Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
adresse og pension i dk men bor i thailand
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 25/10-2004 08:04
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 329 |
Hi Mr M. Jeg undrede mig lidt over hvad du skriver i din signatur linje? Chan Rak Issaarn aay aay kår mor lam .... og så knækker filmen ![]() Hvad skal de to sidste ord betyde? mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 25/10-2004 09:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
Morlam = Isaan/Lao musik![]() Sætningen henviser til en morsom karaoke video. ![]() Et rock orkester står på scenen og øver sig i rock... Så kommer en yndig dame og ber om lidt morlam musik... Øh, vi spiller kun rock så hvorfor beder du om Morlam for det skal jeg først lære... og så slår han over i Morlam musik. ![]() Laes lidt mere om Morlam her: http://www.afana....morlam.htm Redigeret af MisterM d. 25/10-2004 09:29 |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 26/10-2004 08:15
|
|
Hej Mister M, Ja, jeg kender udmærket Mor Lam Sing og Luuk Thung, har faktisk et bånd siddende i bilstereoen. Men jeg henviste til de 2 sidste ord i din signaturlinje: แหน่ค้า ค้า betyder at handle/sælge/handel og giver ikke rigtig nogen mening i sammenhæng med resten af sætningen. Og แหน่ er jeg ikke bekendt med, ejheller mine ordbøger ![]() mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 26/10-2004 10:35
|
Hej Michael Jeg forsøger at lave min egen lille ordbog dansk/engelsk - thai/lao over daglige sætninger... Jeg lærer lidt hver dag og jeg er glad når jeg går på indkøb og de lokale forstår mig Thailandske bogstaver har jeg problemer med... men jeg er jo også oppe i årne ![]() Jeg får at vide at แหน่ค้า na ka eller nae ka kun bruges af kvinder når de beder om noget... I dette tilfælde molam musik ![]() Håber at det kan hjælpe dig ![]() Når jeg søger thailandske musik instrumenter er der ikke meget om f.eks khaen og de andre instrumenter som bliver brugt her i Isaan og det synes jeg er synd, for folk herude elsker musiken og humøret er på højeste gear. Tempel fest, bryllup eller fødselsdag, ja så er her et Isaan orkester og alle danser med. Noget jeg aldrig har set i vest Thailand. Her hvor jeg bor har jeg heller ikke set andre feranger deltage Turister ville ellers være meget velkommen... og så er det helt gratis![]() |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 26/10-2004 16:14
|
|
Hej Mister M, Nå, okay, så er jeg med. Tak for det. Men det staves nu godt nok noget anderledes: นะคะ mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 27/10-2004 04:28
|
Hej Michael Du har sådanne ret fordi นะคะ er thai. แหน่ค้า er Isan/lao (Jeg maa stole paa mine bekendte )mvh Redigeret af MisterM d. 27/10-2004 05:13 |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 27/10-2004 23:41
|
|
MisterM skrev: Hej Michael Du har sådanne ret fordi นะคะ er thai. แหน่ค้า er Isan/lao (Jeg maa stole paa mine bekendte )mvh haha. Ja, selvfølgelig. Så må du bare lige spørge dem om ฉันรัก er isan/lao .... for det er mainstream thai ikke lao/isan. Nå, nu lyder jeg jo total bedrevidende og undskyld for det. ![]() Jeg er bare sproginteresseret ![]() mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 28/10-2004 04:47
|
Hej Michael Du har ret igen ![]() ฉันรัก er thai og det er det der gør det lidt vanskeligere. ![]() Her tales thai men pludselig slår de over i isaan... og så misforstår jeg måske noget og svarer forkert Det betyder dog ikke noget for taierne slår sig på låret og er ved at dø af grin ![]() ![]() ![]() ![]() medens de fortæller mig hvad jeg lige har sagt ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 28/10-2004 09:13
|
|
haha, ja, det kender jeg også kun alt for godt. Går selv i vandet flere gange end jeg har lyst til at tænke på, men i det mindste synes det som om min underholdningsværdi er høj, for jeg får mange thailændere til at trække på smilebåndet, når jeg forsøger at tale thai og der så måske lige pludselig sniger sig et par Lao udtryk imellem. ![]() Også herhjemme blandt thailændere, indsniger der sig pludselig danske udtryk. For eksempel arbejdsformidling eller fagforening, og jeg står helt perpleks overfor hvad de siger, fordi jeg lytter i "thai-mode" og absolut ikke forventer danske ord ![]() Meget underholdende. mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 28/10-2004 09:19
|
|
Hej MisterM, Kom lige til at tænke på, at du skrev at du er ved at lave dig en ordbog over thai/lao udtryk. Er du bekendt med Asger Mollerups bog: Thai-Isan-Lao Phrasebook? Jeg har lige lånt den på biblioteket og den er også til salg i Thailand. http://www.phrase...n-lao.com/ Ved ikke om det er noget du kunne være interesseret i, men hermed har du ihvertfald et link til hans side. mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 29/10-2004 18:40
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Hej alle venner !!!!!!!!!!! Er der ikke nogen af jer , som har tilknytning til ISAN , nærmere betegnet Khon Kaen, som vil besøge mig når jeg kommer derud 1. jan. Jeg er sikker på vi ku* få det sjovt...............Og det er næsten gratis !!!!!!!!
Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 29/10-2004 23:08
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Men husk, alle i der vil lære Thai, at jo mere i kan forstå og snakke, jo mere vil i blive set ned på i mange kredse. I bliver en slags "ved for meget" faranger. Og hvorfor så det? . Fordi der altid foregår snyd og bedrag mellem faranger og Thaier og mange Thaier bliver bange når man kan snakke Thai. For så går sandheden op for dig hvad der egetnlig sker, og hvad mange Thaier i virkeligheden synes om faranger. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| chang |
Lagt på d. 29/10-2004 23:18
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
Nuk skrev: Hej alle venner !!!!!!!!!!! Er der ikke nogen af jer , som har tilknytning til ISAN , nærmere betegnet Khon Kaen, som vil besøge mig når jeg kommer derud 1. jan. Jeg er sikker på vi ku* få det sjovt...............Og det er næsten gratis !!!!!!!! ![]() hej nuk....jeg og konen skal til khon kaen den 25-06-05, jeg mener du skrev før at du skulle være der nede i 5- 6 måneder hvis du er der nede på det tidspunkt ville jeg gerne mødes med dig. m.v.h chang |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 29/10-2004 23:56
|
|
dkjohnt skrev: Men husk, alle i der vil lære Thai, at jo mere i kan forstå og snakke, jo mere vil i blive set ned på i mange kredse. I bliver en slags "ved for meget" faranger. Og hvorfor så det? . Fordi der altid foregår snyd og bedrag mellem faranger og Thaier og mange Thaier bliver bange når man kan snakke Thai. For så går sandheden op for dig hvad der egetnlig sker, og hvad mange Thaier i virkeligheden synes om faranger. hej John, Jeg kan godt høre at du er en "old hand". Respekt ![]() Men som jeg ser det, er at de der har noget at skjule, bryder sig ikke om at farang "ruu maak mai dii" og de kan i princippet skride i havet for min skyld ![]() mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 30/10-2004 05:37
|
Hej Chang ! Der kommer desværre til at mangle 10 daga i, at vka' ses. Vi skal være der fra 1 januar ,til 15 juni. Men der kommer nok en ny chance.........
Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 30/10-2004 11:32
|
dkjohnt skrev: Men husk, alle i der vil lære Thai, at jo mere i kan forstå og snakke, jo mere vil i blive set ned på i mange kredse. I bliver en slags "ved for meget" faranger. Og hvorfor så det? . Fordi der altid foregår snyd og bedrag mellem faranger og Thaier og mange Thaier bliver bange når man kan snakke Thai. For så går sandheden op for dig hvad der egetnlig sker, og hvad mange Thaier i virkeligheden synes om faranger. ![]() ![]() ![]() Kære John Jamen vi ved da godt hvad nogle Thaier mener om faranger og i andre kredse er det omvendt og de er glade for at man interesserer sig for deres sprog og kultur![]() Og hvor foregår der mest snyd og bedrag? på turiststederne Ikke nogle navne Turiststederne er jo magneter der tiltrækker Plattenslagere Her i Isaan har vi ingen strande med blåt vand kun nogle søer og floder med brunt vand Hvad skulle turister dog herude? Byerne er mindre og mange unge piger er bange for at familie eller venner skal se dem sammen med en farang. Her er ingen GO-GO og farang barer. Selvfølgelig har vi karaoke steder hvor pigerne tjener 100 bath plus drikkepenge pr. aften og hvis en farang kommer ind får pigerne også $ tegn i øjenene. De snyder ikke...de spørger pænt om man vil bestille igen... man kan sidde her drikke, spise og morer sig med pigerne og når man beder om regningen kan den godt løbe op på 7- 800 bath Til de nærrige... Det bliver billigere hvis man køber sin whisky i 7-11 og tager den med... så skal man kun betale sodaen
Redigeret af MisterM d. 31/10-2004 07:55 |
|
|
|
| chang |
Lagt på d. 30/10-2004 11:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 157 |
Nuk skrev: Hej Chang ! Der kommer desværre til at mangle 10 daga i, at vka' ses. Vi skal være der fra 1 januar ,til 15 juni. Men der kommer nok en ny chance......... ![]() nå det er der ikke noget at gøre ved, det kunne ellers være sjovt at mødes der nede. ![]() ![]() hvor bor i når i er i khon kaen vi bor ude i universitets området |
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 31/10-2004 02:56
|
Hej Chang ! Jeg kender godt området omkring universitetet. Når vi er derude , bor vi ikke i selve Khonkaen, men 50 km. nord for i Khao Suan Kwang. God weekend !! mvh NUK Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jeg lærer lidt hver dag
og det er det der gør det lidt vanskeligere.