Se indlæg
 Udskriv debat
Derhjemme i den dejlige landsby
rinpoche
Hej Isaan,

Jeg er fuldstændig enig med dig, kunne da ikke interessere mig mindre hvordan min status er i landsbyen, men det er meget muligt for ikke at
sige sandsynligt, at ensbedre halvdel samt svigerfamilien ser helt anderledes på den sag.
Og det er disse parter vi snakker om i denne tråd.

rinpoche
Redigeret af John d. 24/09-2005 19:45

Hejsa
Ja jeg er også fuldstændig ligeglad
med hvad de tænker om os
ude i landsbyen,
Jeg ved de ikke kan forstå, at jeg ikke holder fest sommetider
men de kan købe deres sprut selv, eller ikke holde fest
bamsen

Robert Kronberg
Hej isaan,

isaan skrev:ja suk det må du nok sige Grin det kan da være fløjtende ligegyldig hvor højt man står på ranglisten i landsbyen osv. det der må være det altafgørende er at man trives godt med familien i DK og Thailand så kan det øvrige folk i landsbyen tænke deres om de vil , har ikke selv på noget tidspunkt følt at vi skulle gøre noget stort i landsbyen for at folk ville acceptere os Smile
Det var bare min mening , så må man jo tage det som man nu vil .Cool

Jeg fornemmer, at her tænker og snakker du som dansker, men det gør din kone nok ikke? Og jo da, du har helt ret i, at det vigtigste er at have det godt sammen, og det var der heller ingen, som sagde noget negativt om.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Robert Kronberg
Hej,

rinpoche skrev:
Hej Isaan,
Jeg er fuldstændig enig med dig, kunne da ikke interessere mig mindre hvordan min status er i landsbyen, men det er meget muligt for ikke at sige sandsynligt, at ens bedre halvdel samt svigerfamilien ser helt anderledes på den sag. Og det er disse parter vi snakker om i denne tråd.
rinpoche

Lige mine ord, for det er da fint, hvis man ikke selv har probemer, men i et ægteskab må man også have gensidig respekt for hinandens "problemer" og traditioner. Danerne er jo ikke guder, og Thaierne ej heller, og så må vi mødes på halvvejen.

Hilsen, Robert

"

Suk Rak Ning
Jeg har ikke oplevet det med status og hvem der nu har flest penge og guld...........

Jo til Thai-fest i DK, der kan man jo næsten ikke komme rundt for dingel-dangelCool
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

rinpoche
Hej Bamse,

Jeg ved de ikke kan forstå, at jeg ikke holder fest sommetider
men de kan købe deres sprut selv, eller ikke holde fest

haha, ja, den kender jeg også godt.
Der er altid et par sutter/nasserøve der forsøger at platte besøgende for sprut. Det er ingen hindring at klokken er 7 om morgenen Shock
Den går ikke Granberg.

Vi holder dog som regel et stort spisegilde når vi besøger landsbyen og så er alle selvfølgelig velkomne til at dumpe ind forbi og deltage, hvilket det også plejer at ende med. Er altid hyggeligt.

rinpoche

Robert Kronberg
Hej Suk,

Suk skrev:
Jeg har ikke oplevet det med status og hvem der nu har flest penge og guld...........
Jo til Thai-fest i DK, der kan man jo næsten ikke komme rundt for dingel-dangelCool

Det er altså Thai-kultur i en nøddeskal, men guldet er dog ved at forsvinde som status inden for middel- og overklassen.

Hilsen, Robert

"

rinpoche
Suk skrev:

haha, nej, en metal detektor ville gå helt amok ved sådanne lejligheder Smile

Hvis du ikke taler thai er det meget muligt at "spillet om status" er udspillet lige foran dig uden du har været klar over det.
Håber ikke at jeg lyder for klog her, det er ikke min mening, men med min baggrund (halv thai/halv farang) hører jeg eksempler herpå hele tiden, specielt når 2 thailændere mødes for første gang og skal have konstateret hvorledes de står i hierakiet.
Udover de konkrete ting som penge/guld/besiddelser så spiller indflydelse/magt og familie også ind når man skal etablere status.

rinpoche

clydehaumann
Jeg mener det er meget vigtigt at daa slaaet fast at det ikke kun er i Farang-Thai forhold at hvad manden laver og har er vigtigt. Det foerste jeg hoerer om naar nogen her er blevet gift er hvad manden laver, hvilken uddannelse han har og hvilke besiddelser han har. Det er rent faktist saadant at der er mere status i at vaere " anden kone " til en rig kineser end det er at vaere gift med en fattig mand. Jeg tror det meget skyldes den frygt for fattigdom der er hos mange. Jeg kendte engang en pige der fangede slanger for at selge dem til restauranter, da jeg spurgte hende om hun ikke var bange for at blive bidt svarede hun at hun var mere bange for fattigdom og sult. De fattige har ingen magt og ingen status i det Thailandske samfund og lever ofte under forhold der maaske var bedre inden slaveriet blev afskaffet. En hver mulighed for at bryde ud af dette helvede og set paa som et menneske bliver modtaget med aabne arme. Guldet er et symbol der kan sees, derfor bliver der koebt guld selv om der var mange andre ting der var mere brug for. Bekledningen er lidt af det samme, det kan sees og derfor vaelges der ofte kopier af maerkevarer.Jeg kommer i mange Thailandske hjem i forbindelse med mit arbejde ogsaa i saakaldte rige hjem. En ting der ofte gaar igen er at man har en eller to Mercedes biler i garagen, men ofte ikke ret mange moebler i huset og de der er er ofte af en billig og daarlig kvallitet. Min kone gig ud og koebte en ny mobilphone til min knegt her den anden dag. drengen er 14. Hun koebte en model til 18000 Baht som kan en masse ting som slet ikke kan bruges til noget derfor at service udbyderne her ikke yder disse serviser. Jeg blev selvfoelgeligt lidt sur, men som hun sagde alle de andre unger i hans skole har den modelog hun ville ikke at han skulle miste ansigt. Totalt sindsygt??? Je, men det er desverre det nye Thailand og det bliver vaerer og vaere dag for dag i og med at velstanden stiger og skellet til de fattige bliver stoerer. To be or not to be, that is it here in Thailand, og hvordan kan du have det godt hvis du ikke er
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

MisterM
Hvor er i dygtige til Thai kultur...Grin

Men ikke mere vaas fra misterMGrin

Pigen i teltet siger BYE-ByeGrin

Her er ikke nogen barer, musik, mobilopkald osv.Grin
Hvor mange har proevet det?

Kan i Hygge jerGrin
Redigeret af MisterM d. 24/09-2005 17:42

Suk Rak Ning
Det har jeg faktisk prøvet i Khao suan kwang og ??????????Cool
Redigeret af Webmaster d. 25/09-2005 03:53
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

falang yao
Hi med jer,
Den rolle som Faranger er kommet til spille, har været "optaget" (og er det stadig, i en vis grad af "kinesisk familier" (dem som sider på pengekisten).
M.h.t. STATUS, det er åbenbart allerede glemt at for ikke forfærdeligt mange år siden i Danmark, var der mange kvinder (især fra bourgeoisiet) som titulerede sig : Fru Hofmester, Fru Direktør, osv. bare fordi de havde giftet sig til "titlen".

M.v.h, M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

jager
er vi ikke også selv med til at ødelægge det, se nu clyde der selvfølgelig bliver lidt sur over mobilen til de 18Kg. men han acceptere over for konen at selvfølgelig skal det være sådan, hvis vi ikke sætter hælene i selv engang imellem løber det løbsk med bla. deres huskøb og biler telefoner guld og hvad de ellers gerne vil have af status symboler.

men hvordan reagere så vores lille søde kone hvis hun nu ikke for lov til at købe disse statussymboler, hvordan havde din kone reageret clyde hvis du havde holdt fast og bedt hende om at bytte den til en der kunne bruges men ikke havde det rigtige navn? jeg ved det godt, så skulle knægten slet ikke have mobil og konen ville have været fornærmet. så for husfredens skyld lader vi dem engang imellem købe ders status symboler

jagerl

John
Du har helt ret Jaeger,
men det er ikke kun i Thailand det florerer der sker også i mange "rene" danske ægteskaber.

Men tilsyneladene så er det system med at få status ved at vise sit guld frem lidt på retur. Selv i de små landsbyer er dele befolkningen opmærksomme på at man som de siger "ikke kan spise guld".
De fleste af de Thaier jeg møder i landsbyen har guld men i et diskret omfang der strækker sig til en fingerring, halskæde eller armbånd.
Der er åbentbart er del Thaier der har bopæl i DK, der ikke har fundet ud af dette endnu, for indlægget om Thai fester er helt korrekt, der er en del Thaier der er overhængt med guld og næsten skraber næsen mod loftetGrin

Men selv her syntes jeg det er på retur, gudskelov.

John
Redigeret af John d. 25/09-2005 09:47
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
MisterM
John skrev:
Du har helt ret Jaeger,
men det er ikke kun i Thailand det florerer der sker også i mange "rene" danske ægteskaber.

Men tilsyneladene så er det system med at få status ved at vise sit guld frem lidt på retur. Selv i de små landsbyer er dele befolkningen opmærksomme på at man som de siger "ikke kan spise guld".
De fleste af de Thaier jeg møder i landsbyen har guld men i et diskret omfang der strækker sig til en fingerring, halskæde eller armbånd.
Der er åbentbart er del Thaier der har bopæl i DK, der ikke har fundet ud af dette endnu, for indlægget om Thai fester er helt korrekt, der er en del Thaier der er overhængt med guld og næsten skraber næsen mod loftetGrin

Men selv her syntes jeg det er på retur, gudskelov.

John

Min erfaring siger det sammeGrin

De fleste piger og kvinder jeg kender gaar ikke rundt med deres guldGrin De siger at de foeler sig billige naar de gaar rundt med for meget 'thailandsk roedguld' Grin De synes at 'hvid guld' er paenere og de foretraekker derfor smukke smykker af hvidguld ( Ligner mere soelv)Grin
Naar en pige viser sig med en guldring paa hver finger (Miss Goldfinger), guld armbaand og guld halskaede. har hun nok en vis status i Landsbygen men ikke normalt andre stederFrown

Jeg bryder mig ikke personligt om store guld halskaeder og guldarmbaandGrin
Men mange faranger elsker det faktisk mere en thaierne for saa tror at de faar statusGrin
Mange piger har ofte fortalt mig at det ikke er guld de har men immitation halskaeder fra Myamar og de kan smide det hele vaek efter to maanederSad

falang yao
John skrev:
John

Hej John,
De har delvis ret i at : man ikke kan spise guld , MEN man kan spise meget, hvis man har GULD.(lidt a la : Penge gør ingen lykke, MEN det er sgu en behalig måde at være ullykkelig på Grin Grin ).
Og m.h.t. "diskretion", mon at det skyldes det som Commandertorp nævnte under et andet tråd, nemlig : <<frygten for røveri overfald i disse tider (arbejdsløshed/tørke-oversvømmelser og deraf manglende høst), og derfor skal helst ikke gå rundt med en 5B halskæde om halsen >>

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

sabai sabai
hej Jeg vil gå tilbage hvor denne tråd startede.. at vi bare kommer til thailand og tager de bedste piger ,,og man føler sig som en tyv,, og den hvide mand hersker,,, ALDRIG HAR JEG HØRT SÅDAN ENGANG SLUDDER , ÆVL , VRØVL !!!! Det forholder sig jo stik modsat det er sgu da pigerne der stjæler os ! udnytter os ! og det er thaierne der hersker i deres eget land ! En falang får da aldrig et ben til jorden !! Det indlæg må da være skrevet i en ordentlig brandert ,eller så kan der ikke være ret mange brikker at flytte rundt med ! hej hej
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

clydehaumann
sabai sabai laes indlaeget igen. Maaske ser du saa hvad det er der er skrevet og kom saa med en kommentar.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

rinpoche
sabai sabai skrev:
hej Jeg vil gå tilbage hvor denne tråd startede.. at vi bare kommer til thailand og tager de bedste piger ,,og man føler sig som en tyv,, og den hvide mand hersker,,, ALDRIG HAR JEG HØRT SÅDAN ENGANG SLUDDER , ÆVL , VRØVL !!!!

Ja, med hensyn til at tage "de bedste piger", så er det min erfaring at mange der bliver farang-gift er:

1) Fraskilte med eller uden børn
2) Over 30 år
3) Ikke har uplettet rygte

Disse 3 kategorier figurerer ikke ligefrem i top ti hos de thailandske fyre, for at sige det mildt.
Så mht "bedste piger" så afhænger det bestemt af hvilke briller man har på.

rinpoche

MisterM
rinpoche skrev:
sabai sabai skrev:
hej Jeg vil gå tilbage hvor denne tråd startede.. at vi bare kommer til thailand og tager de bedste piger ,,og man føler sig som en tyv,, og den hvide mand hersker,,, ALDRIG HAR JEG HØRT SÅDAN ENGANG SLUDDER , ÆVL , VRØVL !!!!

Ja, med hensyn til at tage "de bedste piger", så er det min erfaring at mange der bliver farang-gift er:

1) Fraskilte med eller uden børn
2) Over 30 år
3) Ikke har uplettet rygte

Disse 3 kategorier figurerer ikke ligefrem i top ti hos de thailandske fyre, for at sige det mildt.
Så mht "bedste piger" så afhænger det bestemt af hvilke briller man har på.

rinpoche

Savidt jeg husker er du halv thai saa du maa jo vide detGrin

Spring til debat: