Se indlæg
 Udskriv debat
Udlændingekrav skal skrues ned
natty
Jeg vil slet ikke gå ind på hvordan vores sociale system er skruet sammen, men at påstå at det er ligemeget om man kan dansk hvis man har vælger at bosætte sig i Danmark, synes jeg godt nok er lidt langt ude.

Sproget dansk er en del af den danske kultur, så det at kunne forstå dansk er også en del af at forstå Danmark, vores historie og vores tankemåder. Selvom meget af vores sprog er importeret.

Der er da himmelhvid forskel på at arbejde i et internationalt selskab, måske bare for et par år, hvor arbejdssproget og kommunikationen foregår på engelsk. og så stå i sit nye land "ved et samlebånd i Thisted" hvor hverken du eller din kollega måske næsten heller ikke kan et ord engelsk. Det skal der da nok komme sammenhold, forståelse og en god stemning ud af.

Så alt i alt kan man jo slet ikke sammenligne de forskellige livssituationer.

Kan da komme en lille sjov sidehistorie, og fortælle om en ungdomsven som kom fra Tyskland til Danmark. idag er han dansk statsborger, af forskellige årsager. Men det vigtige er det han siger: Jeg lærte aldrig at forstå Danmark rigtigt. og landets mærkelige blanding af mindreværd og storheds"vanvid" før jeg havde lært det danske sprog.
Redigeret af natty d. 10/01-2012 19:18
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

patirak
natty skrev:

Jeg vil slet ikke gå ind på hvordan vores sociale system er skruet sammen, men at påstå at det er ligemeget om man kan dansk hvis man har vælger at bosætte sig i Danmark, synes jeg godt nok er lidt langt ude.

Sproget dansk er en del af den danske kultur, så det at kunne forstå dansk er også en del af at forstå Danmark, vores historie og vores tankemåder. Selvom meget af vores sprog er importeret.

Der er da himmelhvid forskel på at arbejde i et internationalt selskab, måske bare for et par år, hvor arbejdssproget og kommunikationen foregår på engelsk. og så stå i sit nye land "ved et samlebånd i Thisted" hvor hverken du eller din kollega måske næsten heller ikke kan et ord engelsk. Det skal der da nok komme sammenhold og en god stemning ud af.

Så alt i alt kan man jo slet ikke sammenligne de forskellige livssituationer.

Enig, der er forskel. Men hvis man vælger samlebåndet, så vælger lærer man nok også ret hurtigt dansk helt af sig selv. Man vil dog stadig kunne udføre sit arbejde - uden at kunne dansk.

Jeg mener ikke man behøver at kunne Dansk for at kunne sætte sig ind i vores grundlæggende Danske kultur. Som man heller ikke behøver at kunne forstå Thai, for at kunne få et rimeligt godt billede af Thai-kultur og tankegang.

Det vigtigste er at man forstår hvad det er for et land man er kommet til og får et indblik i hvordan folk tænker. Jeg ser ingen grund til at man skal blive eller tænke 100% som en dansker, bare fordi man er flyttet til Danmark. På samme måde som vi Faranger altid vil være Faranger - lige meget hvor meget sprog og kulturforståelse vi får.

Vi kan ende med at tale flydende Thai, blive lyst-løgnere, gå i seng med turister for penge, udvikle ludomani og spise uanede mængder af Papayasalat... men vi vil alligevel aldrig blive Thaier.

natty
@patirak
"Jeg ser ingen grund til at man skal blive eller tænke 100% som en dansker, bare fordi man er flyttet til Danmark"

Se. der er vi 100% enige, men en del herinde ville nok gerne "give din en på singadusen" for den bemærkning.

Vil dog lige copy/paste min sidste bemærkning som dersværre ikke nåede at komme med i dit citat:

"Kan da komme en lille sjov sidehistorie, og fortælle om en ungdomsven som kom fra Tyskland til Danmark. idag er han dansk statsborger, af forskellige årsager. Men det vigtige er det han siger: Jeg lærte aldrig at forstå Danmark rigtigt. og landets mærkelige blanding af mindreværd og storheds"vanvid" før jeg havde lært det danske sprog."

patirak
natty skrev:

@patirak
"Jeg ser ingen grund til at man skal blive eller tænke 100% som en dansker, bare fordi man er flyttet til Danmark"

Se. der er vi 100% enige, men en del herinde ville nok gerne "give din en på singadusen" for den bemærkning.

Vil dog lige copy/paste min sidste bemærkning som dersværre ikke nåede at komme med i dit citat:

"Kan da komme en lille sjov sidehistorie, og fortælle om en ungdomsven som kom fra Tyskland til Danmark. idag er han dansk statsborger, af forskellige årsager. Men det vigtige er det han siger: Jeg lærte aldrig at forstå Danmark rigtigt. og landets mærkelige blanding af mindreværd og storheds"vanvid" før jeg havde lært det danske sprog."

Vi er enige Natty... Smile Selvom jeg aldrig rigtig tror man kan lære 100% at forstå hvordan en Thai tænker. Vi er simpelthen for forskellige rent kulturmæssigt, tror jeg.

Jeg har boet i Asien i over 5 år nu og er konstant omgivet af lokale i dagligdagen. Jeg bliver stadig overrasket og hver gang jeg synes jeg kommer dybere ned, så finder jeg blot et nyt lag. Jeg har endnu ikke lært Thai, men skal nok lære det. Det vil helt sikkert give mig yderligere indsigt, men jeg tvivler på at det gør at jeg når det sidste "lag".

Kender et par stykker der har boet i Asien i over 20 år. Det sjove ved dem er at jeg synes de er blevet totalt forblændet og har mistet realitetssansen. De synes ALT er helt fantastisk og minder mig mest om nogen der er kommet tilbage fra en to ugers ferie, når jeg taler med dem. Men måske bliver man bare for "mærkelig" af at være det samme sted for længe... Who knows Wink
Redigeret af patirak d. 10/01-2012 21:33

Olsen99
Der er nu ogsaa til tider at min kone ikke forstaar min tankegang :-)

Det med at ex. en Thai skal vaere 100 procent Dansk i Danmark, det ville da blive noget forfaedetligt noget, charme ville gaa floejten, jeg er jo heller ikke Thai fordi jeg bor her. Men at forvente at man saetter sig lidt ind landet, laere sprog osv. saa godt man nu formaar, maa vaere et must.

Om jeg syntes at alt er fantastisk her i thailand ? nej, jeg gjore maaske de foerste paa aar, men der vel ingen steder paa jorden der kan tilfredstille en 100 procent, vil dog ikke bytte med et andet land.

Inden haglbygen kommer maa jeg lige sige at jeg nedgoere bestemt ikke thailand.

natty
Jeg tror faktisk at vi i de sidste tre-fire indlæg, udfra forskellige udgangspunkter, er ret eller endda meget enige.
Jeg mener nemlig heller ikke at noget sted er et 100% paradis, og jeg tror heller ikke at vi fra forskellige kulturer kommer til at forstå hinanden 100%. Men vi kan jo prøve at hjælpe hinanden.
Halleluja, og det er ikke ment hverken ironisk eller sarkastisk. Pibe

bruno
[/quote] Patirak skrev:
Desuden mener jeg faktisk at "velfærden" i Danmark kun er til fordel for de mennesker, der ikke laver en pind og at Danmark er på vej ned i et sort hul, fordi vi tror vi kan lave et samfund hvor alle er lige.
[/quote]

Jeg tor hvis en handicapet person skal være glad for at vedkommende ikke er født som åndsvag eller stærk handicapet i Thailand, men der imod netop være glad at det var Danmark en veldfær stat, som han/hun var født i.
Jeg har godt set hvordan de behandler dem i min kones landsby og det er der nok ikke nogle der skal ønske sig skulle ske for dem.

Men ja du har ret, den velfærsamfund vi har i dag er for vidt, der er alt for mange carinaèr og det er hverken godt for dem eller Danmark, men vi skal bare ikke glemme de aller svageste, de handicapet, de syge og de gamle. Det er mange gange den gruppe, det går ud over når der skal spares, for de er for genralt for svage til at gør for stor oprør.
Det er ikke kun de dovne på kontanthjælp der ligger landet til last, det er i høj grad også danske lønmodtager, der er for forkælet og laver for lidt, samlet set til overpriser. Så dansk iværksætter og det etableret ehvervsliv må flygte ud af landet for at overleve.

Jeg mener det var 36000 kr fra de 18 til mand døde at mand skulle have mdr. indtægt for at kunne sige sig fri for ikke at være på offenlig forsørglse og det beløb skulle stige konstant fortiden.
Redigeret af bruno d. 10/01-2012 23:14

http://gj-blog.dk/
rinpoche
patirak skrev:

Kender et par stykker der har boet i Asien i over 20 år. Det sjove ved dem er at jeg synes de er blevet totalt forblændet og har mistet realitetssansen. De synes ALT er helt fantastisk og minder mig mest om nogen der er kommet tilbage fra en to ugers ferie, når jeg taler med dem. Men måske bliver man bare for "mærkelig" af at være det samme sted for længe... Who knows Wink

Pudsigt, jeg har den stik modsatte oplevelse af "longtermers". De bruger den overvejende del af deres vågne tid til at sidde og "bitche" over alting thai.

Det er efter min erfaring i langt højere grad nyankomne, der er forblændet i en periode, indtil de vågner op og "smell the roses" Wink

Philo
Hej Bo,

Yep, det var lige sådant noget jeg ledte efter. Mange tak for linket....

MVH

Philo

Lung Yao
rinpoche skrev:
...............................................................................................
Pudsigt, jeg har den stik modsatte oplevelse af "longtermers". De bruger den overvejende del af deres vågne tid til at sidde og "bitche" over alting thai.
Det er efter min erfaring i langt højere grad nyankomne, der er forblændet i en periode, indtil de vågner op og "smell the roses" Wink

Jeg har også den samme oplevelse med en mangeårig bekendt som i dag bor fast i TH/Jomtien. Han er tysk statsborger selv efter at have levet 25+ år i DK og har været Thai gift. Det er utroligt at høre ham svine thaierne til (især kvinderne: løgnere-bedragere-dovne-ludere-golddiggers ) at nu når han er på "sundhedsbesøg" i DK , (for i flg. ham så er thai læger nogle "klamhugger", som kun tænker på de penge som de kan suge ud af ham), er jeg begyndt med ikke at invitere ham hjemme hos os.
Trods hans generelt "afsky" for Thaierne og efter at hans kone afgik ved døden for nogle år siden, så er han meget glad for pigerne, og DE skal helst ikke være over 25 (max 28 år) , for så er de for gamle. Han er selv .............. 72 år idag. M.h.t. Thai sproget er hans indstilling den samme som hos mange som du kaldte "longtermers",<< hvorfor skulle JEG det, de kan "altso" forstå mig på engelsk. >> Sad (Mallorca og Marbella/Costa del sol syndromet igen) Guitar

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Spring til debat: