Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor starter man?
sudsakhon
Må hun arbejde i Danmark når vi er blevet gift og familiesammenføringen er underbehandling?

Nej.
Ikke som udgangspunkt. Processuelt ophold er for egen regning og risiko. Der er jo ikke givet arbejdstilladelse mens sagsbehandlingen pågår

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
patirak
MH skrev:

Hej.

En lang historie kort:
Jeg møder en Thailandsk pige der arbejder som au pair i Danmark. Vi bliver glade for hinanden og er kærester i et år. Hendes kontrakt udløber og hun rejser til Norge for at arbejde som au pair igen.
Vi fortsatte med at se hinanden og nu over 2 år efter jeg mødte hende, vil vi gerne prøve at bo sammen.

Når hendes kontrakt udløber, skal hun flytte hjem til mig i Danmark. Takket være vores lovgivning er jeg nød til at gifte mig med pigen, før vi kan bo sammen. Jeg vil ellers gerne bo sammen med en pige i en periode, for at være helt sikker på at det er hende.

Nå, men vi vil så gerne giftes og søges om opholdstilladelse til hende.
Det vækker en række spørgsmål, jeg håber i kan guide mig i den rigtige retning.

-Skal vi starte med at gifte os på rådhuset? Og i så fald, er det så borgerservice man hiver fat i?
-Søger man så familiesammenførsel? Og kan hun vente i Danmark mens sagen bliver behandlet?
-Hvis vi nu ikke kan holde ud at bo sammen og bliver skilt. Hvordan står vi så økonomisk?
Jeg har en ejerlejlighed pt. som er 100% belånt, lidt studiegæld og kassekredit.
Hæfter hun for min gæld? Og har hun krav på en evt. formue på en anden bankkonto?
Eller er det bedst at lave en kontrakt der siger at det vi hver især ejer før vi giftes er vores personlige ejendele?
Jeg ved faktisk ikke hvordan en skilsmisse fungerer.

På forhånd tak Smile

Hej MH,

Tillykke med Thai-kæresten. Umiddelbart, så vil jeg ikke anbefale dig at blive gift med det samme, men i stedet få lavet et 3 måneders visum til hende. Som andre også skriver her, så er der mange ting der ændrer sig når det bliver hverdag.