Se indlæg
 Udskriv debat
Sri Racha Immigration.
hugoboerge
lek skrev:

Det må være for at forvirre og rode tingene sammen.

local municipality
Det er altså på Dansk kommeunekontoret
Og på Thai..... Thetsabahn.

Det har intet med Amphoe at gøre
Amphoe svarer til... amtet i DK

Der er ingen der paa noget tidspunkt har naevnt at thessaban = amphoe.

Der er heller ikke tale om at proeve paa at forvirre.

Jeg ved ikke om man kan sammenligne med DK, men Thailand er organisatorisk splittet op i Provinser, Amphoe og Tambon. Bangkok betragtes som vaerende separat.

Under det "laveste" niveau kan man saa finde en "thesaban" eller "thesaban tambon".

https://en.wikipe...i/Thesaban

Mukke
Der er vel kun en ting at sige om denne gule bog..

Hans får den på sin måde, John på sin måde, badedyr på sin måde, Mukke på sin måde og Hugo på sin måde og ingen af måderne kan med rette laves om til en ledetråd til, hvordan man gør, hvis man vil have den gule bog ud over at finde ud af det selv lokalt og gå derfra...

Vi er i Thailand og ingen provins bruger samme regler, for det er jo stadig op til den enkelte på det enkelte kontor at judge i paragrafferne..

Man kan så kende loven og kæmpe imod hvis det ikke er rigtigt, hvad det lokale kontor gør eller bare resignere og følge og få sin gule bog med mere eller mindre benarbejde..

Andet er der vel ikke at sige om dette.. vil jeg tro.. Fortsat god søndag.

hugoboerge
Mukke skrev:

Der er vel kun en ting at sige om denne gule bog..

Hans får den på sin måde, John på sin måde, badedyr på sin måde, Mukke på sin måde og Hugo på sin måde og ingen af måderne kan med rette laves om til en ledetråd til, hvordan man gør, hvis man vil have den gule bog ud over at finde ud af det selv lokalt og gå derfra...

Vi er i Thailand og ingen provins bruger samme regler, for det er jo stadig op til den enkelte på det enkelte kontor at judge i paragrafferne..

Man kan så kende loven og kæmpe imod hvis det ikke er rigtigt, hvad det lokale kontor gør eller bare resignere og følge og få sin gule bog med mere eller mindre benarbejde..

Andet er der vel ikke at sige om dette.. vil jeg tro.. Fortsat god søndag.

Mukke du har garanteret ramt lige i plet. Ifm min gule var det vores sagfoerer dame paa mit kontor som ringede og fik spisesedlen og den fulgte vi til punkt og prikke.
Vi har hoert om nogle som har faaet bogen indenfor 1 dag men det var vist ogsaa ude paa marken et eller andet sted hvor man ikke haenger sig alt for meget i procedurer.

lek
Ja jeg fik også min med efter kort vente tid på thetsabahn.

men det er da sikkert korrekt, det er op til den lokale skrankepave, hvor besværligt det skal være.

Nåe altså kan du ikke engelsk er du jo undskyldt... for der er jo skrevet utallige gange nu at man skal på amphoe eller local municipality Tuttelu Tralla

hugoboerge
lek skrev:

Ja jeg fik også min med efter kort vente tid på thetsabahn.

men det er da sikkert korrekt, det er op til den lokale skrankepave, hvor besværligt det skal være.

Nåe altså kan du ikke engelsk er du jo undskyldt... for der er jo skrevet utallige gange nu at man skal på amphoe eller local municipality Tuttelu Tralla

Engelsk klarer jeg faktisk ret godt, men jeg kan ikke se hvor mine engelsk kundskaber kommer ind i billedet ?

Bade-dyr naevnte ordet Amphoe og saa i parantes (local municipality) men Lek fortsaetter med sit Thesaban.

Lek maa jeg spoerge hos hvilken Thesaban fik du din gule bog ?

Mvh

lek
Bade-dyr naevnte ordet Amphoe og saa i parantes (local municipality)

Ja og det er jo 2 forskellige steder.

men skidt med det, jeg skal nok holde min mund og lade jer rode videre.

Bade-Dyr
Hej.

Så vi var inden med papir til en gule bog idag.
Her er et billede af bygning vi gik ind i.

[img]http://imageshack.com/a/img661/7035/c6qF8p.jpg[/img] is not a valid Image.

Her er døren ind til kontor jeg ansøger om den gule bog.

[img]http://imageshack.com/a/img913/812/PzBHoV.jpg[/img] is not a valid Image.

Selv om det var samme dame, som hjælpe os med en "tjek liste" var der selvfølge lavet lidt om i hvad hun ønsket, Det er jo Thailand det her, ikke !!!

Vi havde svigerfar med, og han satte hende lige på plads, og forklare hende lige et par ting og sager.
Og så godtog hun sig egen "tjek liste" af papir.

De skal nu bruge nogle dage, hun kunne ikke sige for længe på at se dem igennem igen, og alt er okay, hvilken hun mener de er, Så skal vi komme hen og skrive under, også vil der går 3-7 dage efter vi har skrevet under til jeg har den gule bog.

Så håber vi snart er ved vejs ende. Men men det er jo Thailand det her. Guitar

hugoboerge
lek skrev:

Bade-dyr naevnte ordet Amphoe og saa i parantes (local municipality)

Ja og det er jo 2 forskellige steder.

men skidt med det, jeg skal nok holde min mund og lade jer rode videre.

Jeg ved ikke hvem der roder - men Lek vildleder med sit "thetsaban". Det er Amphoe som staar for registrering af hvad der roerer sig i befolkningen, det vaere sig giftemaal, skilsmisse, adresseaendring i tabian ban, udstedelse af tabian ban, aendring i tabian ban, udstedelse af id kort. Kald det en form for folkeregister eller paa engelsk civic registry.

Naar det kommer til stykket har Lek garanteret vaeret paa Amphoe at han saa kalder det for "thetsaban" er saa en anden sag. Men Lek svarer ikke paa spoergsmaalet omkring hvilken thetsaban han fik sin gule bog.

At sammenligne med DK kan man overhovedet ikke dvs den maade Thailand er bygget op paa organisatorisk.

lek
Ved du hvad hugo børge.. du kan kalde mig løgner alt du vil.. men du er fandme på vildspor.. altså hvis vi taler om thailand.
Men sådan er det jo med tosser der gerne vil vide alt. uden at vide noget..

Og nej jeg svarede ikke på hvor, for det rager ikke snage aber som dig.
Men hvis webmaster kan thai, så kan jeg sende ham en copy, så kan han bekræfte rigtigheden af at min gule bog er udstedt af thetsabahn
Redigeret af lek d. 24/08-2015 13:52

Mukke
Jeg mener det er utilladeligt at i faren i hovedet af hinanden, når i nu begge har ret, men i jo begge er så påståelige.

Hvor man skal have den gule bog afhænger hvor man høre til.

F.eks her skulle jeg på Amphoe for det var der jeg hørte til for at få min gule bog, men en ven jeg har som bor i centrum af byen skulle på Thetsabahn for at få sin gule bog, for det var der hans adresse hørte til i centrum.

Jeg bor lidt uden for..i muang..

Så skulle der viste være klare linier om dette emne. så Badedyret havde ret fordi han jo så tilhøre dette kontor med den adresse han har..

Så alle har jo ret i hvad de siger. Bogen den gule kan hentes og underskrives på begge måder afhængig af, hvilket kontor man tilhører hvor man bor..

hugoboerge
Mukke skrev:

Jeg mener det er utilladeligt at i faren i hovedet af hinanden, når i nu begge har ret, men i jo begge er så påståelige.

Hvor man skal have den gule bog afhænger hvor man høre til.

F.eks her skulle jeg på Amphoe for det var der jeg hørte til for at få min gule bog, men en ven jeg har som bor i centrum af byen skulle på Thetsabahn for at få sin gule bog, for det var der hans adresse hørte til i centrum.

Jeg bor lidt uden for..i muang..

Så skulle der viste være klare linier om dette emne. så Badedyret havde ret fordi han jo så tilhøre dette kontor med den adresse han har..

Så alle har jo ret i hvad de siger. Bogen den gule kan hentes og underskrives på begge måder afhængig af, hvilket kontor man tilhører hvor man bor..

Tak Mukke, faktisk er det ret interessant hvordan Thailand er splittet op organisatorisk. Men det kan vi vende tilbage til.

Hovedsagen er dog at man henvender sig til det rette sted for at faa tingene bragt i orden.

johnhelt
Jeg kunne godt taenke mig at vide, hvorfor i går så meget op i den gule bog?
Som jeg laeser det er det en "boligregistering", som I ikke kan bruge til en skid.

Conrad
@johnhelt,

Sikke da et sprogbrug du bruger om noget du tilsyneladende ikke ved så meget om.

Den gule bog kan f.eks. bruges som dokumentation for ens adresse ved køb af køretøj og udstedelse af kørekort, så man ikke skal på Immigration for at få en adresseattest hver gang og mange steder skal man betale for sådan en attest.

Mukke
Denne gule bog..Tabien Baan (hus registrerings bog, eller familie Register) er en bog, der indeholder oplysninger om alle, der bor på en bestemt adresse i Thailand.

Det er et vigtigt dokument for det thailandske folk, der bruger den som den blå bog til vælgerregistrering.

Det kan bruges som bevis for adresse til noget officielt.

Thailandske statsborgere er navngivet i en blå bog (Thai: Thor Ror Sip Sii), udlændinge i gule bøger (thailandsk: Thor Ror Sip Saam).

Den eneste forskel er farven, de begge har nøjagtig den samme funktion.

Enhver udlænding, der bor i Thailand (naturligvis med det rigtige visum og dokumentation) er berettiget til at anmode om en gule hus bog.

Men mange Amphur kontorer (hvor husets bøger er udstedt og administreres) er tilbageholdende eller bare uvillige til at udstede dem til udlændinge. . . men vær ikke i tvivl om, at loven er meget klart, at så længe du lovligt bor i Thailand, er der ingen retlige grunde for dem at afvise dig en hus bog.

Hvorom alting er, det kan i nogle tilfælde tage måneder at behandle ansøgningen, selv med det mest villige Amphur personale.

Så hvorfor gå igennem alle de problemer?

Nå, fordelene er mange.

Først og fremmest, vil du blive tildelt et thailandsk personnummer (Du er ikke thailandsk statsborger selvfølgelig).

Du er officielt i systemet så at sige. Det er et enormt værdifuldt skridt fremad for dit liv i Thailand, når du beskæftiger dig med statslige organer og private virksomheder (f.eks offentlige forsyningsvirksomheder såsom elforsyning, telefon fastnet eller satellit-tv og cellulære kontrakter mv ).

Det er ofte brugt som endelige bevis på din lovlige tilstedeværelse i landet.

Dit thailandske personnummer kan bruges på dit kørekort for eksempel (normalt vil et pasnummer bruges på en udlændinge kørekort).

Du vil aldrig igen blive nødt til at gå igennem alle de tidskrævende problemer og bekostning for at få udstedt at bevise hvem du er og hvor du bor, eller lignende dokumenter fra ambassaden / konsul

Det sparer dig dynger af papirarbejde.

Dine dage i kø ved indvandring til et "Letter of Residency" er overstået.

https://www.googl...9h19-2Q%3D

Det er værd at få dit hus bog for dette punkt alene.

Mange udlændinge kan simpelthen ikke forstå den fordel det er, at få en.

Det er de mennesker, der er glade for at blive blokeret af bureaukrati og embedsstanden på hver tur.

Ja, det er muligt at klare sig uden en, men kombinationen af dit pas, visum og Tabien Baan vil fjerne næsten alle de ekstra bureaukrati, der er påtvunget udenlandske borgere.

Du vil være i stand til at åbne en konto i ethver thailandske bank, selv dem, der normalt har de strengeste kriterier for udenlanske kontohavere.

Med en Tabien Baan, er du taget langt mere alvorligt.

Følelsesmæssig værdi.

Den følelse du modtager i større accept i det thailandske samfund bør ikke undervurderes.

Det er gratis. Afgørende, for dem med thailandske familie og / eller børn, en Tabien Baan er forudsætningen, hvis du planlægger at ansøge om thailandske statsborgerskab.

Uden det, er der ingen mulighed for at ansøge om statsborgerskab, så for nogle af os (herunder mig), en Tabien Baan er noget, man skal opnå, uanset hvad.

Håber det fyldestgørende nok, for dem der eventuelt er i tvivl om den gule bog.
Redigeret af Mukke d. 24/08-2015 17:07

Bade-Dyr
For mig er det pga:

De 2 Immigration kontor jeg har hørt under til nu, Har krævet 12 måneder lejekontrakt Eller den Gule Bog ved mine ansøgning om Extension.
Først hver 90 dag ved ED-Extension, og de 2 sidste gange, Married-Extension.

Nu er vi så flytte i hus i et nyt område, Og da jeg jo ingen lejekontrakt har her, Håber jeg at den Gule Bog kan være behjælpelige her.
Nu har jeg ikke ansøgt om Extension (Maj 2016) ved mit nye Immigration kontor endnu. Så hvad der kræves her er mig uvist !!!

Så skal jeg havde åben nye bank kontor i området her (Da man åbenbart ikke kan overføre sin kontor til en ny Bank (By)).
Så jeg ikke skal betale gebyr hver gang jeg hæve her i området, Og har også hørt som Mukke skriver at det skulle gøre det "nemmere" at åben med den Gule Bog i hånden.
Da jeg helst ikke vil ind i X antal Banke afd. for at finde en der siger okay !!

Nyt 5 år kørekort komme i 2017, Og håber den kan være behjælpelige der, Har dog læst at ikke alle steder acceptere de den Gule Bog som bevis for adresse.
Men det må tiden vise.

Vil være rart at kunne springe over at ansøge om "certificate of residence" ved Immigration kontoret.
Kan jo læse flere og flere har problemer med at få dem.
Nogle steder laver de dem ikke mere.
Nogle steder tager de XXX-XXXX baht for at lave dem.
Selv om den burde være gratise.

Samt vores Danske Ambassade tager en pæn del for at lave en, Mener jeg gav 1.000 baht tilbage i 2011, Det var før jeg vidste Immigration lave dem.
Og den koster nok mere i dag.

Synes også Mukke komme med en del gode punkter.

Mukke
Badedyr vi svare jo egentligt det samme på hver sin måde, så mon ikke Johnhelt har fået svar på sin mistro til den gule bog..Angel

hugoboerge
@Mukke - fantastisk god gennemgang omkring fordelene med den "gule" bog.

johnhelt
jamen tak for svarene. Undrede mig bare da jeg nu på 12 år bor her og jeg har aldrig haft brug for en gul bog, men kan godt se argumenterne.....

hugoboerge
johnhelt skrev:

jamen tak for svarene. Undrede mig bare da jeg nu på 12 år bor her og jeg har aldrig haft brug for en gul bog, men kan godt se argumenterne.....

Endnu et argument og det er at ens kone har givet en tilladelse til at man bor paa samme adresse som hendes. Smile Det er fakta.

Endnu et argument er graensegaenger ordningen og her kan man saa sammenligne adresser i gul og blaa bog.

Bade-Dyr
Updating !!!

Har idag fået min Yellow Book, Det tog lidt tid, Men nu har jeg den.

Skal intet gøre når jeg får nyt pas, Så ved jeg det.

Spring til debat: