Se indlæg|
Forskudopgørelsen 2015 (grænsegænger)
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 23/10-2014 17:42
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Til næste år bliver jeg pensionist. Jeg agter at beholde min adresse i Danmark og bo sammen med min kone i Thailand 6 mdr. om året og derefter 6 mdr. i Danmark, hvor min kone er med 3 mdr. Vi agter ikke at søge om familiesammenføring. vores ægteskab er reg i cpr reg. Vil jeg kunne få fuldt pensionstillæg, når min kone ikke har nogen indtægt og ikke har dansk personnr.? Kan jeg udnytte konens fradrag når hun ikke er reg i cpr.reg og vi er samboende 6 mdr. i Thailand og 3 mdr. i danmark? Er man grænsegænger hvis man som pensionist opholder sig udenfor EØS 6 mdr. pr år? |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 24/10-2014 02:09
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1057 |
cali111 skrev: Til næste år bliver jeg pensionist. Jeg agter at beholde min adresse i Danmark og bo sammen med min kone i Thailand 6 mdr. om året og derefter 6 mdr. i Danmark, hvor min kone er med 3 mdr. Vi agter ikke at søge om familiesammenføring. vores ægteskab er reg i cpr reg. Vil jeg kunne få fuldt pensionstillæg, når min kone ikke har nogen indtægt og ikke har dansk personnr.? Kan jeg udnytte konens fradrag når hun ikke er reg i cpr.reg og vi er samboende 6 mdr. i Thailand og 3 mdr. i danmark? Er man grænsegænger hvis man som pensionist opholder sig udenfor EØS 6 mdr. pr år? Kender ikke til pensionstillæg...men konens fradrag kan du ikke få med mindre i er samboende og de er i ikke vis din adresse står i DK og fruens i Thailand. God weekend. |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 24/10-2014 10:40
|
|
Kan jeg få min kones fradrag, hvis jeg flytter min adresse til Thailand og er samboende med min kone og hun ikke har dansk person nr. men ægteskabet er godkendt i DK. Jeg er godt klar over, at jeg så siger farvel til pensionstillægget. Jeg har fået et svar fra skat, som siger at jeg ikke kan få hendes fradrag, når hun ikke er skattepligtig i DK. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 24/10-2014 11:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
JA |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/10-2014 12:59
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Herudover maa konen ikke have indtaegt i Thailand. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 24/10-2014 13:38
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 587 |
Tro ikke det er korrekt, ellers har de skatterådgive jeg snakket med, sagt forkert til mig. Som de sagde hvis konen tjener mere, så ingen fradrag, siger jo sig selv. Men tjener hun hvad der svare til 20.000 dkr pr år, vil jeg kunne få de sidste 20.900 dkr i fradrag. Skal bestemt ikke gøre mig "klog" på skattensager, Men det er hvad 2 af skat folk har forklaret mig i mobilen. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/10-2014 14:29
|
Bade-Dyr skrev: Tro ikke det er korrekt, ellers har de skatterådgive jeg snakket med, sagt forkert til mig. Som de sagde hvis konen tjener mere, så ingen fradrag, siger jo sig selv. Men tjener hun hvad der svare til 20.000 dkr pr år, vil jeg kunne få de sidste 20.900 dkr i fradrag. Skal bestemt ikke gøre mig "klog" på skattensager, Men det er hvad 2 af skat folk har forklaret mig i mobilen. Jeg har det faktisk paa tryk i den korrespondance jeg har haft med skat. De vil have et dokument fra myndighederne her der siger at konen ingen indtaegt har. For nogle aar siden talte jeg med dem telefonisk, saa her var svaret det samme. Det er muligt at medarbejderene hos skat ikke taler samme sprog eller ikke kender reglerne fuldt ud. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 25/10-2014 12:29
|
Her er udskrift fra en e-mail modtaget fra SKAT. "Tak for din email. Hvis du ønsker at anvende et ægtefællefradrag i dansk skat, skal du dokumentere, at ægtefælle ikke har indkomst. De thailandske myndigheder skal dokumentere, at I har samme bopæl og at ægtefælle ikke har indkomst. Med venlig hilsen" |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 25/10-2014 12:46
|
|
Når man som pensionist flytter sin adresse udenfor EØS mister man sit pensionstillæg på ca 6000,00 for enlige. Dette er dog ikke tilfældet, hvis man bosætter sig i f.eks. Indien eller Sydkorea. Er der nogen der kan oplyse om grunden til denne forskel? |
|
|
|
| Hymmer |
Lagt på d. 25/10-2014 14:13
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 199 |
Jeg undrede mig selv over den forskel nu jeg er i gang med at flytte til Phuket. Og det eneste svar jeg har fået er det standart svar at det er fordi disse lande har en aftale med EU/EØS Og om hvorvidt Thailand nogen sinde kommer med i den samme aftale kunne ingen svare på. Men mit bedste bud er nej...ud fra antallet at pensionister der flytter til hhv. Sydkorea og Indien, det koster jo nok ikke det vilde om året i modsætning til Thailand. Og da jeg talte med udbetaling Danmark om lige præcis dette og urimeligheden i så stadig at skulle svare skat i DK. Talte jeg for døve øren ![]() |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 25/10-2014 18:41
|
|
Hvad går sådan en aftale ud på mellem DK og Sydkorea omkring pensionist der bosætter sig i Sydkorea? |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 26/10-2014 04:09
|
cali111 skrev: Hvad går sådan en aftale ud på mellem DK og Sydkorea omkring pensionist der bosætter sig i Sydkorea? Jeg skal ikke goere mig klog paa det, men man kunne forestille sig at aftalen gaar ud paa social sikring af sydkoreanere i Danmark og af danskere i Sydkorea. Hvis man spoerger faar man standard svaret at "Danmark har ikke aftaler med paagaeldende land". For nogle aar siden bragte jeg det op for Aeldresagen og deres juridiske afdeling svarede at ulighederne mellem penisionister indenfor EU og udenfor var ikke noget de ville interessere sig for. Aeldresagens hovedformaal er at skovle kontingenter ind og that's it. |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 11/11-2014 03:10
|
Vil bare oplyse at Forskudopgørelsen 2015 nu er i skatte mappen. Og jeg har idag afsendt mail til skat omkring konen fradrag. Så må jeg jo vente og se hvornår der er svar. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 11/11-2014 09:39
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Jeg har heller ikke denne gang faaet hustruens personfradrag overfoert til min forskudsopgoerelse, selv om de skriver at 2015 udgaven er automatisk udfaerdiget efter 2014 og her fik jeg det rettet til. Nu er det saa spaendende om SKATs sloeve mail system fangede min mail, for jeg fik baade besked om at jeg var logget af fordi jeg var for sloev og ogsaa at de takkede for min mail. Mailen kunne ikke ses i min mappe, men det kommer forhaabentligt lidt senere. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 11/11-2014 09:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
På grund af så meget, har jeg fået min egen skattemand, som helt klart sendte en mail, med den besked, at ingen ændringer vil fremkomme på forskudsopgørelsen... DE HAR GLEMT MIT HUSTRUFRADRAG igen... De lyver, ja gu gør de, for hvorfor kan de ikke bare overføre dette fra, og som lovet fra sidste år... Forstår ikke en dyt, men må så sige, har ikke svært ved at kontakte skat per mail... Får svar efter 2 minutter, og svar fra sagsbehandler inden 5. dage... mere kan man vel ikke forlange... |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 11/11-2014 13:23
|
Hej Mukke, Ja saa er du nok en heldig skatteborger som faar saerbehandling med egen "skattemand". Men vi andre doedelige, maa noejes med SKATs mailsystem paa skat.dk og det er et meeeeeeget langsomt system, naar man bor i Thailand. Jeg er kun lidt misundelig paa dig ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/11-2014 13:27
|
Conrad skrev: Hej Mukke, Ja saa er du nok en heldig skatteborger som faar saerbehandling med egen "skattemand". Men vi andre doedelige, maa noejes med SKATs mailsystem paa skat.dk og det er et meeeeeeget langsomt system, naar man bor i Thailand. Jeg er kun lidt misundelig paa dig ![]() For nogle aar siden kunne man kommunikere direkte med en sagsbehandler via normal e-mail. Det var nemt istedet for den utrolige langsomme procedure med at komme igennem. Er der nogen deltagere her der har forsoegt at sende bilag/dokumentation til SKAT via deres website ? |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 11/11-2014 14:28
|
Jeg har proevet at sende bilag med e-mail i SKATs system flere gange, men det er altid mislykkedes. Systemet er saaaaaaa laaaaaaaangsomt, at tiden loeber ud inden bilaget er vedlagt. I stedet maatte jeg sende som SMS post og det var ikke lige saa billigt |
|
|
|
| Bade-Dyr |
Lagt på d. 24/11-2014 10:07
|
Fik i dag mail fra skat.dk Om der var ny post til mig. Log in, og i mail stod der de havde givet mig konen fradrag (grænsegænger) Og at jeg skulle kontakte dem hvis konen begyndte at tjene penge. Tjekke forskudopgørelsen bagefter, og jo jo ![]() Så nu er alt i orden for mig, synes bare jeg ville fortælle det her efter jeg havde lavet en tråd om det. Så nu kan jeg sove rolige igen, he he ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 24/11-2014 10:19
|
Bade-Dyr skrev: Fik i dag mail fra skat.dk Om der var ny post til mig. Log in, og i mail stod der de havde givet mig konen fradrag (grænsegænger) Og at jeg skulle kontakte dem hvis konen begyndte at tjene penge. Tjekke forskudopgørelsen bagefter, og jo jo ![]() Så nu er alt i orden for mig, synes bare jeg ville fortælle det her efter jeg havde lavet en tråd om det. Så nu kan jeg sove rolige igen, he he ![]() Hej Bade-Dyr, hvad dokumentation gav du der bekraeftede at din kone ikke havde indtaegt ? Eller var det en "Tro og love" erklaering ? Mvh |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.