaengig af hvem det gik ud over. lesi |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 07/10-2005 14:41
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
le-si skrev: Opdate... Ja Mister M¨s opdraet er aabenbart en hemmelighed.. ![]() Men vedr. fiskene saa har jeg pt. 14.000 Plaaduk og 100 Savay.. Indkoeb af yngel. leveret.. 9.200 thb. forventet foder udgift 20,000 thb. .... Salgs pris efter 3 mdr. ca 140.000 thb. ( 3 fisk pr kilo ) Det er i cement dam som skulle give ca 14 dage laengere opdraets tid. Da fiskene ikke har saa meget naturligt foede.... Men det er faktisk stadig en rimelig god forretning og man bliver ikke specielt forpustet af at fodre dem 2 gange om dagen. ![]() 1 And koster 25 - 35 thb i indkoeb og foder prisen er ca 60 thb. salgs pris efter 3 mdr. (3 kg) 150 thb. Andrikkerne har stoerst tilvaekst. 1. gris.. det svinger en del, men pt er prisen 1300 thb for de foerste 12 kg gris og der efter 49 thb pr kg. foder pris ca 2200.. Salgs pris efter 3 mdr. (100 kg) 4.700 thb Vedr. Foder saa er Betago foder noget forfaerdeligt skidt, det bedste jeg har fundet er fra Green Mill og selvom det er lidt dyrere, saa er det billigst i laengden. Baade grise og Aender er ogsaa vilde med modne Pappaya. ![]() Priserne her ude er stort set dikteret af de store Kontrakt farm firmaer som CP - Betago osv . Man kan faa en hoejere pris hvis man afsaetter privat, men det kan knibe at finde kunder nok. Til Mister M Du maa gerne citere mig og kalde mig muldvarp.. Men hvis du ikke har noget at have det i vil jeg da opfordre dig til at dementere den udtalelse.. Det var maaske en ide du satte dig lidt ind i hvad det vil sige at bo her ude og hvad man kan / maa sige, det er faktisk paa nogen maader slet ikke et frit - aabent land. Hvis du fyrede saadan en loegn af om en Thai kunne du nem risikere en meget kraftig hilsen fra Politiet. Eller det der var meget vaerre afhaengig af hvem det gik ud over. lesi Dit indlaeg taler for sig selv, lad andre bedoemme det Nu skal du ikke komme med nogle trusler![]() Nej lesi, det er ikke nogen hemmelighed, men jeg har haft besoe af familien i 5 uger og de ville gerne se andre ting ![]() Nu slaaes jeg med kommunen/staten om min pension og rejser snart til Danmark for at ordne de forskellige problemer Saa jeg har haft andre ting at taenke paa Hvis jeg ikke foretager mig noget vil jeg midste min folkepension fra 1/1 2006 ![]() Det er ikke mine fiskedamme men familien hvor jeg bor som ejer dem. De ligger i Sisaket ca 1 times koeresel herfra Der er billeder paa min hjemmeside af deres fiskedamme og det bliver et stort arbejde at faa et organiseret opdraet igang som naevnt foer![]() Du er den eneste som skriver at du kender L F og har brugt ham foer Jeg kender ikke hans og dine artikler i EBDet kan godt vaere at jeg har vaeret lidt provokerende og overdrevet lidt, idet det sommetider fremmer forstaaelsen ![]() Men hvis der er nogle, incl dig, der har foelt sig truffet er jeg da stor nok til at sige undskyld ![]() Jeg ved ikke om du ser BBC World? Men sidste uge havde de en rapport angaaende hepatitis/leverbetændelse i UK og Frankrig En kvinde fortalte at hun havde nok faaet Hepatitis da hun fik en tatovering ![]() Du har vist heller ikke laest de links jeg refererede til Men alt ialt saa slukker jeg her i Thailand for en stund og bliver boligsoengende i Danmark saa jeg tror ikke jeg kan deltage i debatten mere da jeg ikke har nogen fast bopael Selvfoelgelig kan jeg gaa paa biblioteket og kikke naar det er koldt udenfor![]() Til andre vil jeg sige stor tak for deres PB's og e-mails
Redigeret af MisterM d. 07/10-2005 15:06 |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 08/10-2005 20:18
|
Hejsa Mister M Hvem truer hvem ????? Du laeser da vist uden briller ind imellem.. Der er faktisk ikke ytrings frihed her i Thailand, hvis du skulle gaa rundt i den tro... Det var det jeg oplyste dig om, dersom du siger noget lort til en anden her ude og vedkommende melder dig, ja saa skal der altsaa betales. Nogen gange kan det klares med den lokale puyabahn¨s mellemkomst og saa er det ikke saa dyrt.. Hvor i alverden har jeg skrevet at jeg kender Lars Fogh.. i saa fald maa en eller anden have min adgangs kode og redigeret i mine indlaeg. For jeg skrev jeg kendte lidt til pressen i dk og havde tidligere gjort brug af den. Naa nu ved jeg det, jeg skrev at jeg manglede respons fra Lars som jeg hjalp... Ja ja men det var en Lars som var kommet i den thailandske vridemaskine i dk. At du saa digter en anden historie ud fra det, naa ja du skal jo bruge tiden til noget... Naar du ikke sidder og graeder over din Dukae, som er noget ret usaedvanlig, for her omkring kan de sgu ikke holde mus vaek, selvom de er utrolig hoejlydte stoerelsen taget i betraktning.Og du skrev altsaa ..... vi har fiske damme - rismarker og sukker plantage.... Ok jeg har ikke tjekket om du siden har redigeret, det plejer du jo at goere........ ![]() Til det med pension, det skal jeg nok lige lave et nyt indlaeg om, for det har jeg tjekket op paa og har faaet svar fra Eva Kjer Hansen.. Selvom det var Anders F. Rasmussen jeg skrev til Men jeg kan da afsloere her at loven i DK gaelder ikke altid.Le-si |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 09/10-2005 03:44
|
For lige at goere den her faerdig... Mister M havde ikke tid til at svare, foer jeg provokerede lidt.. Det maa skyldes han er ret senil, for i den mellem liggende periode har han skrevet 16 indlaeg paa 6 dage, fordelt over hver dag undtagen d. 04 - 10 .. kaere Mister M overdrivelse fremmer aldrig forstaaelsen, men faar dig der i mod til at fremstaa som en vroevle hovede.Og nej jeg ser ikke BBC, men grunden til mit svar var jo at du skrev det var unoedvendig at blive vaccineret for at tage til Thailand.. Om du saa har ment det anderledes, ja hvem kan vide det..... citat... det bliver et stort arbejde at faa et organiseret opdraet igang som naevnt foer... Hvad det saa skyldes, ja det kan jeg ikke lige regne ud, for hvis dammen er udgravet haelder man fisk i og giver dem foder hver dag, saa er den historie ikke laengere... leverandoeren af yngel skal nok finde koeber til store fisk, da han/hun er interesseret i at saelge nyt yngel. Man kan saa med fordel bruge nogle store nylon bassiner at saette ud i dammen, saa kan man f.eks have flere slags fisk gaaende.. en nylon dam paa 600x400x180 cm koster 400 thb. Hvis altsaa ikke der er for mange af de skide krabber... Indtil videre vil jeg vove at paastaa det bedste er en cement dam hvis man ikke har et naturligt vandhul. Le-si |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 09/10-2005 06:49
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej le-si, Men vedr. fiskene saa har jeg pt. 14.000 Plaaduk og 100 Savay.. Indkoeb af yngel. leveret.. 9.200 thb. forventet foder udgift 20,000 thb. .... Salgs pris efter 3 mdr. ca 140.000 thb. ( 3 fisk pr kilo ) Det er i cement dam som skulle give ca 14 dage laengere opdraets tid. Da fiskene ikke har saa meget naturligt foede.... Men det er faktisk stadig en rimelig god forretning og man bliver ikke specielt forpustet af at fodre dem 2 gange om dagen. Det er da en rimmelig god profit. Tjener Thaiere, der opdrætter fisk, så meget? Så har jeg da ikke noget imod at have en cementdam i baghaven, og det kan ikke være meget mere anderledes end at fodre mine nuværende (husdyr) fisk. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 11/02-2006 21:53
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hej Leif Hvordan gik dit fiske eventyr egentlig? john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 12/02-2006 01:41
|
Hej John Jamen ser du det er som med det meste andet her ude, man skal goere sine egne erfaringer.. Det er rigtig nok man kan fodre PlaaDuk op paa 3½ mdr, men det kraever men fodrer med koed affald og de gaar i en natur dam, men saa er fortjenesten kun ca 2 thb pr fisk. igen igen halve sandheder.Plus det har taget noget tid at finde frem til en foder de gider spise de asner og mine damme er for lave saa vandet bliver varmt og fiskene dovne.. Men helt skidt er det dog ikke jeg har de forste ca 2000 leverings klar til 40 thb kg. Og saa maa jeg vente et par mdr paa de sidste er store nok.. Budgettet holder men det tager lige lidt laengere tid en alle de kloge hoveder lovede. Saa med en ny dam og foder, vil jeg tro naeste hold kan koeres igennen paa 5 mdr. Plus jeg har fundet en leverandoer af yngel som saelger dem for 0,25 thb stk ikke 0,75 - 1 thb som jeg gav. na ja man kan vel ikke sige de snyder, men den som ikke kender prisen lader sig snyde.Vedr foder i det hele taget, saa er det bedste jeg har fundet hidtil... JUMBO GRENNMILL, det er lidt dyrere end de andre, men en hel del bedre. Le-si |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 12/02-2006 02:07
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Hej Leif. Det er sgu da rart at hoere dine fisk ikke gik helt i fisk. Hvad ville du sige til at faa besoeg af Soendagsskolen en dag. Vi skal nok tage drikkevarer og lidt godt fra Danmark med. MVH. Clyde Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 13/02-2006 10:43
|
Noget godt fra DK.. hmmmm hva med 2 ristede hotdog med hele svineriet og en varm Cokio til at skylle med.. ![]() |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, ja, de ved slet ikke hvad der er godt for dem. Sådan nogle lemminger 

igen igen halve sandheder.
na ja man kan vel ikke sige de snyder, men den som ikke kender prisen lader sig snyde.