Se indlæg
 Udskriv debat
Veksling af DKK til THB?
maik
Gad vide om AMLO er blevet spor klogere på det spørgsmål, han startede med at stille Hmmmmmm
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
THansen
Girobank skrev:

På dansk Visakort kan hæves modværdien af 2000 kr. pr. gang . DERUDOVER ER DER EN BEGRÆNSNING for hver 30 dage, men læs på din banks hjemmeside.

Mastercard kan selvfølgelig også bruges, men er noget dyrere og max beløbet er størrre. Igen læs reglerne på din banks hjemmeide.

Kursen på Baht er jo ikke så gunstig for os pt.

Jeg bruger kun Mastercard Debit ved hævning i thailandske ATM maskiner og kun fordi der er en større beløbsgrænse. Det direkte gebyr til min danske bank (Vestjysk Bank) er ens for både Visa Dankort og Mastercard Debit - 1%, dog min 30 kr. per hævning.

Den største forskel ligger på den overkurs som tillægges den officielle vekselkurs. For Mastercard Debit gælder "Valutakurs på bankdagen før transaktionen cleares hos Nets tillagt 2,0%". Procentsatsen for Visa Dankort er 1,5%. Overkursen betyder så også, at det direkte gebyr for en hævning på Mastercard Debit er lidt højere end hævning på Visa Dankort.

Et hurtigt regnestykke viser, at det, som kunde i Vestjysk Bank, er 8-9 kr. billigere at hæve 10.000 baht på et Visa Dankort end på et Mastercard Debit.

Omvendt er Mastercard Debit ca. 38-40 kr. billigere hvis der hæves 20.000 baht, da dette skal ske i 2 omgange for Visa Dankortet = 2 gange ATM gebyr og 2 gange min. gebyr på 30 kr. til den danske bank.

Jeg havde for et par år siden brug for 50.000 baht og et regnestykke viste, at jeg ville spare omkring 150 kr. ved køb af valuta i banken fremfor hævning i Thailand - det besvarer måske lidt af AMLOs spørgsmål.

GAMBIT
Jeg opfordrer altid folk der besøger mig til at hæve max beløb fra en ATM pr gang - det er hurtigt og nemt, og jeg giver dem et af mine Thai hævekort som de kan sætte deres penge ind på og bruge mit hævekort så længe de er i landet - Så slipper man for at rende rundt med en masse tusinde og kan gå og klathæve til behov istedet , det giver en del mere frihed og mindre bekymring.

Man kan også mange steder gå direkte in fra gaden og oprette en konto en af de mange banker hvis man vil - det koster dog nogle hundrede baht.

Man er på ferie og det gebyr som en dansk + thai bank tager er i småtingsafdelingen når man er på ferie og hellere skal bruge tiden på noget fornuftigt end at jagte vekslekurser i bankene varme.

jh
Man er på ferie og det gebyr som en dansk + thai bank tager er i småtingsafdelingen når man er på ferie og hellere skal bruge tiden på noget fornuftigt end at jagte vekslekurser i bankene varme

Nu er det sådan at amlo gerne vil have nogle svar ang veksling så det syntes jeg vi skal give ham.Vi bor jo ikke i Thailand som dig Gambit og vil gerne selv spare nogle penge om man er på ferie eller andet.De første gange jeg kom i Thailand brugte jeg også hævning det var 15 stykker pr gang som kostede 700-800 kr. hver gang jeg var der ca 1 mdr 2-3 gange om året,men det betyder nok ikke noget for dig men for mig er det da mange penge at spare på et år.Og måske Amlo vil komme der mange gange pr år ja så ved han da hvad han helst skal gøre ang veksling osv.

GAMBIT
jh skrev:

Man er på ferie og det gebyr som en dansk + thai bank tager er i småtingsafdelingen når man er på ferie og hellere skal bruge tiden på noget fornuftigt end at jagte vekslekurser i bankene varme

Nu er det sådan at amlo gerne vil have nogle svar ang veksling så det syntes jeg vi skal give ham.Vi bor jo ikke i Thailand som dig Gambit og vil gerne selv spare nogle penge om man er på ferie eller andet.De første gange jeg kom i Thailand brugte jeg også hævning det var 15 stykker pr gang som kostede 700-800 kr. hver gang jeg var der ca 1 mdr 2-3 gange om året,men det betyder nok ikke noget for dig men for mig er det da mange penge at spare på et år.Og måske Amlo vil komme der mange gange pr år ja så ved han da hvad han helst skal gøre ang veksling osv.

Jep jeg er helt med på hvad du siger JH - Jeg ville blot dele det med Amlo.
Der er helt sikkert billigere måder at veksle på.

jh
Ja der findes mange svar så jeg håber han kan bruge noget af det vi skriver.Men man finder jo ud af flere ting dernede når man har kommet der en del,de første gange kan godt være lidt svær at overskue.
Forsat god aften eller nat i Thailand.Smile

GAMBIT
jh skrev:

Ja der findes mange svar så jeg håber han kan bruge noget af det vi skriver.Men man finder jo ud af flere ting dernede når man har kommet der en del,de første gange kan godt være lidt svær at overskue.
Forsat god aften eller nat i Thailand.Smile

Jeg bliver kun klogere af den viden i deler, så ikke kun Almo bliver klogere

Jeg har altid taget ATM i lufthavnen ved ankomst på ferie hernede - ind i taxa - ind på hotel - ud på den nærmeste beværtning - har ik tid til at jagte kinesereSmile

Jo tak den er nat her - god aftenWink

AMLO
Mange tak for mange gode svar.

Min konklusion er, at i stedet for at tage en masse THB med hjemmefra, som jeg tidligere har gjort. Så går jeg til den første ATM-automat og hæver først på VISA-kortet og hvis jeg når grænsen så på MASTER-kortet i Suvarmabhumi eller Khon Kaen, der er første mål for min thailandske kones og min 4-ugers rejse.

Ellers kan det snart blive som dem der kører langt for at få benzin nogle øre billigere!

Go' aften.

Bade-Dyr
Man kan jo tager 5.000 - 10.000 dkr med på turen.
Hæve 20.000 - 30.000 baht i lufthavnen.
Så er man vel okay til starten på ens ferie ?
Man skal jo idag med de nye Visa regler, havde hvad der svare til 20.000 baht i kontanter på sig ved ankomst, Så skal man ikke lige ud og veksle sine Danske penge med det samme, Men kan gøre det hen af vejen, eller forsætte med at bruge ATM, og havde de Danske penge som "backup"

Man kan også gøre som jeg har skrevet, Samt går ind i en bank og får en konto, og sende penge fra netbank, og man har de penge 2-3 Danske bank dage senere, eller dagen efter hvis man vil betale mere for det.
Det kan jo være en fordel på en "lang" ferie, samt hvis man har planer om at komme igen.

Der er jo også muligheden for Amlo at sende penge til Thai konen Thai bank konto, For mon ikke hun har en bank konto i Thailand ?
Så er penge der når de ankommer, og de kan gå til ATM og hæve fra hendes Thai ATM kort/konto.

Jo der er muligheder nok, Håber i får en god ferie, oplevelse.

Spring til debat: