Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Den gule adressebog
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 08/06-2013 18:11
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Jeg har sagt det før på denne side (og fået en masse skæld ud); men jeg mener stadig, at den gule bog ikke ikke kan bruges til ret meget, udover som bilag til et skøde til en lejlighed, hvis man ejer sådan en. Jeg har ingen gul bog, og min laotiske kone har ingen gul bog, hvilket aldrig har været et problem. Dog har vor søn en gul bog. Da vi skulle giftes, krævede ampør, at han fik en gul bog, hvilket jeg aldrig har fattet. Men for at gøre en meget lang historie kort, og da vi var ved at løbe ud af tid, fordi den thailandske ambassade ikke længere ville udstede turistvisum til kæresten, så fik vi en gul bog til sønnen hos naboen inden for et par dage. Men hvad han derudover kan bruge den til, ved jeg ikke, udover den ser pæn ud sammen med han thailandske fødselsattest. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 08/06-2013 19:02
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Underligt at saa mange higer efter denne bog, den kan aabenbart ikke bruges til noget, altsaa udover lidt mindre tid naar man skal forny sit koerekort hvert 5. aar. Til farangpriser, ja der er et koerekort lige lige godt, men man sparede jo sa lidt tid da man fik kortet fornyet. 555. Jeg har paa fornemmelse at den bog er et wannabee faenomen. Er der nogle som har noget konkret om den bog som kan bruges til, altsaa udover at man spare lidt tid hvert 5. aar ? Man bliver jo absolut ikke mere thai, af at ha' det gule trofae ! Se hvad jeg har----->
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 08/06-2013 19:06
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Jeg fik den uden at bede om den, skulle have den for at registrer mig paa adressen. Men vi bor jo ogsaa ude for lands lov og ret saa maaske derfor Ioevrigt ikke mange hvis nogen herude der kender til den Brugte den paa politi stationen ( den lokale ) da jeg ville have en straffe attest, de anede ikke hvad det var for en bog Men nu har jeg den ... Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 08/06-2013 19:08
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Bogen viser blot, at man er skrevet ind på en matrikkel. Longway skrev: Underligt at saa mange higer efter denne bog, den kan aabenbart ikke bruges til noget, altsaa udover lidt mindre tid naar man skal forny sit koerekort hvert 5. aar. Til farangpriser, ja der er et koerekort lige lige godt, men man sparede jo sa lidt tid da man fik kortet fornyet. 555. Jeg har paa fornemmelse at den bog er et wannabee faenomen. Er der nogle som har noget konkret om den bog som kan bruges til, altsaa udover at man spare lidt tid hvert 5. aar ? Man bliver jo absolut ikke mere thai, af at ha' det gule trofae ! Se hvad jeg har-----> ![]() |
|
|
|
| kandt43 |
Lagt på d. 09/06-2013 18:29
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 4 |
Gul bog er en wannabee eller et fata morgana som har ingen betydning for en almindelig person som bor i Thailand. Den kan ikke bruges til noget praktisk, som også fremgår af flere af indlægene. Så lad os slutte dette fata morgana,:( Har boet på Phuket siden 2002,flyttede til Chonburi 2014, forlod Danmark i 1984.
|
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 10/06-2013 07:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Kan vaere at den i storbyer er et wannabe ( ?! ), men jeg har faaet behandling paa det lokale hospital gratis, ved at henvise til at jeg havde den Ta Bian Ban, og efter at hospitalet telefoniskt checkede med de relevante myndigheder i Lamphun var der groent lys for behandling Det tog lidt tid men fik at vide at fremover skulle der ikke vaere nogle problemer, den skulle svare til min familie medlemmers " goldcard " til hospital ( Donerede dog efterfoelgende et beloeb til hospitalet ) Endvidere har jeg en gang lejet en big bike og ved fremvisning af Ti Bian Ban sluppet for at laegge depositum, maaske en tilfaeldighed .... Vi er ude paa landet, og meget lokalt, maaske derfor der ses anderledes paa det her. Men saadan er der jo saa meget ... Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 10/06-2013 08:41
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
" goldcard " Hvad er det? Og hvad er grønt lys for behandling? Det kort du henviser til er vist nok afskaffet for længst, og der er igen indført 30 baht betaling for thaier. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 10/06-2013 08:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Vi bruger stadigvaek "goldcard" naa vi benytter hospitalet herude paa bushen Groent lys for behandlig betyder at i dette tilfaelde de foerst troede at jeg skulle betale ved kasse 1 som farang eller via forsikring, men efter et par telefon opringerne fra sygehuset til hoejere sted, blev jeg behandlet uden problemmer, pga jeg havde Ta Bian Ban Nej jeg ved ikke hvem der snakkede med hvem og om hvad. ( Nu var det ikke 3 dobbelt by-pass operation, men en "alm" medicinsk behandling ) Og gold cardet lever herude. Der "ansoeges" paa det lokale hospital og der bliver det tjekket om man er offentlig ansat, via thai-id cardet, begge vores boern har det, min hustru spurgte efter det for 4 mdr siden, men fik nej fordi hun har undervist som laerer og derfor er daekket den vej rundt. Maaske lever det bare herude, fordi der er meget lang til BKK, jeg ved det ikke, jeg ved bare at det bruges. Jeg fortaeller bare hvordan jeg har oplevet / oplever det her. Det er det jeg kan forholde mig til. Og for at beskrive hvor lokalt og afsides dette er saa var jeg den foerste farang der har vaeret paa dette lokale hospital, hvilket fik en sygeplaejeske til at tage et billede for at laegge ud paa hendes facebook, at hun havde hun behandlet en farang ... Redigeret af taxidriver990 d. 10/06-2013 09:20 Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 10/06-2013 09:23
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
Taxi, Ja her ude hvor jeg bor, hvor der ikke er meget andet end ris marker, der blev regeringens nye regler indført. At de gule kort ikke er inddraget forandrer ikke meget. Men du svarede ikke hvad behandling var? Jeg kommer på vores lokale hospital hver 3 mdr. til kontrol og en ny gang piller. Jeg betalte tidligere 30 baht, når jeg snakkede med lægen, det blev hævet til 50 baht da regeringen genindførte 30 baht. Går jeg ned på vores lægehus, så er alt også gratis, selv medicin. Men der er en grund til der tegnes forsikringer, grunden til det er nok, at behandling er ikke gratis. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 10/06-2013 09:34
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Jeg skrev af det var medicinsk behandling, ligesom i DK paa medicinsk afd. Sygdom forloebet er personligt og ikke noget jeg oensker at laegge frem Og ja, klart der er en grund til at tegne forsikringer. Derfor jeg skrev at det ikke var en 3 dobbelt by-pass operation Jeg har vaeret paa et stoerre ikke saa lokalt hospital, der betalte jeg 200 B for at doktormanden udfyldte de relevante papirer til at tegne en sygedoms / helbreds forsikring, det kunne de ikke paa det lille. Nogle gange maerke jeg at de ligesom er bange for at lave noget forkert, bare fordi min hudfarve er anderledes, og de derfor henviser mig til andetsteds ( Dette gaelder ikke kun sundhedsvaesenet ) Kan ikke forstaa du spoerger om gold card naar det fremgaar med al tydelighed at du godt ved hvad det er.... men saadan er der jo saa meget Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 10/06-2013 11:00
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
taxi, det var ikke din sygdom jeg var interesseret i, men det er fordi du skriver alt var gratis. Hvis en behandling er en der er resurse krævende, så vil jeg sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget gratis behandling vi kan få. Der findes et stort antal af små læge klinikker, hvor alle betaler og dem har jeg aldrig kunnet forstå, da det mange gange er samme læge som på hospitalet. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 10/06-2013 11:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Som sagt PeterS saa betalte jeg " kun " en donation, kan vaere at de bare var flinke, skal lade det vaere usagt. Jeg var foerste hvide ansigt de havde haft der, og det var da ogsaa speciellt, saa kan vaere at de ville goere et godt indtryk. Laegen som var der, kender mig, eller rettere min svigerfar, saa jeg kan ikke laegge hovedet 100% paa blokken, om det var derfor, dog kun fortaelle hvordan jeg oplevede det. Jeg gaar heldigvis " aldrig " til hospitaler ( man skal aldrig sige aldrig ), saa har ikke vaeret der siden Jeg har vaeret paa det hospital foer, men som chauffoer for svigermor og en svigerinde, der kom patienter hen og skulle roere ved mig, og de gik under mine oejne naar de passerede. Det tror jeg ogsaa bare er noget der sker her ude i bushen og ikke i de store turiststeder / BKK Som sagt, skriver kun som mine oejne ser det, og det er jo ikke det samme som det er det gaeldende Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 13/06-2013 10:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Det er nu meget morsomt at se hvordan nogen prøver at modbevise hvad andre skriver af egne oplevelser, hvis nu taxidriver har haft gavn af sin gule bog er det vel iorden, hvorfor prøve at modbevise det? Forige gang vi var i Thailand var to af mine "egne" drenge ude for et rimeligt grimt uheld på motorcykel, det afstedkom nogle temmelig store og dybe sår overalt på deres kroppe. Vi var dog heldige, for det var lige inden lukketid hos den lokal "kvaksalver" tror det er en slags lægehus, hvor alle de gamle og syge kan komme og blive undersøgt og få udleveret et halv til et helt kilogram piller med det ene eller andet og iøvrigt for den lokale sladder til lindren af deres smerter. Nåh, men vel fremme på "hospitalet" kom de straks under kyndig behandling og de skulle kommer der dagligt de næste 14 dage for at få renset deres sår og skiftet forbinding. Allerede første aften havde farmand hevet masser af penge med, men da drengene var færdig behandlet spurgte jeg hvor meget vi skyldte for denne omgang, sagde lægen at det var gratis også for den efterfølgende behandling... I bare taknemlighed over deres "taken care" lagde jeg et par lange... tror nu ikke de blev bogført nogen steder og jeg er sådan set også ligeglad, jeg tror på at man kan komme langt med lidt ydmyghed og en lille erkendtlighed, det sidste dog kun hvis man føler for det, mener ikke det har noget med korruption at gøre, da de er betalt efter meldingen: det koster ikke noget! Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| PeterS |
Lagt på d. 13/06-2013 13:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 231 |
Det er nu meget morsomt at se hvordan nogen prøver at modbevise hvad andre skriver af egne oplevelser, hvis nu taxidriver har haft gavn af sin gule bog er det vel iorden, hvorfor prøve at modbevise det? Nu tror jeg ikke der er noget at modbevise, men at behandling på thailandske sygehuse skulle være gratis, det sætter jeg spørgsmålstegn ved. At mange har prøvet at få noget gratis, er ikke nyt. Men vi skal være meget forsigtige med, at nogen tror de så får tingene gratis. Og her er sygdom nok det der er mest vigtig. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 13/06-2013 14:05
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Det kommer vel i høj grad også an på den enkelte læge eller person ? :-) min kone, har da været ved min læge i Danmark, trods hun kun har turist visum. Og det var uden at bruge rejseforsikringen og uden at have pengepungen fremme. Altså helt gratis. Men man skal nok ikke forvente den slags, så kan man hurtigt komme i problemer. Det bedste er nok altid at være dækket ind 100% via forsikring. Men det er jo op til en selv :-) |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 13/06-2013 14:48
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Jeg er helt enig med Bjarke. At den gule bog maaske i visse tilfaelde kan spare en for et par hundrede baht er da okay, men taler vi om en operation paa et hospital hvor udstyret er up to date, saa er en forsikring nok at vaelge, med mindre man har en del penge paa bogen. Jeg var en dag inde paa saadan en slags laegeklinik, jeg spurgte om de kunne maale mit blodsukker og blodtryk, efter endt tjek og jeg ville betale fik jeg at vide at det kostede gratis...Og jeg har ingen bog, de saa hverken det ene eller det andet. De var maaske bare i godt humoer.
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/06-2013 15:01
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Longway skrev: Jeg er helt enig med Bjarke. At den gule bog maaske i visse tilfaelde kan spare en for et par hundrede baht er da okay, men taler vi om en operation paa et hospital hvor udstyret er up to date, saa er en forsikring nok at vaelge, med mindre man har en del penge paa bogen. Jeg var en dag inde paa saadan en slags laegeklinik, jeg spurgte om de kunne maale mit blodsukker og blodtryk, efter endt tjek og jeg ville betale fik jeg at vide at det kostede gratis...Og jeg har ingen bog, de saa hverken det ene eller det andet. De var maaske bare i godt humoer. ![]() Og hos en hvilken som helst optiker faar man pudset briller gratis samt fast spaendt skruerne til brillestaengerne ![]() |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 14/06-2013 12:11
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Denne tråd omhandler den gulebog. Indlæg omkring forsikring er flyttet til denne tråd: http://www.thaila...ost_202307 Admin john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| maichai |
Lagt på d. 14/06-2013 15:41
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 277 |
JOHN SKREV Denne tråd omhandler den gulebog. Indlæg omkring forsikring er flyttet til denne tråd: http://www.thaila... John læs hvad folk som jeg har skrevet før du flytter indlæg denne forsikring kunne jeg forøvrigt kun tegne hvis jeg havde den gule bog det var et krav, Du handler igen lidt for hurtigt MVH.Maichai ![]() Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 14/06-2013 19:53
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
maichai Tråden var skredet så meget at jeg har flyttet 26 indlæg omhandlende forsikring. At du skriver om en forsikring hvor du skulle bruge den gule bog for at tegne den, gør at dit indlæg handler om både forsikring og den gule bog, da dit indlæg stod midt mellem forsikrings indlæggene blev det flyttet sammen med de andre. Og bla. derfor linkede jeg også til forsikringstråden i denne tråd. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 


















