Se indlæg
 Udskriv debat
Redbull-arving i Ferrari dræber betjent
OleH
Og hvad er der så sket i sagen siden sidst ?

formentlig ikke meget. Manden er vel stadig på fri fod og holder lav profil, så sagen kan ordnes "i mindelighed"

Den sidste artikel, jeg fandt hos Bangkok Post, er fra den 31/10, og da, næsten to måneder efter påkørslen, havde politiet åbenbart stadig ikke resultatet fra den tagne blodprøve.

http://www.bangko...y-turns-up

Jo, det ender nok med, at han går fri.

This is Thailand.

Lung Yao
OleH skrev:

Og hvad er der så sket i sagen siden sidst ? formentlig ikke meget. Manden er vel stadig på fri fod og holder lav profil, så sagen kan ordnes "i mindelighed"

Den sidste artikel, jeg fandt hos Bangkok Post, er fra den 31/10, og da, næsten to måneder efter påkørslen, havde politiet åbenbart stadig ikke resultatet fra den tagne blodprøve.

Jo, det ender nok med, at han går fri. This is Thailand.

Jep, Hans familie "købte ham" fri via forlig med politibetjentens familie:
Fra The Daily Mail:
Hit-and-run settlement: Red Bull heir Vorayuth Yoovidhya pays victim's family $100k
The billionaire family of a Red Bull energy drink heir accused of killing a police officer in a hit-and-run accident have paid the officer's siblings about $100,000 in a deal that may avoid a civil lawsuit

http://www.dailym...wsuit.html

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

OleH
Lung Yao skrev:

OleH skrev:

Og hvad er der så sket i sagen siden sidst ? formentlig ikke meget. Manden er vel stadig på fri fod og holder lav profil, så sagen kan ordnes "i mindelighed"

Jo, det ender nok med, at han går fri. This is Thailand.

Jep, Hans familie "købte ham" fri via forlig med politibetjentens familie:
Fra The Daily Mail:
Hit-and-run settlement: Red Bull heir Vorayuth Yoovidhya pays victim's family $100k
The billionaire family of a Red Bull energy drink heir accused of killing a police officer in a hit-and-run accident have paid the officer's siblings about $100,000 in a deal that may avoid a civil lawsuit

http://www.dailym...wsuit.html

.

Ja, det var nu ikke det, jeg mente, Lung Yao !

Fordi han giver familien til den dræbte en erstatning, er han ikke automatisk frifundet for at overtræde færdselsloven, og da han tilsyneladende har været påvirket af både alkohol og narkotika, burde han ikke kunne slippe for straf, men, This is Thailand......

hugoboerge
http://www.bangko...prosecutor

Her er saa det seneste.

patirak
Ja... og en sag der kan sætte tankerne i gang omkring det samfund, som vi lever i her i Thailand og hvordan thailændere også tænker og er.

Fra et "normalt" - og etisk og moralsk synspunkt - er det jo direkte forkasteligt og vanvittigt, at man i et samfund kan slippe for straf, blot fordi man har penge og magt. Men spørgsmålet er samtidig om det ikke gælder for alle lande i hele verden (også Danmark), men blot på forskellige niveauer?

Thailand og sagen her, er dog et rigtig godt eksempel på resultatet af et system gennemsyret af korruption. Her kaster man nemt en livstidsdom eller dødsdom efter folk, som har gjort langt mindre end at køre en politibetjent ihjel. Det hele afhænger blot af personens eller families betalingsevne og status. Korruption når det er allerbedst.

Det jeg dog aldrig lærer at forstå ved korruptionen, er almindelig menneskers evne til at acceptere den og dens urimeligheder. Urimeligheder, der er så åbenlyse, men alligevel blot accepteres uden at folk gør modstand eller råber ”Nu er det nok!” Alle her i Thailand ved godt at Red Bull-fyren aldrig får som fortjent. Alligevel, accepterer man blot at der i Thailand findes to samfundsklasser og to forskellige retssystemer – et for de fattige og et for de rige…

Vi danskere kommer fra et samfund, hvor korruption lagt fra er udbredt og vi er opvokset med en social bevidsthed og naturlig medfødt rets-følelse. Vi brokker os, når vi synes noget er urimeligt og vi er ikke bange for at sige vores mening om f.eks. myndighederne eller vores regering. Derfor har jeg personligt også svært ved, at forstå at Thailænderne bare passivt kan være vidne til korruptionen og uretfærdighederne.

Da jeg spurgte min kæreste om hvad hun ville gøre hvis hun var i familie med politibetjenten, sagde hun ”Jeg ville have krævet 100 mill. Baht i stedet for 3 mill. Baht”. Hendes eneste tanke var beløbsstørrelsen og ikke om Red Bull-fyren kom i fængsel og fik sin straf der eller ikke. Jeg derimod tænker automatisk, at fyren skal fandme bøde for hvad han har gjort – altså han skal ind og sidde i lang tid og også helst lide derinde.

Det er netop her vores kulturforståelse og måde at tænke på, er fuldkommen forskellige - fordi jeg er opvokset i et ikke-korrupt samfund og hun i et korrupt. Korruptionen har fået så meget magt i Thailand, at den nu blot accepteres som noget naturligt og almindeligt. Er man rig, så kan man slippe af sted med drab – sådan er det bare…

Så i stedet for at fokusere på retfærdighed, så putter Thailænderne naturligt deres fokus på penge. For det er pengene, der betyder noget og kan gøre en forskel når man f.eks. pludselig står ansigt til ansigt med ret-systemet. Love og regler er ligegyldige, når blot man har penge, indflydelse og magt. Egentlig lidt skræmmende at tænke på.

Udover at tilsidesætte retfærdighed og almindelige love og regler, så tror jeg også korruptionen trækker langt dybere spor. Vi siger og hører så tit at Thailændere er meget pengefokuserede og kun tænker på penge. Men når man ser på de samfundsvilkår Thailænderne lever under, hvem kan så bebrejde dem andet? Her i Thailand er liv styret af penge fra vugge til grav. Det gælder både i forhold til uddannelse, arbejde, sygdom og retssystemet.

Der hvor kæden hopper af for mig som dansker, er den forunderlige måde hvorpå uretfærdighederne blot accepteres – især når det gælder retssystemet. Jeg kan personligt forstå og acceptere, at rige mennesker har adgang til bedre skoler, sygehuse og arbejdspladser. Men at de er over loven - er for stor en kamel for mig at sluge… og jeg lærer aldrig at forstå Thailænderne på det punkt. At de ikke går amok over det, det forstår jeg simpelthen ikke…

Men igen… og tilbage til kæresten… Som hun siger: ”Red Bull-fyren kommer aldrig rigtigt i fængsel” og derfor kan familien til betjenten ligeså godt tænke i penge. Og det værste er jo at hun har fuldkommen ret.

Minder lidt om Thai-pigen, der møder Farangen i baren og så siger til sig selv: ”Han er alligevel fyldt med løgn, så lad mig hellere glemme følelserne og bare holde fokus på pengene”…

Og så noget jeg heller ikke helt forstår. Normalt (som jeg forstår det), så er Thailændere ret "kolde" overfor folk der sidder i fængsel og ikke særligt hensynsfulde i forhold til kriminelle. Der er ihvertfald ikke meget medlidenhed. Men accpetere at en rigmandssøn slipper for straf, bare han betaler - det er ok... Det er sgu da en mærkelig måde at tænke på.

God weekend Smile

Patirak
Redigeret af patirak d. 05/04-2013 09:29

jydetampen
jeg bukker mig i støvet rigtig godt indlæg patirak,og det får mig til at tænke hvorfor danskere også deltager i den forretning der hedder korruption,godt nok i mindre omfang og beløb størrelser,men de burde jo tage kampen op med små fisk i føde kæden.

patirak
jydetampen skrev:

jeg bukker mig i støvet rigtig godt indlæg patirak,og det får mig til at tænke hvorfor danskere også deltager i den forretning der hedder korruption,godt nok i mindre omfang og beløb størrelser,men de burde jo tage kampen op med små fisk i føde kæden.

Jeg tror danskere og alle andre gør det, fordi korruptionen bare er blevet en naturlig del af hverdagen. Vi gør som Thailænderne, fordi det er den eneste måde at få tingene til at fungere på. Betaler man ikke, så får man ikke det nødvendige stempel o.s.v... Man kommer ingen vegne ved at kæmpe imod - tværtimod, rammer det en.

Korruptionen bliver på en måde naturlige uskrevne regler, som skal følges for at tingene kan fungere. Problemet ved korruption er bare, når f.eks. kriminellehandlinger som drab kan accepteres, hvis blot man kan betale. Thailand er korruptionsmæssigt nået til det niveau og det er faktisk skræmmende at tænke på.

Forsøger ikke at sige at korruption er godt på nogen måde, for det mener jeg bestemt ikke er tilfældet. Korruption skyldes jo primært dårlige lønninger hos f.eks. offentlige ansatte, politi m.v. Jeg kan personligt godt forstå hvorfor en betjent hellere stikker nogle penge i lommen end at skrive en fartbøde. For ham er det rent overlevelse og handler om at få mad på bordet. Jeg mener blot at der er en grænse, hvor burde forvente at en befolkning siger "Nu er grænsen nået" og gør oprør. Men det lader ikke til at være tilfældet i Thailand - heller ikke selvom det drejer sig om drab på et politimand.
Redigeret af patirak d. 05/04-2013 09:59

hugoboerge
http://www.orient...alks-free/

http://www.bangko...ed/page-5/

Her er et andet "glimrende" eksempel.

For oevrigt godt indlaeg Patirak

OleH
patirak skrev:

jydetampen skrev:

Jeg tror danskere og alle andre gør det, fordi korruptionen bare er blevet en naturlig del af hverdagen. Vi gør som Thailænderne, fordi det er den eneste måde at få tingene til at fungere på. Betaler man ikke, så får man ikke det nødvendige stempel o.s.v... Man kommer ingen vegne ved at kæmpe imod - tværtimod, rammer det en.

Korruptionen bliver på en måde naturlige uskrevne regler, som skal følges for at tingene kan fungere. Problemet ved korruption er bare, når f.eks. kriminellehandlinger som drab kan accepteres, hvis blot man kan betale. Thailand er korruptionsmæssigt nået til det niveau og det er faktisk skræmmende at tænke på.

Forsøger ikke at sige at korruption er godt på nogen måde, for det mener jeg bestemt ikke er tilfældet. Korruption skyldes jo primært dårlige lønninger hos f.eks. offentlige ansatte, politi m.v. Jeg kan personligt godt forstå hvorfor en betjent hellere stikker nogle penge i lommen end at skrive en fartbøde. For ham er det rent overlevelse og handler om at få mad på bordet. Jeg mener blot at der er en grænse, hvor burde forvente at en befolkning siger "Nu er grænsen nået" og gør oprør. Men det lader ikke til at være tilfældet i Thailand - heller ikke selvom det drejer sig om drab på et politimand.

Jeg er ikke enig med dig, patirak !

Man kan sagtens opholde sig i Thailand uden at bruge korruption.
F.eks. er jeg er kommet på Immigration i en del år efterhånden, og der er aldrig nogen ansatte der, der har så meget som antydet, at de ville have penge under bordet.
Men en del mennesker kan måske ikke finde ud af reglerne eller gider ikke bøvle med det, og så kan de blive nødt til at betale, når papirerne ikke er i orden.

hugoboerge
OleH skrev:

patirak skrev:

jydetampen skrev:

Jeg er ikke enig med dig, patirak !

Man kan sagtens opholde sig i Thailand uden at bruge korruption.
F.eks. er jeg er kommet på Immigration i en del år efterhånden, og der er aldrig nogen ansatte der, der har så meget som antydet, at de ville have penge under bordet.
Men en del mennesker kan måske ikke finde ud af reglerne eller gider ikke bøvle med det, og så kan de blive nødt til at betale, når papirerne ikke er i orden.

@OleH - vi er ovre i "smaatingsafdelingen" med hensyn til immigration. Og jeg vil give dig helt ret. Men i de eksempler vi har her med rige folks boern og strafansvar saa taler vi om noget helt andet.

OleH
hugoboerge skrev:

@OleH - vi er ovre i "smaatingsafdelingen" med hensyn til immigration. Og jeg vil give dig helt ret. Men i de eksempler vi har her med rige folks boern og strafansvar saa taler vi om noget helt andet.

hugoboerge, jeg er enig med dig, det er i småtingsafdelingen sammenlignet med, hvad denne tråd handler om.

Men det er vel ikke engang sikkert, at Redbull arvingen (eller hans familie) betaler penge under bordet, for at han kan slippe for at stå til ansvar, måske er hans families status nok til, at han slipper så billigt ?

Men uanset hvad, jeg er ikke overrasket over udfaldet, det er desværre mere eller mindre som forventet !

vandango
Interessant og godt indlæg Patirak.
Jeg accepterer korruptionen i Thailand, den kan virke for dig eller imod dig.

Thailand er sådanne, så det må jeg acceptere, hvis jeg ønsker at være herude.

Syntes heller ikke at det er mit ansvar at ændre Thailand.

I vores kultur, husker du O. J. Simpson?

Verden vil aldrig dreje i vores Danske kulturs retning, vi er nødt til at acceptere, at mennesker er som de er, i de kulturer som sætter deres normer.

hugoboerge
OleH skrev:

hugoboerge skrev:

hugoboerge, jeg er enig med dig, det er i småtingsafdelingen sammenlignet med, hvad denne tråd handler om.

Men det er vel ikke engang sikkert, at Redbull arvingen (eller hans familie) betaler penge under bordet, for at han kan slippe for at stå til ansvar, måske er hans families status nok til, at han slipper så billigt ?

Men uanset hvad, jeg er ikke overrasket over udfaldet, det er desværre mere eller mindre som forventet !

Familien har allerede betalt "en draabe i havet" nemlig THB 3m kort tid efter ulykken. Billigt sluppet.

savasava
patirak skrev:

Da jeg spurgte min kæreste om hvad hun ville gøre hvis hun var i familie med politibetjenten, sagde hun ”Jeg ville have krævet 100 mill. Baht i stedet for 3 mill. Baht”. Hendes eneste tanke var beløbsstørrelsen og ikke om Red Bull-fyren kom i fængsel og fik sin straf der eller ikke. Jeg derimod tænker automatisk, at fyren skal fandme bøde for hvad han har gjort – altså han skal ind og sidde i lang tid og også helst lide derinde.

Din kæreste synest at en "bøde" (stor sum til efterladte) er en passende straf.
Du synest fængsel er passende straf.
Muligvis har din kæreste en større retfærdigheds sans end du??

OleH
hugoboerge skrev:

OleH skrev:

hugoboerge skrev:

Familien har allerede betalt "en draabe i havet" nemlig THB 3m kort tid efter ulykken. Billigt sluppet.

Ja, det er jo rigtigt nok, men det er jo ikke penge under bordet, og burde jo ikke få indflydelse på straffesagen mod ham.

hugoboerge
OleH skrev:

hugoboerge skrev:

OleH skrev:

hugoboerge skrev:

Ja, det er jo rigtigt nok, men det er jo ikke penge under bordet, og burde jo ikke få indflydelse på straffesagen mod ham.

Hvorfor tror du at politiet har aendret holdning ? Nu har han ikke overskredet fartgraenser og han har ikke indtaget spiritus eller andre stoffer, saa jo der er roeget penge under bordet og nu staar han maaske til 2 aar som saa garanteret vil blive betinget. Lad os nu se tiden an.

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

Hvorfor tror du at politiet har aendret holdning ? Nu har han ikke overskredet fartgraenser og han har ikke indtaget spiritus eller andre stoffer, saa jo der er roeget penge under bordet og nu staar han maaske til 2 aar som saa garanteret vil blive betinget. Lad os nu se tiden an.

Jeg tror grundlæggende også at du har ret, man kan ikke retsforfølge en Thai med så høj status på en retfærdig måde i forhold til ofret. Så enten har de betalt en masse under bordet for at få straffen ned, eller også er der en realistisk politi general der har indset at skal han have bare lidt straf må man moderere anklagen så man er sikker på den holder. Tror dog nok mest på nr 1.

Jeg vil dog sige at jeg kan godt forstå at man ikke vil anklage ham for at have kørt så meget for stærkt. For i sammenstødet med motorcyklen var hastigheden 100% sikkert ikke 200 km/t. Det er tydeligt og se på skaden på Ferrarien. Det ligner skader fra et sammenstød med ca 50 km/t. Det får jeg fra skaden på kofangeren og den smadrede forrude som minder meget om det man kan se ved crashtests.

Men det med kokainen og alkohol lyder sandsynligt, hvorfor ellers fortsætte så langt efter sammenstødet. Han har næppe fattet at han ramte noget.

hugoboerge
TomDK skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg tror grundlæggende også at du har ret, man kan ikke retsforfølge en Thai med så høj status på en retfærdig måde i forhold til ofret. Så enten har de betalt en masse under bordet for at få straffen ned, eller også er der en realistisk politi general der har indset at skal han have bare lidt straf må man moderere anklagen så man er sikker på den holder. Tror dog nok mest på nr 1.

Jeg vil dog sige at jeg kan godt forstå at man ikke vil anklage ham for at have kørt så meget for stærkt. For i sammenstødet med motorcyklen var hastigheden 100% sikkert ikke 200 km/t. Det er tydeligt og se på skaden på Ferrarien. Det ligner skader fra et sammenstød med ca 50 km/t. Det får jeg fra skaden på kofangeren og den smadrede forrude som minder meget om det man kan se ved crashtests.

Men det med kokainen og alkohol lyder sandsynligt, hvorfor ellers fortsætte så langt efter sammenstødet. Han har næppe fattet at han ramte noget.

Kameraerne paa Sukhumvit Road viser en fart paa 170 km/timen, hvilket er bekraeftet tidligere, men nu traekker eksperterne i land og hvorfor goer de saa det ? Penge.

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

Kameraerne paa Sukhumvit Road viser en fart paa 170 km/timen, hvilket er bekraeftet tidligere, men nu traekker eksperterne i land og hvorfor goer de saa det ? Penge.

Ok så meget har jeg ikke fulgt sagen at jeg har fanget den detalje. Men som sagt bilen har næppe kørt 170 ved sammenstødet. det siger jeg ikke for at forsvare manden på nogen måde, det er udelukkende noget jeg siger fordi sammenstød med den slags hastigheder giver markant større skader på biler end dem Ferrarien har.

hugoboerge
TomDK skrev:

hugoboerge skrev:

Ok så meget har jeg ikke fulgt sagen at jeg har fanget den detalje. Men som sagt bilen har næppe kørt 170 ved sammenstødet. det siger jeg ikke for at forsvare manden på nogen måde, det er udelukkende noget jeg siger fordi sammenstød med den slags hastigheder giver markant større skader på biler end dem Ferrarien har.

Jeg vil noedigt udtale mig ud fra et billede af en bil men faktum er at den stakkels mand plus motorcykel blev slaebt meget langt og hastighedsmaaling fra de kameraer som nu var der viser ca. 170 km.

Der er skrevet meget om den sag. Men han ser nok ikke een dag i faengsel. Money talks.

Spring til debat: