Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
I Thailand er grillet rotte blevet en stor delikasse
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 22/02-2012 09:21
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
rinpoche skrev: Kender i ordet for kakelak på thai? Spurgte i de lokale om det var Maeng Saap? Og svarede de ja her til? Hvad i troede var kakelakker var Maeng Dtaa, giant water bug. En populær spise i Thailand. http://www.thaila...ethocerus/ Troede i mange år det var kakalakker der lå på vognen i pattaya men det er som rinpoche er inde på en kopi-lak he he..gider ikke prøve den alligevel |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2012 09:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Man kan også købe dem "syltet" på glas. Prøv at tage låget af og tag en dyb indånding gennem næsen. Dette er en fortrinlig øvelse, hvis man er på slankekur. Så er man kureret fra at tænke på mad resten af dagen ![]() En kopi-lak? Den var god ![]() Maeng Dtaa er forøvrigt også et slangord for "alfons" på thai, så der kan man rode sig ud i noget værre snavns rent sprogligt, hvis man ikke er forsigtig ![]() Maeng Dtaa Taley er navnet for dolkhale, horse shoe crab. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/02-2012 09:32
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
He he.. Sad lige og ville bidrage med at de store sataner er vandkalve. Og de bider sindsygt hårdt. Men de dufter himmelsk, når de er stampet til "pasta" med chilli osv. (nam prik maeng da) Men så kom Rin mig lige i forkøbet med beskrevne "advarsel".. Jeg elsker en skefuld af det snask i mine ris... |
|
|
|
| Mingomango |
Lagt på d. 22/02-2012 09:51
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 56 |
Jeg må jo ærligt erkende at jeg ikke 100% ved om det er karkelakker!!! For mig er en "bille" over 6cm bare pr defination en "karkelak" Har prøvet længe at kæmpe med at ligge billider ind af dem de spiste.... JEG KAN IKKE??????? Kan få billeder lagt ind alle (ja, nu kun næsten) steder, Hvad gør jeg forkert her????? Vil gerne vise det, så vi er enige.... Jeg tror altså heller ikke at jeg kunne spise dem, selvom de var blevet til mos Jeg skulle nok ikke vide hvad det var jeg spiste![]() |
|
|
|
| Mingomango |
Lagt på d. 22/02-2012 09:56
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 56 |
Nu fik jeg lige set jeres links Og jo det er så Maeng Dtaa!!!!! Ja jeg skal altså ikke smage alligevel Men nej ikke karkelakker som jeg troede!?!?! |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/02-2012 10:03
|
|
Maeng Dtaa Taley er navnet for dolkhale, horse shoe crab. Udover at være et meget interessant dyr, smager denne havvfætters æg virkeligt delikat.. Og så har jeg vist igen afsløret migselv som kulinarisk anarkist. Dog bryder jeg mig heller ikke om at spise de store knasende insekter jo, græshopper, men det må jeg ikke for min kone. Hun påstår at det er "bondsk" og kun "de der" fra Esaan spiser "den slags".. Jeg har ikke de regionale kulinariske begrænsninger.. ![]() Nam prik maeng da har en karakteristisk sødlig duft og smag. Faktisk rigtigt lækkert. Syltede i glas? Der træder mine hæmninger måske alligevel ind.. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 22/02-2012 11:11
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Er lige kommet tilbage fra Kalasin provinsen og benyttede lejligheden til et "smut" til Sakhon Nakhorn og havde saa mulighed for ved selvsyn the at se "Real Hot Dog" i Ban Tha Rae. Nu er jeg hunde elsker saa jeg synes at det er usmageligt det der foregaar i den landsby, Men vi har alle et synspunkt hvad det angaar. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 22/02-2012 11:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Hvorfor skriver man: Delikasse ? når det skulle være: Delikatesse (Fr.: Delicatesse) . PHOM er undskyldt, da det er journalisten eller redaktøren på Politiken som i første omgang skulle have skrevet den korrekte betegnelse/stavemåde. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2012 16:56
|
|
natty skrev: rinpoche skrev: Og for nu lige ramme en yderligere pæl i deres misforstand, så spiser de heller ikke karkelakker. . hmm jeg har da set stegte karkelakker i en salgs bod i Isaan tæt på krænsen til Laos, hvis de ikke var beregnet til at spise, vil jeg da gerne have en anden forklariing. Jeg kan ligesom forstå, at entomologi ikke er din stærke side. Håber min forklaring var fyldestgørende. mvh rinpoche |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/02-2012 17:06
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
rinpoche skrev: natty skrev: rinpoche skrev: Og for nu lige ramme en yderligere pæl i deres misforstand, så spiser de heller ikke karkelakker. . hmm jeg har da set stegte karkelakker i en salgs bod i Isaan tæt på krænsen til Laos, hvis de ikke var beregnet til at spise, vil jeg da gerne have en anden forklariing. Jeg kan ligesom forstå, at entomologi ikke er din stærke side. Håber min forklaring var fyldestgørende. mvh rinpoche Jo jo jeg har skam forstået dit indlæg på side 1, var ikke klar over at det betød så meget at jeg ikke svarede på dit indlæg ![]()
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2012 17:10
|
|
sudsakhon skrev: Maeng Dtaa Taley er navnet for dolkhale, horse shoe crab. Udover at være et meget interessant dyr, smager denne havvfætters æg virkeligt delikat.. Og så har jeg vist igen afsløret migselv som kulinarisk anarkist. Dog bryder jeg mig heller ikke om at spise de store knasende insekter jo, græshopper, men det må jeg ikke for min kone. Hun påstår at det er "bondsk" og kun "de der" fra Esaan spiser "den slags".. Jeg har ikke de regionale kulinariske begrænsninger.. ![]() Nam prik maeng da har en karakteristisk sødlig duft og smag. Faktisk rigtigt lækkert. Syltede i glas? Der træder mine hæmninger måske alligevel ind.. Jeg kan love dig for at når du åbner glasset, træder dine hæmninger ind. ![]() Jeg har smagt dolkhalens æg een gang (konen bestilte dette) , det er det eneste man kan spise på den fætter der har blåt blod. Som iøvrigt bliver tappet (en procentdel) og brugt i medicinalindustrien, hvorefter dolkhalerne bliver sat fri igen. Det synes jeg ikke var særligt specielt, og jeg vil nu ikke forsøge at være overdreven PC, men jeg synes godt nok det er synd og skam at man slår den ihjel blot for dette. Dolkhalen var 100`er af millioner år gammel, inden dinosaurerne nogen sinde kom til. Et levende fossil og en fascinerende skabning. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2012 17:20
|
|
hmm jeg har da set stegte karkelakker i en salgs bod i Isaan tæt på krænsen til Laos, hvis de ikke var beregnet til at spise, vil jeg da gerne have en anden forklariing.[/quote] Jeg kan ligesom forstå, at entomologi ikke er din stærke side. Håber min forklaring var fyldestgørende. mvh rinpoche[/quote] Jo jo jeg har skam forstået dit indlæg på side 1, var ikke klar over at det betød så meget at jeg ikke svarede på dit indlæg ![]() [/quote]Det betyder noget i den forstand, at for thailændere er Kakelakken et særdeles urent dyr. Saap betyder: Lugter dårligt. Og at du antyder i din uforstand, at de spiser disse, er en stor fornærmelse. Prøv at sig det til en thailænder, og lad mig høre om dine blå øjne bagefter... Jeg er blot træt af folk der taler og maler og ikke ved en skid, Og i processen får thailændere til at fremstå som om de spiser ALT. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/02-2012 18:16
|
Det betyder noget i den forstand, at for thailændere er Kakelakken et særdeles urent dyr. Saap betyder: Lugter dårligt. Og at du antyder i din uforstand, at de spiser disse, er en stor fornærmelse. Prøv at sig det til en thailænder, og lad mig høre om dine blå øjne bagefter... Jeg er blot træt af folk der taler og maler og ikke ved en skid, Og i processen får thailændere til at fremstå som om de spiser ALT.[/quote] Du godeste jeg ser absolut ikke ned på folk pga. det de spiser. Der er jo andre end mig som har misforstået noget ,man bliver jo klogere jo mere man lærer, hele livet. Og nej jeg har ikke spurgt nogen om de spiste kakelakker, så mine blå øjne er hverken blevet større eller mindre, af den grund. Første gang det blev nævnt for mig, var faktisk i Thailand hvor en rigelig hi-so bangkok borger, påstod at man spiste dem i Isan, men han var vel været fordomsfuld og set ned på landbefolkningen. Så den skrøne findes åbenbart også blandt nogen thaier, men fint at du kan aflive den. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2012 18:35
|
|
Ja, Hi-So bkk borgere vil sige mange ting, for at distancere sig selv fra deres oprindelige ophav. De ved det godt, de forsøger blot at nedgøre deres mindre velstillede Isan baserede landsmænd, for at føle sig selv mere tilpas. De kan bare prøve at komme med den attitude i landsbyerne i Isan. And it is a hard rain that`s gonna fall on their sorry heads. I "min" landsby, people dont take no shit. De har stor respekt for øvrigheden, for autoriterne, men en bkk hi-so spradebasse vil få en meget svær tid ved at føre sig frem her. Og beklager så nu lige, at jeg får tråden til at skride helt og aldeles ![]() Og fik jeg sagt, at befolkningen i Isan er de bedste mennesker i hele Thailand? |
|
|
|
| fckguld |
Lagt på d. 22/02-2012 21:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 962 |
Mingomango skrev: Det er ikke kakkelakker, men en bille art , smager ligesom alt det andet tørret kryb, jeg syntes det lidt ligesom saltet chips,
Jeg vil nu også påstå at de spiser karkelakker..... Jeg har da billeder af dem vi købte på markedet!!!!! DE var store og ulækrer (personlig holdning), Men Thaierne var glade ![]() Hvordan indsætter jeg billed?????? DU FÅR HVAD DU GIVER
GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI |
|
|
|
| BentBP |
Lagt på d. 22/02-2012 21:37
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 213 |
Hej. Natty skrev " Saap betyder: Lugter dårligt." Det vil min kone ikke give dig ret i , hun siger at det betyder : Det smager godt . Kunne ikke forstå det , fordi hun siger tit saap til mig , når hun sidder og spiser noget af hendes Thai mad , og spurgte hende jo så om det passede hvad du skriver Natty , ha ha . ![]() Ups. Undskyld , nu er jeg forvirret , var det rinpoche , der skrev det eller ? Undskylder mange gange til Natty , hvis det ikke er dig . Redigeret af BentBP d. 22/02-2012 21:42 |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/02-2012 22:10
|
|
I har begge ret, på en måde. Det er den forbistrede translitterering, der er synderen. Den "saap" der er omtalt i de to situationer er helt forskellige ord, og dermed med deres forskellige betydninger. Det er helt korrekt hvad Natty skrev, men "din" saap er Esaan/lao dialekt for "aroy". Altså: Velsmagende. Er det ikke herligt, når alle har ret? ![]() |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 22/02-2012 23:45
|
haha Paveraya nu kan jeg da næsten heller ikke finde ud hvad jeg kommenterede. Men det handler jo om at vi ikke bruger citer knappen korrekt. Men jeg har altså ikke nævnt ordet "saap" i hverken den ene eller anden betydning. Hav en god aften til jer alle Natty Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/02-2012 11:23
|
|
sudsakhon skrev: I har begge ret, på en måde. Det er den forbistrede translitterering, der er synderen. Den "saap" der er omtalt i de to situationer er helt forskellige ord, og dermed med deres forskellige betydninger. Det er helt korrekt hvad Natty skrev, men "din" saap er Esaan/lao dialekt for "aroy". Altså: Velsmagende. Disse 2 ord har nu ikke meget til fælles, hverken i stavemåde eller udtale. ![]() แซบ Saep med faldende toneudtale: Isaan dialekt for "velsmagende" สาบ Saap med lavt toneudtale: "Ildelugtende". Også ord for "sø" Så kunne man også inddrage det høflige ord for at "vide", der selvom det staves temmelig alternativt: Traap ทราบ Udtales Saap, dog med faldende toneudtale. mvh rinpoche |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 23/02-2012 14:57
|
|
Disse 2 ord har nu ikke meget til fælles, hverken i stavemåde eller udtale Nej, det var også det jeg mente.. ![]() Der er den letsindige omgang med translitterering, der gør at man ikke altid kan gætte hvad der menes. mht. ทร-ord er der en del, som vi måtte lære udenad. Copy/paster af dovenskab.. ทร, as in the heading of this section, เสียดแทรก (pronounced เสียดแซก siat saek), when accompanied by a vowel (implicit in ทรง (ซง song an element in forming words used with royalty); a semivowel in ทรวง (ซวง suang chest, heart); or explicit in ทราย (ซาย sigh sand). Exceptions to ทร + vowel = /s/ are the prefix โทร- (equivalent to tele- far, pronounced โทระ to-ra), and phonetic re-spellings of English tr- (as แตร (trae) meaning trumpet, with the latter respelled phonetically as ทรัมเพ็ท.) ทร is otherwise pronounced as two syllables ทอระ-, as in ทรมาน (ทอระมาน to-ra-man to torment). |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Har prøvet længe at kæmpe med at ligge billider ind af dem de spiste.... JEG KAN IKKE??????? Kan få billeder lagt ind alle (ja, nu kun næsten) steder, Hvad gør jeg forkert her?????