Se indlæg
 Udskriv debat
penge for brud, for 3. gang prøver jeg
manse
Hej Hep

Dit svar varmede. Det er da rart der er nogen der lever efter de gamle tradition, og som Lung så rigtig siger. Det er vores pligt og op til den ekeltes judgement. Tak for dit svar, det varmede.

manse

CITAT:Nu når jeg tænker over det har jeg vel købt min kone på afbetaling - jeg har jo måtte stille 55.000 kr i garanti over for den danske stat.CITAT: slut:::GrinGrin

Ja det fatter jeg slet ikke ,at folk skal af med de penge
Men det var ellers en god joke HepGrin
bamsen
Redigeret af d. 12/08-2007 22:37

manse
Kære Bamsen

Du må altså undskylde. Dette har intet med penge at gøre, men traditioner. Det skal du altså ikke glemme. Du lever åbenbart i Danmark med din kone, men vi er altså nogle der vælger at leve i dette så dejligt land, så forstå dog hvad vi taler om. Det er ikke penge men traditioner.

Kan du nu have en god aften, du har trods alt holdt denne diskussion igang.

manse

manse skrev:
Kære Bamsen

Du må altså undskylde. Dette har intet med penge at gøre, men traditioner. Det skal du altså ikke glemme. Du lever åbenbart i Danmark med din kone, men vi er altså nogle der vælger at leve i dette så dejligt land, så forstå dog hvad vi taler om. Det er ikke penge men traditioner.

Kan du nu have en god aften, du har trods alt holdt denne diskussion igang.

manse

Davser Manse
Hvad er det nu,???
Jeg svarede på hep`s indlæg

Og jeg kan sgu da ikke fatte at folk skal betale de 55000 kr
uanset hvilke traditioner du nu snakker om.

Så hvad skal

Og ja jeg bor i danmark,og nej jeg behøver ikke tænke på thaiernes tradiotioner,Jeg kommer kun på besøg.Sad
Fordi jeg ikke har råd til at bo derude,jeg er en fattigrøv
Så jeg må nøjes med det næstbedsteGrin
bamsen

Hep skrev:

Naturligvis bliver folk herinde aldrig enige om emnet sin sod, men at sætte lighedstegn mellem sin sod og så at købe sin kone viser for mig bare at man ikke rigtigt forstår hvor ens kone kommer fra.

nej, det tænder altså også mig af, og så ovenikøbet når de samme mennesker foventer at fremmede her skal følge vores traditioner,
men alt det har vi jo været gennem før.
Redigeret af d. 12/08-2007 23:01

manse
Kære Bamsen

Endelig viser du bamsens positive side..godt godt... Og glem ikke selv os fattigrøve har mulighed for noget nyt og positivt. Kan du nu have det godt. Jeg håber dit bedste nu og i fremtiden

manse

hold da kæft kan i blive ved at koge suppe på det
Og jeg har ingen posetive sider,
så behøver i ikke tænke mere over det.
Så fik i lige lidt mere at snakke om.
bamsen

manse
ha ha bamsen

Jeg holder også af dig, men lad os nu lade det være ved, det som sagt så ønsker jeg også dig alt godt fremover.

mange hilsener

manse

Earthrush
Manse jeg kender nok ikke bamse så godt som mange her inde, Men jeg har fået forståret at Bamse er en Perosn der elsker at joke lige som mig . Derfor tro jeg at mange af de ting han har sagt skal tags med et gram salt ( undskyld hvis det ikke passer Bamse )

men held og lykke Manse og må guder altid beskytter Jer danske Mænd der har været så heldig og finde noget kærlighed ( føler mig sku alene nu lol )Sad
ARRIVE
RAISE HELL
LEAVE

Earthrush skrev:
Manse jeg kender nok ikke bamse så godt som mange her inde, Men jeg har fået forståret at Bamse er en Perosn der elsker at joke lige som mig . Derfor tro jeg at mange af de ting han har sagt skal tags med et gram salt ( undskyld hvis det ikke passer Bamse )

men held og lykke Manse og må guder altid beskytter Jer danske Mænd der har været så heldig og finde noget kærlighed ( føler mig sku alene nu lol )Sad

Davser Earth
du skal da ikke undskylde for,at sige din mening Grin
Jeg bliver ikke så nemt sur, som andre.

Du skal nok finde din kærlighed en dag earth,
det er jeg sikker på.
Jeg krydser fingre for dig
bamsen
bamsen
Redigeret af d. 12/08-2007 23:18

manse
Hej alle

Hvad med at stoppe denne pissing contest på hinanden. Det var egentlig ikke dette denne debat var ment som, så drik en øl relax og tænk positiv.

manse

Davs Manse
Hvad er der nu galt fordi jeg svarer Earth

Det må du virkelig undskylde at jeg gør.
bamsen
Redigeret af d. 12/08-2007 23:22

Webmaster
manse skrev:
kære venner på denne side. Jeg skiver fordi jeg ved, at det er en tradition, specielt på landet hvor jeg skal giftes, at jeg giver et eller andet beløb for bruden m.v.. Da jeg ikke rigtig forstår dette system,. og da jeg er blevet fritstillet med hensyn til denne tradition, vil jeg gerne vide, om der er andre i dette forum, der har været ude for noget sådant. Jeg ved fra en af min nye bekendte i byen, han er fra østrig har betalt et virkeligt stort beløb, men det agter jeg ikke at gøre, så det kunne være en virkelig stor hjælp, hvis der er nogen der har erfaringer med dette. Lad mig høre for bryllup er den 25.august.

manse

Vi tager lige det oprindelig indlæg igen, så tråden kommer tilbage til udgangspunktet.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Suk Rak Ning
Tillader mig, at endnu engang at kopiere et indlaeg skrevet af Robert Kronberg.

Jeg mener at dette siger alt........Og nej Bamsen, jeg ved vi aldrig bli'r enige..........Wink

Sin-sot er penge og guld, som betales til Thai-kvindens far, når man bliver gift med hende.

Det for at vise respekt over for forældrende, fordi de har opdraget og taget sig af pigen, og måske endda sørget for en god uddannelse. Sønnen viser derimod respekt ved at blive munk, men datteren viser altså respekt ved at hendes kommende mand ofrer sin-sort.

Ofte vil faderen returnere sin-sot til datteren, så hun kan gemme pengene som et socialt sikkerhedsnet for hendes nye familie (husk det er kvinden i Thailand, som sidder på pengene).

Efter min mening er Thailand ikke en supermarked, hvor man kan vælge den smukke pige, men fravælge respekten for hendes familie. Det er fint at sige, jeg er dansk, og vi køber ikke koner. Men er det fint, at forældrerne taber ansigt i deres lokalmiljø, i familien og på deres arbejdsplads?

Og er det fint, når pigen endelig skal sige tak for alt, hvad forældrerne har givet, liv, omsorg, mad og uddannelse, så står hun tomhændet?

Uanset om pigen siger til farang, at det er ok, så græder hun indvendigt... En pige, som ikke får sin-sot, har ramt bunden, desværre. Hun har forsøgt at gøre begge kulturer tilpas. Fint nok, men her er det, at farang også må gå på kompomis og sige, ok, brylluppet er kvindens dag, og så bliver det på hendes måde.

Egentlig er der kun sit-sot første gange, og især hvis der følger et barn med fra tidligere ægteskab, så er sin-sot ikke længere relevant. Men jeg tror, at det er et vanskeligt problem, for hvis den fraskilte kvinde har stor "værdi", så skal der stadig betale sin-sot. Det betyder med andre ord, hvis man ikke vil betale sin-sot til sin kommende kone famile, så er det, fordi man ikke synes, at hun har nogen værdi.

Omvendt, så kan jeg ikke helt respektere, hvis faderen sidder hjemme i landsbyen i sin træhytte, og datteren bliver gift for anden eller tredje gang, at han stadig inkasserer sin-sot, som han bruger til en ny bil til sig selv, eller lignende.

Det kræver noget visdom at gennemskue, men et andengangs-ægteskab har normalt en mindre fest, ligesom en brud i Danmark, kun er hvid brud ved første vielse, og så er sin-sot følgende mindre eller måske helt anderledes.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

1) Brudens fader

Visse forældre har større fokus på, hvad de økonomisk får ud af deres datters ægteskab end andre, og det kan have en sammenhæng med både lokale forhold og personlige baggrunde. Men det afgørende er ofte, at faderen (dvs. forældrene) enten kan bevare sit ”face” - eller opnå et større ”face”. Bliver datteren gift uden sinsot, eller med en lille, vil faderen kunne tabe ansigt og dermed miste respekt fra omgivelserne, og bliver der lagt en stor sinsot, vil han modsvarende kunne modtage stor respekt. Denne respekt er i øvrigt ikke blot en privat følelse, men er en social norm, som faderen ikke blot kan træde ud af.

Hvis folk mister respekt for ham, vil det kunne påvirke hans arbejdsliv, for ikke at tale om ondsindet sladder generelt set. Derved ikke sagt, at en lille sinsot kan være afgørende for hans fald, eller en stor for hans succes, men det kan være en medvirkende faktor.

2) Brudens moder

I Thailand har forældrene næsten større status end Buddha, hvilket også ses hos regentparret, der er rigets fader og moder. Taknemmelighed for ens liv skal altså ikke rettes imod Gud eller en gud, men imod forældrene.

Sønnen viser sin taknemmelighed over for sin moder ved at være munk i en periode, optimalt et år, og moderen vil derved få hans merit tilført sin karma. Datteren viser derimod sin taknemmelighed over for sin moder ved, at hendes kommende mand ofrer sinsot til forældrene. Kommer gommen ikke med sinsot, mister pigen altså sin mulighed for at sige ”tak mor” og ”tak far”.

Denne mulighed kan hun i visse tilfælde også miste, hvis sinsot bliver aftalt til at være proforma, altså hvis det på forhånd er aftalt, at den bliver tilbagebetalt til gommen. Dermed ikke sagt, at forældrene ikke kan eller må give den retur bagefter, hvilket formentlig var den oprindelige tradition, hvor meningen alene var at vise, at man havde nok penge til at forsøger hende.

En tilbagebetaling kan derimod godt være underforstået, men hvis forældrene betaler den tilbage, vil det ofte ske til datteren, og ikke til manden. Datteren, konen, må så selv afgøre, om hun vil give den videre til hendes mand, men meningen er, at datteren kan gemme penge til svære tider - eller hvis manden ”stikker af”. Sinsot er derfor også nævnt i den thailandske skilsmisselov.

3) Bruden

En kvindes værdi fastsættes ret materialistisk i Thailand. I Danmark vil mange mænd gerne have en kone, der er køn og sød, eller sød og køn. Og det sidste er det nemmeste, da en kvinde, man forelsker sig i, fordi hun er sød, automatisk bliver køn; hvorimod en kvinde, man forelsker sig i, fordi hun er køn, ikke nødvendigvis er eller bliver sød.

I Thailand er eller kan det godt være lidt anderledes, idet en thailandsk mand ønsker en køn kone, han kan vise frem. Vi snakker igen om ”face” og repræsentation, og ikke kun om personlige følelser.

Kvindens repræsentative kvalifikationer er altså hendes værdi. Er hun kongelig er den høj, er hun bonde er den lav, og dertil kommer andre faktorer som uddannelse og udseende. En høj uddannelse forøger altså værdien, det samme gør udseendet. Værdien falder derved med alderen, når hun ældes, men værdien stiger derimod ikke blot, fordi hun er yngre.

En kvinde bør i det hele taget ikke gifte sig, før hun har afsluttet sin uddannelse. Hun bør faktisk slet ikke flytte hjemmefra. Derfor er det også lidt umoralsk at vise følelser, når kvinden bærer sin skole- eller universitetsuniform. En studine er per definition ”jomfru”, men når hun får sin eksamen, er hun giftefærdig.

En mindreårig vil derved ikke have en høj værdi, som nogle måske vil kunne udlede af min artikel, fordi hun ikke er egnet i repræsentative sammenhænge, og fordi hun ikke er færdiguddannet, eller måske slet ikke har en uddannelse overhovedet. Det vil altså ikke give et stort ”face” at antage en mindreårig som førstekone.

DEN SKANDINAVISKE VINKEL

Jeg har valgt at springe gommens forældres perspektiv over, da det ofte kan være en helt anden historie.

4) Gommen

I den vestlige kultur var det oprindeligt brudens forældre, der lagde en medgift, som det nye ægtepar kunne benytte til at etableres sig. I Bibelen ser man for eksempel, at gommen får et par køer i medgift, og den tradition lever videre i form af, at det stadig sker, at brudens forældre betaler for bryllupsfesten.

I dag er ydre faktorer som udseende, penge og ungdommelighed nærmest tabu i den vestlige kultur, især i den skandinaviske. ”Skønhed kommer indefra,” siger man, og andre ting, som ”du skal ikke tro, at du er noget”, spiller også ind. At smide penge på bordet for at vise, hvor ”rig” man er, er altså ikke foreneligt med dansk kultur, og at måle en kvindes værdi på hendes udseende og uddannelse, samt alder og tidligere ægteskaber er helt absurd.

Det korte og det lange er, at sinsot i den skandinaviske kultur nærmest er identisk med at betale for bruden, og da det ofte sker, at den skandinaviske mand også hurtigt har fået følelsen af, at ”alle” thaiere vil have ens penge og i det hele taget tror, at penge vokser på træerne i vesten, så er der ret stor sandsynlighed for, at manden står af over for sinsot

Suk...................Cool
Redigeret af Suk Rak Ning d. 13/08-2007 02:17

Draaben
Godt fundet Suk,
Robert Kronberg har 100 % ret i det han skriver.
Jeg gav også Sin-sot da jeg blev gift 100 000 Bhat og jeg tror endda vi fik dem tilbage efter festen, som min kones familie holdt.
Tror at det er vigtigt at holde fast på gamle traditioner.
Hygge Frank

Beer is proof that God loves us, and want us to be happy.

manse
Kære Suk

Tak for det fine indlæg. Det giver mening og hjælp til at tænke over situationen. Jeg har nu bestemt mig for hvad jeg vil, så ingen taber ansigt men alligevel inden for rimelighedens grænser for som det så rigtigt bliver sagt i dit vedlagte, ingen skal tabe ansigt. Jeg er nu sikker på, at mit forestående bryllup vil blive en succes, fordi jeg nu har fået fuldstændig klarhed over betydningen af ordet SIN-SOT.

mange hilsener

manse

Suk Rak Ning
I mine " fordrukne " oejne er der ikke noget at snakke om, vil man giftes med en Thai, saa maa ma foelge traditionerene..........

Hvad er en fremtid, uden traditioner ?

Ikke alle er enig med mig, skal selv giftes om ca. 1 aar........og sin sod er et must...saa bliver alle glade.

er det ikke det livet handler om, at vaere glad og lykkelig
?

I DK betaler brudens mor og far, her i TH betaler vi selv...er det ikke fair ?
Redigeret af Suk Rak Ning d. 13/08-2007 07:44

Suk Rak Ning
Manse.

Hvornaar skal vi komme til dit bryllup.........okay en joke..

Ha' et godt bryllup, og gi' din kone et lille kys paa kinden fra mig.Wink

manse
Kære Suk

Du skal da være så velkommen, og jeg er sikker på det bliver et godt bryllup, bare regnen ikke vælter ned den dag haha, men alle bøgerne siger det er den rigtige dag, ja du ved jo den overtro thailænder har med hensyn til det sagte i bøgerne. Det har nu været sjovt, for jeg havde det hele planlagt for næste år, men alle de lærde sagde det skulle være den 25. august, ja så blev det den 25 august. Jeg glæder mig meget for det er trods alt anderledes end noget jeg har prøvet før. Kan du have en god dag, og endnu engang tak for din så udmærkede artikel om emnet.

mange hilsener

manse

yeya
Hej Manse.

Fra paalidelig kilde forlyder det at sin sod ogsaa er en sidste betaling til brudens foraeldre. Normalt forsoerger man sin familie og naar man bliver gift var det tidligere saadan at pigen flyttede sammen med sin mand hos mandens foraeldre. Mandens foraeldre kunne altsaa stadig forsoerges, men det kunne konens ikke mere, hvorfor man betalte en sum penge som en sidste hjaelp til familien.

Haaber du kan bruge det til noget og held og lykke med dit bryllup.

Maa jeg spoerge hvor hun kommer fra (din kommende kone).
Jeg skal selv giftes ti Thailand til naeste aar. Vi blev forlovet sidste aar, og lagde her et depositum (kald det hvad I vil), for saa at betale resten af sin sod til hvores bryllup.
Jeg er ogsaa blevet fritstillet m.h.t. at betale sin sod, men jeg mener at det er vigtigt at holde fast i traditionerne. Jeg vil jo ogsaa forvente det samme af min kone her i Danmark.

Hilsen
HenrikSmile

http://www.baanjoy.dk
Spring til debat: