Se indlæg
 Udskriv debat
den gule bog
Robert Kronberg
hugoboerge skrev:
An International Driving Licence is required for most foreign persons wishing to drive in Thailand and must be accompanied by the Driving Licence issued to them in their country of nationality or residence. A foreigner is allowed
to drive in Thailand for up to 6 months on an International Driving Licence after which they must obtain a Thai Driving Licence.

Det er vist klart det der staar der.

Men bortset fra det Robert, hvilket forsikringsselskab bruger du ? Det er rart med en erstatningsbil naar man er uden skyld.

Jeg er ogsaa blevet standset af politiet nogle gange. Een gang (over 40 aar siden i Bangkok) var kl. 2 om natten hvor jeg svingede til hoejre for roedt lys (ingen modgaaende trafik) og der stod en politibetjent da jeg drejede. Han sagde jeg koerte over for roedt lys og jeg svarede at det gjorde jeg fordi jeg kom fra Danmark og det maatte man godt der.

Den koebte han lige paa stedet.

Jeg har spurgt ambassaden omkring Thai-kørekort vs. Internationalt kørekort, og de ved godt, at jeg har boet her en del år, og de svarede, om end det blot var hen over lugen (og ikke officielt), at jeg skulle spørge mit forsikringselskab.

Min bil er leaset af Avis (3 års kontrakt), så erstatningsbil er en del af leasingkontrakten og ikke forsikringsselskabet, og både Avis, politi og forsikringsselskab (Bangkok Insurance) har som sagt intet problem - jeg ved godt, hvad der ellers står, men i Thailand er der ofte forskel på lov og praksis, og det er praksis, der er gældende. Da jeg leasede bilen viste jeg mit kørekort og et totalt forældet internationalt kørekort... Bilen har endda firmalogo og alt muligt og fremtræder, som det den er, nemlig en firmabil.

Det samme på landevejen, her må man køre 80, men politiet, dvs. praksis, siger 120 - de blander sig ikke i, om man køre 120, men kører man 121, så er de parat med at kræve lidt ind til kaffekassen.

Lige nu har jeg end ikke internationalt kørekort, fordi er er gået kluder i den i København, så jeg viser blot en 3 måneder gammel bøde (hvor de har taget mit kørekort), som dokumentation på, at jeg har kørekort, og politiet både her og der siger ikke en lyd, men acceptere pænt og høfligt.

Hvis man er her på retirement-visa, så kan en gul bog være praktisk, da man i så fald ikke kan få en arbejdstilladelse, hvor fx ens hjemmeadresse står anført. Gul bog kan også være praktisk, hvis man ejer en lejlighed.

Jeg siger ikke, at det ikke er en god ide med et Thai-kørekort og/eller en gul bog, men ofte er det ligesom, at folk bare vil have det blot for at have det.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
chaingmai
jeg mener at hvis man vil give gode råd og anvisninger, så skal de være i overensstemmelse med loven,og ikke hvad man kan ,,handle sig til"Til hest

Robert Kronberg
chaingmai skrev:
jeg mener at hvis man vil give gode råd og anvisninger, så skal de være i overensstemmelse med loven,og ikke hvad man kan ,,handle sig til"Til hest

Jeg snakker ikke om, hvad man kan handle sig til, men om praksis, jf. min beskedne erfaring.

Det er ligesom, at man skal have en arbejdstilladelse for at åbne en bankkonto, men der er da sikkert mange på DTW, som har en bankkonto uden en arbejdstilladelse.

Hilsen, Robert

olejensen
Det samme på landevejen, her må man køre 80, men politiet, dvs. praksis, siger 120 - de blander sig ikke i, om man køre 120, men kører man 121, så er de parat med at kræve lidt ind til kaffekassen.

Tror der er flere der har betalt en hastigsbøde, selv om de ikke var oppe på 121.

Robert Kronberg
olejensen skrev:

Tror der er flere der har betalt en hastigsbøde, selv om de ikke var oppe på 121.

Hvis det var mig, så ville jeg nægte det, da de ikke giver bøder for mere end 121, og de gange, hvor de ganske rigtigt har forsøgt, har jeg nægtet det, og det har de måttet acceptere, da det er praksis, og det kan en menig betjent ikke lave om på...

Men pas på med at give kørekortet, hvis du fornemmer, at en betjent vil snyde dig.

Husk at smile og være høflig, når man føler sig uretfærdigt behandlet, og selv om du kan lidt Thai, så lad konen føre ordet og lad som du ikke snakker Thai.

Ja, nogen gange skal man kæmpe for sin ret i Thailand, farang eller ej.

Dog har jeg det problem, at min kone ikke taler engelsk, så når jeg påstår, at jeg ikke taler Thai, så snakker konen Thai til mig, men det skaber kun en reel forvirring, der gør, at politiet trækker sig væk.

Og husk at politiet blot er mennesker og behandl dem derefter, hvorpå de også vil behandle dig med respekt - husk at waie og sige tak bagefter, så begge parter kan adskilles og være glade.

Hlsen, Robert

chaingmai
jeg forstår godt din pointe, men praksis er ikke den samme overalt, Smile

John
Robert Kronberg skrev:
olejensen skrev:

Hvis det var mig, så ville jeg nægte det, da de ikke giver bøder for mere end 121, og de gange, hvor de ganske rigtigt har forsøgt, har jeg nægtet det, og det har de måttet acceptere, da det er praksis, og det kan en menig betjent ikke lave om på...

Men pas på med at give kørekortet, hvis du fornemmer, at en betjent vil snyde dig.

Husk at smile og være høflig, når man føler sig uretfærdigt behandlet, og selv om du kan lidt Thai, så lad konen føre ordet og lad som du ikke snakker Thai.

Dog har jeg det problem, at min kone ikke taler engelsk, så når jeg påstår, at jeg ikke taler Thai, så snakker konen Thai til mig, men det skaber kun en reel forvirring, der gør, at politiet trækker sig væk.

Og husk at politiet blot er mennesker og behandl dem derefter, hvorpå de også vil behandle dig med respekt - husk at waie og sige tak bagefter, så begge parter kan adskilles og være glade.

Hlsen, Robert

Hvor er det dog godt at du skriver her Robert.

Det bekræfter mig mere og mere i at jeg aldrig nogen sinde skal bruge dig og dit firma som rådgiver, for mage til ævl og dårlig rådgivning skal man lede længe efter.

Med hensyn til den gule bog så letter den livet for mange, bla. som det tidligere har været omtalt behøver man ikke skaffe en adresse attest i tide og utide og den gule bog har ingen udløbsdato. Det er jo langt fra alle der som dig har en arbejdstilladelse.

Det danske kørekort er IKKE gyldigt i Thailand, det er jo netop derfor de har tilsluttet sig konventionen vedrørende International færdsel. At mange betjente så pga. usikkerhed og dårligt engelsk lader dig kører med dit danske kørekort ændre jo ikke ved at lovgivningen som minimum kræver et internationalt kørekort.

Hvis der står 80 km. ja så er det ikke anderledes end at man kun må kører 80, det er loven der gælder og ikke hvad du har oplevet det er ikke alle politifolk der er korupte der er nogen der følger loven. At fortælle folk at det er ok at kører 120 hvor der er 80 er den dårligste rådgivning jeg har hørt.

Mange ting kan lade sig gøre i Thailand, men hvis du skal rådgive så gør det ud fra lovens bogstav.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
mussehund
Hej John

Meget tankevækkende skrevet, og jeg vil da gerne have lov til at give dig ret, langt hen af vejen, men er da overbevist om, at Robert i mange henseender gør et stort stykke arbejde frivilligt her på siden.

Jeg er da godt klar over, at Roberts små udråb på denne side, er et udstillings stunt for en charmen offensiv, og John vi har jo alle forskellig charme ikke???????

Man må jo så bare håbe, at vejledningen ikke bliver som hans små erfaringer med det virkelige liv, for så vil jeg da godt nok sige som dig John.. nu er bægeret fuldt, for magen til ligegyldighed over for Carstens ærlige spørgsmål om den gule bogs betydning, er nu blevet latterligt gjort.

Carsten....

Den Gule Bog er god at have til mange ting, måske ikke i Bangkok men ude hos os andre i det store område, som kaldes Thailand er den bare suveræn.

mussehund
Den Gule Bog Carsten...

Den er noget lort, for inden jeg skrev det sidste indlæg, havde jeg været på emigrationen fordi et Farang individ ikke forstod, de pludselige nye regler.

Vedkommende havde sin verifikation af indtægt fra ambassaden, men han havde ikke fået tilkendegivet sin adresse på nævnte ambassade, hvorfor de forlangte, en tur mere for dette.

Dette er måske bare vores lokale regler, eller den nye chefs prøven på at pisse sit territorium af, men udkommet blev som jeg forventede.

For han sagde.

Hvis vedkommende havde have haft den gule bog, så havde han nu sparet en ny tur til Bangkok, men måske vil han bare have det sådan ham den Farang..

Robert og andre, lad nu være med at nedgøre denne så ligegyldige bog. Det er intet krav, men er jeg sikker på, det er en dejlig ting at have...

Husk nu alle inden i fare i blækhuset.. Ingen regler er de samme i de forskellige regioner..

Jeg tror mange har oplevet dette, så dette kunne da være et ganske interessant emne også...

olejensen
Den er noget lort, for inden jeg skrev det sidste indlæg, havde jeg været på emigrationen fordi et Farang individ ikke forstod, de pludselige nye regler.

mussehund, hvad er det for regler der er nye?

bannok
Hvad sker der, hvis du laver et færdseluheld, et rigtigt grimt et, hvor der er nogen der kommer af dage, og modparten har en god advokat, og kræver at se et Thailandsk kørekort af dig. Har du så ikke et problem.
For vist gælder der praksis her ude lige som i Danmark, for loven, som kan være lidt forskellig fra loven ord.
Nu har jeg boet i Thailand i 7 år på visa, men jeg har mit Thailandske kørekort, og det har jeg af den simple grund; For at have papirarbejdet i orden, hvis der skulle ske et grimt uheld eller noget lignende, jeg er rygende uinig med dig i, at det ikke er nødvendigt at have et Thailands kørekort, når man kører bil i Thailand.
Det er absolut en god ting at have et Thailands kørekort, når man kører bil i Thailand.

Robert Kronberg
John skrev:
Robert Kronberg skrev:
olejensen skrev:

Hlsen, Robert

Det bekræfter mig mere og mere i at jeg aldrig nogen sinde skal bruge dig og dit firma som rådgiver, for mage til ævl og dårlig rådgivning skal man lede længe efter.

Med hensyn til den gule bog så letter den livet for mange, bla. som det tidligere har været omtalt behøver man ikke skaffe en adresse attest i tide og utide og den gule bog har ingen udløbsdato. Det er jo langt fra alle der som dig har en arbejdstilladelse.

Det danske kørekort er IKKE gyldigt i Thailand, det er jo netop derfor de har tilsluttet sig konventionen vedrørende International færdsel. At mange betjente så pga. usikkerhed og dårligt engelsk lader dig kører med dit danske kørekort ændre jo ikke ved at lovgivningen som minimum kræver et internationalt kørekort.

Hvis der står 80 km. ja så er det ikke anderledes end at man kun må kører 80, det er loven der gælder og ikke hvad du har oplevet det er ikke alle politifolk der er korupte der er nogen der følger loven. At fortælle folk at det er ok at kører 120 hvor der er 80 er den dårligste rådgivning jeg har hørt.

Mange ting kan lade sig gøre i Thailand, men hvis du skal rådgive så gør det ud fra lovens bogstav.

Næ, jeg havde da heller ikke forventet støtte eller forståelse fra din side.

Jeg beklager, at mine erfarnger ikke falder i god jord hos dig, men det har de aldrig gjort, så der er ikke noget nyt under solen her.

Og med din angivelige erfaring burde du vide, at der er forskel på de jure og de facto i Thailand.

Men livet går videre, og ingen kan tage mine erfaringer fra mig.

Men er det din rolle som anonym administrator at anklage min virksomhed, for så er der noget galt på DTW...

Hilsen, Robert
Redigeret af Robert Kronberg d. 24/07-2011 23:48

NoiNarak
Kære Robert.
Du slutter dit indlæg med en beklagelse over kritik af din virksomhed,som jeg ikke forstår.
Så længe du reklamerer for din virksomhed herinde efter hvert indlæg,kan du vel på ingen måde, forvente anden reaktion på dit indlæg.
I mine øjne er det da fulstændig forrykt-rigtigt eller ej,at en der skal rådgive omkring sådanne ting,kan komme med den slags udtalelser for åben skærm.Bare være ligeglad med loven-for sådan har du oplevet det,der hvor du er.Sikken rådgivning-så jeg fatter ikke, at du beklager dig og siger, at der så må være noget galt på DTW.
Du kan da ikke andet end have forventet en sådan reaktion på dit indlæg-en rådgiver,der siger til folk-vær bare ligeglad med loven-der MÅ da komme den reaktion, på et sådant indlæg.

Robert Kronberg
NoiNarak skrev:
Kære Robert.
Du slutter dit indlæg med en beklagelse over kritik af din virksomhed,som jeg ikke forstår.
Så længe du reklamerer for din virksomhed herinde efter hvert indlæg,kan du vel på ingen måde, forvente anden reaktion på dit indlæg.
I mine øjne er det da fulstændig forrykt-rigtigt eller ej,at en der skal rådgive omkring sådanne ting,kan komme med den slags udtalelser for åben skærm.Bare være ligeglad med loven-for sådan har du oplevet det,der hvor du er.Sikken rådgivning-så jeg fatter ikke, at du beklager dig og siger, at der så må være noget galt på DTW.
Du kan da ikke andet end have forventet en sådan reaktion på dit indlæg-en rådgiver,der siger til folk-vær bare ligeglad med loven-der MÅ da komme den reaktion, på et sådant indlæg.

De facto (praksis) er sådan, som det foregår - beklager.

Hvad skal jeg gøre og sige, når det er sådan, som det foregår.

Skal jeg bukke, men vil man være i Thailand, så er det betingelserne, og hvad kan jeg gøre - ikke en papfis - sådan er det, og jeg kan ikke ændre det... Beklager...

Robert

NoiNarak
Jeg tror da, at vi alle er klar over, at sådan er det i Thailand-nogen steder,men det ændrer dog ikke, at-i mine øjne-er det da principielt forkert,at en rådgiver sidder og fortæller folk, at det er ok at bryde loven-at det er man nødt til,hvis man vil være i Thailand.

olejensen
Robert Kronberg skrev:
NoiNarak skrev:
Kære Robert.

De facto (praksis) er sådan, som det foregår - beklager.

Hvad skal jeg gøre og sige, når det er sådan, som det foregår.

Skal jeg bukke, men vil man være i Thailand, så er det betingelserne, og hvad kan jeg gøre - ikke en papfis - sådan er det, og jeg kan ikke ændre det... Beklager...

Robert

Jeg hæfter mig mest ved din påstand om, at der ikke gives bøder for overtrædelse af hastigheder under 120.

For den påstand er direkte forkert og det gælder både thaier og farager der bliver afkrævet en bøde.

Så de facto (praksis) er sådan, som det foregår - beklager, at du ikke har ret.

Hopla
Det kunne være interessant at vide, hvad trådstarter har fået ud af de mange modstridende og tvetydige svar. Personligt kendte jeg heller ikke den gule bog, og det eneste jeg med sikkerhed kan læse ud fra de mange svar, så skader det ikke at have den - det kan ALLE vel blive enige om...
Redigeret af Hopla d. 25/07-2011 07:04

John
Robert Kronberg skrev:
John skrev:
Robert Kronberg skrev:
olejensen skrev:

Hlsen, Robert

Næ, jeg havde da heller ikke forventet støtte eller forståelse fra din side.

Jeg beklager, at mine erfarnger ikke falder i god jord hos dig, men det har de aldrig gjort, så der er ikke noget nyt under solen her.

Og med din angivelige erfaring burde du vide, at der er forskel på de jure og de facto i Thailand.

Men livet går videre, og ingen kan tage mine erfaringer fra mig.

Men er det din rolle som anonym administrator at anklage min virksomhed, for så er der noget galt på DTW...

Hilsen, Robert

Om jeg er administrator eller ej kommer ikke sagen ved, jeg kan på lige fod med alle andre deltage i debatten.

Jeg ved faktisk ikke noget om dit firma, andet end du selv skriver her på siden, nemlig at du er rådgiver. Det er dette jeg forholder mig til.

Essensen i mit indlæg er netop din baggrund som rådgiver.
Med hensyn til den gule bog, så kan den selvom du ikke har nogen, være til stor hjælp for andre. Men fordi du ikke forstår det kalder du dem Thaiofile.

Jeg undre mig meget over hvordan du som rådgiver, kan forsvarer at opfordre folk til ulovligheder i Thailand....

En hastigheds grænse er og bliver en hastighedsgrænse. Din rådgivning i den forbindelse kan vel nærmest sammenlignes med: Det er ok at kører uden lys på cykel efter mørkets frembrud, i Danmark, for der sker ikke noget ved det. Men loven siger jo noget andet, og selvfølgelig er der nogen der bliver stoppet og får bøde for det.

Med hensyn til kørekort i Thailand, så er det for langt ude at påstå et dansk kørekort er ok i Thailand. Du kan leje bil på det ja, og mange betjente kigger den anden vej. Men der kræves som minimum et internationalt kørerkort, efter loven.

Hvis man er gæst i et andet land, bør man så ikke overholde lovene?
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
buster40
Saendaeng skrev:
hugoboerge skrev:
Jeg har boet her i snart 10 år, og jeg har hverken gul bog eller thailandsk kørekort. skrev Robert Kronberg.

Vil det sige du fornyer dit internationale koerekort hvert aar ? Mig bekendt er det noedvendigt med et thai koerekort hvis man vil koebe en bil eller andet koeretoej. Ligeledes som fastboende mener jeg det er et krav at man har thai koerekort.

Ifølge loven skal der erhverves thai kørekort efter 3 mdr. Dit internationale kørekort er ikke tilladt på efter 3 mdr.
At thaierne ikke følger loven er noget andet.

Det er fuldstændig korekt MAN SKAL HAVE THAI KØREKORT EFTER 3 mdr. jeg syntes at den kloge Robert skulle tage på politi stationen og blive opdateret, og ang. bøder det får man jo lige som vinden blæser det ved vi jo alle ikke har meget med regler og love at gøre, selv dette må min svoger som ER politi betjent erkende.

Ang. den gule familie bog, så er det rigtigt at ingen forlanger den, men min kone og jeg syntes bestemt at tingene går meget mere glidene på de offentlige kontore med denne bog, ind det gjore før jeg fik den, men rigtigt det er måske forskelligt fra sted til sted det er jo meget normalt her i Thailand, der ud over er der jo om ikke andet i hvertifælde en fordel ved at have den, og det er at man i de fleste national parker kan komme ind til thai pris som er en hel del billiger og nogen steder helt gratis så det er da et +
forsat god dag her inde Grin
Venlig hilsen
Boonta

hugoboerge
Robert Kronberg har boet i Thailand i snart 10 aar skriver han.

Han maa kunne leve af at vaere raadgiver. Nu findes der gode raad og daarlige raad. Men ikke at have kendskab til reglerne omkring koerekort i Thailand (har maaske kendskab, men foelger ikke loven) det er ikke godt nok isaer hvis han raadgiver folk.

Egentlig har han slet ikke lov til at koere bil i Thailand naar det kommer til stykket.

Og ja det koster at koere mere end 80 km i timen paa nogle strakninger. Jeg betalte boeden med officiel kvittering og det hele.

Spring til debat: