Se indlæg
 Udskriv debat
15-årige Kristian fange i Thailand
rinpoche
total skrev:
Respekt for folk der vil hjælpe - gem dog den hjælp til folk som virkelig kommer i nød mere eller mindre uforskyldt. Giv f.eks bidrag til forældreløse børn eller til hjem for kvinder der mod deres vilje er solgt til prostitution i Thailand.

Hørt total.

2 lærere med eget hus i Herlev kan ikke rejse en halv mill?
Det kunne der selvfølgelig være grunde til, men umiddelbart lyder det lidt mystisk.
Selvfølgelig ønsker de ikke at betale dette beløb, men derfra og så til at gå over til at starte en indsamling pga deres - som jeg ser det -ansvarsløshed?

Selvfølgelig er det synd for de implicerede på begge sider, ikke mindst det kinesiske par som har mistet deres søn, men engang imellem er der en regning at betale for sine handlinger. Som regel går det godt.......... desværre ikke altid.

mvh
rinpoche

paulsenp
Retfærdigvis må det siges, at det ikke er drengens forældre, der har startet indsamlingen, og jeg har heller ikke noget sted set informationer, der sætter dem i forbindelse med den.
Peter

stoney
En ting er sikkert,jeg kunne ikke finde på at støtte noget så plat,men gerne reele problemer,man ligger som man selv har redt.ShockShockShockShock

Dansk dreng dømt for vandscooterulykke

Den 15-årige Kristian Hesseldahl er blevet idømt halvandet års betinget fængsel efter en vandscooterulykke i Thailand - desuden skal familien betale 300.000 kroner i erstatning

Jakob Rohde-Brøndum - 08:52 - 26. jan. 2007

Familien Hesseldahl fra Herlev, der siden den 3. januar har været tilbageholdt i Thailand, kan nu vende hjem.

En thailandsk domstol har idømt 15-årige Kristian Hesseldahl halvandet års betinget fængsel for en vandscooterulykke, som kostede en 23-årig kinesisk mand livet. Det oplyser TV2.

Familien skal desuden betale 300.000 kroner i erstatning.

Den kinesiske familie forlangte i første omgang 500.000 kroner i erstatning for deres eneste søns død.

Erstatningssummen er ifølge TV2 allerede udbetalt, og derfor kan familien nu frit tage tilbage til Danmark.

Sagen har vakt opsigt, fordi familiens forsikringsselskab, Lærerstandens Brandforsikring, ikke har ønsket at hjælpe familien med at udbetale erstatningen.

http://ekstrablad...265199.ece

ubon lynge
Der er da noget der ikke stemmer i Thailand med den dom, først blev han frifundet fordi det var en ulykke, nu er han dømt gud ved om de selv kan finde ud af hvad de laver der nede,men hjem kommer han da nu, Thailand er måske et farligt land at være turist,der er nok nogle som tænker sådan,det koster bare penge hvis du laver noget der nede,og med den hud farve vi har så får man skylden, jeg ved det ikke en det er ikke rimmeligt den dom han har fået.Shock
Ubon.

Pibe

Kørte på tværs

- Kristian kører langt ude langs med stranden. De (Kristian og den afdøde, red.) kører lidt ved siden af hinanden, men pludselig kommer den unge mand kørende på tværs inde fra stranden. Og ud fra dét, Kristian har fortalt og vist, så kører den unge mand ud foran ham, og så støder de sammen.

Jeg ved ikke, om den unge mand har lavet en u-vending eller et eller andet, men Kristian får vand op i øjnene og kan ingenting se. Og der er jo ikke bremser på sådan en scooter, og de har måske begge to haft for meget fart på, fortæller Susanne Hesseldahl.

Kristian er kørt ind i siden på den anden scooter, men han er ikke selv faldet af. Det er derimod den unge kinesiske mand og hans kæreste, som sad bagpå:

- Kristian prøver at holde kineseren oven vande, så han ikke drukner, og han holder fast i ham, indtil der kommer nogen til hjælp.

Han sagde, det blødte ud af munden på ham, og fem timer efter var han død, lyder Susanne Hesseldahls beretning

Hejsa

Hvis man læser den unge Kristians søforklaring, så er han den skyldige, at de først sejler lidt ved siden af hinanden, derefter ligger kineseren pludselig lige foran Kristian, derefter påsejler han den kinesiske unge mand midtskibs.
Søfarts regler om vigepligt, gælder også får småbåde.

ps. Det der undre mig mest er, at Kristians advokat ikke sagsøge udlejeren af de jetski

dsd

Hejsa

Hvis man læser den unge Kristians søforklaring, så er han den skyldige, at de først sejler lidt ved siden af hinanden, derefter ligger kineseren pludselig lige foran Kristian, derefter påsejler han den kinesiske unge mand midtskibs.

ps. Det der undre mig mest er, at Kristians advokat ikke sagsøge udlejeren af de jetski
dsd
nu fare en sådan jetski ikke rund med 2 knob i timen , så hvis det er rigtig at kineseren pludselig kører på tværs af ham så har han ikke en change for at undvige syntes lige du skulle tænke på dette

claus31130
DSD skrev
Hvis man læser den unge Kristians søforklaring, så er han den skyldige, at de først sejler lidt ved siden af hinanden, derefter ligger kineseren pludselig lige foran Kristian, derefter påsejler han den kinesiske unge mad midtskibs.

Ifølge de internationale søvejsregler er der ingen der er uden skyld i søulykker
I 2 ud af ? mulige scenarier her kan det osse være kineserens egen skyld..har lige taget de nemmeste muligheder....da jeg ikke kender deres sejl retninger

scene 1: Kineseren overhaler kristian....og mister herredømmet......
Den som bliver overhalet skal holde kurs og fart....har kristian gjort det er han skyl den mindste...har han ikkegjort det er hans skyld den største....

scene 2: Kineseren er sejlet ind mod kysten og er på vej ud igen...alt afhængig af hvordan situationen vender , kan begge have størsteparten af skylden.....Når to motorfarøjer mødes på en krydskurs...skal fartøjet der har den anden på sin egen styrbord(højre) side give plads (vige) og helst undgå at komme ind foran det andet fartøj.....i denne situation er der 50/50 chance for hvem der skal vige da vi ikke kender sejl retningerne.......

Desuden skal man i usigtbart vejr,kraftig trafik osv osv...sejle med sikker fart.....hvis der sker ulykker konkluderes det altid at man ikke har sejlet med sikker fart....men de er jo nok ikke blevet dømt efter de internationale søvejsregler....

Hilsen
Claus
Grin
Redigeret af claus31130 d. 26/01-2007 18:20

http://www.cs-web.in.th/
den familie skal nok aldrig til thailand, og selv om det blev en noget dyr ferie, skal de nok bare værre glade for at sønnen overlevede, og hvis det er derfor der skal betales en bod, er det vel også fair nok

claus31130
ja ve du du hvad bkk....du har sgu en pointe der

Claus

http://www.cs-web.in.th/

Familien Hesseldahl skal aldrig mere til Thailand. Efter tre uger i uvished blev familien lørdag formiddag modtaget med mange tårer og stor glæde i Kastrup

/ritzau/ - 12:13 - 27. jan. 2007

Det var et tårevædet og glædeligt gensyn med familie og venner, da familien Hesseldahl fra Herlev lørdag formiddag blev modtaget i Københavns Lufthavn i Kastrup efter at have været forhindret i at forlade Thailand i tre uger.

De thailandske myndigheder havde inddraget den 15-årige søn Kristians pas, efter at han den 3. januar var involveret i en ulykke på vandscooter, hvor en 23-årig kinesisk mand døde. Fredag blev Kristian idømt halvandets års betinget fængsel og dømt til at betale en erstatning på 300.000 kroner til den kinesiske mands forældre. Og så kunne den danske familie rejse hjem.

- Vi skal aldrig mere til Thailand, fastslog Susanne Hesseldahl efter hjemkomsten.

- Man får intet at vide, og de kan stort set ikke tale engelsk. Det var frygteligt, og uvisheden har været det værste, især i den første tid, indtil ambassaden kom ind, og pressen kom på, så skete der noget

thai style

Hørt total.

2 lærere med eget hus i Herlev kan ikke rejse en halv mill?
Det kunne der selvfølgelig være grunde til, men umiddelbart lyder det lidt mystisk.
Selvfølgelig ønsker de ikke at betale dette beløb, men derfra og så til at gå over til at starte en indsamling pga deres - som jeg ser det -ansvarsløshed?

Selvfølgelig er det synd for de implicerede på begge sider, ikke mindst det kinesiske par som har mistet deres søn, men engang imellem er der en regning at betale for sine handlinger. Som regel går det godt.......... desværre ikke altid.

mvh
rinpoche

Hejsa der

er ny i dette forum, lige en kommentar til dette er, at en af mine venner er netop kommet hjem fra Hua Hin igår hvor han mødte dette forældre par. Vedkommende havde talt meget med disse, men havde fundet parret meget snobbet. Fx. har et dansk firma villet hjælpe med nogle flybilletter hjem til Danmark med Aeroflot. Hvilket straks blev fejret af bordet af parret med denne kommentar: ' De skulle faenme ikke rejse med Aeroflot'.

Man kan mene hvad man vil om Aeroflot, men det var en hjælpende hånd fra nogle der havde ondt af parret. Det mindste man kan gøre er vel at tage imod den hjælp man nu får.

Hilsen

Rene

Locturian
Jeg har intet til overs for situationen, drengen har selv været skyld i ulykken, og hvis han er gammel nok til at sætte sig op på en maskine med sindsygt mange heste, så er han også gammel nok til at tage ansvar for sine handlinger....
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
manden
Locturian
Drengen er 15 år!!
Håber du bliver klogere inden du selv får børnWink

Mvh. Toy
Redigeret af manden d. 27/01-2007 16:49

hele sagen giver ihvertfald stof til efter tanke.
jeg tror de fleste af os kunne ha stået i en lignende situation, hvis vi på et tidspunkt havde været uheldig. hvem har ikke kørt rundt med et par bajere i blodet etc.
er uheldet ude, er Thailand ikke det bedste sted.

Vagn B
Jeg tror ikke, at Kristian og hans familie har været værre behandlet i Thailand, end hvis en ikke-EU-borger havde været indblandet i en tilsvarende dødsulykke i Danmark. Vedkommendes pas ville formentlig også blive taget i forvaring, hvis ikke han/hun ville blive varetægtsfængslet, for ikke at han/hun skulle flygte ud af landet, mens ulykken bliver afklaret. Selvfølgelig er det jo hårdt at opleve, men Kristian og hans forældre har jo trods alt sluppet mere nådigt end den kinesiske familie. Ud fra det, jeg ved fra pressen, synes jeg ikke, at der er grund til at mistænke de thailandske myndigheder og domstole for en urimelig behandling, med mindre noget nyt kommer frem i lyset. Det er forståeligt en umiddelbar reaktion, at familien aldrig vil besøge Thailand mere, men jeg tvivler på at den holde for en 15-års knægt. Det samme kunne lige så godt være sket i Danmark.

danoy
Ja, så ser man i nyhederne en fortørnet bedste borger som brager ud med : vi skal aldig tilbage til Thailand !
Okay tænker jeg bare, hvem mon vinder mest, Jeg har selv et barn på 15, men jeg ville da aldrig lade mit barn sejle alene på en vandscoter, der kan ske mange ting, det er nok derfor vi i danmark skal tage speedbåds kørekort, så man har basis viden om færdselsregler, dem er der jo som bekendt også nogle af til vands,
Og så lige det med forsikringen, det er jo nok også noget man skal checke om man er dækket ind overfor forskellige situationer, det kunne bland andet også gælde os andre når vi kører motorbikes når vi er nede hos familien i varmen, Wink
Men min mening er at DEN familie nok fra starten burde have lært poden hvordan man opfører sig i trafikken, men det er typisk at når lokummet brænder så er det bare at stille op med et tudefjæs i formiddags pressen, så er der nok en barmhjertig sjæl der starter en indsamling, det er så almindeligt i dagens Danmark, vi vil bæres i stedet for at tage ansvar for vores eget liv og gerninger,
sorry skulle altså bare lige have luft, I må alle have en god vinter med drømme om næste rejse
Torben

Webmaster
Læser man rejsevejledningen for Thailand fra Udenrigsministriet så står der følgende:

Forsikring
Mere end 100.000 danskere besøger hvert år Thailand. De seneste år har der været en kraftig stigning i antallet af borgerservicesager så som tab og tyveri af pas og penge, hospitalsindlæggelser som følge af ulykker og sygdom, hjemsendelser og fængslinger.

Udenrigsministeriet anbefaler derfor på det kraftigste rejsende til Thailand at tegne en rejse- og sygeforsikring. Forsikringen skal tegnes før afrejsen, og man bør sikre sig, at der er dækning for de aktiviteter (eksempelvis risikable sportsgrene, dykning, rafting, vandsport, herunder vandscootere/jet ski, speedbåde, vandski m.v.), som man planlægger at gennemføre i Thailand.

Rejsende bør være yderst forsigtige med at leje biler, motorcykler, vandscootere/jet ski, speedbåde og andre motordrevne transportmidler, da de lokale udlejningsfirmaer sjældent har skades- eller ansvarsforsikring. I tilfælde af skader eller ulykker vil lejeren blive gjort ansvarlig for reparation/erstatning af køretøjet samt risikere at skulle betale erstatning til eventuelle skadelidte, hvilket kan løbe op i meget store beløb. Man bør derfor som lejer sikre sig, at der er tegnet tilstrækkelig forsikring (skade og ansvar) i forbindelse med leje af sådanne transportmidler.

Desuden kan man ved at læse om rejseforsikringer generelt også hos UM finde følgende:

Sportsulykker
Der gøres opmærksom på, at en almindelig rejsesygeforsikring ikke nødvendigvis dækker egne skader ved visse sportsulykker (f.eks. dykning, riverrafting, bjergbestigning, svæveflyvning og sejlads med vandscooter).

Man bør også være opmærksom på, at leje af vandscooter, speedbåd og andre motoriserede søfartøjer kan medføre omfattende erstatningskrav, hvis man påfører skader på andre. Det er ikke muligt i Danmark at tegne en rejseforsikring/ tillægsforsikring med privat ansvarsdækning i forbindelse med leje af vandscooter, speedbåd eller andre motoriserede søfartøjer. Inden leje af vandscooter, speedbåd, mv., anbefales det at sikre sig, at udlejeren har en ansvarsforsikring. Såfremt udlejeren ikke har en ansvarsforsikring, bør man i lyset af muligheden for meget store erstatningskrav nøje overveje, om man er indstillet på at løbe den betydelige risiko ved ikke at være forsikret.

Endelig gøres der opmærksom på, at behov for retshjælp opstået ved visse sportsulykker ikke altid er omfattet af en almindelig rejseforsikring.

Så jeg har meget svært ved at se nogle berettelse i familie Hesseldahl's fortørnelse over Thailand og Lærerstandens Brandforsikring.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
msr - Martin Rasmussen
Ja Kim/webmaster

Hvor svært kan det være.. Det betragtes ikke som snyd at læse sine betingelser, samt rejsevejledninger..

Jeg er selv i forsikringsbranchen.. Så jeg har mødt en del tudefjæs gennem tiden..

De fleste mennesker kigger slet ikke i betingelserne, kun på prisen
Dem der læser betingelserne, er iøvrigt for det meste skolelærere og ingeniører..

Msr

http://www.winepusher.dk
Sparegrisen P7
Hej,

Ja, det er det en god ide, at læse udenrigsministeriets vejledninger uanset hvor man skal hen.

Det jeg, ligesom Jeppe kan blive lidt fortørnet/bekymret over er, at div. udlejere kan undgå at have forsikringer på udlejet udstyr. Ved at undlade dette er det kun brugerne/”gæsterne” i landet der kan blive ansvarlige og dermed er henvist til at dække alle omkostninger.

Tjaa, jeg har det lidt svært med denne forretningsform. Men ok! Måske er læren af dette, at uanset hvad skal man altid have et falsk kørekort mv. med når man er i Thailand. Hvis noget går galt er det så bare med at stikke af! Så må det være op til andre at dække omkostningerne.

Jeg er ikke klar over om årsagen til den manglende forsikring er, at ingen vil dække de ”tossede” turisters opførsel, eller om det er mangel på respekt for de besøgende.

Hmm. Er der i øvrigt nogen der ved hvad der sker hvis man er passager i en taxa der ikke er forsikret og kører galt! Kan man som turist blive holdt ansvarlig for dette!

www.dansk-thai.dk/
Spring til debat: