Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Vores børns skolegang i Thailand......
|
|
| sune |
Lagt på d. 29/08-2011 13:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Når man tager i betragtning, at her hvor vi er, er det ikke et specielt Farang sted, som Phuket og andre steder. Alt i alt sidste år, betalte jeg 32.000.- baht og det er med alt |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 29/08-2011 18:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
888 skrev: Gamba, hvad koster det? Alt i alt... På kajonkietsuksa betaler vi ca. 120000 baht per år. |
|
|
|
| mek |
Lagt på d. 29/08-2011 21:47
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 11 |
Hmm! Ja jeg må desværre slippe 300000 Baht om året, det er Bangkok priser. Og desværre bliver det kun dyrere med årene. Kigger i øjeblikket efter ny skole, da junior i øjeblikket går på en lille skole, og der ikke er så mange elever tilbage i hans klasse. Kan se at de skoler vi kigger på ligger på tilsvarende prisleje eller op. Men det værste ved at skifte skole er de helt afsindige entry fees som de forskellige skoler forlanger, 60000 Bath +, men kan desværre ikke se nogen vej uden om....... |
|
|
|
| bob |
Lagt på d. 30/08-2011 09:13
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 49 |
Gamba skrev: 888 skrev: Gamba, hvad koster det? Alt i alt... På kajonkietsuksa betaler vi ca. 120000 baht per år. Hej Man kan se på kajonkietsuksa hjemmeside hvad det koster (klik på den højre ikon, og kig i word filer under tuition fee). Gamba, det er bestemt ikke for at rette på dig, især når du har barn i skolen og jeg bare sidder i DK. Så det er mere for at nuancere det: Jeg kan se at der er store "opstart fees", og at fee også afhænger noget af på hvilket klassetrin barnet er. Første år, inkl entrance fees er ca 185k pr term, og der er 3 terms/år = ialt 555k baht 1. år. Næste år er ca 75k pr term, dvs. 3x75k = 225k baht/år. De 75k baht fremkommer som 70.000 for selve tuition fee + 5.000 bht lunch fee. Det må være en svær overvejelse når ens barn (eller papbørn) er i skolealderen, og man skal bruge sine sparsomme pension eller løn i thailand til privatskoler. Det er meget interessante indlæg, tak til Sune som startede tråden og I andre som har bidraget. Jeg er selv meget bekymret over thai skolegang og budget, så interessant at læse. |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 30/08-2011 09:13
|
Det er da godt nok nogen priser, som vil få mig til at tænke en ekstra gang. Jeg er lidt nysgerrig.. Kommer jeres børn også som mit på universitetet. Hvad gør den prisforskel på indlæringen. Min datter taler engelsk. Hun har indtil nu som 16 åring, bestået alle offentlige tester til en videre uddannelse. Hun er blevet tilbudt Scholarship, men her har jeg sagt nej, fordi jeg er af den overbevisning, at hun først skal fuldende sin uddannelse i Thailand, hvorefter der kan blive tale om eventuelle afstikkere til USA eller andre steder, for en videre udvikling af det beståede. Jeg tænker som så, når jeg læser disse beløb for et individs uddannelse.. Taler vi ikke her om specielle steder, hvor forældre mener dette prisleje er okay... For her i vores lille samfund vil et sådan prisleje nok kun få problemer. |
|
|
|
| Allan73 |
Lagt på d. 30/08-2011 15:37
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 66 |
De 4 internationale skoler vi har kigget paa har ogsaa lagt i ca. 300 000 B pr barn om aaret. En stor del af eleverne er boern af faranger der arbejder i Thailand og hvor det er foraeldrenes arbejde der betaler. Der er ogsaa en del bi-language skoler i omraadet, tror de ligger omkring 50000 - 70000 B om aaret. Man skal ikke spise gul sne.
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/08-2011 16:07
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Allan73 skrev: De 4 internationale skoler vi har kigget paa har ogsaa lagt i ca. 300 000 B pr barn om aaret. En stor del af eleverne er boern af faranger der arbejder i Thailand og hvor det er foraeldrenes arbejde der betaler. Der er ogsaa en del bi-language skoler i omraadet, tror de ligger omkring 50000 - 70000 B om aaret. En international skole har den fordel, at man kan flytte barnet fra land til land, men hvis man ikke agter at flytte, så er jeg ikke helt sikker på, at den er alle pengene værd. Jeg kender masser af thaiere, der har gået i kommuneskole og derpå på universitet, og som sidder i gode job i dag og er fint på vej i dag. I sidste ende tror jeg, at det er samspillet i forhold til forældrerne i dagligdagen, der gør den væsenligste forskel i barnets udvikling. Samtidig tror jeg også, at et barn kan lære mere af sine medmenneker ved at være på en mere almindelig skole end de store internationale skoler, hvor det hele ender i snobberi. En "almindelig" bi-language privatskole burde kunne levere varen, hvis forældrerne er aktive og giver barnet konstuktivt modspil. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 31/08-2011 10:14
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
bob skrev: Gamba skrev: 888 skrev: Gamba, hvad koster det? Alt i alt... På kajonkietsuksa betaler vi ca. 120000 baht per år. Hej Man kan se på kajonkietsuksa hjemmeside hvad det koster (klik på den højre ikon, og kig i word filer under tuition fee). Gamba, det er bestemt ikke for at rette på dig, især når du har barn i skolen og jeg bare sidder i DK. Så det er mere for at nuancere det: Jeg kan se at der er store "opstart fees", og at fee også afhænger noget af på hvilket klassetrin barnet er. Første år, inkl entrance fees er ca 185k pr term, og der er 3 terms/år = ialt 555k baht 1. år. Næste år er ca 75k pr term, dvs. 3x75k = 225k baht/år. De 75k baht fremkommer som 70.000 for selve tuition fee + 5.000 bht lunch fee. Det må være en svær overvejelse når ens barn (eller papbørn) er i skolealderen, og man skal bruge sine sparsomme pension eller løn i thailand til privatskoler. Det er meget interessante indlæg, tak til Sune som startede tråden og I andre som har bidraget. Jeg er selv meget bekymret over thai skolegang og budget, så interessant at læse. Fik også kaffen galt i halsen da jeg så priserne på den NYE inter. skole. Men min dreng går på den alm. kajonkietsuksa school med 70% Engelsk program. Linket til venstre på hjemmesiden. |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 31/08-2011 12:21
|
Robert min respekt for dit sidste indlæg. Jeg tror i bund og grund, at det med at vælge en skole for ens barn eller papbarn mange gange er, hvordan man som far eller mor tænker, og hvordan ens økonomi er skruet sammen. Jeg har da ved flere af de indlæg der er fremkommet konstateret, at prisernes størrelse er meget geografisk bestemt. Os der bor uden for disse områder, har jo ikke de muligheder, hvis vi vil følge barnets skolegang, så vi må jo så finde det bedste, der hvor vi bor. En god ting ved min datters skole, for det er der selvfølgelig også, er, at skolen ved matrium 4, deler eleverne op i en boglig og ikke boglig klasse. Den boglige bliver så igen delt op i flere kategorier med KING Clas som det ypperste. King Clas er så delt op endnu engang, med dem der vil være advokater, tandlæger og andet, så undervisningen bliver målrette efter elevens/forældrenes ønske. Min datter har allerede valgt hvad hun ønsker for fremtiden. Hun vil være tandlæge. Jeg har allerede haft hende i praktik ved flere tandlæger i byen, og efterfølgende diskussion med tandlægerne, mig og datteren har været meget positive. Jeg har skrevet før, at jeg med alt betaler 32.000.- baht om året. Dette er ikke rigtigt siger konen. Dette er plus det løse.. Redigeret af sune d. 31/08-2011 12:32 |
|
|
|
| bob |
Lagt på d. 01/09-2011 13:58
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 49 |
Allan73 skrev: De 4 internationale skoler vi har kigget paa har ogsaa lagt i ca. 300 000 B pr barn om aaret. En stor del af eleverne er boern af faranger der arbejder i Thailand og hvor det er foraeldrenes arbejde der betaler. Der er ogsaa en del bi-language skoler i omraadet, tror de ligger omkring 50000 - 70000 B om aaret. Aha, så forstår jeg bedre den internationale skoles niveau. Hvis man har et firma eller regering (diplomat) i ryggen til at betale podens skole, så er det noget nemmere. Hvis man derimod ikke selv regner med at skulle flytte rundt i verden (altså man ikke er diplomat eller lign.), så behøver man vel ikke en international skole. Så må en "bi-lingual" skole være fin, og til mere menneskelige penge. Man kan godt blive tandlæge alligevel ![]() |
|
|
|
| Yok-Kathu |
Lagt på d. 01/09-2011 16:24
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 9 |
Gamba: Boernene gaar paa Mai Reap skole i Kathu. Med hensyn til internationale skoler, saa synes jeg ogsaa man skal tage med i sin betragtning at boernene ikke laerer thai. (Det goer de i hvert fald ikke paa de skoler jeg kender til) Selvfoelgelig skal de alle nok laere sproget helt af sig selv, om de saa er thaiere, udenlandske eller halv/halv. Men det skriftlige er jo super vigtigt og hvis man ikke oensker at hyre en laerer ekstra eller selv bruge timevis paa undervisning (Hvor man sikkert alligevel ikke kan goere det godt nok) Saa er det et kaempe minus, hvis man alligevel aldrig har taenkt sig at flytte boernene til et andet land. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 01/09-2011 16:38
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Nu er der skrevet en del om at det er arbejdsgiver der betaler for boernenes skolegang og det er delvist rigtigt. Nu er trenden at faranger i Thailand og i Asien for den sags skyld vil faa tilbudt en pakkeloesning med alt inklusive og det betales der skat af op til 37%. Hvad der saa er til undervisning, bolig osv det maa folk saa selv finde ud af. Aarsagen til denne trend er at der efterhaanden er kommet mange dygtige lokale paa markedet. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.