Se indlæg
 Udskriv debat
Er der nogen særlig grund til at du konsekvent staver Farang som Fa-Rang
milex
Hehe, jeg er så uheldig at hedde KLAUS.

I kan selv gætte på hvad det kan blive til på Thai/engelsk.

Ikke noget frækt overhovedet - men viser jo bare at lige så lidt som vi kan udtale os på Thai - det samme gælder omvendt Wink

GAMBIT
Vi som faranger har meget svært ved at lave det korrekte rullende r og bruger derfor L da det ofte er lettere for en thai at forstå end et forkvaklet rullende r

Buick, Det er altså helt modsat det du siger dér
Det er Thaier der i doven måde erstatter eller udtaler "R" som "L" når de bruger thai ord

Men det kammer helt over når det er på engelsk Smile

Vi kender det jo godt:

Pigen der siger: i want go your (r)Loom
Really = Leally ?
Farang = Falang (dog er der mange der ruller flor med r´et og siger farang)

Det samme hvis S og K skal siges sammen som "Skype" = Sekype

Og det sjoveste danske navn er Kristian = KLISTIAN

nåja sex = sek

Sjovere er det når de skal sige noget på dansk prøv at få dem til at sige "pude" og det bliver til "pule"

Helt umuligt er det for dem at sige røvhul

Lidt fodder til John-BKK ´s stavetrip

Jeg er muligvis plat men det er altid en nem kilde til et godt grin

sudsakhon
Jeg synes faktisk, at det er både sjovt og interessant, at følge thai grammatik i udtale og sætningssyntaks.

Ved at tænke på den måde, man hører thai udtale fremmedord/navne kan man udlede en del information om grammatiske regler, syntaks og udtaleregler.

Det får man "helt gratis"

Jeg er en af de, som ikke forstår at man kan bo i et land, uden at kunne sproget og kunne skrive/læse.

Men jeg ved også, at det kan være et bevidst fravalg., så det blandet jeg mig ikke i.

Selvfølgeligt er det svært at lære et andet sprog, og det kræver intensivt arbejde.

Jeg plejer at sammenligne det med at blive en god håndværker.
Her står man op før fanden får sko på, og gennem hele læretiden knokler man mindst 8 timer om dagen med både skole og praktik. Alligevel tager det i omegnen af 4 år før man er en nyuddannet svend, der er helt våd bag ørene.

Sådan er det også med sprog. Det kræver en voldsom indsats. Intet kommer gratis.
Man bliver heller ikke håndværker af at se et par DVD'ere med billeder af værktøj.

Men jeg ved også, at der er rigtig mange, der knokler hårdt på for at lære. Dyb respekt herfra.

Jeg har i al fald lært ret meget ved at lytte til disse ting, undre mig og bruge det aktivt i min læring.

Det er en sjov lille "leg" at forudsige hvad thai udtale vil være.

Især fordi man kan kigge i "facitlisten" ved at spørge en thaitalende.

Her i Danmark har jeg lagt mærke til an anden pudsig thai sproglig tendens.

Amerikanere konverterer lynhurtigt begreber og navne til forkortelser i deres sprogbrug:

Thailændere tager et langt begreb og forkorter det til den eller de stavelse(r), de hører mest markant. Og udtaler så den eller de stavelse(r) efter thai grammatik.

Nogle går endda videre og lægger bevidst en mening (gerne fræk) ind, hvis fonetikken lægger op til dette

Rigshospitalet har jeg hørt omtalt som "lis" (og faktisk med aspirerende endelse, trods fravær af dette i thai grammatik)

Hillerød som "Hi-Hoi", hvis oversættelse jeg vil overlade til fantasien

København som Kobæhn .

Gammel Kongevej som Gam Khroy

Udlændingestyrelsen som U-lan.

Ballerup som Ban (hvor "n" faktisk er udtalen af L i "Bal" )

Det var de, jeg lige kunne komme på her
Redigeret af sudsakhon d. 28/03-2015 17:35

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sudsakhon
GAMBIT:

Vi kender det jo godt:

Gør vi? 5555 Afsløret!

Sorry, mate.
Kunne ikke lade være, nu vi heldigvis havde fået et skruet et opløftende smil på efter dit indlæg "Wink
Redigeret af sudsakhon d. 28/03-2015 17:33

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
GAMBIT
Udlændingestyrelsen som U-lan
LOL LOL

Genialt ! Så er stilen lagt.

GAMBIT
sudsakhon skrev:

GAMBIT:

Vi kender det jo godt:

Gør vi? 5555 Afsløret!

Sorry, mate.
Kunne ikke lade være, nu vi heldigvis havde fået et skruet et opløftende smil på efter dit indlæg "Wink

Ja det sker heldigvis oftere med invitation til Loom end at de forsøger sig med "røvhul" Smile

Min kone forsøger sig stadig på at kalde mig det men det har aldrig lykkedes hende Tuttelu Tralla
Hun er dog blevet ekspert i at sige "hold din kæft man, du er pisse fuld" og "Så kan du lære det"

I øvrigt min mor der lærte hende de sætninger som var til stor underholding for den gamle

Spring til debat: