Se indlæg
 Udskriv debat
God kunde politik !!!
JohnBKK
Bade-Dyr skrev:

Knap 5.000 baht i start indkøb.

Derefter 3200 baht pr år for at skifte alle filter.
Vores vandregning er under 200 baht pr måned, Så 2.400 baht Max pr år.

Så total pr 5.600 baht pr år. Efter Start indkøbet.

Og så ved jeg 100% det er rent vand vi drikker, Så det har vi det fint.

Der ud over gider jeg ikke havde X antal flaske vand til at stå.

Der har jo også været nogle gange i nyhederne, At det vand der leveres ikke Altid er rensnet, Dog ikke tit, Men har været nogle gange.
Og vi tør ikke tage chancen.

Det er utrolige nemt at se det fra filter af, Hvis noget ikke virker som det skal, Ikke er ren nok, fejl med mere.

Vi bruger også det rene vand til rengøring af grøntsager, Mad vare, Til mad lavning med mere.

Det er jo totalt vandvittigt det der, Badedyret, og du er jysk krejler, ikke?! Grin

Vi har en udmærket "Reverse Osmosis" automat nede i gården, og jeg tanker 3 stk. 5 L. dunke pr. uge til en pris af 18 THB. Det er 936 THB pr. år. Vandet i hanerne her er udmærket til madlavning, det kan såmænd drikkes, men jeg tager ingen chancer!

Bade-Dyr
Jeg er for dovn til at slæber rundt på vand, Om det er fra 20 liter flasker, ned og hente ren vand eller andet.
Står og hælde fra 5l-20l til mindre flasker med mere, igen og igen og igen.
Samt det er mere end jeg er anbefalet at løfte af gange pga ryggen.

Er disse maskiner ikke vedligeholdt, Som ingen af dem der jeg har bo var, Kan man ikke sikker sig at det faktisk er ren vand man køber.
Har dog selv brugt dem, til den dag jeg så hvad en service af maskine var, og som gav et nyt stemple om maskine var "Up 2 date".
Derefter købte jeg min første Water purifier.

For mig er sikkerhed om rent vand lang vigtige end at spare nogle baht.

Nu kan man ikke bare sige at vand bare kan drikkes fra vandhanen.
Det kommer meget an på hvor man bo, Hvor vandet kommer fra, Vejen vand kommer til ens sted.
Om det går igennem en støre tank, om den tank tømmes, gøres ren med mere.
Der er ingen af disse vandtanke der er blevet gjort rent hvor jeg har boet til leje.

Så for mig.
Vand der kommer til der man bo, Måske okay rent, måske ikke, Derefter igennem en vandtank som måske ikke bliver vedligeholdt (Som Thaier jo ikke er så gode til), Samt en maskine der måske / måske ikke virker korrekt.
Alt for usikker i min verden.

I Nonthaburi var vandet okay rent, Så derfor var det ikke nødvendige med ekstra filter på water purifier system ud over standart modellen.
Men her i Bang Saen er der mere snavs i vandet, Og kræver en ekstra filter for at være sikker.

Men har det fint med andre gøre det på deres måde, Vi gøre det der passer til os, Som gøre at vi ikke tænker over om det nu også er rent vand vi bruger.

Anjin
@Bade-Dyr

Hvilket mærke hhv model af vandrenser har du valgt ?

Vi har kigget på det tidligere, men jeg synes ikke det var nemt at vurdere hvilke man evt kunne stole på var ok.

Bade-Dyr
Mazuma water purifier system.

http://mazuma.co....-purifier/

Vi valgte det efter meget læsning på nettet.
Special konen læste meget inden vi købte, Det hun går langt mere op i det end mig.

Mazuma har god kundeservice der kan rådgive ud fra det område man bo i.
Hvilken filter system de anbefaler med mere.
Vi har fulgt deres anbefaling og har aldrig haft bøvl, problemer.
Samt de siger ikke i SKAL køber det største , Dyreste. som nogle måske er bange for.
Som skrevet før i Nonthaburi Standart modellen, Og her med 1 ekstra filter.

Her er en af grunde til jeg ikke stole på de vand rensning maskiner rundt omkring:

http://englishnew...-to-drink/

The independent researchers from the subcommittee took water samples from a total of 855 coin operated drinking water vending machines in Bangkok for test.

It found that there were several factors that made drinking water from these vending machines in Bangkok unsafe for drinking.

These factors included unclean body part of vending machines and locations where they were installed.

The subcommittee found that 76.3% of vending machines it examined were installed at inappropriate places such as at places covered by dust from traffic and smokes from exhausted pipes of motor vehicles. The rest was installed near garbage bins and waste water ditches.

It said 55.2% of water vending machines have unclean bodies, 42.9% have unclean valves, 29.4% are rusted, 21.1% are corroded, and 11.2,% are leaked.

It said 93.8% vending machines use tap water to produce drinking water, and only 43.3% of vending machines were given once a month cleaning.

Only 6% of vending machines displayed water quality test, and only 7% had water filter replacement.

Anjin
Tak for det Smile

Vi får vand fra områdets forsyning, som her på landet er en pumpe hos den lokale "head" . Med mange thaiers tilgang til sikkerhed/servicecheck og den slags, så stoler jeg langt hellere på vores egen kontrol af den slags.

Indtil nu har vi bare købt drikkevandet, oftest på den dovne facon i de alm flasker.Vi kan også købe de der 15-18 liters beholdere,som vi har 4 af, men vandet derfra er såmænd fra en anden lokal boring, så same same.

Vi overvejer egen boring, der naturligvis er lige så usikker,men nemmere mht at vi ikke har en 170 meter lang blå plastikledning fra head til os, som farmerne ind imellem jokker i stykker haha .

Altid rart at vide at dette system virker for Jer, så det vil vi nu læse videre på, så ender det sikkert med det navn.

Anjin
Tillægsspørgsmål : Hvor lang tid har I haft dette anlæg ?

Bade-Dyr
Det vi har nu, købte vi da flytte ind i huset her for ca et år siden.
Da vi blev anbefalet en system med ekstra filter.

Vi gave det gammel system til Svigerfar da de også bo i Nonthaburi og kunne bruge det, Da deres egen var gået i stykker.

Men har som sagt brugt mærked i Nonthaburi i mange år.

Omkring egen boring, Der er en del god poste på thaivisa omkring dette.
Og du kan sikker finde mange god infomation der.

http://www.thaivi...

Kan også være der er nogle her på siden der kan være behjælpelig omkring dette ?

rinpoche
Bade-Dyr skrev:

Han siger så, Hvis vi giver han regning tilbage, Og vil fortælle en "Hvid løgn" hvis firmaet ringer, Om at vi ikke var hjemme.
Ja så ville han give rabat.

Jeg er total ligeglad med regning på det, Så han fik regning tilbage.

Han regne lidt på det, Også gav han os 1.000 baht tilbage i rabat.
Det er noget Jyden i mig kan lide. LOL LOL

.

Ingen regning er lig med ingen eventuel garanti på det udførte arbejde.

Jeg forsøger ikke at moralisere, såen virker systemet i Thailand ofte.

Og jeg er lige så skyldig som den næste mand.
Har betalt små beløb for hhv. imaginære og reelle mindre trafikforseelser hen ad vejen, frem for at skulle indfinde mig på stationen og gå igennem deres red tape and paper pushing. Det kan jeg ikke bruge min tid på.

Jeg kan også huske på vores seneste besøg i Khao Lak, da kørte vi forbi et rigtigt fedt sted.
Mine drenge ytrede ønske om at bo der. Ikke mindst efter de havde beskuet den flotte pool, de havde.
Hmm, det så godt noget fancy ud, men hvo intet vover, intet vinder.
Så jeg indfandt mig i receptionen og blev henvist til hotelbestyreren. En nydelig, særdeles velklædt ældre herre med et meget belevent væsen.

Jeg forespurgte høfligt til prisen på et værelse.
"Skal det være med eller uden regning"?

"UDEN regning".
Vi fik et totalt nyetableret rum (100 m2) med en kæmpe balkon og med den fedeste udsigt udover en sø og den attraktive pool til 1.200 baht.

Hotelejere i Thailand er iflg. loven forpligtet til at registrere deres gæster. Det blev vi så ikke.
Den ordinære pris var 3.200 baht, så jeg efterfølgende.

hugoboerge
Nu naevnte Bade-Dyr navnet Mazuma.

En kommende nabo (nogle soi'er laengere oppe i vores landsby) er ved at renovere sit nye hus dvs han udvider og har revet vaegge ned osv osv. Forventer at flytte ind om 2 maaneder.

Han viste mig rundt i gaar og han er Singaporeaner og en meget grundig mand.

Han havde faaet installeret et Mazuma filtersystem som saa meget fancy ud som filtrerer vandet fra vandforsyningen ind til vandbeholderen (1,000 liter) og herudover vil han installere endnu et filtersystem som finfiltrerer (renser) vandet fra vandbeholderen ind i huset.

Hvad god kundepolitik angaar - saa havde Mazuma givet ham 50% rabat saa det fancy anlaeg stod ham i THB 18,000.- og hvad resten kostede naevnte han intet om.

Spring til debat: