Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepension for danskere bosat i '3. lande'
Conrad
Ja, det ser jo fint ud med de satser, men virkeligheden for os som bor i bl.a. Thailand, det er at vi kun kan faa grundbeloebet.

Og i 2015 stiger skatte procenten for udlands danskere med 1 % til 37 %, samtidig med at den groenne check bliver kraftigt reduceret.
,

hugoboerge
Conrad skrev:

Ja, det ser jo fint ud med de satser, men virkeligheden for os som bor i bl.a. Thailand, det er at vi kun kan faa grundbeloebet.

Og i 2015 stiger skatte procenten for udlands danskere med 1 % til 37 %, samtidig med at den groenne check bliver kraftigt reduceret.
,

Hvad er den "groenne check" ?

Fotofreak
Conrad skrev:

Ja, der udbetales kun grundbeløbet til danske folkepensionister der opholder sig i '3. lande', og det er dèt, der er problemet.

Hvis alle folkepensionister der er bosat uden for Danmark, fik samme pension som folkepensionister i EU (grundbeløb + pensionstillæg), så ville der blive råd til en fornuftig sygesikringsordning.

Så kunne vi undgå, at folkepensionister i '3. lande' kommer i den uheldige situation som Lars Andersen har været/er i.

Loven skal laves om !

M.v.h. Fotofreak

John
Jeg er ENIG i at loven bør laves om så den gælder uanset hvor i verden men vælger at bosætte sig, loven er uretfærdig ingen tvivl om det.

Når det er sagt, så må man gå ud fra at det enkelte individ har undersøgt bare lidt omkring det land man vælger at rejse til eller bosætte sig i.

Det vil sige at man tager et bevidst valg, hvis man vælger ikke at tegne en rejse eller sygeforsikring. Der kan selvfølgelig være flere årsager til at man tager dette valg, men det er en bevidst handling helt at undlade forsikringen.

Efter min mening er det uanstændigt over for de pårørende at undlade forsikringen og dermed risikere at sætte dem i en situation, som de måske ikke har mulighed for at løse, men skal leve resten af deres liv med.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Conrad
@John,

Godt at hoere at du er enig i at loven for hvad folkepensionister i nogle 3. lande kan oppebaere boer laves om, det er nemlig saadan at i nogle 3. lande kan man godt faa folkepensionstillaeg, saa reglerne er forskellige.

De fleste som vaelger at bosaette sig hvor man ikke kan faa tillaeg til folkepensionen, har sikkert undersoegt det inden flytningen, men derfor kan man jo godt synes at det er at forskelbehandle danskere efter hvor de bor.

Hvis ikke Danmark vil behandle danskere ens alt efter hvor de bor, saa boer det kunne ses paa skattebilletten.

Det med at undlade forsikringen behoever ikke efter min mening at vaere uanstaendigt, se mit #9, for en anden mulighed, ellers er der nu medlemmer her, som synes at jeg baade er tosset, meget dum og uanstaendig. Friends

Men der er stadig mange som ikke kan faa plads til en sygeforsikring i budgettet, lige meget hvad andre saa mener om dette.

@hugoboerge,

Her kan du laese om "den groenne check" og stoerrelsen paa denne, desvaerre er den mindre i 2015.

https://www.skat....Id=1949002

John
Conrad tror du har misforstået mit indlæg, eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok.
Du har valgt en anden løsning en forsikringen, nemlig selvforsikring. og det er jo en anden måde at klare et evt. sygdoms problem på.

Det der efter min mening er uanstændigt, er at påfører evt. pårørende en byrde som de måske ikke kan løfte, men som de skal leve resten af deres liv med......

Hvis man ikke kan få plads til en eller anden form for syge forsikring i budgettet, så er det, efter min mening, uansvarligt at rejse ud.

Håber det giver mening nu.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Conrad
Hej John,

Jo nu daemrer det for mig, men min selvforsikring er jo ikke fuldt paa hoejde med en rigtig sygeforsikring endnu og bliver det maaske heller aldrig. Jeg har laest andet sted (ThaiVisa), at falang personer i det thailandske sundhedssystem, mener at man som min. boer have baht 3 mill. i banken, hvis man er selvforsikret og bor i Thailand.

Men min loesning har saa den fordel, at hvis jeg ikke bliver saa syg at min sygeopsparing bliver opbrugt, saa er der et paent beloeb til de efterladte naar jeg engang ikke er her mere.

Tidligere kom man i karaentaene mht. sundhedsydelser, naar man kom til Danmark efter at have vaeret bosiddende i udlandet, men nu skal man bare melde adressseflytning til Danmark og saa er der frit valg paa alle "sundheds" hylder, som for andre danskere samt alle de flygtninge som ogsaa bor i Danmark.

Saa hvis man ikke er saa syg at flyselskaberne ikke vil tage en med, saa er der mulighed for at blive behandlet i Danmark. Men det er nu ikke noget som indgaar i mine overvejelser. Dog ved man ikke hvad livet bringer med sig, foer det er forbi.

milex
Fotofreak skrev:

Conrad skrev:

Ja, der udbetales kun grundbeløbet til danske folkepensionister der opholder sig i '3. lande', og det er dèt, der er problemet.

Hvis alle folkepensionister der er bosat uden for Danmark, fik samme pension som folkepensionister i EU (grundbeløb + pensionstillæg), så ville der blive råd til en fornuftig sygesikringsordning.

Så kunne vi undgå, at folkepensionister i '3. lande' kommer i den uheldige situation som Lars Andersen har været/er i.

Loven skal laves om !

M.v.h. Fotofreak

Det er jo en misforståelse at alle folkepensionister i DK får udbetalt pensionstillæg!.
Den er gradueret afhængig af dine øvrige pensions-indtægter.

Loven får man næppe lavet om på - eks. er danskere i EU-området blevet dårligere stillet mht. 'Det Gule Kort' end tidligere.

@conrad - jeg tillader mig at tvivle på at udlands-danskere pludseligt bliver højere beskattet - men korriger mig gerne.

milex
Iøvrigt ville en ny tråd måske være end go' ide!

Conrad
@milex,

Jeg kan kun konstatere, at med stort set samme indtaegt i 2015 som i 2014, saa er min traekprocent steget fra 36 i 2014 til 37 i 2015.

Det skyldes saa vidt jeg kan se 2 ting, nedsaettelsen af beloebet paa den groenne check og saa at skatteprocenten er steget lidt.

Udlands danskere betaler jo, som du maaske ved, en gennemsnitlig kommuneskat + bundskat og sundhedsbidrag. Kommuneskatten er uaendret paa 24 %, men summen af bundskat og sundhedsbidrag er steget.

Det sidste vil jeg da ogsaa formode goer sig gaeldende paa din forskudsopgoerelse.

milex
@conrad, -

Træk-procent - skatte-procent er vanskelige- og 2 forskellige størrelser.

Netto-beløbet er vel det der udmønter sig.

Og dit sundhedsbidrag er faktisk faldet med med procent-point.

Så måske - same same.

milex
Ok - tasterne er tit lidt for hurtige.

Dit sundhedsbidrag er faldet med 1 procent-point.

Så igen - same same.

Og så kan man jo beklage sig mindre over at man 'betaler' sundhedsbidrag. Som jo ret beset blot er en teknikalitet - erstatning for tidligere amts-skat.

Skatten skal jo betales - kald den hvad man vil.

Glædelig jul til alle!.

Conrad
@milex,

Nej det er ikke det samme.

Godt nok er sundhedsbidraget faldet 1 %, men bundskatten er steget 1,25 % og den groenne check er blevet mindre, se linket i #29 i mit svar til hugoboerge.

Men det er maaske kun for udlandsdanskere at summen af sundhedsbidrag og bundskat er steget? Nej det tror jeg ikke.

Maaske faar jeg noget tilbage i 2016, det haaber jeg da.

Nu har jeg regnet forskudsopgoerelsen efter og det ser ud til at med en traekprocent paa 36, saa ville jeg faa en restskat paa ca. kr 150,-, men med en paa 37, saa faar jeg overskydende skat paa godt kr. 2.000,-

Det er rigtigt at sundhedsbidraget erstatter den tidligere amtsskat og nu saetter man den ned, selv om sundhedsudgifterne stiger. Men alligevel faar vi ikke noget for de penge, hvis man bor i bl.a. Thailand.

Fotofreak
milex skrev i tråden "Brug for hjælp nu !":

Iøvrigt ville en ny tråd måske være end go' ide!

En ny tråd er hermed oprettet

milex skrev også i tråden "Brug for hjælp nu !":

Det er jo en misforståelse at alle folkepensionister i DK får udbetalt pensionstillæg!.
Den er gradueret afhængig af dine øvrige pensions-indtægter.

Jeg har ikke misforstået noget, men jeg har ikke udtrykt mig korrekt.

Jeg skrev: "Hvis alle folkepensionister der er bosat uden for Danmark, fik samme pension som folkepensionister i EU (grundbeløb + pensionstillæg), så ville der blive råd til en fornuftig sygesikringsordning."

Og jeg burde ha' formuleret mig nogenlunde således:

Hvis alle danske folkepensionister der er bosat uden for Danmark, fik samme mulighed for at opnå pensionstillæg som danske folkepensionister i EU (grundbeløb + pensionstillæg), så ville der blive råd til en fornuftig sygesikringsordning for de ringest stillede.

Naturligvis bliver pensionstillægget gradueret afhænigt af øvrige indtægter, men så går jeg ud fra, at så er der nok penge tilrådighed til en fornuftig forsikring.

M.v.h. Fotofreak

hiks
Med kun folkepensionen hvor meget for man udbetalt pr. måned efter skat, vi er mange andre nysgerrige der også drømmer om at slå sig ned i varmen.

Skal lige høre, har man fradrag ca.40.000kr pr. år, hvis man er væk hele året??

Hymmer
Ingen særregler for pension.

Ingen fradrag ala det du nævner.

Du er fuldt skatteberettiget i Danmark og betaler et gennemsnit pt 36 % skat ( næste år 37 %) ingen AM bidrag

Bosætter du dig i et EU/EØS land får du det samme som en dansk folkepensionist Har du en pensionsordning udover folkepensionen skæres der gradvis i grundbeløbet alt afhængig af størrelsen på pensionsordningen

Bosat udenfor EU/EØS bortfalder grundbeløbet helt, og du skal selv sørge for dækning ved sygdom.
Er man så heldig at have en pensionsordning udover folkepensionen og grundbeløbet allerede er reduceret meget betyder det ikke så meget ved flytning til et ikke EU/EØS land. Men igen er der en privat sundhedsforsikring der skal tegnes.

Satser her 2015 :
http://www.aeldre...-2015.aspx

Bjarne
Fuldstændig korrekt, Conrad. Og blot for god ordens skyld: Jo, den tidligere amtsskat ER en skat beregnet for sundhedsvæsenet. De gamle amter havde drift af sygehusene og sundhedssystemet som primær opgave.
Så - som sagt tidligere i andre tråde og sammenhænge: Det er svindel, humbug og bedrageri, når den danske stat opkræver sundhedsbidrag af folk, som man ikke agter at servicere med sundhedsydelser.
Alle andre steder er det kriminelt at tage betaling for en vare, man ikke agter at levere.

milex
Det meget kort svar er - for folkepensionens grundbeløb - skat/ikke skat - får du et meget svært liv i Thailand.
Hvis du overhovedet kan få et længere-varende visum.

Lader sig ikke gøre - sorry - og diverse visa-run er 'generalen' åbenbart obs. på.

milex
Hymmer skrev:

Ingen særregler for pension.

Du er fuldt skatteberettiget i Danmark og betaler et gennemsnit pt 36 % skat ( næste år 37 %) ingen AM bidrag

Bosætter du dig i et EU/EØS land får du det samme som en dansk folkepensionist Har du en pensionsordning udover folkepensionen skæres der gradvis i grundbeløbet alt afhængig af størrelsen på pensionsordningen

Bosat udenfor EU/EØS bortfalder grundbeløbet helt, og du skal selv sørge for dækning ved sygdom.
Er man så heldig at have en pensionsordning udover folkepensionen og grundbeløbet allerede er reduceret meget betyder det ikke så meget ved flytning til et ikke EU/EØS land. Men igen er der en privat sundhedsforsikring der skal tegnes.

Satser her 2015 :
http://www.aeldre...-2015.aspx

Undskyld mig - men har du haft din bopæl etc i 40 år i DK - så har du også ret til pensions-grundbeløbet.

Kim Ludvigsen
Hymmer skrev:

Man har da vist det almindelige fradrag. Har man kun folkepensionens grundbeløb, er det nok begrænset, hvor meget man kommer til at betale i skat.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Spring til debat: