Se indlæg|
Turistvisum, opholdstilladelse og penge...
|
|
| noidam |
Lagt på d. 13/09-2005 18:12
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 219 |
ja udl.styrelsen de behandler sagerne efter hvor mange de er på arbejde, hun/han får visum, hun/han får ikke visum, o.v.s |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 14/09-2005 09:12
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej Robert, Ganske rigtigt, men min pointe er, at skrivelsen burde stiles direkte til udlændingestyrelsen. Det kan være ligeså juridisk holdbart som den kluntede omvej via et brev på dansk, rettet til en person som måske aldrig selv ser det, og som ihvertfald ikke forstår noget af det. Peter
|
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 14/09-2005 12:17
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 570 |
Ambassaden i Bangkok har et "standard invitationsbrev" som er en formular på 2 sider som bare skal udfyldes (hvis man laver papirarbejdet dernede fra) og det var på engelsk. Anything goes tror jeg, på nær rent thai, da udlændingestyrelsen så skal oversætte brevet (og dem skal man nok ikke pisse af) Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 14/09-2005 15:52
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Hvordan er bamsen blevet Administrator? Derfor at kan kan finde ud af at saette indlaeg in det rigtige sted. Undskyld dette indlaeg kom vist ogsaa ind paa den forkerte side. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/09-2005 16:35
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej paulsenp, Jo, jeg mener også, at en invitation burde stiles direkte til Udlændingestyrelse og på dansk, alt andet er pjat. Men hvis Dannevang har andre regler, så må man nok følge dem, ligesom christian-s henvisning til Ambassadens standardbrev. Anyway, jeg har ingen erfaring i det, og jøg mødte min første Thai-kone i Danmark... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 14/09-2005 19:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
paulsenp skrev: Hej igen Bamse, Du har ganske ret, en invitation til en thai pige, skrevet på engelsk, vil i mange tilfælde være det rene volapyk for pigen, men der er jo så meget, der ikke er logisk. Hvorfor overhovedet kalde skrivelsen for en "invitation", når den er beregnet på udlændingestyrelsen? Men pyt, bare man finder ud af det. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu undervurder i vist jeres thailandske piger ![]() Jeg har hjulpet flere med at udfylde Visa papierne De kan printes fra internettet![]() Og jeg har set mange former for invitationer. De fleste skrevet paent paa engelsk eller dansk og andre der er skrevet paa en kladeblok med en daarlig haandskrift ![]() Men hvis oplysningerne er i orden er det som Bamsen siger et legalt dokument Og alle piger har faaet visa til Danmark![]() Jeg vil lige tilfoeje at jeg ikke tager penge for det Men familien har gerne koebt et par flasker LEO og en pose is naar jeg kommer og hjaelper dem
Redigeret af MisterM d. 14/09-2005 20:00 |
|
|
|
| Novicen |
Lagt på d. 14/09-2005 22:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 143 |
Hej Invitationen er selvfølgelig ikke en slags: "Kære Elsebeth! Vil du gerne komme til min fødselsdag på onsdag"? ![]() Der er nogle helt klare forudsætninger for, at en ansøgning om visum kan godkendes. Invitationen er derfor en standardformular til brug for Udlændingestyrelsens afgørelse. Som Bamse skriver, kan den derfor ligeså godt, først som sidst, skrives på dansk! Man må vel formode, at der allerede er en aftale mellem "værten" og "gæsten" om, at man gerne vil invitere hende til Danmark, og at hun har lyst til, at komme? Man skriver jo heller ikke: "Vil du gerne komme til min fest, jeg har lige arvet min tante..."? ![]() ![]() ![]() Det er helt ligegyldigt! Det handler om at de danske myndigheder får vished for, at der er "styr på tingene...". ![]() Et venligt smil fra Novicen Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?
|
|
|
|
| Moo Uan |
Lagt på d. 15/09-2005 12:39
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 7 |
Det der med anfordringsgarantien....... Min kæreste har lige søgt og fået visum til DK (og kommer den 30 sept. ). Jeg blev selvfølgelig bedt om at stille med en garanti, og troede derfor, at jeg skulle have de 54.000 op af lommen så de kunne stå på en spærret konto eller sådan nå'et.Men min bank lavede blot garantien og gad ikke engang spørge om lønsedler, budget og hvad man ellers stiller med når man skal låne penge. De ville dog godt have 500 for "papirarbejdet" . Hvis UDLS således bruger garantien skal banken altså betale og bagefter i gang med at kradse pengenes ind hos mig.![]() Jeg tror der er en del forvirring omkring dette. Er det normalt at man punger ud med de 54.000 og så håber at få dem igen om 1½ år? At dømme efter mange indlæg, så er det tilfældet. Men jeg tror også at mange - helt unødvendigt - opgiver på forhånd, fordi de ikke kan overskue at deponere de penge i så lang tid. De kunne være interessant at høre hvad jeres (garantistillernes) erfaring er med dette Redigeret af Moo Uan d. 15/09-2005 12:56 |
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 15/09-2005 15:32
|
Hvis det er turistvisum burde det være 51.xxx og ikke 54.xxx. Moo Uan - hvilken bank har du? Bankerne griber en forespørgsel om anfordringsgaranti meget forskellig an. En del mindre banker vil slet ikke lave en sådan forretning og mange større banker vil kun hvis man har anden forretning med banken allerede. Er du sikker på at du ikke kommer til at betale renter ud over det etableringsgeyr du har betalt for papirarbejdet? I mit tilfælde har jeg overført mine penge til banken og betaler kun for papirarbejdet (3-400 vist nok) - til gengæld får jeg ikke indlånsrenter for pengene. Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 15/09-2005 15:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
Hej Alle, Jamen så kan jeg jo ligeså godt skrive lidt også :-) Jeg blev lykkelig gift i marts og her er i grove træk hvad der skete forinden. Jeg har været i Thailand 5 gange efterhånden og har tidligere haft en Thai kæreste boende på turistvisum - det fungerede imidlertid ikke optimalt, idet hun savnede familie og hendes bør. Sidste forår faldt jeg over siden www.megafriends.com og surfede lidt rundt - egentlig skulle jeg bare på ferie som altid, men "det kunne ikke skade at kigge" ;-) Jeg kom i snak med en dejlig pige og vi besluttede at mødes. Hun boede i Udon Thani, men hendes far og mor var skilt og hendes rigtige far boede i Pattaya hvor vi mødtes. Det gik rigtig godt! faktisk så godt at vi blev enige om at tage op og besøge hendes familie i Udon Thani, og efterfølgende tage et smut forbi ambassaden i Bangkok for at søge om visum. Jeg kan varmt anbefale alle at besøge kærestens familie, dels får man et bedre indblik i deres kultut og hverdag, men forældrene har bestemt heller ikke noget imod at se deres måske kommende svigersøn! :-) På ambassaden udfyldte vi diverse formularer, og med formularerne vedlagde jeg et brev hvor jeg skrev at vi var kærester og at jeg selvfølgelig ville forestå alle omkostninger i forbindelse med min kærestes ophold. Det er en god idé at udfylde papirerne sammen, idet det er noget nemmere for os end for pigerne. Jeg ved at mange piger benytter såkaldte "visum kontorer", som mod et gebyr på 20-30.000 Bath hjælper med at udfylde skemaerne - det er penge ud af vinduet. Inden man når så langt skal man lige sørge for at pigen har et gyldigt pas med, samt et par billeder i pas størelse. Da jeg kom hjem lå der allerede svar fra udlændinge styrelsen, hvor jeg skulle bekræfte at jeg ønskede at få besøg og forsørge min kæreste. 14 dage efter stod hun i lufthavnen og det var jo dejligt. Det gik rigtig godt, og vi gik på den lokale politi station efter 2 en halv måned, og søgte om visum forlængelse. Det fik vi, og en måned inden nr. 2 visum udløb blev vi gift og søgte om familie sammenføring. Her får man et kæmpe skema og skal sende alt muligt ind med lønsedler, kopi af skøde hvis man bor i hus eller lejlighed osv. Opholds tilladedelsen kom efter ca. 3 mdr. og jeg blev bedt om at stillen en anfordrings garanti. En anfordrings garanti er en bank garanti, og den koster ca. 500-1000 kr. at få etableret. Jeg betaler 1.5% i rente om året. Så man skal altså ikke have 54.000 kr. op af lommen :-) Garantien skal gælde i 7 år, og den bliver kun udløst i det tilfælde ens ægtefælde ligger det offentlige til byrde - hvis hun f.eks. skal have kontanthjælp eller lignende. Så man betaler altså kun et beskedent rente gebyr i den 7 åriger periode. Den første opholdstilladelse gæder i 2 år, hvorefter man skal søge om forlængelse - det får man alt andet lige, hvis man fortsat opfylder betingelserne. Efter opholdstilladelsen er givet, skal man en tur på kommunen og få lavet sygesikringsbevis og personnummer. Herefter kan ens kone begynde på sprogskole som kommunenen betaler. Håber det var en hjælp for andre - for tro mig jeg er en lykkelig mand nu! Mvh High-Tower |
|
|
|
| Moo Uan |
Lagt på d. 15/09-2005 15:52
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 7 |
Christian Jeg bruger en lille internetbank der hedder EBH. Beløbet var vistnok også 51 tkr som du siger. Jeg skal ikke betale renter, men der var vist et kvartalsmæssigt gebyr. Kan ikke huske beløbet, men det var i hvertfald ikke et der forskrækkede mig. Min pointe var bare, at man skal ikke nødvendigvis have pengene eller optage et dyrt lån, som jeg har indtrykket af mange tror. Redigeret af Moo Uan d. 15/09-2005 15:53 |
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 15/09-2005 17:10
|
Det er i virkeligheden meget nemt, for udlændinge styrelsen vil kun have en anfordringsgaranti, så selv om man har pengene skal/kan man kun benytte en bankgaranti. |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/09-2005 17:11
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hejsa high-tower Ja det er dejligt at høre gode historier OG at i har det godt bamsen ![]() |
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 16/09-2005 12:47
|
God kort beskrivelse high-tower. Truede UDLST med at indrage dine 51.xxx kr. som du vel måtte fremstille i anfordringsgaranti i forbindelse med turist-besøget? Jeg spørger fordi vi har haft en debat i en anden tråd hvor denne trussel var tydelig. Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 16/09-2005 16:15
|
Hej Christian, For mit vedkommende var anfordringsgarantien først nødvendig da vi fik at vide at opholdtilladelsen var givet. Da min kæreste var på turistvisum skulle vi ikke stille med garantien, her var det nok jeg skriftligt tilkendegav at jeg ville forsørge hende. Men jeg har faktisk en anden og langt mere skræmmende historie, som alle nok skal huske på i forbindelse med beøg. Min kammerat fik også sin kæreste herop på turistvisum. Også han havde søgt i Bangkok og al dokumentation, lønsedler osv. var sendt ind. Alt var i orden og da dagen så oprindt hvor han skulle hente kæresten i Kastrup blev hun tilbageholdt!! Årsag - han havde gæld til det offentlige!!! Forklaring: han havde et gammelt SU lån han afdragede på. Han manglede blot ca. 10.000 kr. men han havde overholdt alle forpligtigelser. Dem emsige politibetjent var ligeglad hvad det var, de kunne bare se at der var gæld til det offentlige. Han fik den besked at han kunne få et giro nummer, og indbetale beløbet, ellers ville hun blive udvist. Jeg var med derinde og talte med en anden betjent, som mellem linierne sagde at hans kollega måske gik lidt vel hårdt til værks, men han var i sin gode ret. Betjenten kunne lige ledes berette om en der havde været i en lignende situation, men havde måtte betale flere hundrede tusinde som han skyldt i rest skat - bare en tur på posthuset og så "bare på beløbet". Min ven valgte samme løsning, en tur på posthuset og så tage en snak med banken bagefter. Da han så viste kviteringen fik hun lov at komme med - der havde hun også kun siddet i frygt og uvished i ca. 4 timer. Jeg blev sku sur over hændelsen! hvis man overholder sine forpligtigelser bør sådan noget ikke forekomme. Der er jo mange mennesker der skylder det offentlige penge, SU lån, rest skat osv. Men det er jo ikke ensbetydende med at de er fallenter og står i RKI. Da jeg oplevede dette her må jeg indrømme at jeg i den grad skammede mig over vores land! Jeg gik lidt hårdt til ham den flinke af betjentene, og spurgte hvordan det overhovedet kunne lade sig gøre at der blev udstedt et visum, hvis man skønnede der var forhold der gjorde at indrejse ikke blev mulig. Det er jo fuldkomment sindsygt! - man udsteder et visum, og folk er i god tro - man betaler for fly billet og kan aligevel risikere at ens kæreste bliver udvist når hun er ankommet. Så til alle jer der overvejer at få besøg - tjek lige om I har noget gæld :-) Mvh High-Tower |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 16/09-2005 17:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
Ja Danmark er et dejligt land med check paa det hele![]() Har lige modtaget 3 girokort paa restskat men mit cpr nummer er forkert Der er nogen som taler forbi hinanden Jeg kan ikke engang udtale underskriverns navn (sagsbehandleren) men vedkommende har vist god check paa pension til indvandre og asylsoerer Men jeg mener ikke at jeg er invander eller asylsoeger men nu maa vi se om jeg bliver afvist i lufthavnen naar jeg kommer![]() Jeg har tlf numret paa min gamle arbejdsgiver (APM) og de skal nok hjaelpe mig ![]() De truer med at traekke hele beloebet fra min pension uden varsel ![]() Jeg har sendt en mail til kommunen og bedt dem om at rette fejlen ![]() Haaber at de svarer ![]() Men det er vist godt at jeg er paa vej til Danmark saa jeg kan faa rettet alle misforstaaelserne
Redigeret af MisterM d. 16/09-2005 18:41 |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 16/09-2005 20:54
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
hej higtover grunden til at de nok ikke lukker folk ind hvis modparten skylder penge til staTen er at kan man ikke betale skattegælden kan man heller ikke forsørge sin partner dette gælder jo også bankers ideer men vil give dig ret i at su lån ikke burde gælde her da det jo er noget helt andet der er mange ting man ikke kand hvis man skylder staten penge feks starte firma med hensyn til den anden der skylte penge i skat var det jo godt 300000 i skat er mange penge ![]() |
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 17/09-2005 16:12
|
Hej Roland, Det jeg mener med det er at der er forskel på at afdrage en restskat eller gammelt SU lån i forhold til at have dårlig økonomi. Hvis du tjener en 5-600.000 om året og får en rest skat på 35.000 og betaler den over 3-4 mdr. har man vel ikke dårlig økonomi? Jeg er helt enig i at misligholder man sine forpligtigelser overfor det offentlige, er der alt mulig grund til at tro at man ikke kan forsørge sin ægtefælle/kæreste. Men sagens kerne er også at der er forrykt at man i det hele taget kan udstede et visum, og så efterfølgende komme frem med sådan noget. Så burde man allerede under behandlingen af visum ansøgningen lige tjekke for gæld til det offentlige. Det er fuldkomment uhørt at man kan få udstedt visum, købe billet og når så kæresten dukker op kan hun blive afvist i lufthavnen. Det ville være fair om folk fik at vide ja, du har gæld og det skal du have ud af verden før vi laver en sådan garanti. Men restskat og su lån, hvis der er indgået en afdragsordning og folk overholder de ting er det noget svineri at tingene foregår på den den måde. Mvh High-Tower |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 17/09-2005 17:59
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
Men sagens kerne er også at der er forrykt at man i det hele taget kan udstede et visum, og så efterfølgende komme frem med sådan noget. Så burde man allerede under behandlingen af visum ansøgningen lige tjekke for gæld til det offentlige. hej igen high tover du har helt ret men jeg tror ikke de må snage i den slags men ved det ikke så det kan jo være derfor at man først blir stoppet i tolden |
|
|
|
| christian-s |
Lagt på d. 17/09-2005 20:34
|
Generel kommentar: Det er da forrykt at UDLST udsteder turistvisum baseret på Jeres oplysninger for derefter at politiet vil holde hende tilbage. Min kone (den gang kæreste) blev i april også krydsforhørt og da hendes engelske ikke var knivskarpt kunne hun ikke give "tilfredsstilende" svar på det hele. Heldigvis ringede politiet til min mobil (stod og ventede ved ruden til bagage-afhentningen) og jeg svarede på spørgsmålene. Men det var da nok til at hun kom 30-40 minutter efter alle de andre for flyet og der var da stadig tårer i øjnene da hun kom ud til mig. Velkommen til Danmark - ja tak ![]() Til high-tower: Du er den første jeg kender (ud af ca. 10 sager) som ikke skulle stille anfordringsgaranti ved det første turist-visa til kæresten. Af ren interesse. fik du nogen besked på hvorfor du slap uden om den regel? Redigeret af christian-s d. 17/09-2005 20:36 Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

De kan printes fra internettet

. Hvis UDLS således bruger garantien skal banken altså betale og bagefter i gang med at kradse pengenes ind hos mig.
Der er nogen som taler forbi hinanden