Se indlæg|
Dansk-thai på forsiden af urban
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 01/10-2005 06:30
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, Lad os tage den bagfra, hvis nu nogen her ender med at skrive en artikel. Det er følgende citat af en anonym surin, der vækker røre ‘Jeg kender flere i Thailand, som får pension, men som har proformaadresse i Danmark. For at staten ikke skal opdage det, rejser de over Norge og derfra via Finland til Thailand,’ skriver en på hjemmesiden under dæknavnet Surin.' Det er en påstand, der lyder smart, men jeg har aldrig, aldrig hørt om danskere, som er taget hjem via Norge OG Finland eller tilsvarende. Nogle går efter de billigste fly, og det kan være i transit over et eller andet land. Tyrkiet er vist det billigste herude fra. Andre vil det hurtigste, så er de SAS eller THAI. MEN jeg har ALDRIG hørt om nogen, der tager i transit via NORGE, og altså slet ikke, at de så lige tager videre via Finland. DESUDEN, hvis man rejser i Transit BKK-CPH, så er ens billet stadig BKK-CPH. Hvis sådan et nummer skulle lykkes, skal man altså separat købe transit Bangkok-Norge, og separat Norge-Finland, og seperat Norge-Danmark, og så begynder det da at blive dyrt. Fortæl gerne, hvis jeg tager fejl, da jeg ikke har erfaring i den slags flyvninger... Min påstand er bare, at surins påstand om fly er grundløs, og i så fald, at journalisten burde havde fundet ud af det. Og at, som allerede nævnt af andre, at et citat fra en tilfældig anonym, der måske bare vil være smart (ikke personligt rete mod surin), benyttes journalistisk, er dårlig journalistik. Og sidst men ikke mindt, at der er forskel på at debatere, hvordan lovgivningen er, og hvordan man skal forholde sig, til at sige at der debateres socialbedrag. Måske er det stof til en artikel, hvis folketingen begynder at røre på sig, eller måske er det stof for presseankenævnet? Hilsen, Robert Kronberg Journalist Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 01/10-2005 06:48
|
Hej, I artiklen umiddelbart efter udtalelser om at have adresse i Spanien og opholde sig i Thailand, påstås det, at "På hjemmesiden dansk-thai.dk diskuteres svindlen i detaljer." http://www.presse.../index.htm * Oplysningerne skal være af faktisk karakter. Man har altså ikke krav på genmæle over for artiklens eller udsendelsens vurderinger eller meningstilkendegivelser, * De bragte oplysninger skal være forkerte. * Oplysningerne skal indebære en risiko for, at den omtalte person, organisation eller virksomhed kan lide en økonomisk eller anden skade af betydning (skaden behøver dog ikke være konkret). Er der tale om mere bagatelagtige skader eller risiko for bagatelagtige skader, har man ikke krav på genmæle. * Indholdet af det genmæle, der ønskes bragt, skal være begrænset til de faktiske oplysninger. Genmælet må altså ikke indeholde vurderinger eller kommentarer, og man kan ikke kræve, at massemediet beklager, undskylder eller dementerer de oplysninger, der er offentliggjort. Hvad siger webmaster/moderator-team, har det været diskuteret i detaljer? Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 01/10-2005 15:13
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hejsa. Jeg syntes helt aerligt i gaar i for smaa sko nu... Mange her paa siden har helt aabenlyst fortalt om diverse lyssky tilfaelde / ulovligheder Nogen praler aabenlyst med at vaere paa pension men tager mange tusinde kr. med til Thailand flerer gange om aaret. Det er da guf for enhver journalist, saa kan vi paastaa at der var andet han kunne tage fat paa jo. men det er nu engang hans arbejde at finde nyheder og daarlige nyheder saelger bedst... saadan er det bare. Saa kan i vaere enige med mig eller ej.... Men jeg kender godt pressen i DK og har tidligere brugt den, hvis nogen ellers remember saa havde jeg fordsiden / spisesedlerne flere dage i traek for nogle aar siden.i thai anliggende. Jeg savner saa bare stadig den dag i dag en opfoelgning fra Lars som jeg hjalp. Jeg kender ogsaa tilfaeldet at have adresse i spanien og bo i Thailand..... Hvis vi vil prale med ulovligheder offentlig beder vi om at faa problemer. Jeg vil saa opfordre journalisten til at tage pensionsloven op, for den er vildt kaos og tolkes efter behag...... le-si |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 01/10-2005 16:32
|
Hej le-si, Jamen, jegt er da helt enig i, at hvis man er kæmpestor i kæften på værtshuset, så er man selv skyld i, at man bliver anholdt på sengekanten. Og jeg er også enig i, at vi bør overholde loven. Men jeg mener, at det danske regime burde motivere ved at gøre loven enkel. Enten får man pension, eller også ikke; og får man pension betale man skat. En spade er en spade, en skov... Men jeg mener stadig, at freelance-artiklen i Urban om svindel er plat. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 01/10-2005 17:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Hvornår var det nu lige det var da stavnsbåndet blev ophævet ???? Suk
![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 01/10-2005 18:09
|
|
Er der nogen der ved noget om pensions-reglerne i andre EU- lande, Jeg tænker på, reglerne hvis Feks. en pølsetysker på førtidespension flytter til TH. det kunne da være interresant at vide, for hvis reglerne ikke er de samme, ja så er det jo diskremination, men det er vi jo efterhånden vant til i Danmark " LORTELAND " ![]() Suk
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 01/10-2005 18:29
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
Jeg har skrevet om det foer her i debatten saa mange vil vide at det er rigtigt eller man kan gaa tilbage og laese mine indlaeg foer. Men nu er her en journalist som har ondt i roeven af pensionister som bor i Thailand og forsoeger at saette aeldre og gamle herude i miskredit og beskylder dem for svindel pga et lidt forviret citat her i debatten. Jeg haaber at der nu er andre journalister som kikker med. For ca. 2,5 aar siden fik jeg nogle okonomiske problemer idet jeg var gaaet paa PFA Pension. I den forbindelse blev jeg midlertidig boligloes medens jeg forsoegte at finde en ny bolig. Jeg sov hos familie og bekendte. Nogle steder sagde de, at jeg kunne tilmaelde mig paa adressen men fik at vide af kommunen at det ikke kunne lade sig goere da der ikke var m2 nok. Andre var under uddannelse, fik uddannelsestoette, boligtilskud, andre ydelser osv. Saa her kunne jeg ikke melde mig til uden at det ville gaa ud over deres tilskud. For ikke at vaere en for stor belastning for min familie og venner rejste jeg paa ferie i Thailand for at slappe lidt af hos mine thailandske venner. Da de hoerte om mine problemer sagde de at jeg bare kunne flytte til Thailand og bo hos dem, her var huse nok. Da jeg kom hjem laa der et brev fra kommunen at jeg skulde redegoer for mine boligforhold ellers ville de saette politiet til at finde ud af hvor jeg opholdt mig. (Jeg har det endnu) Som om politiet ikke har andre opgaver. Jeg tog ud til kommunen og talt med dem men der var intet at goere. Der var saa mange de skulle hjaelpe, isaer udelaendinge som kom til Danmark. Saadanne var lovgivningen. Jeg fik dog udleveret en liste over nogle hoteller hvor jeg kunne sove for ca. 100 kr pr. nat ,hvis der var plads, idet de havde en aftale med kommunerne. En kold eftermiddag stod jeg af toget ved Noerrebro og paa stationen saa jeg at de hjemloese solgte deres blad. Jeg talte lidt med den unge mand. Han fortalt mig at jeg altid kunne faa en soveplads til 75 kr pr. nat. Jeg kunne se mine naeste aar i Danmark som en gammel mand gaa rundt i gaderne med en plastikpose. Jeg var rystet. Jeg gik hen til Thai Airways og koebte en billet, derefter ud paa ambasaden i Hellerup og soegte et one year visa. Saa paa kommunen igen for at opgive min nye adresse. De syntes faktisk at det var meget sjovt (ja de var ved at doe af grin) og skulle se baade visa og flybilletter. Ugen efter kom jeg tilbage med baade visa og billetter og saa var de sure. Hvorfor rejser du dog der ud? Er det ikke farligt? osv. Jeg kunne kun svare at derude kunne jeg faa en bolig i forhold til Danmark hvor det var umuligt eller meget dyrt og at politiet jo ville jagte min familie og bekendte hvis jeg sov hos dem. Det gav kommunen mig ret i. Det er kontrolsamfundet Danmark i dag. Nu har jeg boet her i Thailand i 2 aar og har aldrig haft det bedre. Men som naevnt foer fylder jeg 65 om faa maaneder og jeg fornaemmer at der vil blive problemer hvis jeg ikke rejser til Danmark. Jeg skal have en adresse og en ny ordning i Danmark. |
|
|
|
|
Lagt på d. 01/10-2005 18:35
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
hold kæft det er da sørgelig læsning du kommer med der misterM Ja man græmmes nogle gange over at være dansker, når man læser sådan noget der. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 01/10-2005 20:37
|
|
Det er jo trist, at vi skal til at være anonyme her på DTW ![]() Suk
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 01/10-2005 21:07
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Jeg skal ikke forholde mig til det danske system - det gør andre så udmærket, og jeg er enig i mange af betragtningerne. Rent journalistisk er URBAN-artiklen en tynd gang sjask bygget op på et citat fra en unavngiven kilde, som tilmed er ufrivillig og kun optræder som et synonym. Research-mæssigt imponerer Lars Fogt heller ikke. Det er jo efterhånden lang tid siden, han begyndte at spøge - angiveligt som repræsentant for Ekstra Bladet. I mellemtiden er det så blevet URBAN. Med det udbytte, Lars Fogt har fået ud at det umanerligt lange tilløb burde det enten have resulteret i en solid, velunderbygget historie - eller ingen historie. Det blev til en historie baseret på en anonym kilde, som Lars Fogt tilmed ikke har talt med eller kender, og som strider med striber af normer for god journalistik. Tilmed med en klar svækkelse i sidste afsnit: "Men kommunerne finder opgaven uoverskuelig: Vi kan jo ikke kontrollere alle en million pensionister i Danmark, lyder det fra pensionsudvalget under Kommunernes Landsforening". Hvad betyder det? Såmænd at udvalget under KL finder et eventuelt problem så minimalt, at det ikke er umagen værd at ofre blot de mindste ressourcer på det. Hvor er historien, Lars Fogt? Du er en af de heldigvis få, der æder af fornøjelsen ved at være i samme branche. Bjarne Madsen Redaktør Journalist i 35 år Medlem af Dansk Journalistforbund |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 01/10-2005 21:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Naar man laeser MisterM indlaeg so er jeg glad for at jeg bo i Thailand og har taenke mig at bliver gamle her og hvis det kan udgaaet at rejse til Danmark. Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 02/10-2005 10:25
|
le-si skrev: Hejsa. Jeg syntes helt aerligt i gaar i for smaa sko nu... Mange her paa siden har helt aabenlyst fortalt om diverse lyssky tilfaelde / ulovligheder Nogen praler aabenlyst med at vaere paa pension men tager mange tusinde kr. med til Thailand flerer gange om aaret. Det er da guf for enhver journalist, saa kan vi paastaa at der var andet han kunne tage fat paa jo. men det er nu engang hans arbejde at finde nyheder og daarlige nyheder saelger bedst... saadan er det bare. Saa kan i vaere enige med mig eller ej.... Men jeg kender godt pressen i DK og har tidligere brugt den, hvis nogen ellers remember saa havde jeg fordsiden / spisesedlerne flere dage i traek for nogle aar siden.i thai anliggende. Jeg savner saa bare stadig den dag i dag en opfoelgning fra Lars som jeg hjalp. Jeg kender ogsaa tilfaeldet at have adresse i spanien og bo i Thailand..... Hvis vi vil prale med ulovligheder offentlig beder vi om at faa problemer. Jeg vil saa opfordre journalisten til at tage pensionsloven op, for den er vildt kaos og tolkes efter behag...... le-si Hej le-si ![]() Han du hilse din gode ven journalist Lars Fub ![]() Du maa jo vaerer muldvarpen ![]() |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 02/10-2005 11:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Er en muldvarpe ikke der bliver nede i et hul i jorden og ikke kommer op.![]() Det kan man so ikke lige frem sige at le-si med sit indlaege gor ![]() Men derfor giver jeg han jo ikke ret i det han skriver
Redigeret af thaikurt1 d. 02/10-2005 11:10 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 02/10-2005 11:25
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
MisterM's historie må da være guf for en engageret journalist. Den beskriver meget fint nogle af de "uhensigtsmæssigheder", der er i den danske lovgivning. Jeg er sikker på, at hvis en journalist tager fat i det her, vil han her i forummet kunne finde mange, der er villige til at hjælpe med yderligere oplysninger. Peter
|
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 02/10-2005 12:53
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Leif har jo ret. Vi betragter denne side som vores dagligstue og siger hvad der passer os og bliver saa sure hvis der er en i stuen der forteller andre hvad vi taler om. Vi glemmer ofte at denne side tilhoerer Kim og at vi bare er gester som alle andre, og nok derfor boer taenke os om inden vi siger noget. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Stampe |
Lagt på d. 02/10-2005 12:59
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 305 |
hvis man ikke kan stå ved man skriver skal man lade være med at skrive det offentligt. Men vil lige sige at det er en meget tynd artikkel han der har far fået skrevet , Han kan da ikke ha fået mange basse øre for den. ![]() ![]()
Redigeret af Stampe d. 02/10-2005 12:59 ![]() Hilsen Stampe |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 02/10-2005 14:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Hej alle sammen Som udgangspunkt syntes jeg at artiklen som Journalist Lars Fogt skrev i URBAN er en omgang ”tynd kop te”. Der er ingen veldokumenteret baggrund som underbygger de fremsatte påstande. Der henvises til snart et år gamle debatindlæg som enkelte medlemmer har kommet med. Ligeledes postuleres det ” på hjemmesiden dansk-thai.dk diskuteres svindelen i detaljer” hvilket direkte er usandt. Det er muligt at direktøren i Den Sociale Sikringsstyrelse Fr. Kirsten Thorball, har ret i sin påstand om at nogle danske førtidspensionister / pensionister uberettiget for udbetalt en højre pension end de er berettiget til jf. lovgivning. Hvis Lars Fogt havde gjort sit research arbejde ordentligt, og gide gøre sig den ulejlighed at kunne henvise til officielle tal om hvor stort dette angivelige problem måtte være - ville artiklen måske have lidt substans. Men at disse ”angivelige pension synder” skulle udgøre et økonomisk samfundsmæssigt problem kan jeg umiddelbart ikke se. Men for mig at se! så blæser Lars Fogt en sag op - som ingen kender det reelle omfang af. Skulle jeg en dag støde på en ”pension synder” i Thailand, vil det på ingen måde anfægte mine veludviklet moralbegreber. Husk på! der er jo en årsag til en man bliver førtidspensionist. Det kan skyldes nedslidning efter mange års hårdt arbejde osv. Når man således efter mange år arbejde omsider når sin pensionsalder eller bliver førtidspensionist, har vi alle gennem hele livet bidraget via vores høje skatter til den fælles husholdning. Så hvorfor skal pensionsrettigheder i mere eller mindre grad fratages de pensionister som vælger et eksotisk Thailand? Og hvorfor skulle disse pensionister i Thailand, have væsentligt mindre i pension end dem som vælger Spanien eller andre EU lande som deres domicil? Så hvem er det der snyder hvem? Det ville klæde Hr. Lars Fogt ganske godt - hvis han havde anlagt en modsat holdning til problem stillingen. Og i stedet havde kastet sig over de åbenlyse uretfærdigheder, som pensionister bosat i Thailand og det øvrige Asien er udsat for jf. Dansk Pensionslovgivning. Hvis Lars Fogt virkeligt skulle føle sig foranledig til at kaste sig over socialbedrageri, var det måske mere på sin plads at bruge sine kræfter på de åbenlyse forhold som hersker i kredse af ny dansker. Hvor disse socialbedragerier mere er reglen end undtagelsen. Skulle Hr. Lars Fogt betvivle dette postulat, kan han bare spørge sine æret kolleger på Ekstra Bladet - de har dygtigt ved adskillige lejligheder brugt meget spalteplade på netop dette forhold. Så Hr. Lars Fogts artikel i det så udmærket dagblad URBAN, udløser ikke i denne omgang nogen Cavling-pris - dertil har han meget at lære. Hilsen Rasmus |
|
|
|
| Good for Falang |
Lagt på d. 02/10-2005 16:17
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 218 |
Rigtigt godt skrevet |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 02/10-2005 16:41
|
Nu er Dansk-Thai blevet kendt af journalisterne saa jeg vil fortsaette her og haaber at der er en menneskelig journalist som kan tage emnet op paa en anden maade som kan hjaelpe pensionisterne i udlandet. Hvorfor maa jeg rejse til Danmark? Jeg faar pension fra PFA. Sidste maaned modtog jeg et brev med en leveerklaering. Jeg udfyldte den og vedlagde et brev hvor jeg bad PFA om at sende en bekraeftigese via min e-mail. Hvis de ikke modtager min leveerklaering vil de stoppe min pension fra 010106. Da jeg ikke fik nogen bekraeftigelse bad jeg i sidste uge via e-mail om de havde modtaget mit brev. Stadig ingen svar. ---------------- Angaaende folkepension staar der at kommunen vil i god tid (Mindst 3 mdr.foer) give besked til personen. I tilfaelde af personen bor i udlandet er det staten. I tilfaelde man ikke kan accepterer pensionen har man 1 md til at klage. Jeg ved ikke om de har sendt materialet til mig for jeg har ikke faaet noget endnu. Hvis de har glemt Thailand i min addresse vil der gaa over 3 mdr. inden jeg modtager det idet Post Danmark automatisk lader al post unden land ligge foer den bliver vidresendt. Jeg har en kode til KMS og kan logge ind. Men jeg kan ikke udfylde papirer for naar jeg skriver mit person nummer skal jeg kontakte kommunen. Og de svarer normalt aldrig mine mails. ---------------- Haaber at andre pensionister ser dette saa de ungaar denne faelde. Redigeret af MisterM d. 02/10-2005 17:01 |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 02/10-2005 18:21
|
Her er lidt til journalisterne![]() Teksten taler for sig selv ![]() Men det betyder meget for en pensionist som bor i udlandet og forsoeger at klare sig selv ![]() Lidt facts: From : <> Sent : Tuesday, May 10, 2005 7:48 AM To : Subject : SV: 3 maaneder gamle breve,,, | | | Inbox Hej xxxxxxx Tak for din henvendelse. Jeg videresender til Internationalt Postcenter til undersøgelse og besvarelse. Med venlig hilsen Torben V. Petersen Post Danmark -----Oprindelig meddelelse----- Fra: Sendt: 6. maj 2005 17:26 Til: Emne: 3 maaneder gamle breve,,, Hvorfor ligger mine breve 3 maaneder hos Post Danmark hvis afsenderen ikke har skrevet det land brevet er sendt til...? Jeg bor i Ubon Ratchathani, Thailand og Posten fra Danmark er fremme efter 4 til 5 dage. 4 maj modtog jeg 2 breve med cirokort fra Sygeforsikringen Danmark. Brevene var sendt 19 jan og 2 feb med rigtig adresse men uden Thailand. Jeg har talt med Sygeforsikringen Danmark og de siger at hvis addressen er for lang bliver landet ikke trykt! Det er altsaa deres fejl (Computerfejl!) Samme fejl har Told og Skat...! Ubon Ratchathani er ikke nogen stor eller kendt by men vi har en international lufthavn hvor Thai airways har 3 daglige afgange samt er endestation for Thailands jernbaneline mod oest. Derfor kan jeg ikke forstaa at det tager 3 maaneder for post Danmark at sende brevet vidre eller returnere brevet til afsenderen! Nu er jeg smidt ud af Sygekassen Danmark og kan ikke blive medlem igen da jeg er over 60 aar! Haaber paa et svar. Med hilsen From : <> Sent : Tuesday, May 17, 2005 9:10 AM To : CC : <>, <> Subject : Forsinket brev | | | Inbox Hej Jeg skal først og fremmest beklage, at de har modtaget forsendelser fra Danmark med store forsinkelser med de dermed forbundne konsekvenser.. Som det korrekt nævnes kan der forekomme en del forsendelser uden landekode, og der kan ske det, at kombinationen af dét, et af mange ukendt bynavn samt urutinerede medarbejdere bevirker, at forsendelserne fratages som ubesørgelige, hvilket er sket i Deres tilfælde. Under normale omstændigheder vil disse forsendelser blive behandlet snarest efter af specielt uddannede medarbejdere, men på grund af store mængder returpost, herunder ubesørgelige forsendelser, i 1. kvartal, har vi været meget bagefter med behandlingen af disse forsendelser. Jeg skal endnu en gang beklage det skete. Med venlig hilsen Nils Jørgen Andersen Driftsupport ------------------- Post Danmark A/S Internationalt Postcenter Kystvejen 26 2770 Kastrup Tlf: 32478543 Fax: 32478647 E-mail: Redigeret af MisterM d. 02/10-2005 18:55 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.