Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Købe hus i konens navn
|
|
| prasat |
Lagt på d. 18/11-2007 08:03
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
hvis jeg i morgen gik hen og stillede træskoene ville min kone og datter skulle dele resterne 50-50 på nær livsforsikringen som er datterens. da min kone og jeg har fælles eje ville jeg eje halvdelen af det hun har og hun halvdelen af det der står i mit navn. alt hvad der er i danmark står i mit navn hus bil aktier firma osv. hun har ikke engang et turistvisum herop til, lad os sige vi har sammen for 5 millioner og de 500.000 er sat i jord og bil i thailand. jeg er 1000000000000% sikker på konen ville få 2 mill fra danmark og min datter 2,5 mill så vil jeg lige stille et spørgsmå, kan jeres børn der er født af jeres thaikone her i danmark og kun har dansk pas arve jeres kones land og hus? eller skal det bare mistes?? prasat |
|
|
|
| Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 18/11-2007 09:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 181 |
prasat skrev: så vil jeg lige stille et spørgsmå, kan jeres børn der er født af jeres thaikone her i danmark og kun har dansk pas arve jeres kones land og hus? eller skal det bare mistes?? Som altid ved jord ejerskab i Thailand er det altafgørende jo hvorvidt de er Thailandske statsborgere eller ej - så man skal have gang i den Thailandske lovgivning om statsborgerskab. Jeg har ikke tingene helt præcist inde på lystavlen, men jeg har en vag erindring om at en klog mand har sagt/skrevet at børn født i udlandet med Thailandske forældre ikke per automatik er Thailandske statsborgere, men uden videre kan blive det hvis de rigtige formularer afleveres på de rigtige kontorer inden barnet fylder 18 (?). Som sagt er dette kun en vag erindring, så det kan kun bruges som et hint til noget man skal have enten afkræftet eller præciseret hos andre. Man skal også have styr på de to landes regler vedrørende dobbelt statsborgerskab før man foretager sig nogen afgørende skridt |
|
|
|
| h |
Lagt på d. 18/11-2007 09:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 368 |
ja de kan arve hvis de vælger thaistatsborgerskab Prasat du skulle tage at undesøge tingene med de tal du stiller op så får din kone 2750000 (500k i thailand og 50 % i dk) din datter får 2250000. når den nye kommer til får din datter i dk 1mil. konen thai 250k dk 2mil datter 1mil den nye 1 mil dk og thai 250k og bliver i skilt får konen 2750000 og du 2250000 |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 18/11-2007 11:10
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Det er jo egentlig et spørgsmål for jurister, og dem har vi tilsyneladende ingen af i dette forum. Jeg mener ikke, vi har set det rigtige svar endnu. Mit bidrag her er heller ikke det endelige og fulde svar, men hvis vi lige ser bort fra eventuel formue i Thailand og "nøjes med" 5 millioner i fælleseje her i Danmark, er situationen sådan: Hver ægtefælle ejer halvdelen, dvs. 2,5 millioner. Når den ene ægtefælle dør, er det således kun 2,5 millioner, der skal deles mellem arvingerne - inklusive ægtefællen. Det vil sige, at den længstlevende får sin "egen" halvdel plus en del af arven, afhængigt af evt. testamente og andre arvinger. Lidt mere information kan ses her: http://tinyurl.co... Hej Paulsenp jeg forkortede lige dit lange link Redigeret af John d. 18/11-2007 11:19 Peter
|
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 18/11-2007 13:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
selvfølgelig paulsenp du har ret der. der snorksov jeg vist. jeg kan bare ikke se hvorfor en formue i thailand ikke skal tællesmed i en boopgørelse. hvis man automatisk har særeje i thailand når man gifter sig med en falang så kan hu jo ikke fånoget i danmark heller da, når man er gift i thailand for så er det jo særeje begge veje og det må jo være lovgivningen i det land man har giftet sig der så gælder, det er sku da ikke rimeligt. så skal man lave testamente for at være sikker på ens kone arver en eller hvad. prasat |
|
|
|
| h |
Lagt på d. 18/11-2007 13:35
|
hun har automatisk særeje i thailand i har automatisk fælleseje i danmark der er ikke særeje begge veje fordi den danske lov gælder i dk og kun i dk ligesom den thailandske lov gælder i th og kun i th. det er alt sammen et spørgsmål om lovgivningen i det land det drejer sig om |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 18/11-2007 16:21
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hejsa Prasat Når i er gift i Thailand, så er alt før ægteskabet. særeje.. Og skal ikke deles. Så skal din kone arve noget du havde inden ægteskabet, ja så skal du jo nok lave testamente, eftersom der er andre arvinge. Men som jeg tidligere var inde på, så husk de andre arvinge kan ikke hente noget i surin, medmindre din kone syntes hun vil give dem en lille gave.... le si |
|
|
|
| msr - Martin Rasmussen |
Lagt på d. 18/11-2007 19:05
|
![]() ![]() Antal indlæg: 198 |
Jeg henviser lige til 2 rigtig gode sider med arve og skillsmisse spørgsmål. www.familieadvoka... www.advovan.dk Arve regler indtil 1-1-2008 Boet' værdi opgøres, ægtefæller ejer 50% hver ved fælles eje. Den afdødes ½ opgøres med 1/3 til ægtefælle, og 2/3 til børn, hvis der ikke er testamente. Hvi der er testamente kan man testementere ½ af sin andel væk, til konen eller andre ( kaldes friarv ) resten deles som beskrevet ovenfor. Arveregler efter 1-1-2008 Ægtefælle for ½ af det man efterlader sig, ½ af resten kan testementeres til ham/hende også, der er yderlig mulighed for at give ham/hende ½ af resten ( ægtefælle kan altså arve optil 87,5% af det man efterlader sig. Det er bare lige lidt grundregler, men brug en god rådgiver, det er ikke dyrt, hvis uheldet er ude. Msr |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 18/11-2007 21:49
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Til Le-si. Ja saendeng starte forfra, når du en dag når over de 50, eller helbredet svigter. så er den tanke gang ikke meget værd. Og husk lige som udedansker har du heller ikke fuld pension når du bliver 67. Jeg ved godt , hvad du ,mener. Jeg har måske også formuleret det forkert. Hus i thailand det har jeg råd til at tabe. Jeg er i forvejen rimelig sat op. Og jeg sparer meget op til min pension. Jeg har et vellønnet job og kan sparer meget op. Mere end jeg kunne med en dansk pension. Selvfølgelig vil det da ikke værer rart at skulle starte forfra ved de 50 år. Men jeg syntes godt at hus det kan jeg tabe. Uden at det vil gører meget ondt økonomisk. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| h |
Lagt på d. 19/11-2007 06:56
|
msr tak for de danske arve regler jeg huskede forkert |
|
|
|
| thai lover |
Lagt på d. 20/12-2007 09:59
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 16 |
Ang. arveregler, er der ikke noget med at ved fællesbarn, født efter man er blevet gift, først arver hvis begge dør eller hvis den længst overlevende gifter sig igen. Da den længst levende kan vælge at sidde i uskiftet bo. Dog ikke over for den afdødes særbørn. Så Prasat jeg tror kun at dit første barn arver noget hvis du dør først, mens Jeres fællesbarn først arver når i begge dør eller længst overlevende gifter sig igen.. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.