Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Septitank..... eller....?
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/02-2012 12:49
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
flyer skrev: Jeg sad på job hele dagen igår, der var masser af tid.... Der fandt jeg nogle danske plastik septitanke og jeg tro faktisk at jeg har set noget ligende i Thailand hos nogen byggefirmaer, men er ikke sikker, dem fra Thailand ser noget højere ud! Men ellers ser formen rigtig nok ud... Er der nogen der kender til dem og evt pris!? Hvis de er til at betale, er man jo fri for selv at "fumle" med det, og så er det lavet rigtigt fra starten og kan holde i mange år ![]() Ja, det letteste og mest hygiegniske er absolut septiktanke, der så tømmes af slamsuger.- Du skal jo alligevel have bud efter slamsuger engang imellem til oprensning af din "slambrønd". Men ellers er her lidt mere vedr. faskine: http://www.baller...askine.pdf |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 20/02-2012 13:23
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
cesse skrev: De to bøjninger mellem brønd og faskinen er meget vigtig da fedt flyder og på den måde ikke kommer ned i faskinen Hilsen Cesse det er så vandlåsen og det er der vandspejlet altid skal være.. ellers er der noget galt
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 20/02-2012 13:30
|
|
flyer skrev: Jeg sad på job hele dagen igår, der var masser af tid.... Der fandt jeg nogle danske plastik septitanke og jeg tro faktisk at jeg har set noget ligende i Thailand hos nogen byggefirmaer, men er ikke sikker, dem fra Thailand ser noget højere ud! Men ellers ser formen rigtig nok ud... Er der nogen der kender til dem og evt pris!? Hvis de er til at betale, er man jo fri for selv at "fumle" med det, og så er det lavet rigtigt fra starten og kan holde i mange år ![]() du har jo allerede en septiktank.. du havde en brønd med 2-3 brøndringe den fungere jo fint som tank, vis den ikke udsender lugt gener, behøver du da ikke skifte den ud.. du kan lave den støre eller du kan lade den være, også lave din faskine til at tage væsken.. så skulle den jo ikke blive fyldt så hurtigt.. og vis du bare laver faskinen stor nok er der massere plads til det.. til et alm hus i danmark er det meget normalt 4x4 meter og 1-1½ meter i højden.. (jo støre jo bedre, plads til mere væske)
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/02-2012 13:35
|
b_j3ns3n skrev: flyer skrev: Jeg sad på job hele dagen igår, der var masser af tid.... Der fandt jeg nogle danske plastik septitanke og jeg tro faktisk at jeg har set noget ligende i Thailand hos nogen byggefirmaer, men er ikke sikker, dem fra Thailand ser noget højere ud! Men ellers ser formen rigtig nok ud... Er der nogen der kender til dem og evt pris!? Hvis de er til at betale, er man jo fri for selv at "fumle" med det, og så er det lavet rigtigt fra starten og kan holde i mange år ![]() du har jo allerede en septiktank.. du havde en brønd med 2-3 brøndringe den fungere jo fint som tank, vis den ikke udsender lugt gener, behøver du da ikke skifte den ud.. du kan lave den støre eller du kan lade den være, også lave din faskine til at tage væsken.. så skulle den jo ikke blive fyldt så hurtigt.. og vis du bare laver faskinen stor nok er der massere plads til det.. til et alm hus i danmark er det meget normalt 4x4 meter og 1-1½ meter i højden.. (jo støre jo bedre, plads til mere væske) ![]() Ja,- men hvad er "nedsivningsgraden" hos flyer contra DK? Han skal jo lige være klar over, om det er hele besværet værd.- Der er ufattelig meget ler i jorden lige så snart man kommer lidt ned.- og der stopper nedsivningen. Redigeret af AL 48 d. 20/02-2012 14:03 |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/02-2012 14:33
|
PS. Jeg havde selv tænkt på at lave faskine i forbindelse med toiletafløb, og alm. spildevand. Men opgav, da der hos os kun er ca. ½m. til kompakt lerlag.- Og i lerlag er der næsten ingen nedsivning. Så nu betaler jeg 250baht pr. tømning (meget lettere), og mere hygiegnisk. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 20/02-2012 20:34
|
|
AL 48 skrev: Ja,- men hvad er "nedsivningsgraden" hos flyer contra DK? Han skal jo lige være klar over, om det er hele besværet værd.- Der er ufattelig meget ler i jorden lige så snart man kommer lidt ned.- og der stopper nedsivningen. det er rigtigt.. men det er jo også derfor der er overløb på en faskine i danmark.. så den dag det vælter ned fra vorherre så på løber det overskyende vand over i brønden.. men såvidt jeg husker havde de jo ingen kloak hos dem som de kan koble sig på
|
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 21/02-2012 07:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
b_j3ns3n skrev: AL 48 skrev: Ja,- men hvad er "nedsivningsgraden" hos flyer contra DK? Han skal jo lige være klar over, om det er hele besværet værd.- Der er ufattelig meget ler i jorden lige så snart man kommer lidt ned.- og der stopper nedsivningen. det er rigtigt.. men det er jo også derfor der er overløb på en faskine i danmark.. så den dag det vælter ned fra vorherre så på løber det overskyende vand over i brønden.. men såvidt jeg husker havde de jo ingen kloak hos dem som de kan koble sig på ![]() Ja det første jeg må gøre, næste gang vi kommer derned, er at lave en "nedsiveningstest" som AL 48 linkede til. Rigtigt vi har ingen kloak, så der er kun ét alternativ hvis ikke det vil sive ned, nemlig konstant sugning med slamsuger, men vil jo helst have en septitank, da det jo er den billigeste løsning på sigt! Og sikkert også en mest miljøvenlige, da en del af det "tynde" bliver nedbrudt i de øverste jordlag inden det rammer grundvandet, så er det "kun" det "tykke" man kan have en bekymring over, jeg gad nok vide hvor det bliver tippe af Ikke sikke på at det bliver kørt det rette sted hen, kun godt have dem mistænkt for lige at holde ind til siden et sted hvor der er lidt "skygge"![]() Bare fordi de lokale (samtlige thailændere) ikke tager miljøet så højtidligt, vil jeg godt have at min familie ikke bidrager med forurening, mere end højst nødvendig, det kan jo godt være at moder jord har tænkt sig at blive gammel, så må vi alle jo hjælpe hende med at blive det!!!! Hvis vores nedsivningsgrad er i orden tror jeg jeg leder vores øvrige spildevand til samme faskine, dog med en fedtudskiller fra køkkenet, vi har ikke tagrender på huset, endnu, men måske det kommer, lige nu har vi "fortov" hele vejen rundt om huset og det står ligesom på pæle, så det sprøjter ikke op på vægene når det regner, men hvis vi en dag får tagrender på tror jeg at jeg laver en særskildt regnvandsfaskine, så det ikke får nogen indflydelse på "lokummet"
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| carstenj |
Lagt på d. 21/02-2012 09:10
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 132 |
flyer skrev: b_j3ns3n skrev: AL 48 skrev: Ja,- men hvad er "nedsivningsgraden" hos flyer contra DK? Han skal jo lige være klar over, om det er hele besværet værd.- Der er ufattelig meget ler i jorden lige så snart man kommer lidt ned.- og der stopper nedsivningen. det er rigtigt.. men det er jo også derfor der er overløb på en faskine i danmark.. så den dag det vælter ned fra vorherre så på løber det overskyende vand over i brønden.. men såvidt jeg husker havde de jo ingen kloak hos dem som de kan koble sig på ![]() Ja det første jeg må gøre, næste gang vi kommer derned, er at lave en "nedsiveningstest" som AL 48 linkede til. Rigtigt vi har ingen kloak, så der er kun ét alternativ hvis ikke det vil sive ned, nemlig konstant sugning med slamsuger, men vil jo helst have en septitank, da det jo er den billigeste løsning på sigt! Og sikkert også en mest miljøvenlige, da en del af det "tynde" bliver nedbrudt i de øverste jordlag inden det rammer grundvandet, så er det "kun" det "tykke" man kan have en bekymring over, jeg gad nok vide hvor det bliver tippe af Ikke sikke på at det bliver kørt det rette sted hen, kun godt have dem mistænkt for lige at holde ind til siden et sted hvor der er lidt "skygge"![]() Bare fordi de lokale (samtlige thailændere) ikke tager miljøet så højtidligt, vil jeg godt have at min familie ikke bidrager med forurening, mere end højst nødvendig, det kan jo godt være at moder jord har tænkt sig at blive gammel, så må vi alle jo hjælpe hende med at blive det!!!! Hvis vores nedsivningsgrad er i orden tror jeg jeg leder vores øvrige spildevand til samme faskine, dog med en fedtudskiller fra køkkenet, vi har ikke tagrender på huset, endnu, men måske det kommer, lige nu har vi "fortov" hele vejen rundt om huset og det står ligesom på pæle, så det sprøjter ikke op på vægene når det regner, men hvis vi en dag får tagrender på tror jeg at jeg laver en særskildt regnvandsfaskine, så det ikke får nogen indflydelse på "lokummet" ![]() du skulle så hellere lave opsamlingstank til dit regnvand og så bruge det i husholdningen, det er renere end komunevandet og ikke tilsat en masse klor og pesticider for at dræbe bakterierne. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 21/02-2012 11:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
For mange år siden havde jeg septiktank ved mit sommerhus i DK. Det bestod at 2 betonrør brønde (1m i dia.X 2,5m dybt), nr 1 alt toilet/bad og køkkenvand og fra brønd nr.2 gik der et rør til en sand/grusgrav (sivegrav: B:1m, L:2,5m,D:1,5m), at føre "overskydende vand" væk. De få gange hvor jeg skulle have brug af slamsugeren var efter heftige regnskyl hvro vandspejlet blev høj. Var der ikke noget om et gammel "husråd" m.h.t. septiktanken at man skulle smide et død dyr i bunden for forådenelse skyld. Nu til dags er vi alle i området blevet tvunget til at tilslutte os det kommunalt kloak og rengvandaflednings nettet. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 21/02-2012 11:14
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Lung Yao skrev: Var der ikke noget om et gammel "husråd" m.h.t. septiktanken at man skulle smide et død dyr i bunden for forådenelse skyld. . Jo, en død kat skulle være godt. Så slipper man også for dens eget svineri i sandkasse mm. Peter
|
|
|
|
|
Lagt på d. 21/02-2012 11:47
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Du kan roligt lave en septiktank med 3 brøndringe, det virker- har selv lige fået lavet en i Isaan området, men lad ikke regnvandet komme deri. Husk lige et lille hul i betonlåget og sæt en plastikrør på 2,5 meter i hullet-det er for at der ikke skal blive undertryk i tanken. jeg ville ikke anbefale at bruge en plastiktønde. |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 21/02-2012 12:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
du skulle så hellere lave opsamlingstank til dit regnvand og så bruge det i husholdningen, det er renere end komunevandet og ikke tilsat en masse klor og pesticider for at dræbe bakterierne. Øhh... Kan man det? Jeg tænker syreregn og bakterier i tønden i den varme...!? Vores kommunevand er ellers fint, det smager ok, kan ikke smage eller lugte klor og det bedste er at man ikke får dårlig mave af det og så er det billigt
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 21/02-2012 15:38
|
flyer skrev: du skulle så hellere lave opsamlingstank til dit regnvand og så bruge det i husholdningen, det er renere end komunevandet og ikke tilsat en masse klor og pesticider for at dræbe bakterierne. Øhh... Kan man det? Jeg tænker syreregn og bakterier i tønden i den varme...!? Vores kommunevand er ellers fint, det smager ok, kan ikke smage eller lugte klor og det bedste er at man ikke får dårlig mave af det og så er det billigt ![]() Du skal nok ikke ligefrem drikke det. Men til toiletskyl samt vaskemaskine er det rigtig godt, da det ikke indeholder kalk, og dermed er meget "blødere". Du kan nedsætte brug af vaskepulver, og du slipper for kedelige rande i toiletkummen. Mener at have set noget "automatik" der afleder det første vand fra taget, så man undgår for meget skidt og møg. |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 21/02-2012 16:43
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Kalk i vandet er noget, vi lider under i Danmark, men jeg har aldrig oplevet det problem i Thailand.
Peter
|
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 21/02-2012 16:54
|
paulsenp skrev: Kalk i vandet er noget, vi lider under i Danmark, men jeg har aldrig oplevet det problem i Thailand. Måske ikke, men det er der mange andre der har: http://www.dansk-...rowstart=0 |
|
|
|
| fckguld |
Lagt på d. 21/02-2012 19:05
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 962 |
kylling skrev: ja eller købe et camping lokum og snige dig hen i skællet tømme det. pu ha sidde fedte med lokums papir i en spand - lyder som en gyser fra soweto.
Hej Flyver V i har de samme 2 brønde som du skriver om. Men vi er der kun når vi har ferie så det er derfor vi nok aldrig har samme problem. Men det kan måske hjælpe hvis du købte en spand til hvert toilet (med låg) således der ikke kommer papir i brønden. Samt dit køkkenafløb, tænk på for meget fedt du kommer i brønden Det er jo sivbrønde som har været forbudt i danmark i 30 år!!! Kylling ![]() DU FÅR HVAD DU GIVER
GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI |
|
|
|
| fckguld |
Lagt på d. 21/02-2012 19:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 962 |
AL 48 skrev: ikke vej navne og hus numre , er det i junglen i taler om .
flyer skrev: Vi har problemer med vores toilet, bygmesteren har bare lavet en tank bestående af 2x3 brøndringe i beton, mit gæt er at tanken kan rumme 600-800 l, så når vi har været der omkring to uger er tanken fuld og så skal man have fat i en slamsuger og den kommer ikke bare så´n lige når man ringer, så........ Jeg har tænkt på en slags septitank, som kan sortere tykt og tyndt hver for sig, sådan at man kun skal have "suget" en gang eller to om året når vi skal bo der fast.... Nu kommer spørgsmåler så! Kan man lave en faskine til det "tynde"? Havde tænkt mig at få gravet et hul 3x3m i areal og 2m i dybden, fylde hullet halvt op med sten i x-størrelse med et lag fibertex på og derefter fylde 1m jord oven på stenen! Der er ikke noget kloak i området, familien har ikke samme problem da de kun har de der lokummer hvor man sidder på hug, når de har klaret "leveringen" skyller de kun med en skål vand og ikke som vi farranger gør 6 l af gangen, så deres tanke bliver jo ikke fyldt nær så hurtigt da de er færre og et lokum, samt mindre vandforbrug og jeg tror også, at der sker en meget langsom udsivning fra deres tanke (tilsigtet utæthed) I samme forbindelse kunne jeg tænke mig at vide om jeg skal fører vores øvrige spildevand til enten overnævnte faskine eller skal man lave en anden til det? Håber der er nogen af jer der bor på "landet" har nogle gode input til dette. ![]() Ja, langt ude på landet kan du sagtens lave en "faskine", husk at lave udløb til "faskine " i toppen, så "det tykke samt papir" bliver i første brønd (bundfældes). Jeg ville ikke sammenføre de to slags spildevand, men holde dem hver for sig. Hvis du er træt af ikke at vide hvornår det er tid til at ringe efter slamsugeren til "lortebrønden", så lav et 10-12mm. hul i dækslet. Fjern dækslet og læg en flamingoplade med en måler på derned, og før måleren gennem hullet i dækslet. Så kan du altid se i god tid hvornår slamsugeren skal komme. Eller også kan du pejle gennem hullet. At slamsugeren kan være ustabil, skyldes også at der ikke er vejnavne og husnumre som i DK. Har selv prøvet det. DU FÅR HVAD DU GIVER
GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 22/02-2012 06:56
|
Ikke ligefrem junglen, men ca. 5km. til landsbyen. 200m. fra hovedvejen. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

og det er der vandspejlet altid skal være.. ellers er der noget galt
Ja det første jeg må gøre, næste gang vi kommer derned, er at lave en "nedsiveningstest" som AL 48 linkede til. Rigtigt vi har ingen kloak, så der er kun ét alternativ hvis ikke det vil sive ned, nemlig konstant sugning med slamsuger, men vil jo helst have en septitank, da det jo er den billigeste løsning på sigt! Og sikkert også en mest miljøvenlige, da en del af det "tynde" bliver nedbrudt i de øverste jordlag inden det rammer grundvandet, så er det "kun" det "tykke" man kan have en bekymring over, jeg gad nok vide hvor det bliver tippe af
Ikke sikke på at det bliver kørt det rette sted hen, kun godt have dem mistænkt for lige at holde ind til siden et sted hvor der er lidt "skygge"