Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Thai gift - 2 sprogede børn?
|
|
| dkchiangmai |
Lagt på d. 08/11-2006 00:40
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Jeg forstår slet ikke begrundelsen for ikke at lære børnene 2 eller flere sprog fra fødslen, de har slet ingen problemer med at lære sprog inden de er 6 år som tidligere nævnt her. Min datter har fra fødslen hørt 4 sprog hver dag hun er nu snart 4 år. Vi bor i Thailand så thai er selvfølgelig det sprog hun behersker bedst, efterfulgt af dansk som jeg taler med hende, så forstår hun en del engelsk siden det er det sprog mig og min kone taler sammen på, men som vores datter kun få gange taler, men det kommer snart. Det sidste sprog er Lisu (en af bjerg stammerne) som min kone har valget ikke at kommunikere med vores datter på men er dog begyndt på det efter flere opfordringer, men selv lisu sproget har hun hørt hver dag siden fødslen så det vil også snart være et sprog hun kan beherske. Jeg har ikke kunnet se nogen som helst ulempe ved det, og ser det kun som en fordel for vores datters fremtid, så bare kom i gang med at tal jeres modersmål og evt andre sprog med jeres børn. Derimod kan jeg da kun se ulemper ved at en af forældrene ikke kan kommunikere med sit barn på sit modersmål, der må da være mange ting som bliver vanskeligt at sige fordi men ikke lige har de rigtige ord, skal man så stå der med en ordbog for at kunne snakke med sit barn? |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 08/11-2006 05:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Vi har en son paa to aar som da vi jo bo her tale og forstaa thai og taler kun dansk til ham saa efterhånden er han forstaa det og kan sige en hele del paa dansk og saa har vi danske børnesange som han lyder til og naar han kommer med bøger der er skrevet paa thai sige jeg det paa dansk ud fra det er paa billede. Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| yeya |
Lagt på d. 08/11-2006 07:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Jeg kan kun tilslutte mig dkchiangmai, og opfordre alle til at tale deres modersmål med deres børn. De har nemt ved at indlære i deres tidlige år, og det er slet ikke noget problem. De lærer ret hurtigt at skille sprogene ad, men selfølgelig vil de også somme tider blande dem sammen. Min datter på 4 år taler og forstår dansk, thai og engelsk da det er de sprog der tales i vores hjem. Min kone er begyndt at tale dansk, men vi har valgt at holde lidt fat i engelsk, for vores datters skyld (det kommer hende helt sikkert til gode). Så en opfordring til jer allesammen............ TAL SÅ FLERE SPROG MED JERES BØRN, DET ER DERES FREMTID. Hilsen Henrik
Kom og besøg vores nye Thailandske restaurant i Odense.
[url]www.baanjoy.dk[/url |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 08/11-2006 08:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det kræver godt nok at man er noget nær flydende på det pågældende sprog. Jeg har set stygge eksempler på børn i Thailand der taler et gebrækkelig "how do you do juhu engelsk", da ingen af forældrene (thai/farang) kunne tale det tilnærmelsesvis, men det var det eneste fælles sprog de havde. rinpoche |
|
|
|
| yeya |
Lagt på d. 08/11-2006 08:49
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Det er rigtigt. Hvis forældrene ikke er gode til engelsk så bliver niveauet for børnene derefter, og når niveauet i mange af de thailandske skoler også er ganske forfærdeligt, ja så kan de jo ikke engang rede det i skolen. Henrik |
|
|
|
| dkchiangmai |
Lagt på d. 09/11-2006 10:41
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
rinpoche skrev: Det kræver godt nok at man er noget nær flydende på det pågældende sprog. Jeg har set stygge eksempler på børn i Thailand der taler et gebrækkelig "how do you do juhu engelsk", da ingen af forældrene (thai/farang) kunne tale det tilnærmelsesvis, men det var det eneste fælles sprog de havde. rinpoche jeg mener det må være bedre at snakke et gebrækkelig "how do you do juhu engelsk" end ikke noget engelsk. |
|
|
|
| Ghia |
Lagt på d. 09/11-2006 12:46
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 25 |
http://politiken....197350.ece |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 














