Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Spis dig sundere i Thailand
hugoboerge
http://www.global...-countries

Interessant artikel omkring Thai-a-betes.

clydehaumann
Artiklen som Hugo Børge henviser til siger hvad vi der bor og lever her fast har været klar over længe.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

Bjarke85
Clyde, jeg tror nu at thai-mad, uanset olie og sukker, er en del sundere end frysepizza, toast, findus færdigretter, grillmad og mac Donalds, og andre færdigretter i poser osv.

Olie og sukker er som sådan ikke usundt, i de rigtige mængder. Og hvis du kigger på thaiernes fedtprocent, og vores egen, taler det sit tydelige sprog. Og nej, det er ikke fordi de ikke har råd til mad og er underernæret som i Afrika.

Grunden til deres levealder er lavere, tror jeg du har ret i det også er pga. manglende behandling af sygdomme. Men i høj grad også manglende sikkerhed på job. Tjek bare hvordan de står med deres el-kabler. Eller hvordan murene støber i beton i bare tæer og uden handsker ? Og kan forstille mig det er på samme måde i mange andre jobs.

Så trods vores indpakning i regler og love og krav til sikkerhed og alt muligt herhjemme, og vores gratis hospital og læge. Er vores levealder kun 4 år længere.

Det fortæller mig, at der er noget der må trække vores ned, når vi nu er pakket sådan ind i vat ellers. Og har en lavere levealder end dem vi sammenligner os med. Og det må være det vi putter i kroppen, altså mad og drikke.

Og nu er højt fedtindhold og kulhydrat indhold ikke = usund mad.

For muligvis er thaiernes mad fyldt med olie og sukker, men det er rene råvarer stadigvæk. De bruger også grønsager og rigtig kød.

Prøv du og kig kødet i nuggets eller kylling kroketter og så noget affaldsmad supermarkederne sælger på hylderne. Kig også på E-numrene osv. Og raffineret sukker og mættet fedt.

Ja thaierne bruger måske meget olie og sukker, men deres råvare er friske og kødet er kød. Og hvis man spiser det antal kcal man skal have, bliver man hverken tyk, eller usund. Det gør man kun af affaldsmad.

Jeg kan ikke finde nogen DNA mæssig årsag til asiater skulle være slankere end os, men det er almindelig viden at de er det. Så det siger vidst det hele.. Det er også almindelig viden at verden bliver mere og mere globaliseret, og i den forbindelse bliver der flere og flere tykke asiater. Altså vores usunde mad kommer mere og mere til asien.

hugoboerge
Hvis troen flytter bjerge og man tror at thai mad er sundt, OK saa tro paa det.

Mht groentsager saa har asiaterne (laes thaierne) et daarligt forhold til groentsager. Sundhedsministeriet oensker at befolkningen skal spise flere groentsager fordi det er sundt.

Problemet mht groentsager er nok at boern ikke "flaskes" op med groentsager. Min kones barnebarn er et glimrende eksempel. Han roerer ikke noget som er groent og dog engang imellem en snack med seaweed og i den snack er der garanteret ogsaa alt muligt usundt paa trods af at seaweed skulle vaere sundt.

Vi har alle vores meninger og thai mad kan vaere sundt hvis man holder sig til diverse urter og ellers frasiger alt andet.

Jeg har ogsaa gaaet i den tro at thai mad skulle vaere sundt men efter at have boet her en del aar og man ser alle mulige tilsaetninger saa som sukker og msg (aji no moto) plus de kemikalier som faar groentsagerne til at se friske ud, saa er konklusionen at thai mad nok ikke er det sundeste man kan blive udsat for.

Der findes efterhaanden en del oekologiske raavarer i handlen saa som i Foodland, Makro plus der er nogle specialbutikker som kun handler med oekologiske produkter.

Nok om det. Hav en god songkran festival og hvis i er i Thailand pas godt paa jer selv og jeres. Statistikken startede i gaar og der rapporteredes 39 doedsfald den foerste dag.

Bjarke85
Hvor faen lever i henne ? Det er slet ikke det Thailand jeg oplever..

Jeg kan næsten ikke finde en ret der ikke er fyldt med grønsager når min kone laver mad ? Og jeg har netop den stik modsatte opfattelse, her i DK er børn vildt kunstige med grønsager, fordi det er noget man fylder som tilbehør, hvor i thaimad er det en del af retten, altså blandet sammen med. Og hendes datter og niecer/nevøer spiser bare maden uden et ord, da der ikke er andet eller bliver serveret andet end det hendes mor laver.

Det er ikke som herhjemme, hvor man lige laver en toast til de kunstige børn, eller kun giver dem kartofler, sovs og kød..

Så jeg kan slet ikke dele den opfattelse.. Nå men vi bliver nok ikke enige, det er også lige meget :-)

God weekend

hugoboerge
Jeg kan næsten ikke finde en ret der ikke er fyldt med grønsager når min kone laver mad ? skrev Bjarke85.

Det er naar det er din kone som laver mad og sikkert ogsaa fordi du beder om det.

Jeg insisterer selv paa at faa en masse groentsager naar min kone laver mad Det er fordi groentsager er sundt.

Men som sagt jeg bor i Thailand og har trods alt vaeret en del steder i landet. saa jeg har noget kendskab og ved hvad jeg taler om.

Lad os tage Thailands nationalret som et glimrende eksempel. Den hedder "Phat Thai" og den er simpelthen fyldt med olie og sukker (nul groentsager paa naer et enkelt purloeg eller det der ligner) og herudover haelder thaierne endnu mere sukker over som er det ene "krydderi" ud af de fire som de fleste spisesteder har staaende paa bordet (chilli, eddike og fiskesovs plus sukker).

Thai mad kan vaere sundt naar man vaelger de rigtige ingredienser og den er hjemmelavet men naar man gaar i byen er det noget helt andet.

Som naevnt enige bliver vi nok ikke helt Smile

Bjarke85
Min erfarring er at der er lige så mange forskellige udgaver af Phat thai, som der er af nationaliteter i verden. Jeg har fået det med hvidkål, bønnespire, forårsløg og gulerødder og sågar tomater.

Jeg beder ikke om noget, hun laver den mad hun laver hehe :-) jeg siger dog hvad jeg ikke kan lide, og så laver hun selvfølgelig ikke det til mig. (citrongræs er hæsligt!)

Men jeg har altså været på en hel del resturanter i Thailand, og spist med hendes familie. Og min opfattelse er stik modsat.

Dog er der nogen retter, hvor det kun er kød der er marineret og krydret, jeg siger ikke ALLE retter er fyldt med grønsager. Men min klare opfattelse er, at grønsager er en del mere brugt i det thailandske køkken end i det danske, hvor grønsager kun er tilbehør, som børn ofte vælger fra.

hugoboerge
http://www.thatsf...-pad-thai/

http://www.thaita...treet-food

Nationalretten er lidt af en kaloriebombe, laes selv.

Det er nu fredag aften og songkran freden er kommet over os. saa endnu engang god weekend og hvis der er nogen der har faaet lyst til at lave nationalretten saa er der en link til opskriften. Der er ikke mange groentsager i den, men det bestemmer man jo saa selv.

Bjarke85
Hugobørge, hvis du gerne vil diskutere madsundhed, så lad os tage den privat, du kan evt. se nogle billeder af min fysik, så tror jeg du får indtryk af at jeg ved hvad jeg taler om.

940 kcal for et måltid er ikke specielt meget

100 gram havregryn med 400ml letmælk er 600 kcal cirka.

Det handler helt og holdent om hvilke kcal du indtager, nødder er sundt fedt, og man skal have cirka 50-120 gram fedt per dag.

Når alt kommer til alt, så handler det om HVILKE slags kalorier du indtager.

Hvis du spiser 2000 kalorier færdigretter fra findus, eller 2000 kalorier thaimad. Så er der vel ingen tvivl om hvad der er sundest.

Hvis du spiser for mange kalorier bliver du fed, spiser du for lidt taber du dig. Det er ganske simpelt.

Så kan vi så begynde at blande ting ind i hvilke sprøjtemidler de bruger osv. Det er en helt anden sag. Men husk lige hvor vi i vesten får mange af vores grønsager, frugt og ris produkter fra Headbanger

Udover det, så er hver resturant forskellig, har bestilt gai pad med mamuang på de først 20 forskellige resturanter, og ikke én af dem var ens.

Men igen, vi bliver nok ikke enige :-) rigtig god weekend

hugoboerge
@Bjarke85 - Jeg er enig med dig paa en hel del af det du skriver. Det afhaenger helt af een selv hvad man propper i munden og hvor mange kalorier man indtager osv og det er her det er gaaet helt galt for Thai befolkningen naar vi snakker Thai-a-betes. Saa lad os stoppe sundhedssnakken her. Det er altid rart at udveksle erfaringer og det er trods alt det vi har dette fortrinlige forum til at udfolde os i. Mvh.

Webmaster
Webmaster skrev:
Om man så kan bruge levealderen til at afgøre om man lever sundere eller ej kan så diskuteres. For som det ene afsnit i denne artikel hedder så kan man påstår at "Længden af livet er lig med risikoen for at dø".

clydehaumann skrev:
Hvorfor lever danskerne længere end thailænderne når sidstnævnte spiser sundere end danskerne?
Først og fremmest tror jeg at det skyldes at danskerne har meget nemmere ved at blive behandlet i tilfælde af sygdom.

DR2 sendte i dag et program ved navn "Alderdommens pris" som er en amerikansk dokumentar fra 2006. Programmet handler ud over om pleje til ældre også om ældre som bliver ældre og ældre. Ældre som simpelthen ikke dør som normalt af de ting som man ellers dør af som ældre og svækket.

Mon ikke samme problematik har en vis grad af indflydelse på de danske og thailandske tal over livslængde også, uanset hvor sundt eller ej man spiser.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
vandango
Hmmm troede at nationalretten var Papaya bok bok.
Sidst jeg spiste den var det da kun grøntsager, at min mund og andre åbninger stod i flammer, er så en anden sag.

Den var satan galme også stærk.

hugoboerge
vandango skrev:

Sidst jeg spiste den var det da kun grøntsager, at min mund og andre åbninger stod i flammer, er så en anden sag.

Den var satan galme også stærk.

Det er nationalretten oppe i Issan, det er ogsaa her hovedparten af befolkningen bor. Udover groentsager kommer de ogsaa smaa toerrede krabber i men det kan man selvfoelgelig vaelge fra.

Chilliprocenten kan man ogsaa selv bestemme foer damen gaar i gang med at lave den.

Bortset fra det er det ikke daarligt sammen med en gai yang a la Vichien.

rinpoche
vandango skrev:

.

Jeg går ud fra, at du med "Papaya Bok Bok" mener "Som Tham".

Udover umoden papaya og tomater, så indeholder Som Tham også Plaa Rah, gærede rå fisk som har stået i ugevis og "simret" i 35 graders varme. Samme gælder for Puu Dårng, små ferskvandskrabber som har fået samme behandling.
Begge dele forårsager - udover en reel mulighed for at pådrage sig parasitter og madforgiftning - også en drageånde der kan få selv en brunstig hankamel til at slå knuder på benene.

Sukker fra sukkerrør og fiske sovs indgår også. Samt selvfølgelig den uundværlige MSG.

Bon Appetit.

Der findes dog en mere appetitlig variant: (Som) Tham Thai.

Heri indgår Plaa Rah og Puu Dårng ikke, i stedet tilsættes små tørrede ferskvandsrejer og peanuts.

Ellers er indholdet stort set det samme.

natty
rinpoche skrev:

Begge dele forårsager - udover en reel mulighed for at pådrage sig parasitter og madforgiftning - også en drageånde der kan få selv en brunstig hankamel til at slå knuder på benene.

Sukker fra sukkerrør og fiske sovs indgår også. Samt selvfølgelig den uundværlige MSG.

Bon Appetit.

Der findes dog en mere appetitlig variant: (Som) Tham Thai.

Heri indgår Plaa Rah og Puu Dårng ikke, i stedet tilsættes små tørrede ferskvandsrejer og peanuts.

Ellers er indholdet stort set det samme
.

Der har faktisk været advarsler i Thailand om parasitter fra krabberne, som jeg også fravælger.

Men derudover elsker jeg faktisk retten med ferskvandsrejerne, silly me. :-)
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Dalton
Jeg spiser gerne Som Tham Thai men hvis man er lidt skeptisk kan jeg anbefale at prøve den stegte udgave.
Den færdige salat bliver vendt i (tempura?)-dej og herefter stegt i olie.
Jeg er godt klar over at det på ingen måde gør retten sundere Shock nu vi snakker sundt thaimad, men det smager, efter min mening, fantastisk.

Dalton

rinpoche
natty skrev:

Men derudover elsker jeg faktisk retten med ferskvandsrejerne, silly me. :-)

Ditto her. Smager forrygende.

Og der er jo ikke noget forgjort i at specificere personlige preferencer.
Drop peanuts og tørrede rejer, thank you very much.

"Jamen, så er det jo ikke Tham Thai" Har jeg hørt flere gange.
"Nope, så sagsøg mig" Pfft

Jeg har heller aldrig oplevet anstød, hvis jeg har bedt Som Tham sælgeren om lige at skylle morteren af, inden de tilbereder min Tham Thai, hvis de lige har tilberedt en rigtig "giftig" Som Tham deri forud for min bestilling.
Der er også mange thailændere, der ikke ynder smagen heraf.

mvh

vandango
rinpoche skrev:

Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden.

Jeg køber ikke denne præmis.

Jeg vil medgive, at der indgår en lang række sunde grøntsager i måltiderne.

MEN, risen er poleret, herved er fibre og vitaminer stærkt reduceret.
MSG - som er mistænkt for at være kræftfremkaldende - indgår i så at sige alle måltider.
Udbredt, for ikke at sige ukontrolleret brug af pesticider, er et problem, ligeledes er vandingens kvalitet. Økologi er en by i Timbuktu.
Der bruges store mængder sukker i mange retter.

Har checket lidt omkring MSG, det er blevet brugt i mere end 100 år, der er ikke noget bevis på, at det skulle være farligt.

Måske vi ser lidt hysteri omkring MSG:

Vil alligevel checke hvor jeg spiser, idet jeg er allergiker.

Er du i stand til at bevise over for mig, at det skulle være kræftfremkaldende.

Når du påstår at det er så farligt, må du også lægge beviser for dine påstande.

Nåh ja - nu er du blevet landbrugs ekspert. Altså hallo Rinpoche prøv at vågne lidt op.

Der bruges store mængder sukker i mange retter. - ja ja, der gør der fandme også i stort set alle morgenmads retter i Danmark.
Redigeret af vandango d. 17/04-2013 13:02

clydehaumann
Nu er det vel sådan at når vi spiser vælger vi selv hvad vi putter i munden hvis ellers valgmuligheden er til stede,
Selv om jeg ikke har været i vesten i godt 25 år kan jeg forestille mig at fødevarer stadigt er let tilgængelige og at udvalget er stort og at man derfor selv er herre over om man vil spise sundt eller ej.
Bor man i en større by her i Thailand er der de samme muligheder for at vælge hvad man vil putte i munden.
Jeg kan forstå på indlæg her at mange i Danmark vælger den nemme løsning med er gang færdigmad. Dette er ikke så forskelligt fra de der bor i byerne her i Thailand hvor man køber et eller andet fra et gadekøkken hvor det er blevet tilberedt af råvarer opbevaret i 35 graders varme og i os fra bilernes udstødning.
Men vil man spise sundt og have mad tilberedt af friske råvarer så dette da muligt på samme måde som det også er det i Danmark.

Ude på landet her i Thailand er ikke så mange muligheder og man spiser hvad der er.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

rinpoche
vandango skrev:

rinpoche skrev:

[quote]Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden.

Jeg køber ikke denne præmis.

Jeg vil medgive, at der indgår en lang række sunde grøntsager i måltiderne.

MEN, risen er poleret, herved er fibre og vitaminer stærkt reduceret.
MSG - som er mistænkt for at være kræftfremkaldende - indgår i så at sige alle måltider.
Udbredt, for ikke at sige ukontrolleret brug af pesticider, er et problem, ligeledes er vandingens kvalitet. Økologi er en by i Timbuktu.
Der bruges store mængder sukker i mange retter.

Har checket lidt omkring MSG, det er blevet brugt i mere end 100 år, der er ikke noget bevis på, at det skulle være farligt.

Tobak er blevet brugt i århundreder, indtil for relativt nyligt var der ikke noget bevis for at det skulle være farligt.

Prøv at google MSG cancer.

Er du i stand til at bevise over for mig, at det skulle være kræftfremkaldende.

Det er jeg ikke, har ej heller nogle ambitioner herom. Det er tilstrækkeligt for mig at vide, at det er mistænkt for at være kræftfremkaldende.

Når du påstår at det er så farligt, må du også lægge beviser for dine påstande.

Det er dine ord, ikke mine. Jeg gentager: Det er mistænkt for at være kræftfremkaldende.
Det er alt rigeligt til at jeg afstår fra at bruge det i mit køkken.

Nåh ja - nu er du blevet landbrugs ekspert. Altså hallo Rinpoche prøv at vågne lidt op.

Det kan ikke undgås, at når man har boet på landet i Thailand og deltaget i det daglige arbejde, at man får et vist indblik.
Du skulle en dag prøve at prikke hul i din lille turistboble og stikke hænderne i mulden.

Spring til debat: