Se indlæg
 Udskriv debat
Skal pensionister bare lalle rundt...
svendborg
Al
Kan da kun give dig ret i, at det gule sygesikringskort kun gælder 1. måned, men hvis du nu satte dig ind i lovtekster, vil du finde ud af, at efter denne 1. måned i et andet EU land, vil du kunne få det blå EU sygesikringskort, som faktisk giver dig samme rettigheder i det pågældende land som i Danmark, men du kan selvfølgelig altid vende tilbage til Danmark og gøre brug af dine gule sygesikrings rettigheder.

Dette tror jeg ikke der vil blive lavet om på, så det var en billig aflednings manøvre.

AL 48 skrev:

Hn og andre:
Før alle tror at de bare kan slå sig ned i EU og være dækket af den danske sygesikring, så læs her:

http://taenk.dk/g...sikringsbe

-Der er store restriktioner på, og den dækker kun op til max 1måned ved ferie og studie,-altså ikke bosættelse.

Jeg synes, du modsiger dig selv lidt. Du skriver " slå sig ned ", det betyder efter min opfattelse at bosætte sig i landet. Hvis man tager på ferie, slår man sig ikke ned.

AL 48
svendborg skrev:

Al
Kan da kun give dig ret i, at det gule sygesikringskort kun gælder 1. måned, men hvis du nu satte dig ind i lovtekster, vil du finde ud af, at efter denne 1. måned i et andet EU land, vil du kunne få det blå EU sygesikringskort, som faktisk giver dig samme rettigheder i det pågældende land som i Danmark, men du kan selvfølgelig altid vende tilbage til Danmark og gøre brug af dine gule sygesikrings rettigheder.

Dette tror jeg ikke der vil blive lavet om på, så det var en billig aflednings manøvre.

Det samme gør sig gældende hvis du rejser hjem til DK og tilmelder dig folkeregistret.

AL 48
svendborg skrev:

Al

Nu da du mener at kende alle lovtekster, så prøv at læse her:
http://taenk.dk/g...ringsbevis

Bl. andet dækker det kun op til max 1år, dvs. ikkeved bosættelse.
Redigeret af AL 48 d. 05/02-2012 12:53

hugoboerge
larschr5 skrev:

Jeg syntes din tankegang er helt absurd. Hvis du er voksen nok til at bosætte dig i et fremmed land er du også voksen nok til at tegne en forsikring. Det kan sgu' da ikke være statens opgave at passe alle i hoved og røv. Er det dyrt? Ja. Det er da ganske normalt at forsikringspræmien afspejler den risiko de har ved at tegne policen. Forsikringsselskaberne er jo ikke velgørendhedsorganisationer,  men eksisterer udelukkende for at tjene penge.

Og hvor  stopper det så? Skal alle danske tvinges til at tegne en indbosforsikring, en ulykkesforsikring osv. Nej det må selvfølgelig være folks eget valg. Og så opstår der nogle triste historier en gang i mellem, men sådan er livet nu engang. Vi kan ikke pakke alle ind i vat. 

Og så må jeg bare sige. Det er altså ikke en menneskeret at bo i udlandet på det offentliges regning og det bliver det aldrig nogensinde. Staten skal hjælpe de svage og ikke dem der pakker deres liv i en kuffert og rejser ud af landet. Har du ikke råd til at tegne en helbredsforsikring så bliv hjemme. Og tager du chancen så er DIG der løber risikoen. Det må den enkelte så gøre op med sig selv. 

Klap lige hesten. Vi har et system som alle bidrager til i form at skatter. Del af skatten gaar til pensioner og tillaeg og til sygesikring. Det har vi alle betalt til. Derfor er det urimeligt at pensionister der bosaetter sig uden for EU ikke har samme rettigheder. De har betalt det samme i skat (nogen mere end andre).

Indboforsikring og andre private forsikringsformer er en privatsag som den enkelte selv maa tage vare om og er derfor ikke relevant.

Pensionister inden for EU er daekket af sygesikringen og skal ikke tegne helbredsforsikring. Men hvis nu vi som har valgt at bosaette os uden for EU og faa diverse tillaeg til pensionen saa kunne disse tillaeg anvendes til at bidrage til helbredsforsikringen.

natty
svendborg skrev:

Al

Der har du misforstået noget, det Blå Sygesikringskort giver dig samme rettigheder som andre borgere i det land du opholder dig i. Lad os lave den hypotetiske tankegang at "Det Blå" gjaldt i Thailand, så var du berettiget til den lægehjælp og de offentlige hospitaler som thaierne benytter.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

hugoboerge
I fortsaettelse af mine tidligere indlaeg. Jeg startede engang en traad om sygeforsikring i den tro at med alle de "fastboende" eksperter, som efter det man kan forstaa paa nogle af deres indlaeg mener at de er fastboende og eksperter , at saa ville man kunne faa nogle fornuftige og mange svar omkring dette vigtige emne.

Hvad skete der ? Stort set ingenting eller stor tavshed. Alle de "fastboende" som normalt kommer med kloge Aage indlaeg kom slet ikke paa banen overhovedet. Er det ensbetydende med at disse "fastboende" snyder det danske system ? eller rammer jeg en oem plet ? Med andre ord de er "fastboende" i Thailand men har daekadresse i Danmark og rejser saa frem og tilbage og modtager alle goderne i form af pensionstillaeg, sygesikring osv osv.

Der kom eet fornuftigt svar med henvisning til et fransk firma der tilboed sygesikring i udlandet. Praemien svarer til en aarlig pension UDEN tillaeg.

Mvh

Bjarne
Så kører debatten igen-igen om et tema, der har været oppe at vende gentagne gange. Og som vi på et tidspunkt tilmed var en naiv, entusiastisk flok, der lavede en brugergruppe om.
Jeg håber - måske stadig for naivt - at I debatterende (der har forstået, hvad det hele handler om!!!!!!) får held med og gang i noget denne gang. Se evt. tidligere skriverier - der har været masser af dem. Og tilsyneladende er intet som helst ændret i grundsubstansen:
Pensionister behandles forskelligt, afhængig hvor de bosætter sig. EU-, EØS og såkaldte konventionslande (guderne forstå hvorfor de så er det) giver A-status med behandling som hvis man boede i Danmark. Andre - her iblandt Thailand - henhører under bananrepublikker og giver status som B-pensionist med ret til at blive tvangsopkrævet sundhedsbidrag af sin pension og samtidig selv skulle sørge for sundhedsforsikring.
I andre sammenhænge ville man kalde det svindel, tyveri, bedragere og lignende at opkræve penge for en vare, man ikke agter at levere. Men tilsyneladende ikke, når det er den danske stat.
Som rigtig skrevet af hugoboerge:
Vi har et system som alle bidrager til i form at skatter. Del af skatten gaar til pensioner og tillaeg og til sygesikring. Det har vi alle betalt til. Derfor er det urimeligt at pensionister der bosaetter sig uden for EU ikke har samme rettigheder. De har betalt det samme i skat (nogen mere end andre).

Og B-pensionisterne (andenrangs-borgerne) udsættes jo altså for dobbelt-røveri ved dels IKKE at kunne tage ellers normale pensionstillæg med sig til Thailand, dels at skulle betale til sundhedssikring uden at få sundhedssikring.

Held og lykke, I der nu også har opdaget problematikken. Flere af de "gamle" i pensions-kampen har vist givet op. Men nu er der jo en ny regering, så måske nogen kan påvirke. Pensionist- og ældre-organisationer er, som nogen også har erfaret, bedøvende ligeglade. Men nu er der jo også travlhed med støvsuger-robotterne.

bjarne

Boes
Skal pensionister bare lalle rundt...

For lige at gå tilbage til overskriften og emnet.
Skal man bare kunne tage afsted og håbe på at komme hjem på konsulatets regning, når det gik galt....
Enhver, der tager beslutningen om at tage udenfor EU må jo have sat sig ind i reglerne og taget sine forholdsregler, underforstået forsikringer og lignende.
Her i Krabi området støder man ofte på fortidspensionister ( typisk fortidspensionerede i 30 , 40 arsalderen pga kronisk alkoholisme) , som OP siger laller rundt og gor alt for at tage livet af sig selv.
Ska det danske system tage ansvar for det ???
Selfolgelig IKKE.
Børnehavementaliteten forbliver i DK
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Frank
Nu er det jo sådan, at den skat du betaler i Danmark ikke er øremærket således, at du får den tilbagebetalt krone for krone. Hvis du ikke har børn, så modtager du ikke børnepenge, hvis du har arbejde modtager du ingen kontanthjælp, hvis du dør for tidligt modtager du ingen folkepension osv.

Regionerne modtager sundhedsskatten og anvender den til at opbygge en infrastruktur i Danmark, der forsøger at dække danskernes forventninger til sundhedsbehandling. Nogle forstår ikke, hvorfor de skal betale denne sundhedsskat, når de bor i Thailand, og derfor ikke har adgang til det danske sundhedsvæsen. De synes de er forkert. Men med samme ræsonnement kunne de også hævde at den øvrige skat skal nedsættes, for de får jo heller glæde af infrastrukturen i form af veje, broer, offentlig trafik, biblioteker osv. Måske får de kun glæde af pensionen.

Jeg kan på ingen måde forstå eller se nogen logik i, hvorfor det danske samfund skulle bruge skattemidler til at understøtte sundhedsbehandling i udlandet til danskere, som har valgt at bosætte sig i udlandet. Hvis man vil have glæde af det danske sundhedssystem, så må man være hvor det er - nemlig i Danmark.

At man inden for EU har indgået en aftale om, at man kan modtage sundhedsydelser svarende til de lokale borgere i et EU land, er ikke det samme som at det skal gælde den øvrige Verden. Ja det er næsten en vanvittig tanke, som jeg kun kan se vil komme til at koste endnu flere skattekroner.

bangkoknielsen
Burde man ikke, som vaskeægtig, folkepensionist der livet igennem har knoklet og betalt sine skatter, ikke selv kunne bestemme hvor man gerne vil leve de sidste dage, der måske er levnet en! - NEJ, siger Danmark - Du skal opholde dig indenfor EU, her vil du modtage akkurat samme pensionsbeløb og service som du modtager i dit hjemland! - MEN, er du en forrædder, en usling der søger udenfor, så straffer vi dig med kun at udbetale et grundbeløb, som selv en arbejdsom Thailænder, kan tjene om måneden! -Dine forsikringer og indkøb af medicin, læge- tandlæge er Danmark uvedkommende - MEN HUSK, vi trækker natuligvis skat og heraf naturligvis sundhedsbidrag af dit grundbeløb..!Shock

ER DET RIMMELIGT - JA; JEG SPØRGER BARE::?
Redigeret af bangkoknielsen d. 05/02-2012 16:22

lbob
hn skrev:

lbob skrev:

Det er jeg fuldstændig enig i, og med hensyn til Sundhedsbidraget (#13) giver det jo mulighed for at rejse hjem til Danmark og blive behandlet. Det er da en billig forsikring omend tvungen.

Men det kræver da, at man bosætter sig i Danmark, så vidt jeg ved.

Men det er de pensionister jeg er bekendt med også!

Frank
bangkoknielsen skrev:

Burde man ikke, som vaskeægtig, folkepensionist der livet igennem har knoklet og betalt sine skatter, ikke selv kunne bestemme hvor man gerne vil leve de sidste dage, der måske er levnet en! - NEJ, siger Danmark - Du skal opholde dig indenfor EU, her vil du modtage akkurat samme pensionsbeløb og service som du modtager i dit hjemland! - MEN, er du en forrædder, en usling der søger udenfor, så straffer vi dig med kun at udbetale et grundbeløb, som selv en arbejdsom Thailænder, kan tjene om måneden! -Dine forsikringer og indkøb af medicin, læge- tandlæge er Danmark uvedkommende - MEN HUSK, vi trækker natuligvis skat og heraf naturligvis sundhedsbidrag af dit grundbeløb..!Shock

ER DET RIMMELIGT - JA; JEG SPØRGER BARE::?

Hvem siger, du ikke må opholde dig i fx. thailand? Det tror jeg du har misforstået. Det er vist flere her på dtw som residerer netop der, selvom det ligger uden for EU. Men vil du modtage sundhedsydelser, så må du komme til de faciliteter, som vi har har i Danmark. Som vi i forvejen har mere end svært ved at finansiere.

Til gengæld er jeg enig med dit syn på grundbeløbet. Her kan jeg ikke se logikken i, at man skal have mindre end hvis man boede inden for EUs grænser. Det giver ingen mening.

hugoboerge
Frank skrev:

Nu er det jo sådan, at den skat du betaler i Danmark ikke er øremærket således, at du får den tilbagebetalt krone for krone. Hvis du ikke har børn, så modtager du ikke børnepenge, hvis du har arbejde modtager du ingen kontanthjælp, hvis du dør for tidligt modtager du ingen folkepension osv.

Regionerne modtager sundhedsskatten og anvender den til at opbygge en infrastruktur i Danmark, der forsøger at dække danskernes forventninger til sundhedsbehandling. Nogle forstår ikke, hvorfor de skal betale denne sundhedsskat, når de bor i Thailand, og derfor ikke har adgang til det danske sundhedsvæsen. De synes de er forkert. Men med samme ræsonnement kunne de også hævde at den øvrige skat skal nedsættes, for de får jo heller glæde af infrastrukturen i form af veje, broer, offentlig trafik, biblioteker osv. Måske får de kun glæde af pensionen.

Jeg kan på ingen måde forstå eller se nogen logik i, hvorfor det danske samfund skulle bruge skattemidler til at understøtte sundhedsbehandling i udlandet til danskere, som har valgt at bosætte sig i udlandet. Hvis man vil have glæde af det danske sundhedssystem, så må man være hvor det er - nemlig i Danmark.

At man inden for EU har indgået en aftale om, at man kan modtage sundhedsydelser svarende til de lokale borgere i et EU land, er ikke det samme som at det skal gælde den øvrige Verden. Ja det er næsten en vanvittig tanke, som jeg kun kan se vil komme til at koste endnu flere skattekroner.

Hvis nu det var dig selv Frank ville saa ogsaa taenke som du goer lige nu ?

Frank
hugoboerge skrev:

Frank skrev:

Hvis hvad var mig selv?

Boes
For nu at komme tilbage til emnet.....
Hvis pensionisterne vælger at lalle rundt, jamen så lad dem.
Hvis de savner børnehaven, jamen så er det hjem til DK - ret enkelt ikk...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

AL 48
Hvis det hele drejer sig om de 8/7% i sundhedsbidrag, så er her måske noget interessant:
http://www.folket...ng/360.pdf

Da "sundhedsbidraget" ikke er et bidrag/øremærket skat, men en helt almindelig indkomstskat, må nogle jo kunne blive fritaget.

Frank
AL 48 skrev:

Hvis det hele drejer sig om de 8/7% i sundhedsbidrag, så er her måske noget interessant:

Da "sundhedsbidraget" ikke er et bidrag/øremærket skat, men en helt almindelig indkomstskat, må nogle jo kunne blive fritaget.

Super fino link du kom med der.

natty
AL 48 skrev:

Tak for linket, så blev det ligesom sat på plads.
Men vil da også sige i forsvar for dem som har misforstået det, at det er tåbeligt at kalde noget af indkomstskatten for sundhedsbidrag, når pengene kan bruges til andre ting.

PS Jeg er iøvrigt enig i at det er forkert at man ikke kan få mere end grundbeløbet udbetalt, hvis man bor udenfor EU eller aftalelandene.
Redigeret af natty d. 05/02-2012 17:27
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

hugoboerge
Frank skrev:

hugoboerge skrev:

Frank skrev:

Hvis hvad var mig selv?

Hvis nu det var dig selv, ville du saa ogsaa taenke som du goer lige nu ? (undskyld der var nogle ord der faldt ud), eller er du allerede begyndt at spare op til en sundhedsforsikring hvis nu du oenskede at bosaette dig uden for EU naar du bliver pensionist ?

Spring til debat: