Se indlæg|
Penge til thai familien!!!
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 22/02-2007 20:33
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
saendaeng skrev: Denne ordning med skattefradraget er afskaffet for flere år siden , da andre udlændinge udnyttede den og engentlig bare sendte til deres egen kontier i deres hjemland. Så desværre der er der lukket og slukket.. Andre udlændinge ??? Jeg kender adskillige tilfælde, hvor herboende thaier sikrede sig en god skattefinansieret opsparing i Thailand. Peter
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2007 22:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
ditto her du, og de ødelagde det for dem med reelle hensigter![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/02-2007 22:35
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
har man råd til at sende 10000 baht pr måned så skal man naturligvis gøre det, jeg sender intet, min kone heller ikke, når vi besøger familien så giver vi ofte men ikke hver gang, små gaver, for det meste tøj, som vi har købt billigt i bangkok. i min kones landsby, går en lejesvend, endnu til 100 baht pr. dag, alle har dere´s egne marker, og de arbejder kun for hinanden når de ikke selv har noget at lave. 100 baht pr. dag til både far og mor, det må blive 6000 baht pr måned. så 10.000 er jo endnu mere end de kan tjene på at arbejde som løs arbejdere ude i marken. jeg plejer altid at give penge til mad når jeg er oppe hos familien, 200 baht, pr dag og der er mad nok til op mod 10 personer |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/02-2007 05:20
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Penge til thai-familien? Jeg har nok lidt den holdning: Ja, hvis der er behov. ALLE kan godt tænke sig flere penge, men hvor langt skal man gå? Vil jeg sætte mig for at bringe min svigerfamilie ind i det 21. århundrede med alt hvad det indebærer og med personlige afsavn for egne børn/kone og vovhund? Næppe. Nu er utallige generationer tilbragt på traditionel levevis, så ser jeg personligt ingen grund til lige med et slag at lave om på det. Jeg kender adskellige tilfælde hvor den faste månedlige overførsel fra udlandet opfattes som passiv forsørgelse. Unge arbejdsduelige fyre der ligger og fiser husleje af den udstrakte dag. Jeg går mere ind for hjælp til selvhjælp. |
|
|
|
| ubon lynge |
Lagt på d. 23/02-2007 07:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 858 |
Vi sender ikke penge der ned, vi giver til mad og sådan når vi er der. Jeg vil heller tage dem ud og køre en tur og ud at spise hvor vi betaler, så ved jeg de får noget ud af det,vi har prøvet at give penge,men de bruger dem altid på noget de ikke behøver. nu arbejder de og mangler ikke penge til udgifterne.
Ubon.
![]() |
|
|
|
| Korat |
Lagt på d. 23/02-2007 11:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 121 |
den enstse grund jeg vil sende penge er at min tiderliger svigermor var uarbejdsdygtig og ikke kunne få pension som her hjemme. det samme gælder min nye sviger familie hvor begge to er slidt op og ikke kan mere,de får medicin i dag for at holde smerter nede og derfor synes jeg det er rimeligt at sende et beløb hver måned,men min kones brødre og søstre må klare sig selv. mvh korat Redigeret af Korat d. 23/02-2007 11:54 tja hvad kan jeg sige thailand er som kvinder får man først begyndt så er det umuligt at stoppe igen...
|
|
|
|
| lindegaard |
Lagt på d. 23/02-2007 11:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 332 |
latour82 skrev: Den holder så ikke helt vand hjemme hos os, da min kone pligtro betaler hendes andel af gildet, også de fælles udgifter .Men jeg tror s.. heller ikke at hun er helt normal ![]() Niels det samme her hos os, hun betaler ligeså meget som jeg selv og er med på alle ekstra udgifter der måtte være... penge til mor'en sørger hun selv for af sin løn, i det omfang der er brug for det derude...
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent" |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/02-2007 13:26
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Først til Kalasi, bogen "Thailand Fever" burde læses af alle der kan engelsk, den giver fin insigt i penge til thai-familien. Jeg kender efter 6 år i Thailand adskillige rent thailandske ægteskaber, hvor manden og den tilkommende kone må lave budget og fortælle hvor meget de kan understøtte forældrene med. Som regel beder forældrene om ekstrabidrag med alle mulige begrundelser, det er altså ikke noget specielt farang-problem. Jesperfrb rammer lige plet med sit indlæg, og jeg er overrasket over hvor mange der slipper for det traditionelle bidrag til forældrene. Den thailandske kone er mange gange under et stærkt pres fra familien i Thailand. |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 23/02-2007 15:09
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Dejligt indlæg fra ABEKATTEN. Der findes ikke folkepension i Thailand, det er helt almendeligt at det er den ældste DATTER der overtager det økonomiske ansvar for forældrene, det er også hende der arver morens guld. hun forventes også at varetage brødres og farens økonomiske problemer når de spiller elle drikker lønnen op, eller bare ikke arbejder. Til jer der ikke vil støtte familjen hjemme i thailand, tænk jer godt om, i har giftet jer med en Thai og dermed også med kulturen i et vist omfang, hvis i får overbevist konen om at i ikke kan/vil sende lidt til støtte, skal i vide at hun taber ansigt/respekt i famlijen og i hele landsbyen, i skal også vide (hvilket i ville hvis i læste den allerede omtalte "Thailand Fever" at hun ikke siger hvad hun tænker, og at mange Thai piger i dag arbejder med massage uden mandens viden for at sende penge hjem, måske et par dage om måneden måske mere.Så når i siger JEG BETALER IKKE så er der stor sansylighed for at det er der andre mænd der gør for jer. Smil fra Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 23/02-2007 15:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
....ja...vi gir 3000 bath til de gamle hver måned,det har konen gjort i mange år,det arvede jeg da jeg begyndte at komme sammen med hende,synes selv det er et ok beløb.....Hverken hun eller hendes familie har nogensinde spurgt mig om penge.....Så det er ikke alle der kun ser på pengene.... Claus |
|
|
|
|
Lagt på d. 23/02-2007 15:45
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
solly
Redigeret af d. 12/03-2007 08:46 |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 23/02-2007 16:46
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Der er en ting jeg er helt enig i og der er det er et must at læse bogen Thailand Fever hvis man lever sammen med en thai. Bogen er udgivet i 2004, min kone og jeg har haft stor glæde af den. Overordnet er det en super bog men Thailand er så stort et land, hvor der kan være store forskelle fra provins til provins. Min kone har flere gange under læsning af bogen rystet på hovedet og sagt at sådan er det ikke i hendes landsby. Vi har hos os valgt en fordeling hvor jeg betaler de faste udgifter når vi er i DK og min kone betaler flybiletter og de faste udgifter når vi er i Thailand. Min kone er familiens ældste datter, har 3 søstre og 2 brødre. Brødrene bidrager med intet til forældrenes underhold, det er kun søstrene. Min kone har til familien meldt ud at hun ikke vil betale for familiens underhold, og hun vil heller intet arve når hendes forældre dør, dette er accepteret af familien. Hun sender ingen penge til forældre eller søskende, ca. hver 3. måned sender hun omkring 1000 kr. til hendes datter som går på uni. og når der skal købes bøger betaler hun selvfølgelig også. Når vi er i landsbyen betaler hun selvfølgelig mad osv. til hele familien, og når vi rejser derfra giver hun sine forældre mellem 2 og 10000 baht. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 23/02-2007 17:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
mr tirak skrev: Der findes ikke folkepension i Thailand, det er helt almendeligt at det er den ældste DATTER der overtager det økonomiske ansvar for forældrene, det er også hende der arver morens guld. Ja, det er som regel hurtigt overset. Mere vigtigt er det at det er døtrene der arver familiens jord. Om det er den ældste datter eller ej, er helt afhængigt af de respektive døtres indkomstgrundlag og forpligtelser. Men almindeligt er det at een af døtrenes mænd flytter ind sammen med svigerfamilien og er medvirkende til at holde det hele sammen, i takt med at forældrene bliver ældre. [b][Alle/b] børn bidrager som regel til deres forældres pensionisttilværelse, men ofte er presset størst på en af døtrene, som måske dermed kan følge sig forpligtet til at opsøge de røde lygter. Til jer der ikke vil støtte familjen hjemme i thailand, tænk jer godt om, i har giftet jer med en Thai og dermed også med kulturen i et vist omfang, hvis i får overbevist konen om at i ikke kan/vil sende lidt til støtte, skal i vide at hun taber ansigt/respekt i famlijen og i hele landsbyen, i skal også vide, at hun ikke siger hvad hun tænker, og at mange Thai piger i dag arbejder med massage uden mandens viden for at sende penge hjem, måske et par dage om måneden måske mere. Jamen jeg er da glad for at høre fra andres hånd hvad vores koner nu tænker, siden vi åbenbart ikke ved det. Jeg tillader mig dog personligt at støtte mig mere til 15 års ægteskab med min thailandske kone end hvad der står i en eller anden bog. Og med hensyn til diverse massage hentydninger oh wise one, så vil jeg slet ikke kommentere herpå! Og inden man falder helt baglæns for at tilpasse sig den thailandske kultur, når man nu bor i Danmark, så skal det vist også lige tilføjes, at den virker da vist begge veje. |
|
|
|
| msr - Martin Rasmussen |
Lagt på d. 11/03-2007 17:09
|
![]() ![]() Antal indlæg: 198 |
Hos os er der fælles økonomi, Min kæreste har lige fået opholds og arbejdstilladelse - Alt er aftalt på forhånd.. Der bliver ikke sendt noget fast beløb, men hendes forældre vil jeg gerne hjælpe, for det er aldrig dem der tigger om penge, men hendes 2 brødre.. Aftalen er at skal de have penge fra os, skal de passe vores gummitræer, ukrudt gødning etc.. Så de arbejder for at få penge... |
|
|
|
| helosan |
Lagt på d. 12/03-2007 02:34
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
MSR og andre, uanset om I tror at I kun sender til forældrene så vær evigt forvisset om at både brødre, søstre, bedsteforældre, onkler og tanter får del i disse penge. Når nogen i en familie har penge så har alle, sådan er Thaikultur/natur/tradition, selv den fordrukne onkel får sin daglige hjælp til Thaiwhiskien. Den dovne søn der ligger og ser TV dagen lang får til sine cigaretter og sine snacks o.s.v. Sådan er det og det kan ingen nok så god en aftale mellem thai og farang ændre på. Forældrene vil hellere selv sulte end undlade at hjælpe alle andre, det giver jo prestige for dem at de har en "RIG" datter der hjælper. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 12/03-2007 03:07
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Det er da utroligt saa klog du er nooruan, hvis det er sandt det du skriver ( har min tvivl )saa vil jeg da bare sige : Og hva' saa. Suk..................
![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/03-2007 07:34
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
desvære har han nok ret suk , har jo selv haft det på meget nært hold , men selvfølgeæig kan man ikke skære alle over en kam men hvis folk ellers vil tage skyklapperne af og se virkeligheden og måske endda indrømme at nooruan har lidt ret i det han skriver. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 12/03-2007 08:07
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Okay, lad os saa sige, at bedsteforaeldrene som er gamle, udslidte og uarbejdsdygtige faar en bid af kagen, ja det er vel fair nok, men at beloebet ogsaa gaar til de unges " fest & farver " det tvivler jeg nu paa, men hvad ved jeg, jeg har en " Thailandsk familie " der kan klare sig selv, samt en kone uden boern, saa jeg sidder maaske med et sjaeldent tilfaelde.........![]() Med venlig hilsen Suk...............
![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| helosan |
Lagt på d. 12/03-2007 09:09
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Suk - skyklapperne må snære gevaldigt - uanset hvad din opfattelse er af hjælp til familiemedlemmer så er det sådan. Er ikke klogere end så mange andre på dette forum, men jeg bruger mine øjne uden klapper og min sunde fornuft som jeg heldigvis har endnu. - Er selv gift ind i en pragtfuld familie som aldrig har spurgt om hjælp til noget som helst, andet ved meget svær sygdom, men jeg giver gerne frivilligt når vi er på besøg deroppe. Og hver gang, hver evig eneste gang - så kommer onkler og tanter og alle de andre og skal deltage i festlighederne og Mama giver så af et kærligt hjerte lidt hjælp til de fattige slægtninge inden de drager af. De unge i byen som ikke arbejder, men suser rundt på deres nye eller gamle scootere, diskuterer over nogle øl og whiskie mens en pakke cigaretter går rundt, hvordan i al verden skulle de få råd til det, hvis de ikke kunne hente hjælp hos de "rige" familiemedlemmer. Når vi vandrer rundt i byen udpeger min hustru de huse hvor datter eller døtre er på "arbejde" i Pattaya eller andre steder. Og man skal være mere end blind iført hvid stok (og skyklapper) for ikke at kunne se "familiemedlemmer" nyde den afslappede tilværelse det er når nogen sender penge i en jævn strøm til mor og far. Så pris du dig lykkelig over at ingen i din familie behøver hjælp. Men få er de thaier som ikke sender penge til landsbyen i ny og næ, og de familier har helt sikker ikke noget godt ansigt der i byen. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/03-2007 16:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hvis de penge der bliver sendt til svigermekanikken delvist bliver kanaliseret over til div. døgenigte og ugidelige lømler i familien, er det efter min mening et udtryk for at beløbet simpelthen er for stort, med mindre man da synes det er helt okay. Traditionelt er det jo således, at det er børnene der hjælper forældrene, specielt når de er for gamle til at arbejde. Det er også tilfældet i min familie men een undtagelse, en søster som ikke har ladet høre fra sig i 8 år, ingen ved hvor hun er, og som du også er inde på, hun skal have en tyk hud for lige pludselig at dukke op igen i landsbyen. |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 
















.




