Se indlæg
 Udskriv debat
Hvide løgne, Fortielse og ”Tabe ansigt”…
savasava

Hvorfor synes saa mange at ved at indpasse sig efter kulturen her saa "gaar" man ned i standard / kommer ned paa et lavere niveau ? ( Har flere PB hvor dette direkte skrives )
Og nogen naevner at " Skik foelge eller land fly" er en kliche. Er det fordi vi ( faranger ) altid tror vi ved hvad der er bedst for alle og ikke kun for os selv ?

Hvis jeg følte mig nødt til at lyve for at ophæve mig selv, saa gik jeg betydeligt ned i standard.
Min Thai kone kann efterhaanden sagtens se det fornuftige i feks. at indrømme en fejl, for saa at komme videre.
Selvfølgelige operere en løgner paa et lavere niveau end en der omgaas sandheden, er der nogen tvivl? Selvfølgelige kan det være fornuftigt fyre en løgn av, hvis man ønsker at beskytte den man lyver for, lyver man derimod for at beskytte/ophæve sig selv, saa er man en taber.

taxidriver990
Kaere Savasava,
Jeg skulle nok have specificeret mig tydeligere.
Jeg mente generalt, ikke om loegne, sorry for den mis, mest ment som et ps til traaden

Klart at loegn er noget man ikke skal tolerere.
Lever selv efter devisen du kan komme langt paa en loegn men aldrig tilbage igen.

AL 48
taxidriver990 skrev:

Kaere Savasava,
Jeg skulle nok have specificeret mig tydeligere.
Jeg mente generalt, ikke om loegne, sorry for den mis, mest ment som et ps til traaden

Klart at loegn er noget man ikke skal tolerere.
Lever selv efter devisen du kan komme langt paa en loegn men aldrig tilbage igen.

Selvfølgelig kan man brænde en løgn af. Det kommer bare an på hvem man står over for, og i hvilken sammenhæng.
Man kan jo også brænde en løgn af, når der bliver spurgt så tåbeligt at det grænser til det tåbelige/
umulige.
Hvor mange har ikke sagt til en tydelig dødssyg: "Nej, hvor ser du frisk ud i dag".- Selvom man kan se, at vedkommende kan kradse af om 5 minuter.
Hvor mange herinde kan mon sige sig fri for at have "stukket en løgn"?

natty
Jeg tror mange kunne have glæde af at hænge deres danske/europæiske logik og tankemåde på en knage når de lander i Bangkok.
Der er nok lige så mange måder at "lyve" på i Thailand som der er forskellige slags smil. Alle med bare et beskedent kendskab til Thailand ved, at der er glade smil, ked af det smil grådige smil osv. Ja selv under en naturkatastrofe kan man se, at asiater på en for os uforståelig måde, kan fremtrylle et smil. mens de fortæller om hvad de lige har oplevet. Det ligger så dybt i dem pga opdragelse og kultur.

Derfor kommer jeg også lige med det indspark, at det vi betegner som "løgn", absolut ikke behøver at være en bevidst løgn. Det kan lige så godt, være fordi vi har forskellige virkelighedsopfattelser. En hændelse kan se forskellig ud for to forskellige mennesker, endda endnu større når de også er fra to helt forskellige kulturer.

Skal man altid sige sandheden? Det mener nogen jo, men jeg mener ikke altid.
Som AL skriver skal man altid have sandheden at vide, hvis man står på gravens rand.?
At omgås sandheden, kald det bare løgn, kan jo også være for at "beskytte" en ven, partner eller ægtefælle.
Derudover har thaier også den "vane" med at sige hvad de tror modparten gerne vil høre? Er det en bevidst løgn? Ikke nødvendigvis.
Jeg mener det er meget kulturelt betinget, og ikke nødvendigvis noget vi hverken skal eller bør lave om på.

At nogen så skriver om at være nede på deres niveau, højne det og andet nedladende, fortæller mere om personen der skriver det, end om et eventuelt problem.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

patirak
"I only wanted you be Happy and not make you Sad"... Har man på et tidspunkt haft et længere forhold til en Thai, så skulle det undre mig meget, hvis ikke man har hørt denne sætning før. Smile

Det er som regel sætningen der slynges ud efter man har opdaget en bevidst fortielse eller løgn fra personen. Trods det at fortielsen eller løgnen rent faktisk måske ville kunne have resulteret i måske skade her og nu, men noget positivt i det lange løb.

Jeg tror primært at fortielsen eller løgnens berettigelse hos Thailændere, skyldes deres meget kortsigtede tankegang. For Thailændere tænker ikke ret langt frem og lever mere i nuet end vi danskere gør. På mange måder er det noget vi kan lære rigtig meget af, men det har også sine ulemper ikke at tænke længere frem end "i dag"... Man tænker ikke på den langsigtede konsekvens af den fortielse eller løgn, som man fyrer af i dag.

Personligt forsøger jeg efter bedste evne at tilpasse mig Thai-måden at tænke på, men jeg bliver nogle gange "fanget" i situationer, hvor jeg pludselig står som den der har gjort noget "forkert", helt uden at jeg egenlig føler eller synes jeg er skyldig.

Det er i de situationer, hvor jeg allermest bare har lyst til at råbe og skrige som en vild, men hvor jeg så må knibe mig selv i armen og bevare roen. For lever man i Thailand, så må man engang imellem "sluge et par kameler" og bare acceptere at "sådan er det bare" - selvom man inderst inde og som dansker føler sig totalt uskyldig.

Ja, alle mennesker lyver overalt i verden - men man skal nok til Asien for at finde det sted i verden, hvor man har sværest ved at indrømme en fejl, fortielse eller løgn. Og hvor indrømmelsen ikke giver afklaring, men i stedet blot flere udfordringer...

patirak
På det punkt lærer jeg aldrig at forstå asiaterne. For efter min mening og opdragelse, så lærer man kun ved at vedkende sig at man også kan lave fejl. På samme måde bør man tage ansvar for sine valg og handlinger, for også at lære af disse. Jeg opfatter den asiatiske måde at tænke på som barnlig, umoden og alt andet end ansvarsfuldt måde at tænke på.

Nu er der sikkert nogle der vil sige... "så rejs dog hjem"... men omvendt kan man jo så tænke over hvorfor rigtig mange store virksomheder i Asien har udlændinge ansat til at lede virksomheden. Det skyldes netop i høj grad problemet med at mange ikke tør tage et personligt ansvar for de valg de foretager sig. Det gælder både i privat og arbejdslivet.

Hvis en thailænder tager et valg i livet og "fucker up" så giver man hellere skylden til "bad luck" eller "buddha". Man siger i hverfald ikke "Der begik JEG sgu en fejl"... Og når man ikke gør det, så lærer man nok heller ikke så meget af de fejl man laver... En tankegang, som man måske kan genkende hvis man har teenagebørn... Det er altid de andres eller lærerens skyld...ikke? Wink

Omvendt tager jeg så også hatten af for Thailændernes relative ubekymrethed i forhold til livet og især fremtiden. Man brænder ikke en masser energi af på at tænke et par år frem, som vi ofte gør. Alt har fordele og ulemper :-) - men det at man ikke har "nosser" til at indrømme en personlig fejl, lærer jeg aldrig helt at forstå...
Redigeret af patirak d. 23/09-2012 17:33

natty
patirak skrev:

På det punkt lærer jeg aldrig at forstå asiaterne. For efter min mening og opdragelse, så lærer man kun ved at vedkende sig at man også kan lave fejl. På samme måde bør man tage ansvar for sine valg og handlinger, for også at lære af disse. Jeg opfatter den asiatiske måde at tænke på som barnlig, umoden og alt andet end ansvarsfuldt måde at tænke på......

Jeg synes du er ret ensidig i dine betragtninger. Jeg kender da en del thailændere og andre asiatere som sagtens kan vedkende sig at de har taget fejl. Det foregår bare på en anden måde end for os danskere.
Det kan bla. være ved at personen stille og roligt ændrer sin være- og handlemåde, uden at skulle stille op til straffespark.
At kalde det barnligt og umodent, er i mine øjne faktisk barnligt og umodent og tegn på manglende respekt.

Det er også derfor jeg i mit tidligere indlæg skrev at man måske bør hænge sin danske logik på en knage i lufthavnen, inden man træder ud af den.
Redigeret af natty d. 23/09-2012 17:43

AL 48
At påstå at thaiér aldrig indrømmer fejl frivilligt er en stor misforståelse og uden hold i virkeligheden.
Det gør de, nøjagtigt lige som os, endda uden at være presset til det.
Så sent som i dag har jeg lige fået bevis for det.
Forhistorien er: Madammen og jeg byggede hus for ca. 4½ år siden, og dermed skulle der også anlægges en så nogenlunde præsentabel have samt urtehave bag huset. Vi har siden kæmpet en del med græsplæne og forskellig bevoksning p.g. af for dårlig jord, samt forkert anlæggelse (kunne ikke blive enige om placering af indkørsel til huset). Urtehaven blev også nærmest en joke, selvom jeg fra start havde lavet jordforbedring, men dette blev ikke vedligeholdt.
Alt i alt har vi haft en del "diskussioner", især fordi jeg ikke har kunnet være der hele tiden, og hun så kunne gå efter eget hoved.
I dag modtog jeg så en mail, hvor hun undskyldte og indrømmede frivilligt at hun havde gjort forkert.
Dette gjorde hun uden at blande budha ind i det (det er Budha-day).
Selvfølgelig skriver jeg tilbage på en måde så hun ikke taber ansigt over for mig. Det hjælper mig også en anden gang, når hun ved at hun ikke hårdt og brutalt bliver konfronteret med sin fejltagelse.
Det har lidt med forståelse at gøre.

Hav en god "Budha-day".

patirak
natty skrev:

patirak skrev:

På det punkt lærer jeg aldrig at forstå asiaterne. For efter min mening og opdragelse, så lærer man kun ved at vedkende sig at man også kan lave fejl. På samme måde bør man tage ansvar for sine valg og handlinger, for også at lære af disse. Jeg opfatter den asiatiske måde at tænke på som barnlig, umoden og alt andet end ansvarsfuldt måde at tænke på......

Jeg synes du er ret ensidig i dine betragtninger. Jeg kender da en del thailændere og andre asiatere som sagtens kan vedkende sig at de har taget fejl. Det foregår bare på en anden måde end for os danskere.
Det kan bla. være ved at personen stille og roligt ændrer sin være- og handlemåde, uden at skulle stille op til straffespark.
At kalde det barnligt og umodent, er i mine øjne faktisk barnligt og umodent og tegn på manglende respekt.

Det er også derfor jeg i mit tidligere indlæg skrev at man måske bør hænge sin danske logik på en knage i lufthavnen, inden man træder ud af den.

Jeg har kun kendt et par asiatere, som lige ud har sagt "Patirak, det er sgu ene og alene MIN fejl og skyld"...

Du har helt ret i at det kan siges på andre måder, men i nogle situationer, så er det altså rigtig rart, hvis et voksent menneske kan tage et direkte og personligt ansvar. Det speeder ligesom tingene op og man kan så alle komme videre...

Der er ingen normal dansker, der kan "hænge sin danske logik" på en knage i lufthavnen. Jo, hvis man er på ferie her i 14 dage, så kan man smide alt sund fornuft og hjernen i lufthavnen og så ellers bare "give den gas".

Men skal man lave forretning her - og især i international sammenhæng, så er det vigtigt at man også bibeholder danske fornuft og logik. Ellers går der ikke længe og så er man en død fisk. Har man f.eks. kunder i Europa og opfører sig som en standard "Thai", så kommer man ikke langt.

I privatlivet gælder efter min mening de samme regler. Man skal selvfølgelig også her respektere kulturforskellene - men hvis man dropper dansk logik, så mister man også sin personlige identitet. Og jeg vil f.eks. ikke finde mig i at min kæreste/kone lyver overfor mig. Længere er den ikke! Kan hun ikke leve med det, så må hun finde en anden Farang der kan :-) Ligeledes vil jeg heller ikke have medarbejdere der lyver overfor mig. Det er ret simpelt.

Ja, jeg generaliserer naturligvis og der findes altid undtagelser. Men generelt så finder jeg som dansker nogle gange thailændernes tankegang som værende "umoden". Derfor kan jeg sagtens respektere dem og det gør jeg faktisk. Men fordi jeg respekterer dem, så behøver jeg ikke være enig med dem i alt hvad de tænker og gør.

Jeg kender et utal af virksomheder som har "brændt nallerne" gevaldigt på deres nye forretningseventyr i Asien. Deres fejl skyldes primært deres "blå-øjet" holdning til kulturen her og manglende mistro og kritik. Lidt det samme som Farangen der forelsker sig blindt i barpigen og senere opdager at det hele var en illusion og et fup-nummer.

Så jeg anbefaler absolut ikke at man hænger "dansk logik" på en knage i lufthavnen - især ikke hvis man vil have forretningsmæssig success her og ikke blive det næste "bar-pige offer".
Redigeret af patirak d. 23/09-2012 18:19

AL 48
Jamen Patirak.
Går al forretning ikke ud på at tjene penge på hinanden?
Man snyder, lyver, bedrager for at få en større del af kagen.
Det er jo ens over hele verden, og ikke kun et fænomen i Thailand. Alle forretningsmænd er vant til at "snyde" hinanden. Det er som et pokerspil hvor kun vinderen overlever.-Derfor oplever du nok en anden og mere hardcore form for løgnagtighed.
Vi andre udenfor forretningsverdenen oplever jo ikke den form for manglende moral.

patirak
AL 48 skrev:

Jamen Patirak.
Går al forretning ikke ud på at tjene penge på hinanden?
Man snyder, lyver, bedrager for at få en større del af kagen.
Det er jo ens over hele verden, og ikke kun et fænomen i Thailand. Alle forretningsmænd er vant til at "snyde" hinanden. Det er som et pokerspil hvor kun vinderen overlever.-Derfor oplever du nok en anden og mere hardcore form for løgnagtighed.
Vi andre udenfor forretningsverdenen oplever jo ikke den form for manglende moral.

AL 48. Der er langt større forskel og risiko for at blive snyd i forretningssammenhæng i Asien end de fleste andre steder i verden (Afrika er nok undtagelsen). Det skyldes naturligvis korruption, men også den grundlæggende moral og etik i det land man gør forretning i.

Hos kinesere, vietnamesere og thailændere vil jeg f.eks. se direkte "handling" før jeg tror på noget som helst at det, der kommer ud af deres mund. Gør jeg forretning med den vestlige verden, eller f.eks. koreanere og japanere - så har jeg langt mere tiltro til deres ord. Her er nemlig tale om folk der kan tænke længere end "hurtige og nemme penge" ved f.eks. at snyde sin partner - og som også har forretningsmoral.

Forretningsverdenen afspejler som regel også "det virkelig normale liv"... Så jeg mener sagtens der kan drages paralleller...

Lad os ikke gøre Thailændere til "super mennesker" og bedre end de egentlig er. Lad os i stedet forholde os til virkeligheden som den er - og så selvfølgelig respektere dem for deres måde at tænke på. En måde som jeg til tider finder ganske forvirrende og ulogisk.
Redigeret af patirak d. 23/09-2012 18:46

natty
Når jeg skriver om at hænge sin danske logik, mener jeg selvfølgelig ikke, at man skal hænge hjernen i lufthavnsgardaroben.

Du har ret i at der er mange som desværre hænger hjernen, når de er på ferie i Thailand, men nu er jeg sådan set kommet i Thailand i 20 år, ofte med flere måneders ophold, altså fra før det blev almindeligt at tage til Thailand som til Gran Canaria. Den turiststrøm har nok også ændret en del thaiers væremåde og tankemåde. Specielt for dem som bor og arbejder på turistdestinationer-.
Desuden har jeg flere danske bekendte som bor i Thailand med deres thailandske partnere, og det er ikke i Pattaya de er bosat eller har mødt deres partner.

Jeg vil stadig holde fast i at det er forkert at kalde kultures handlemåder for barnlige eller umodne. Det er lidt som at komme og sige at nu skal vi nok opdrage jer.
Det er lidt i stil med, synes jeg, den holdning englænderne havde i kolonitiden, hvor de så ned på de "lokale" som boede i deres kolonier i Indien, Afrika og som hvidhuderne så på rødhuderne i Amerika.

Når kulturer "støder sammen", vil der altid forekomme "lost in translation" og misforståelser, både helt bogstaveligt og og i overført betydning.

Jeg er faktisk enig med meget af det du ellers skriver patirak, og nyder mange af dine indlæg.
Men her mener jeg at du har en forkert tilgang.
Ha' en rigtig god aften og nat Smile
Nu vil jeg snart nyde første afsnit af Forbrydelsen III (The Killing på engelsk)Grin
Redigeret af natty d. 23/09-2012 18:53

patirak
natty skrev:

Når jeg skriver om at hænge sin danske logik, mener jeg selvfølgelig ikke, at man skal hænge hjernen i lufthavnsgardaroben.

Du har ret i at der er mange som desværre hænger hjernen, når de er på ferie i Thailand, men nu er jeg sådan set kommet i Thailand i 20 år, ofte med flere måneders ophold.
Desuden har jeg flere danske bekendte som bor i Thailand med deres thailandske partnere, og det er ikke i Pattaya de er bosat eller har mødt deres partner.

Jeg vil stadig holde fast i at det er forkert at kalde kultures handlemåder for barnlige eller umodne. Det er lidt som at komme og sige at nu skal vi nok opdrage jer.
Det er lidt i stil med, synes jeg, den holdning englænderne havde i kolonitiden, hvor de så ned på de "lokale" som boede i deres kolonier i Indien, Afrika og som hvidhuderne så på rødhuderne i Amerika.

Når kulturer "støder sammen", vil der altid forekomme "lost in translation" og misforståelser, både helt bogstaveligt og og i overført betydning.

Jeg er faktisk enig med meget af det du ellers skriver patirak, og nyder mange af dine indlæg.
Men her mener jeg at du har en forkert tilgang.
Ha' en rigtig god aften og nat Smile
Nu vil jeg snart nyde første afsnit af Forbrydelsen III (The Killing på engelsk)Grin

God film! - jeg tror også jeg vil sige god nat herfra :-)

patirak
...og så alligvel... lad mig lige komme med et eksempel fra virkelighedens til tider "forvirrende" Thai-verden.

Jeg havde engang et skænderi med min kæreste, fordi hun havde løjet overfor mig og blev ved med at benægte, at hun havde løjet. Det endte med at jeg blev total gal i hovedet og smed hende ud. Det der pissede mig af var ikke løgnen med derimod benægtelsen.

Nå, men hun smuttede så over til et par af hendes veninder og boede der et par dage, indtil hun så pludselig ringede til mig. Over telefonen sagde hun undskyld og indrømmede så at hun havde løjet overfor mig - og spurgte om hun ikke godt måtte komme tilbage. Jeg sagde det var ok og jeg var glad for, at hun havde indrømmet - og at hun bare kunne komme hjem igen.

Her kom det sjove så... Hun bad mig om jeg ikke godt ville komme og hente hende, så det så bedre ud overfor hendes veninder og hun derved ikke "tabte ansigt" overfor dem. Havde det været en dansk pige, så havde min reaktion været "gu vil jeg ej" - men jeg vidste og kunne høre på hende, at dette virkelig var vigtigt for hende.

Så for at få det hele til at se godt ud, så gik jeg ud og købte blomster og troppede så op hos veninden for at hente min kæreste tilbage. Mens jeg stod der og "spillet var igang", så følte jeg mig ærlig talt som lidt at "en tegning". Jeg var blevet løjet overfor, kæreste havde undskyldt over telefonen og samtidig så stod jeg nu der og skulle forestille at det var mig der havde lavet en fejl.

Altsammen fordi min kæreste ikke skulle tabe ansigt. Det var faktisk lidt af en parodi og noget jeg aldrig ville have gjort i Danmark. Men nu var jeg i Thailand og med en Thai-kæreste som risikerede at tabe ansigt overfor hendes veninder - så jeg valgte gå imod min normale principper. Men tro mig... det føltes virkelig åndsvagt. Min kæreste har senere takket mig flere gange fordi jeg gjorde det - og jeg har påpeget at det kun var en en-gangsforestilling :-)

Natty, jeg føler mig absolut ikke bedre en Thailænderne... Jeg påpeger bare at de ikke er uden fejl og at de kan være ret forvirrende at omgåes indimellem. Faktisk så har jeg dyb respekt for dem, der er tæt på mig. F.eks. har jeg langt mere respekt for min Thai-kæreste end nogen anden dansk kæreste som jeg har haft før. Hun er på alle måder en fantastisk kvinde - som dog også har sine "særheder" - fordi hun er Thai :-)

natty
patirak skrev:
....
Natty, jeg føler mig absolut ikke bedre en Thailænderne... Jeg påpeger bare at de ikke er uden fejl og at de kan være ret forvirrende at omgåes indimellem. Faktisk så har jeg dyb respekt for dem, der er tæt på mig. F.eks. har jeg langt mere respekt for min Thai-kæreste end nogen anden dansk kæreste som jeg har haft før. Hun er på alle måder en fantastisk kvinde - som dog også har sine "særheder" - fordi hun er Thai :-)

Jamen så er det jo ligefør jeg genkender dig igen. :-)
Og du har ret i, hvis jeg forstår dig ret, at de fleste som bor i Thailand eller har stærke relationer til landet, ofte må stoppe op og spørge sig selv: "hvad fanden skete der lige der".
En anden ting er som du skriver både godt og dårligt: Det er jo herligt at leve i nuet og ikke bekymre sig så meget om morgendagen, men det kan jo også ha' sin bagside. Jeg kan da selv genkende det fra mig selv, hvor jeg måske tidligere burde ha' tænkt lidt mere langsigtet.

En helt anden ting er at dansk humor, ironi og sarkasme, sjældent er forstået andre steder end i DK, ihvertfald normalt ikke i Thailand.
Well, jeg ved det lyder som en floskel, men måske er det bare at "I think to much".Grin

Anonym Bruger
Synes nu Thai "magter" at både tænke langt frem, og på samme tid leve i nuet..
Eller en hel del af dem jeg har mødt i min tid her i Thailand..

Ja de kan godt lide at leve i nuet, og nyde livet og være godt ved sig selv her og nu..
Og til tide bruger hvad de har på dem selv og deres venner...

På den anden side tænk de flere generation frem, og det er da langsigte må jeg tilstå..
Kende flere der er blevet gift efter jeg er flytte her ned (Thai+Thai)
Der tænker på at få 3-4-5 børn, da det er deres Pension, som de selv siger, det er jo børne der skal sørger/hjælp dem, når de endag går på "pension" ved ca 60 år alderen, som de fleste Thai (Altså dem jeg kender) ønsker at kunne gå på Pension...

Derud over tænker de på at få købt og betalt et hus, gerne flere, samt de egenedom / plantager der bliver deres, de få del i en dag når der forælder går bort...
Da der skal være noget for børne og børnebørn at være et godt hyggelig sted.....

De fleste (Altså dem jeg kender) Thai er godt klar over, der SKAL en uddannelse til for deres børn, og derfor skal der også være penge til det, igen, det er noget de tænker over inden de har fået børn, inden de har fået alle deres børn...

Og side og høre de "gammel" Thai fortæller hvordan de har gjort for at hjælpe deres børn og børnebørn, ja så er det ikke "ny" tænkning fra Thai side, det med at tænker flere generation frem, sådan har det mere eller mindre altid været, igen for dem jeg har haft glæde af at møde....

Ang løgne, synes jeg de "små" hverdags løgne der får tingene til at glider nemmere, bedre og hurtige er til at leve med, og har skam altid selv benytte mig af dem, så det har jeg det fint med...

Ang kulturen, er jeg vild med Thai kulturen, hvor ellers finder man sig så velkommen som "fremmed" som her i landet ??
At bliver modtaget, inviteret til at tage del i deres liv, nyde godt af deres bekendskab, ja så åben igen har jeg skam aldrig selv været der hjemme over for fremmed, og jeg nyder de er sådan...

chaingmai
ang. løgne, prøv og sætte dig ind på en ,,danskerbar" i pattaya og lyt så skal du bare nogle utrolige beretninger, det er selvfølge ikke løgn, for det er danskere der fortæller...........................LOL LOL

Anonym Bruger
hvide løgne, fortielse og 'tabe ansigt'....

damn! jeg kender til det...kunne virkelig give utallige saftige eksempler fra egen erfaring...men det ville sgu tage for lang tid og det interessere mig ikke...

Men jeg forstår godt thaierne og hvorfor de gør det....og det er vel det vigtigste...

det med vestlig mentalitet i thai kultur...drop det...læg det på hylden sammen med at det andet lort fra vores egen kultur og tag til Thailand og nyd for engangs skyld at al ting ikke er som i Vesten...

Jeg har virkelig et ben i siden på udlændinge der tager til thailand og forpester thailandsk kultur med deres egen og deres forventning om at alt skal være som derhjemme....

natty
JS skrev:

hvide løgne, fortielse og 'tabe ansigt'....

damn! jeg kender til det...kunne virkelig give utallige saftige eksempler fra egen erfaring...men det ville sgu tage for lang tid og det interessere mig ikke...

Men jeg forstår godt thaierne og hvorfor de gør det....og det er vel det vigtigste...

det med vestlig mentalitet i thai kultur...drop det...læg det på hylden sammen med at det andet lort fra vores egen kultur og tag til Thailand og nyd for engangs skyld at al ting ikke er som i Vesten...

Jeg har virkelig et ben i siden på udlændinge der tager til thailand og forpester thailandsk kultur med deres egen og deres forventning om at alt skal være som derhjemme....

Kunne ikke være mere enig.

Anonym Bruger
men overstående ved du jo udemærket godt Patirak...håber ikke det lyd belærende...

Du giver jo egentlig blot nogle eksempler på den sommetider spøjse thai kultur og det skal der være plads til uanset om man holder af den el. ej...fortsæt endelig dine indlæg..

Sidste gang jeg oplevede det var en thaipige som datede en anden fyr fra australien på samme tid som hun datede mig, jeg fandt ud af det ved at finde fyren på facebook og skrive til ham udenom hende....men for at gøre historien kort så snakkede vi om det i telefonen, men ikke direkte og ligefrem, men som om det var en tv serie, hvor jeg var manden i serien og hun var kvinden i serien osv.....ja, det lyder virkelig skørt, men det virkede og alle ting kom på bordet alligevel og ingen tabte ansigt for det var jo ikke virkelighed men en TV soap...ovenikøbet kunne vi grine af det samme tid..

Iøvrigt fik jeg med hende bekræftet et rygte der går på at en del barpiger kun lyver på engelsk..altså ville hun aldrig sige "I love you" på thai, for det gjorde hun ikke...osv osv...jeg fangede hende gang på gang i kun at sige sandheden på thai (som jeg forstår) og løgne på engelsk (som hun kunne, idet hun var tidl. barpige of course)...

nogle thaier er simpelthen bange for ånder/spøgelser der ser og hører alt...fx. afdøde slægtninge osv..og hvis de høre en person lyve, så vil de måske straffe personen, men da ånderne (i dette tilfælde slægtninge) ikke ville kunne forstår engelsk er det ok at lyve på engelsk, men aldrig på thai el. dialekter..

vi er idag ikke sammen længere, men taler sammen som venner af og til...og barpigerne har jeg lagt på hylden...det er ikke ægteskabsmateriale for mig...idag hygger jeg mig blot ved at lade mig underholde af deres historier om løgne og bedrag imod andre naive udlændinge der hopper i de samme fælder som jeg selv gjorde engang..hihi

Spring til debat: